D/A převodník Copland DAC 215

05.12.2017

Copland DAC 215

Dánská značka Copland, obohacující svět hi-fi od poloviny 80. let, prožívá v tuto chvíli jakýsi lehký přerod, kdy má katalog minimum produktů a jako kdyby jej výrobce skládal celý znovu. Jednou z prvních vlaštovek tohoto znovuzrození je kompaktní D/A převodník / předzesilovač / sluchátkový zesilovač DAC 215, osazený - tak jak se na Copland sluší a patří - sadou hřejivých elektronek.

DAC 215 se u vás objeví ve slušivém kompaktním kabátku (3,8 kg při šířce 20 cm, hloubce 28 cm a výšce 11,5 cm) s výtečným zpracováním - obvody, čelní a zadní stěna jsou v jednom celku a jsou vsunuté do hliníkového "obalu", vybaveného čtveřicí antivibračních nožek. Na každém detailu je cítit, že mechanické obrobení je prvotřídní, čisté a účelné.

Křivky přístroje jsou seversky jednoduché, nejvýraznějším prvkem je vodorovná mřížka, skrze níž sálá rudá barva od elektronek, nacházejících se přímo za čelní stěnou. Ve spodní třetině předku jsou potom dva mohutné ovladače, jeden volící poslechovou úroveň a jeden přepínající aktivní vstupy. Mezi nimi šest maličkých diod ukazuje formu vstupního signálu. V pravé části je spínací tlačítko, v levé 6,3 mm výstup na sluchátka a průhledná dvoupolohová páčka (v jedné poloze svítící červeně a v druhé zeleně - v jedné je DAC 215 jen a pouze D/A převodník, v druhé nabízí i zesílení pro sluchátka).

Vzadu objevíte vzorně a čistě rozložené konektorové pole - vlevo napájecí zásuvku, zhruba uprostřed USB port pro spojení s počítačem, dva optické a jeden koaxiální digitální vstup. Velmi příjemné je, že přístroj je vybavený i jedním párem cinchů pro vstupní analogový signál, takže DAC 215 poslouží i jako skutečné centrum poslechové sestavy (byť to bez dálkového ovladače má své limity). Signál ven vyvádějí dva páry analogových cinchů - linkový a variabilní, univerzálnost Copland DAC 215 je tedy vysoká.

Vnitřní konstrukce je pak poctivá, citlivé části jsou oddělené přepážkami, toroidní transformátor a napájecí zdroj odděluje dokonce poměrně tlustá stěna. Obvody působí velmi promyšleně a organizovaně, vše má řád a smysl.
Modul D/A převodníku stojí na prověřeném čipu ESS Sabre ES9018 Reference v "quad-mono" zapojení, neboli osmikanálový převodník používá čtyři své kanály pro levý a čtyři pro pravý kanál signálu pro vyšší přesnost a čistotu. Část s analogovými filtry vychází konstrukčně z firemních CD přehrávačů a je složená z diskrétních součástek. Elektronková část pracuje výhradně pro sluchátkový výstup, analogovou regulaci hlasitosti stejně jako předzesilovač lze v obvodech obejít již zmíněným přepínačem.

Asynchronní USB vstup poskytuje rozlišení až 32 bit / 384 kHz pro PCM signál a zpracuje i DSD128. USB je připojeno přímo do čipu D/A převodníku, rušivou napájecí linku z počítače přerušují digitální izolátory a pro napájení se pak využívá vlastní vinutí na transformátoru. Ostatní digitální vstupy jsou limitovány na 24 bit / 192 kHz.

Sluchátkový zesilovač využívá elektronek ECC88 a dokáže dodat až 8,5 V rms. Odstup signálu a šumu 90 dB je slušný, stejně jako celkové harmonické zkreslení pod 0,02%. Zisk zesilovače je 10 dB a frekvenční odezva 20 - 100 000 Hz (+/- 0,5 dB) je výtečná.

Výstup D/A převodníku pak má vysloveně výtečné parametry - odstup signálu a šumu 120 dB je v dané kategorii výborný, frekvenční odezva 20 - 20 000 Hz se vejde do uzounké tolerance +/- 0,2 dB a celkové harmonické zkreslení nepřekračuje dle specifikací 0,004%.

Copland DAC 215 jsem poslouchali jak v roli čistého D/A převodníku (v porovnání s OPPO UDP-205 nebo ASUS Xonar Essence One MUSES MKII), tak v roli předzesilovače (třeba pro Acoustic Energy AE1 Active nebo pro Naim NAP 250) a sluchátkového zesilovače (pro porovnání se zmíněným ASUSem nebo třeba Apogee Groove a Chord Mojo) se Sennheiser HD 26 Pro (a dalšími...). 

Už od prvních taktů "Spiritual" Charlieho Hadena ("Beyond the Missouri Sky" | 1997 | Verve | 537 130-2) bylo jasné, že převodník má ve všech svých rolích stejný charakter - působivě muzikální charakter. Zrovna v této skladbě byl nádherně vřelý kontrabas mohutný, nádherně broukající a plný, nesmírně kultivovaný, neošizený v hloubce a tuhý, autoritativní ve své prezentaci. Tady se nenosí žádná cudná opatrnost, každé brnknutí struny rozkvete do nebývalého objemu, hloubky i sytosti s emotivní radostí. Tón pak zůstává poddajně měkký, ale cítíte za ním spoustu síly a kontrolu, váhu, šťavnatost a fyzicky citelný impuls. Zejména přes sluchátka je autorita opravdu vynikající.

Podobně "šmrncovní", šťavnaté a bohaté bylo i podání vokálu Madeleine Peyroux v "Dance me to the end of love" ("Careless Love" | 2004 | Rounder | 0602498235836). Elektronky v signálové cestě vokálu dodají trošičku toho pohodového tepla, ale nijak výrazně neovlivňují vkusně realistické tonální vyvážení, řádná porce energie, která z hudby sálá, pak spolehlivě přiváže vaši pozornost. Střední pásmo je také velice čisté, velmi plné a jen maliličko políbené sametovou hebkostí. Hlas mnohem spíše než k éterické křehkosti inklinuje k robustní tělesnosti, akustické nástroje ostatně také. Coplandu se pak navíc daří vzbudit zdání celkové soudržnosti hudebního dění.
Ani na nejvyšších tónech neztrácí DAC 215 svou laskavou tvář, svou velikost a objemnost, podtrženou jen dotekem hedvábí a tepla elektronek. Přestože vibrafon v "Ralph´s New Blues" od The Modern Jazz Quartet ("Concorde" | 2008 | Prestige | 0888072306530) byl výrazný, velice jasný a zvonivě odvážný, aniž by ale neproporčně trčel z celku. Na to, že jsou v Coplandu elektronky a ctí právě spíše trošku teplejší a plnější vyznění, zvuk byl svižnější než by člověk čekal a vznik tónu je opravdu výtečně kontrolovaný. I díky tomu jsou činely velmi solidně separované.

K již zmíněné autoritativnosti a plnosti bychom mohli jmenovat ještě talent pro vystižení dramatičnosti skladeb - třeba špičky v McLaughlinově "Thieves and Poets (Part 2)" ("Thieves and Poets" | 2003 | Glenray | 0602498010754) zvládl přístroj pevnou rukou a dynamika je - prostě to nejde jinak nazvat - dramatická. Kombinace sebejisté prezentace, plnosti a hutnosti od spodu pocitově rozhýbává masu zvuku, špička je pak ale podaná dost rychle, aby měla údernost a kontrola je dost dobrá, aby se ani v komplexním okamžiku hudba "nerozpadla".

Co do rozlišení funguje Copland DAC 215 už velice dobře, zejména s ohledem na svou cenovku - v "Min Módir" od Eivor ("The Dali CD Volume 4" | 2015 | Dali | 474 564 6) se ukázal neanayltický přístup převodníku, který přesto dokáže velmi přesvědčivě udržet přehlednost a nechá vás vychutnat si přirozeně působící nádechy nebo zvuky v pozadí. Nic se nezdá být přitlačené, vše je dobře poskládané a nenásilně organizované. Skvělé je, že čitelnost je stejně dobrá už při opravdu nízké poslechové hladině, přístroj má už high-endově působící schopnost udržet ve zvuku pořádek.

I prostor hudební scény v "Roxanne" ze Stingovy "Symphonicities" (2010 | Deutsche Grammophon | 274 2537) byl velmi pěkně poskládaný - ona nenásilná přirozenost s lehkým přídechem "hezkosti" tu rozvinula solidně širokou pravolevou scénu se solidním oddělením nástrojů, je tu vzduch a pocit celkové spojitosti a ačkoliv instrumenty mají měkčí okraje, je lokalizace bezproblémová. I při sluchátkovém poslechu je prostor po pravolevé ose velmi přehledně vykreslený.

Nejsilnějším argumentem proč byste měli Copland DAC 215 vyzkoušet je nicméně rozhodně jeho pohodová (a napříč žánry poplatná) schopnost podat hudbu prostě tak hezky, že si její poslech užíváte, jedno jestli potichu nebo nahlas, jedno jestli přes sluchátka "napřímo" nebo jen když je DAC 215 součástí širší sestavy. Všude dokáže totiž "protlačit" svůj muzikální charakter, svou plnost a vstřícnost a tak třeba v "Please read the letter" Roberta Planta a Alison Krauss ("Raising Sand" | 2007 | Decca | 475 9382) je spousta a spousta rozkvétajících emocí, je to vysloveně hezká, radostná a kultivovaná reprodukce, která má ale v pozadí kontrolu, sílu a přirozenou tonalitu.

Kompaktní dánský D/A převodník (protože tím je hlavně) Copland DAC 215 je povedený stroj - jednak má solidní výbavu, jednak je moc pěkně udělaný a jednak zajímavě vypadá, hlavně však nabízí parádní sluchátkový zesilovač / převodník s nádherně vřelým a přirozeným zvukem, s bohatým, měkce muzikálním a přitom autoritativním, čistým a dynamickým přednesem. Je to i vcelku férový předzesilovač s příjemnou možností využít i analogový vstup, byť jeho reálné nasazení v hlavním systému trochu komplikuje absence pohodlného dálkového ovládání. Nakonec ale přes všechny vlastnosti ve vzduchu zůstane jen jediný dojem - pohoda a radost, s jakou lze Copland poslouchat zcela bez únavy hodiny a hodiny napříč žánry i hlasitostmi. Je to krásný malý stroj s darem velké muzikálnosti.

Daniel Březina

Cena: 51 990,- Kč

KLADY

  • plnost a bohatá barevnost
  • rytmičnost
  • podpora formátů
  • příjemná kombinace funkcí
  • velmi plynulá regulace hlasitosti

ZÁPORY

  • komfort omezuje absence dálkového ovládání

www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/da-prevodniky-dac/1534-copland-dac-215

www.copland.dk/dac-215/

» zpět na přehled

Diskuze

Vložit nový příspěvek

Novinky

13.12.2017

Cambridge Audio a Tidal

Prostřednictvím aktualizace firmwaru bude na všech síťových přehrávačích CXN a 851N k dispozici služba TIDAL, umožňující streamování hudby v CD kvalitě. 

... více

29.11.2017

Sluchátka Elipson In-Ear n°1

Bezdrátová sluchátka In-Ear n°1  nabízejí jedinečný zvuk a díky Bluetooth 4.1 a aptX kompatibilitě, zajišťující úplnou svobodou, si je můžete vzít všude s sebou.

... více

19.11.2017

Přehrávač Cambridge Audio CXUHD

CXUHD podporuje nejnovější technologie 4K, včetně disků UHD, HDR a Dolby Vision; což zákazníkovi poskytne přehrávač referenční kvality, schopný pracovat s téměř jakýmkoli obrazovým nebo zvukovým formátem..

... více


HI-FI studio TYKON s.r.o.
Sirotčí 58
703 00 Ostrava 3
e-mail: tykon@tykon.cz
© 2011 Hifi studio Tykon
Webdesign: Typo&design
redakční systém Ibis CMS
loga