Reproduktorové soustavy Estelon YB

02.05.2017

Mramorové skulptury

REPROUKTOROVÉ SOUSTAVY ESTELON YB      od 437 250 Kč

V highendu, kde zvuk neustupuje obchodním plánům, není malých zemí ani značek. Potvrzuje to produkce společnosti Alfred & Partnerid, která vyrábí reprosoustavy Estelon v estonském Talinu. Elegantní trojpásmovky YB zatím představují jediného zástupce dostupnější série Y.

Za severskou značkou, jež v posledních letech s vyšší sérií X získávala ceny na veletrhu CES a bodovala mj. v testech magazínu The Absolute Sound, stojí šéfkonstruktér Alfred Vassilkov, absolvent elektroakustiky na téže leningradské „alma mater“ jako další sovětský emigrant Vladimir Lamm, jehož společnost Lamm Industries vyrábí ve Státech vyhlášené zesilovače. Přes tři desítky let vyvíjel reprosoustavy a výhybky pro jiné, aby svou kreativitu začal zúročovat ve vlastní firmě. Soustavy YB, jež absolvovaly premiéru loni na výstavě High End v Mnichově, lze vybírat v e třech provedeních, polomatném černém a dvou příplatkových odstínech klavírního laku (černém a bílém), pokud nepočítáme ještě padesátikusovou „limitku“ Champagne Gold. Mimochodem, jde o špičkové automobilové laky německé firmy Standox a několikanásobný proces broušení, lakování a leštění představuje výhradně ruční práci.

Severské bratrstvo

Pokud si odmyslíme měniče, vybavené včetně tweeteru odnímatelnými kruhovými rámečky s černou průzvučnou tkaninou, evokují kabinety, kde nenarazíme na jediný pravý úhel, abstraktní skulptury z galerie moderního umění. Jejich základny i horní stěny mají rozdílnou plochu, svými tvary však tvoří pětiúhelníky se zaoblenými vrcholy, jež spojují elegantní oblé linie. Akusticky netečné ozvučnice jsou odlity z patentovaného kompozitního materiálu na bázi drceného mramoru s akrylátovým pojivem (40 kg na vizuálně subtilnější soustavy není zrovna málo); sofistikované formy počítají i s vnitřním akustickým labyrintem, eliminujícím rezonanční uzly (se stojatým vlněním se vypořádala už geometrie samotná), připočítat musíme ještě vnitřní vrstvu tlumicího materiálu. Soustavy YB v osazení vycházejí z předem „zahořovných“ a ručně vybíraných měničů dvou vyhlášených skandinávských značek. Obě vyšší pásma mají v kompetenci produkty dánské společnosti Scan-Speak. V opačném „gardu“ zde najdeme vlajkovou loď mezi tweetery Illuminator s kalotou z vysoce čistého berylia (ø 25 mm), kterou pohání šestice soustředně uspořádaných neodymových magnetů v patentované komoře AirCirc (vzhledem k ceně membány a jejího choulostivého uchycení nepřekvapí, že ochranný hustě perforovaný vrchlík nelze sejmout). Pozice středotónového reproduktoru patří nejvyššímu typu z řady Revelator (ø 130 mm), jehož kónickou membránu z papíroviny zpevněné uhlíkovými vlákny, u níž vlastní kmity eliminují koncentrické zářezy vyplněné speciální tlumící hmotou, pohání lineární feritový magnet; membránu s košem z litého kovu se štíhlými žebry, jež proudícímu vzduchu kladou jen minimální odpor, spojuje pryžový závěs SBR s přesnou kontrolou pohybu i vysokým zdvihem. Hlubokotónový měnič (ø 203 mm) s hliníkovou kónickou membránou a pevným fázovým difuzorem ve tvaru projktilu, který s ohledem na tvar ozvučnice vůči oběma zmiňovaným měničům vyzařuje pootočený o 60° (rovnou vpravo, resp. vlevo v bok často velí wooferům třeba konstruktéři německé značky Audio Physic), pochází z nabídky norské značky SEAS.

Trocha tajemství má styl

O zapojení ani dělicích kmitočtech pasivních elektrických výhybek se dokumentace nezmiňuje, víme pouze, že jsou osazeny výběrovými součástkami, ať už jde o svitkové kondenzátory s ultratenkým teflonovým dielektrikem nebo vzduchové cívky. Vnitřní propojky tvoří kabely firmy Kubala-Sosna Research, která přes slovanská příjmení svých zakladatelů Joea Kubaly a Howarda Sosny působí na východním pobřeží Spojených států. Soustavy jsou usazeny na čtyřech kovových odpružených patkách, když pár masivních šroubovacích terminálů, jež si poradí i s banánky, je z estetických důvodů zapuštěný hlouběji pod zadní hranou kabinetů, ale vytýkat jim horší přístup by bylo poněkud laciné: každý estét-audiofil si před takovým zvukovým majestátem na chvilku rád klekne na zem. Uváděný kmitočtový rozsah od 30 do 40 000 Hz má bez tolerančního pásma omezenou vypovídací hodnotu, ale nikoli nadarmo se říká, že kritériem pravdivosti je praxe, v tomto případě kritický poslech. Charakteristická citlivost soustav se jmenovitou impedancí 6 ohmů představuje nižší průměr, takže minimální doporučovaný výkon zesilovače 30 W v každém kanále vyvolává údiv i nesouhlas. Výběr vhodného zesilovače je to poslední, co bychom mohli u těchto solitérek podceňovat.
Pavel Víšek

Na čem se testovalo

Test proběhl v poslechové místnosti společnosti Tykon v Ostravě, kde soustavy doplnily předzesilovač Bespoke Audio, výkonový zesilovač Audia Flight Strumento No. 4 a dělený SACD/CD přehrávač emm Labs TX2/DA2. Veškerá kabelaž byla značky Acrolink. Jako testovací jsem vybral SACD Deep Purple: Machine Head (EMI, reed. 2002), Montserrat Figueras: Lux feminæ (Alia Vox/Classic, 2006), Henryk Górcki: Symphony No. 3 (naïve/Classic, 2006), Mahavishnu Orchestra: Birds Of Fire (Audio Fidelity-Columbia, reed. 2015) a Yes: Close To The Edge (Audio Fidelity-Atlantic, reed. 2012).

Netopýří ucho

Soustavy Estelon YB se svým komplexním vyváženým zvukem, který je transparentní napříč celým přenášeným pásmem a na ještě kompaktní rozměry také „velký“, neskrývají ani na chvilku sebemenší informaci o prostoru nahrávky, ať už zrovna vznikla ve studiu nebo koncertním sále. Mimořádně čisté výšky mají otevřený charakter a vynikající čitelnost středního pásma svědčí o nadhledu, který si zachovávají i nad hodně členitými snímky. Kvůli nižší charakteristické citlivosti však zvláště pro pevné a přesné basy potřebují do tandemu zesilovač s odpovídající autoritou i vyšší rezervou výkonu, což je samozřejmě třeba v rozpočtu sestavy, kde se cena soustav v příplatkovém provedení blíží půl milionu korun, respektovat. Když jsou nutné podmínky pro věrný poslech splněny, soustavy se mohou soustředit na zprostředkování emocí, jež konkrétní nahrávka obsahuje, tedy na hudbu samotnou, bez ohledu na žánr, případně charakter instrumentáře. 

HODNOCENÍ

PRO: originální design; nekompromisní provedení
PROTI: nižší citlivost; nároky na výběr zesilovače

VYNIKAJÍCÍ (10): zvuk (10), provedení (10)

PARAMETRY

  • Typ: 3 pásmové, uzavřené
  • Kmitočtový rozsah: 30 – 40 000 Hz (pásmo neuvádí)
  • Jmenovitá impedance: 6 ohmů
  • Char. citlivost: 86 dB (2,83 V/1 m)
  • Dop. výkon zesilovače min.: 30 W/kanál
  • Rozměry (š x v x h):  36,5 x 128,5 x 43 cm
  • Hmotnost: 40 kg/ks

www.estelon.com/products/y-series-2/model-yb/

» zpět na přehled

Diskuze

Vložit nový příspěvek

Novinky

19.11.2017

Přehrávač Cambridge Audio CXUHD

CXUHD podporuje nejnovější technologie 4K, včetně disků UHD, HDR a Dolby Vision; což zákazníkovi poskytne přehrávač referenční kvality, schopný pracovat s téměř jakýmkoli obrazovým nebo zvukovým formátem.

... více

16.11.2017

Reprosoustavy Gradient Revolution MkIV

Gradient Revolution představují jedinečnou kombinaci výhod velkých otevřených reprosoustav a malých monitorů. Hudba, kterou reprodukují je směrována přímo na posluchače a rušivé odrazy místnosti neovlivňují její reprodukci.

... více

01.09.2017

Na všechny se nedostane!

Akční sestava síťového přehrávače se zesilovačem EC Living RENA SA 1 a reproduktorových soustav AE 301.

... více


HI-FI studio TYKON s.r.o.
Sirotčí 58
703 00 Ostrava 3
e-mail: tykon@tykon.cz
© 2011 Hifi studio Tykon
Webdesign: Typo&design
redakční systém Ibis CMS
loga