Reprosoustavy Estelon X Diamond

15.05.2017

Estelon X Diamond                 

Měl jsem tu možnost slyšet vlajkovou loď Estelonu, model Extreme, i jejich nejdostupnější sloupový model YB. Extreme svou koncepcí popírají jakoukoli kategorizaci a YB mě dokázaly zastavit na mnichovské výstavě na dvě hodiny na jednom místě. X Diamond patří v hierarchii firmy hned pod Extreme, a pokud bych to měl shrnout do jediné věty, tak jde o nejlepší reprosoustavy, které jsem kdy recenzoval.

Funkce a forma

137 centimetrů vysoký X Diamond je odlitkem z mramorové drtě v akrylátové pryskyřice. Tato technologie dává akusticky optimalizovaným kabinetům nejen jemně ženské křivky, ale hlavně značnou masu a příkladnou neznělost. Každá reprosoustava váží 86 kg a po místnosti s ní můžete jednoduše pohybovat na kolečkách. Než kolečka nahradíte ve finální pozici hroty, přesvědčte se, že vám nerozštípou podlahu.

Pro X Diamond Estelon používá ani ne tak vybírané součástky, jako přebírané součástky: vezmou to nejlepší, co je k dispozici a ještě z toho vysortují opravdu jen to, co se vejde do striktních tolerancí. Po osazení měniči a výhybkami je každá reprosoustava navíc ještě individuálně laděna a nakonec i zahořována. Tomu říkám předprodejní servis.

Veškeré měniče dodává pro X Diamond německý Accuton. Diamantová inverzní kalota 1.2” s neodymiovým magnetem a hliníkovou cívkou má vlastní rezonanční kmitočet okolo 45 Hz, tedy daleko na dslyšitelným pásmem. Středový i basový reproduktor jsou keramické, bas podporuje ještě dozadu vyústěný basreflex. X Diamond neumí bi-wiring, patří mezi méně citlivé reprosoustavy (88dB) a minimální impedanci má 3,8 ohmů na 70 Hz. Pokud z nich chcete dostat maximum, budete potřebovat stabilní a výkonný zesilovač. Výrobce sice nevidí žádný problém ve spárování X Diamond třeba i s triodami, ale podle toho, co jsem měl možnost slyšet, jsou Estelon vděčné za každý watt a tak bych spíš začínal alespoň na minimu 2 x 200 W dynamického výkonu do 4 ohmů.

Estelon X Diamond jsou k dispozici v lesklém i matné hliníku, černé a bílé, potažmo ve velmi atraktivních temných odstínech kobaltově modré, červené a purpurové.

ERGONOMIE: 98%    ZVUK: 92%    ZPRACOVÁNÍ: 99%

Nízké frekvence

Podle specifikací začíná bas X Diamond na 22 Hz. Já naměřil pomocí Stereophile Test CD 3 hodnoty o něco vyšší, subjektivní 3dB pokles byl někde okolo 28 Hz. V zásadě to příliš nehraje roli, neboť to, co jako ´bas´vnímáme, se stejně odehrává mnohem výš. Důležité je, jaký bas to je. A jaký? Fantasticky přesný, razantní a nezabarvený. Nejlepší bas, jaký jsem kdy slyšel od libovolné reprosoustavy, umějí Legacy Audio Aeris. Ty ale mají aktivní jednotku s vlastním zesilovačem a DSP procesorem. V rámci pasivních reprosoustav s basreflexovou ozvučnicí jsou Estelon X Diamond naprostou jedničkou.

Dokonce i s drženými nízkofrekvenčními tóny (Annuluk) měl bas X Diamond úžasnou definici a texturu. Nevím, jak to Estelon dělá, protože právě tento typ muziky způsobuje v místnostech plné rozvinutí basových módů a rozvibruje nejeden kabinet. Tady zůstalo všechno absolutně kontrolované a bas byl doslova jako vytesaný z mramoru. Když jsem CD vyměnil za živou nahrávku kontrabasu, byl jsem okamžitě teleportován do jazzového klubu. Hloubka, definice a explozivní tranzienty kontrabasu včetně jeho rozměrů byly nadávkovány v perfektních poměrech a krásně navazovaly na stejně povedené středové pásmo.

VÁHA: 95   VÝBUŠNOST: 94    ARTIKULACE: 95

Čistota rozlišení

Jedna z mých nejoblíbenějších nahrávek, Wishing Well Michaela Ruffa (Sheffield Labs), v sobě spojuje vynikající muziku s naprosto referenčním zvukem. S Estelon X Diamond to šlapalo neuvěřitelně. Ale opravdu neuvěřitelně. Slyšel jsem tohle CD skrze desítky opravdu špičkových reprosoustav, ale tohle bylo absolutní. Zvuk měl šťávu a rytmický drajv jako perfektně seřízené švýcarské hodinky. Zachvění činelu v synchronizaci s kopákem bylo jako… jako kdyby bubeník byl i se svým kitem se mnou v místnosti. Čtyřicet let staré nahrávky ožívaly jako mávnutím kouzelného proutku, vzduch se mezi hráči při Prokofjevově Romeu a Julii jen tetelil, pryskyřice na smyčcích voněla, a když cinknul triangl, leknutím jsem poskočil o metr nahoru i s křeslem.

DATAIL: 95    VZDUCH: 96    TRANSPARENTNOST: 97

Tonální věrnost

Z pohledu zvukové barevnosti a realismu témbrů není co vytknout. Pokud podvědomě čekáme, že keramika s diamantem nebudou umět věrně zprostředkovat alikvóty dřeva, hlasů nebo koňských žíní, šeredně se pleteme. Nenašel jsem žádnou stopu po cizorodém zabarvení. Inertnost kabinetů a odladěné měniče ve spojení s dynamicky nahraným materiálem vyúsťují v nesmírně čistý a pevný zvuk, nezávisle na tom, jak hlasitě jsem hrál. Piano Georgese Cziffry, zaznamenané na pás v roce 1975 (Carnival in Pest), nevyvolalo diskuse o reprodukci, ale diskuse o značce nástroje a prostoru, ve kterém byl nasnímán. Chybí jakékoli rozmazaní, neurčitost, falešná expanzivnost – všechno je tak blízko skutečnosti, že to až nahání strach.

Když brnkne kytara (Lincoln Mayorga), její tranzient přijde rychle a s precizním náběhem, zvuk doslova rozkvete v místnosti a pak odezní tak, že máte nutkání se jít podívat za bedny, kam že to odešel. Není ale všechno růžové - dynamicky plochému masteringu nebo horšímu mixu X Diamond nepomohou – pošlou jej k vaššim uším se všemi jeho nectnostmi. Pokud ve vaší sbírce převažuje současná rocková produkce, kde se i mizerná šestidecibelová dynamika stává luxusem, možná byste se měli poohlédnout po méně upřímných reprosoustavách.

TÉMBR: 85   DYNAMIKA: 91   ČASOVÁNÍ: 94

Prostorovost

Kabinety X Diamond jsou lehce konkávní, takže nemusíte sedět nijak daleko na to, aby se zvuk ze všech měničů spojil. Optimální vzdálenost je nějaké tři až čtyři metry. Když k tomu přičtete potřebnou vzdálenost reprosoustav i posluchače od stěn, vyjde jednoduše, že na ně budete potřebovat místnost s alespoň 30m2, mají-li zahrát. Pokud jim dáte, co potřebují, tak je lahůdka na Estelon X Diamond poslouchat třeba i obyčejný růžový šum.

Sám se mnohdy divím tomu, že šum poslouchám častěji, než muziku, ale neznám lepší signál k testování prostoru, fokusu a tonální korektnosti. Přes X Diamond byl šum tonálně bezchyby (tohle už o Estelon víme), ale hlavně v mono verzi bodově vycentrovaný, a ve stereo verzi rozprostřený přes celou čelní stěnu tak, jak v multiplexovém sále – při nejlepší vůli se nedalo určit, kde jsou reproduktory, které šum generují. Hudba to jen potvrdila – lokalizace je skálopevná a stabilní. Prostor je trojdimenzionální. Nikoli ve smyslu přehnané iluze, ale prostě přijdou živí muzikanti. Ve všech třech rovinách jde o naprosto suverénní prostorové zobrazení, které odsouvá jakékoli diskuze stranou – tohle je opravdový high-end se vším všudy.

Estelon X Diamond vs Estelon YB, ve stejné místnosti se stejnými komponenty:
Čekal jsem rozdíl, ale nečekal jsem, že bude takový. Samy o sobě hrají YB rovněž excelentně, rychle, čistě a kontrolovaně, s krásně zaříznutým basem a bezvadným prostorem, takže se ptáte, co vlastně je možné zlepšovat. Odpovědí je jednoduché přepojení na X Diamond – nejde jen o to, že všechno je lepší, ale je to lepší o dost. YB najednou vnímám jako dynamicky komprimovanější, svázanější v prostoru a méně dýchající. Největší skok je ale v samozřejmé nenucenosti, s jakou hudba plyne z X Diamond. Je to jako byste na závodním okruhu ždímali ze svého speciálu (YB) co to dá, s motorem na plné otáčky, a nechávali jste ostatní závodníky za sebou prachu. A najednou vás z lehkostí něco předjede (X Diamond) a zmizí v dálce - a nejvíc naštve, že je jasné, že to něco jelo tak na půl plynu. Takže tu máme novou referenci a nic už zase chvíli nebude jako dřív. Estonský Estelon odvedl opravdu perfektní práci.

TROJROZMĚRNOST: 94     ŠÍŘKA SCÉNY: 94   HLOUBKA SCÉNY: 94

Cena: 1 430 000,- Kč

Připojené komponenty

  • Zdrojové komponenty: emmLabs TX2 + DA2 transport a D/A převodník
  • Zesilovače: Bespoke Audio pasivní atenuátor, Audia Flight Strumento No.4 koncový zesilovač
  • Interkonekty a reprokabely: emmLabs, Acrolink S1400MkIII
  • Síťové kabely: Acrolink P4030MK2 Anniversary

Martin Justan

www.audiodrom.net/cs/reprosoustavy-podlahove/detail/19-reprosoustavy-podlahove/397-estelon-x-diamond

www.estelon.com/products/x-series/diamond-x

» zpět na přehled

Diskuze

Vložit nový příspěvek

Novinky

19.11.2017

Přehrávač Cambridge Audio CXUHD

CXUHD podporuje nejnovější technologie 4K, včetně disků UHD, HDR a Dolby Vision; což zákazníkovi poskytne přehrávač referenční kvality, schopný pracovat s téměř jakýmkoli obrazovým nebo zvukovým formátem.

... více

16.11.2017

Reprosoustavy Gradient Revolution MkIV

Gradient Revolution představují jedinečnou kombinaci výhod velkých otevřených reprosoustav a malých monitorů. Hudba, kterou reprodukují je směrována přímo na posluchače a rušivé odrazy místnosti neovlivňují její reprodukci.

... více

01.09.2017

Na všechny se nedostane!

Akční sestava síťového přehrávače se zesilovačem EC Living RENA SA 1 a reproduktorových soustav AE 301.

... více


HI-FI studio TYKON s.r.o.
Sirotčí 58
703 00 Ostrava 3
e-mail: tykon@tykon.cz
© 2011 Hifi studio Tykon
Webdesign: Typo&design
redakční systém Ibis CMS
loga