Reprosoustavy Estelon X Diamond

15.05.2017

Estelon X Diamond                 

Měl jsem tu možnost slyšet vlajkovou loď Estelonu, model Extreme, i jejich nejdostupnější sloupový model YB. Extreme svou koncepcí popírají jakoukoli kategorizaci a YB mě dokázaly zastavit na mnichovské výstavě na dvě hodiny na jednom místě. X Diamond patří v hierarchii firmy hned pod Extreme, a pokud bych to měl shrnout do jediné věty, tak jde o nejlepší reprosoustavy, které jsem kdy recenzoval.

Funkce a forma

137 centimetrů vysoký X Diamond je odlitkem z mramorové drtě v akrylátové pryskyřice. Tato technologie dává akusticky optimalizovaným kabinetům nejen jemně ženské křivky, ale hlavně značnou masu a příkladnou neznělost. Každá reprosoustava váží 86 kg a po místnosti s ní můžete jednoduše pohybovat na kolečkách. Než kolečka nahradíte ve finální pozici hroty, přesvědčte se, že vám nerozštípou podlahu.

Pro X Diamond Estelon používá ani ne tak vybírané součástky, jako přebírané součástky: vezmou to nejlepší, co je k dispozici a ještě z toho vysortují opravdu jen to, co se vejde do striktních tolerancí. Po osazení měniči a výhybkami je každá reprosoustava navíc ještě individuálně laděna a nakonec i zahořována. Tomu říkám předprodejní servis.

Veškeré měniče dodává pro X Diamond německý Accuton. Diamantová inverzní kalota 1.2” s neodymiovým magnetem a hliníkovou cívkou má vlastní rezonanční kmitočet okolo 45 Hz, tedy daleko na dslyšitelným pásmem. Středový i basový reproduktor jsou keramické, bas podporuje ještě dozadu vyústěný basreflex. X Diamond neumí bi-wiring, patří mezi méně citlivé reprosoustavy (88dB) a minimální impedanci má 3,8 ohmů na 70 Hz. Pokud z nich chcete dostat maximum, budete potřebovat stabilní a výkonný zesilovač. Výrobce sice nevidí žádný problém ve spárování X Diamond třeba i s triodami, ale podle toho, co jsem měl možnost slyšet, jsou Estelon vděčné za každý watt a tak bych spíš začínal alespoň na minimu 2 x 200 W dynamického výkonu do 4 ohmů.

Estelon X Diamond jsou k dispozici v lesklém i matné hliníku, černé a bílé, potažmo ve velmi atraktivních temných odstínech kobaltově modré, červené a purpurové.

ERGONOMIE: 98%    ZVUK: 92%    ZPRACOVÁNÍ: 99%

Nízké frekvence

Podle specifikací začíná bas X Diamond na 22 Hz. Já naměřil pomocí Stereophile Test CD 3 hodnoty o něco vyšší, subjektivní 3dB pokles byl někde okolo 28 Hz. V zásadě to příliš nehraje roli, neboť to, co jako ´bas´vnímáme, se stejně odehrává mnohem výš. Důležité je, jaký bas to je. A jaký? Fantasticky přesný, razantní a nezabarvený. Nejlepší bas, jaký jsem kdy slyšel od libovolné reprosoustavy, umějí Legacy Audio Aeris. Ty ale mají aktivní jednotku s vlastním zesilovačem a DSP procesorem. V rámci pasivních reprosoustav s basreflexovou ozvučnicí jsou Estelon X Diamond naprostou jedničkou.

Dokonce i s drženými nízkofrekvenčními tóny (Annuluk) měl bas X Diamond úžasnou definici a texturu. Nevím, jak to Estelon dělá, protože právě tento typ muziky způsobuje v místnostech plné rozvinutí basových módů a rozvibruje nejeden kabinet. Tady zůstalo všechno absolutně kontrolované a bas byl doslova jako vytesaný z mramoru. Když jsem CD vyměnil za živou nahrávku kontrabasu, byl jsem okamžitě teleportován do jazzového klubu. Hloubka, definice a explozivní tranzienty kontrabasu včetně jeho rozměrů byly nadávkovány v perfektních poměrech a krásně navazovaly na stejně povedené středové pásmo.

VÁHA: 95   VÝBUŠNOST: 94    ARTIKULACE: 95

Čistota rozlišení

Jedna z mých nejoblíbenějších nahrávek, Wishing Well Michaela Ruffa (Sheffield Labs), v sobě spojuje vynikající muziku s naprosto referenčním zvukem. S Estelon X Diamond to šlapalo neuvěřitelně. Ale opravdu neuvěřitelně. Slyšel jsem tohle CD skrze desítky opravdu špičkových reprosoustav, ale tohle bylo absolutní. Zvuk měl šťávu a rytmický drajv jako perfektně seřízené švýcarské hodinky. Zachvění činelu v synchronizaci s kopákem bylo jako… jako kdyby bubeník byl i se svým kitem se mnou v místnosti. Čtyřicet let staré nahrávky ožívaly jako mávnutím kouzelného proutku, vzduch se mezi hráči při Prokofjevově Romeu a Julii jen tetelil, pryskyřice na smyčcích voněla, a když cinknul triangl, leknutím jsem poskočil o metr nahoru i s křeslem.

DATAIL: 95    VZDUCH: 96    TRANSPARENTNOST: 97

Tonální věrnost

Z pohledu zvukové barevnosti a realismu témbrů není co vytknout. Pokud podvědomě čekáme, že keramika s diamantem nebudou umět věrně zprostředkovat alikvóty dřeva, hlasů nebo koňských žíní, šeredně se pleteme. Nenašel jsem žádnou stopu po cizorodém zabarvení. Inertnost kabinetů a odladěné měniče ve spojení s dynamicky nahraným materiálem vyúsťují v nesmírně čistý a pevný zvuk, nezávisle na tom, jak hlasitě jsem hrál. Piano Georgese Cziffry, zaznamenané na pás v roce 1975 (Carnival in Pest), nevyvolalo diskuse o reprodukci, ale diskuse o značce nástroje a prostoru, ve kterém byl nasnímán. Chybí jakékoli rozmazaní, neurčitost, falešná expanzivnost – všechno je tak blízko skutečnosti, že to až nahání strach.

Když brnkne kytara (Lincoln Mayorga), její tranzient přijde rychle a s precizním náběhem, zvuk doslova rozkvete v místnosti a pak odezní tak, že máte nutkání se jít podívat za bedny, kam že to odešel. Není ale všechno růžové - dynamicky plochému masteringu nebo horšímu mixu X Diamond nepomohou – pošlou jej k vaššim uším se všemi jeho nectnostmi. Pokud ve vaší sbírce převažuje současná rocková produkce, kde se i mizerná šestidecibelová dynamika stává luxusem, možná byste se měli poohlédnout po méně upřímných reprosoustavách.

TÉMBR: 85   DYNAMIKA: 91   ČASOVÁNÍ: 94

Prostorovost

Kabinety X Diamond jsou lehce konkávní, takže nemusíte sedět nijak daleko na to, aby se zvuk ze všech měničů spojil. Optimální vzdálenost je nějaké tři až čtyři metry. Když k tomu přičtete potřebnou vzdálenost reprosoustav i posluchače od stěn, vyjde jednoduše, že na ně budete potřebovat místnost s alespoň 30m2, mají-li zahrát. Pokud jim dáte, co potřebují, tak je lahůdka na Estelon X Diamond poslouchat třeba i obyčejný růžový šum.

Sám se mnohdy divím tomu, že šum poslouchám častěji, než muziku, ale neznám lepší signál k testování prostoru, fokusu a tonální korektnosti. Přes X Diamond byl šum tonálně bezchyby (tohle už o Estelon víme), ale hlavně v mono verzi bodově vycentrovaný, a ve stereo verzi rozprostřený přes celou čelní stěnu tak, jak v multiplexovém sále – při nejlepší vůli se nedalo určit, kde jsou reproduktory, které šum generují. Hudba to jen potvrdila – lokalizace je skálopevná a stabilní. Prostor je trojdimenzionální. Nikoli ve smyslu přehnané iluze, ale prostě přijdou živí muzikanti. Ve všech třech rovinách jde o naprosto suverénní prostorové zobrazení, které odsouvá jakékoli diskuze stranou – tohle je opravdový high-end se vším všudy.

Estelon X Diamond vs Estelon YB, ve stejné místnosti se stejnými komponenty:
Čekal jsem rozdíl, ale nečekal jsem, že bude takový. Samy o sobě hrají YB rovněž excelentně, rychle, čistě a kontrolovaně, s krásně zaříznutým basem a bezvadným prostorem, takže se ptáte, co vlastně je možné zlepšovat. Odpovědí je jednoduché přepojení na X Diamond – nejde jen o to, že všechno je lepší, ale je to lepší o dost. YB najednou vnímám jako dynamicky komprimovanější, svázanější v prostoru a méně dýchající. Největší skok je ale v samozřejmé nenucenosti, s jakou hudba plyne z X Diamond. Je to jako byste na závodním okruhu ždímali ze svého speciálu (YB) co to dá, s motorem na plné otáčky, a nechávali jste ostatní závodníky za sebou prachu. A najednou vás z lehkostí něco předjede (X Diamond) a zmizí v dálce - a nejvíc naštve, že je jasné, že to něco jelo tak na půl plynu. Takže tu máme novou referenci a nic už zase chvíli nebude jako dřív. Estonský Estelon odvedl opravdu perfektní práci.

TROJROZMĚRNOST: 94     ŠÍŘKA SCÉNY: 94   HLOUBKA SCÉNY: 94

Cena: 1 430 000,- Kč

Připojené komponenty

  • Zdrojové komponenty: emmLabs TX2 + DA2 transport a D/A převodník
  • Zesilovače: Bespoke Audio pasivní atenuátor, Audia Flight Strumento No.4 koncový zesilovač
  • Interkonekty a reprokabely: emmLabs, Acrolink S1400MkIII
  • Síťové kabely: Acrolink P4030MK2 Anniversary

Martin Justan

www.audiodrom.net/cs/reprosoustavy-podlahove/detail/19-reprosoustavy-podlahove/397-estelon-x-diamond

www.estelon.com/products/x-series/diamond-x

» zpět na přehled

Diskuze

Vložit nový příspěvek

Novinky

27.07.2018

Reprosoustavy Gradient 1.4

To, že každý konstrukční prvek má u těchto soustav svůj smysl a vše je dokonale účelně promyšleno a do nejmenšího detailu podřízeno zvuku, se odráží, v bezkonkurenčním poměru ceny a užitné hodnoty.

... více

21.05.2018

Reprosoustavy Neat Iota Xplorer

Kombinace všech konstrukčních prvků zajišťuje reprosoustavám Iota Xplorer schopnost dokonalého ztvárnění všech hudebních žánrů. Model Xplorer popírá své malé rozměry svou plnorozsahovou agilní reprodukcí, se široce zobrazeným prostorem nahrávek...

... více

21.03.2018

Gramofony MoFi Electronics

V době, kdy jsou nové remastery distribuovány na SACD a formou HD souborů, Mobile Fidelity stále pracuje na zdokonalování výroby matric a lisování  LP desek. Myšlenka nabídnout milovníkům vinylu cenově dostupnou, špičkovou elektroniku pro přehrávání těchto nahrávek, vedla k založení společnosti MoFi.

... více


HI-FI studio TYKON s.r.o.
Sirotčí 58
703 00 Ostrava 3
e-mail: tykon@tykon.cz
© 2011 Hifi studio Tykon
Webdesign: Typo&design
redakční systém Ibis CMS
loga