Sloupové soustavy Gradient Helsinki 1.5

30.11.2017

Solitérky ze země tisíců jezer

REPRODUKTOROVÉ SOUSTAVY GRADIENT HELSINKI 1.5      141 990 Kč

Finská značka Gradient Labs u svých reproduktorových soustav sází na koaxiální měniče. Příslovečnou výjimku, jež potvrzuje pravidlo, představují třípásmové sloupky Helsinki 1.5 s otevřenou ozvučnicí wooferů. V katalogu rodinné firmy, založené ve městě Porvoo poblíž finské metropole roku 1984, má „služebně nejstarší“ model Helsinki 1.5 zvláštní postavení.

Jeho první modifikaci totiž konstruktér Jorma Salmi představil už před třiceti třemi roky. Když nepočítáme „elektrostaty“, patří mezi nemnoho dipólových soustav, které se musí vyrovnávat s akustickým zkratem. Oč se jedná? Membrána elektrodynamického měniče pracuje jako píst, vytvářející akustický tlak na obou jejích stranách, ale samozřejmě s opačnou fází. U reproduktoru mimo ozvučnici proudí vzduch vytlačovaný přední stranou membrány nejkratší cestou k její zadní straně, kterou je okamžitě „nasáván“ - a naopak. Akustický zkrat se nevyhne kmitočtům s vlnovou délkou větší než je průměr hlubokotónového reproduktoru, který určuje návrh deskové ozvučnice. Ta prodlužuje vzdálenost mezi přední a zadní stranou membrány a posouvá tak níže mezní kmitočet, při němž k akustickému zkratu dochází. Soustavy Gradient Helsinki 1.5 jsou aktuálně dostupné ve třech polomatných provedeních olejované dýhy (bambus, dub, ořech), s bílými či černými moduly vysoko- a středotónových měničů. Objednat lze dubovou dýhu i v černé či bílé úpravě.

Skandinávský trojspolek

Mimořádně tuhým deskovým ozvučnicím z dýhované překližky o tloušťce 55 mm zajišťují potřebnou stabilitu základny ze silného tvrzeného skla ve tvaru zaoblených trojhranných štítů na třech nožkách z měkčeného polymeru; skleněné jsou vzadu i „hřbetní ploutve“, jež vetknuté do desky ozvučnic omezují vliv akustického zkratu u dipólově vyzařujících wooferů. Osazení vychází z měničů značek z dalších severských zemí. Tweetery s hliníkovou kalotou (ø 19 mm) a středotónové měniče (ø 125 mm) s kónickou papírovou membránou pocházejí z katalogu norské společnosti SEAS a hlubokotónový reproduktor (ø 305 mm, též s papírovou membránou) vyrábí na zakázku dánská firma Peerless. Oba menší měniče jsou uloženy v diskovitých modulech z tuhého plastu, vyplněných absorpční akustickou pěnou; na okrajích jsou zaoblené a horní stěny se mírně svažují dovnitř, aby dostaly formu mělkých eliptických zvukovodů. Středopásmový modul, jenž po obvodu akusticky otevírá síť malých otvorů v kovovém pásku, směruje měnič pod úhlem cca 45° vzhůru, aby zvláště v pásmu nižších středů nedocházelo k nežádoucím odrazům zvukových vln od podlahy poslechové místnosti. Modul tweeteru je jen v mírném záklonu. Hlubokotónové reproduktory vyzařují dipólově do stran. Cílem Jormy Salmiho je nabídnout reproduktorové soustavy, jež nabízejí reprodukci minimálně ovlivněnou akustikou poslechové místnosti, která vytváří výrazné špičky a poklesy u kmitočtové charakteristiky zvláště v pásmu pod 200 Hz (nejvíce škody napáchají uzly stojatého vlnění, jež vyplývají z nejkratšího rozměru místnosti, tedy vesměs od podlahy ke stropu). Kladem této konstrukce je totiž skutečnost, že než odrazy zvukových vln dorazí do poslechového místa, uplyne značná doba.

Přes bi-amping je Speakon

O zapojení elektrických výhybek se dokumentace nezmiňuje, známe jen dělicí kmitočty 200 Hz a 2200 Hz. K propojení ze zesilovačem slouží standardně zásuvky pro profesionální čtyřpólové konektory Speakon, jež umožňují bi-wiringové či bi-ampingové zapojení, ale reprosoustavy lze objednat rovněž s jediným párem šroubovacích terminálů, jež si poradí i s banánky. Soustavy v menší poslechové místnosti zvukově pokrývají akustické pásmo až po větší část druhé nejhlubší kontra oktávy. Aby byl zvuk optimální, soustavy při umístění v poslechové místnosti vyžadují dostatek trpělivosti. Reprodukci basů lze totiž regulovat natáčením soustav, když jejich zdůraznění odpovídá větší „sbíhavosti“ deskových ozvučnic, ale roli samozřejmě hraje i jejich vzdálenost od stěn. Vzhledem k nízké citlivosti, která je důsledkem akustického vyrovnání vysoko- a středotónového měniče parametrům hlubokotónovému wooferu, Helsinki 1.5 potřebují zesilovač s větší výkonovou rezervou. Zajímavou alternativu k dělenému „lampovému“ Coplandu, s nímž byly soustavy testovány, mohou představovat třeba tranzistorové integrované zesilovače norské značky Electrocompaniet.
Pavel Víšek

Na čem se testovalo

Test se uskutečnil v poslechové místnosti Studia ESO na pražských Vinohradech, kde soustavy doplnily výkonový zesilovač Copland CTA 506, předzesilovač Copland CTA 305, D/A převodník Meitner MA1 v2 a jako exkluzívní CD transport Audionet VIP G2. Kabely byly značky Acrolink, signálové A2050 MkIII (mezi komponenty Copland), DA2090 Special, digitální koaxiální D5050 MkIII D a reproduktorové S1400 MkIII. Jako testovací jsem vybral skladby z CD Aga Derlak Trio: Healing (Hevhetia, 2017), Lilly Hiatt: Trinity Lane (New West Records, 2017), Dave Holland: Prism (Okeh, 2013), k. d. lang: All You Can Eat (Warner Bros., 1995) a Igor Stravinsky: Le Sacre du Printemps/The Firebird (Deutsche Grammophon, 2003).

Netopýří ucho

Sloupky Gradient Helsinki 1.5 zaujmou mimořádně čistým, transparentním zvukem a bezmála holografickým zobrazením prostoru nahrávek. Mimořádné jsou prokreslení barvotvorného středního pásma i schopnost zobrazit veškeré alikvóty a tranzienty, což můžeme kvitovat nejenom u akustického instrumentáře, ale třeba také elektrické kytary. Jejich projev se zčásti blíží hornovým reprosoustavám, u nichž mají odražené zvukové vlny na celkovém akustickém tlaku nevelký podíl. Hrají také dynamicky, ale potřebují k sobě zesilovač s větším výkonem, o doporučovaném minimu 50 wattů v každém kanále lze pochybovat. Zvláštní kapitolu představuje odezva basů, která mohou mít při nahodilém umístění i natočení soustav menší objem. Metoda pokus-omyl však vede brzy ke kmitočtovému vyvážení.

HODNOCENÍ

PRO: originální design; kompaktní rozměry
PROTI: nižší citlivost; náročnější na správné umístění

VYNIKAJÍCÍ (10) - zvuk (10), provedení (10)

PARAMETRY

  • Typ: 3 pásmové, s otevřenou ozvučnicí
  • Kmitočtový rozsah:  35 –20 000 Hz (-6 dB), 60 – 20 000 Hz (±2 dB)
  • Impedance jmen. / min:. 6 Ω / 4 Ω
  • Charakteristická citlivost: 85 dB (2,83 V/1 m)
  • Dělicí kmitočty:  200 Hz, 2200 Hz
  • Dop. výkon zesilovače: 50 – 250 W/kanál
  • Rozměry (š x v x h):  36 x 92 x 50,5 cm
  • Hmotnost:   23 kg/ks

www.gradient.fi/Gradient/Helsinki_1.5

» zpět na přehled

Diskuze



povinné údajeVložit nový příspěvek
Jméno:
E-mail:
Nadpis:
Obsah:
Opište text:
S Vašimi osobními údaji pracujeme dle našich zásad zpracování osobních údajů.

Novinky

01.02.2024

Cambridge Audio CXN 100

Obvody nového přehrávače byly přepracovány tak, aby mohly využívat 32bitový D/A převodník ESS ES9028Q2M SABRE32.Konstruktérům se podařilo významně zjednodušit signálovou cestu a vyladit kvalitu reprodukce tak, aby mezi posluchačem a originální nahrávkou nestálo nic v cestě.

... více

29.11.2023

Monobloky Electrocompaniet AW 300 M

Zesilovač poskytuje výkon 300 W do 8 ohmů. Zajišťuje tak bezkonkurenční kvalitu reprodukce, v elegantním a kompaktním provedení, s nezaměnitelným designem společnosti Electrocompaniet.

... více

27.11.2023

Nové studio GIS acoustic

Rádi bychom Vám, na našich stránkách, představili nové poslechové studio v Novém Jičíně, které se zaměřuje na prodej špičkové audio techniky.

... více


HI-FI studio TYKON s.r.o.
Sirotčí 58
703 00 Ostrava 3
e-mail: tykon@tykon.cz
© 2011 Hifi studio Tykon
Webdesign: Typo&design
redakční systém Ibis CMS
loga