AE309 v magazínu HiFi Choice

02.11.2018

Další přírůstek do rodiny

REPRODUKTOROVÉ SOUSTAVY ACOUSTIC ENERGY AE309      34.990.-Kč

Časopis Hi-Fi Choice nedávno představil svou recenzi na podlahové soustavy AE309 a je to další recenze s 5 hvězdičkama a označením „doporučujeme“! David Price věří, že tyto neokázalé sloupovky nastaví novou laťku v úrovni zvuku, v populárním sektoru střední cenové kategorie.

Firma Acoustic Energy si vybudovala ohromné jméno na konci osmdesátých let a od té doby šla od úspěchu k úspěchu. Přestože jsou reprosoustavy AE309 zcela konvenční „bedny“, inženýři společnosti AE zdokonalili design a představili nesčetné množství vylepšení, včetně lepších reproduktorů a konstrukce skříně.

2,5 - pásmové reprosoustavy, získaly firemní výškový reproduktor s hliníkovou kalotou, který se může pochlubit takzvanou Wide Dispersion technologií (mělký zvukovod, zajišťující širší rozptyl zvuku). Hliník je lehký a tuhý kov, který může být velmi efektivně použit u membrány reproduktoru. Vlastně se to týká také materiálu membrány 130 mm středobasového měniče, tentokrát pokrytého dvěma vrstvami keramiky. Soustavy AE309 mají takovéto reproduktory dva, pracující paralelně, díky čemuž je jejich schopnost účinně rozpohybovat vzduch taková, jako u jednoho, ale s mnohem větší membránou, což zároveň umožnilo zachovat úhledné, úzké proporce sloupků reprosoustav. Materiál membrány je tvrzen, díky čemuž je velmi tuhá a dobře utlumená. Pohybuje jí mimořádně silný magnetický systémem s dlouhým zdvihem.

K výrobě ozvučnic, vyztužených množstvím vnitřních vzpěr, se používají inertní, 18 mm silné MDF desky s vysokou hustotou. Na zadní stěně ozvučnice je bassreflexový otvor ve tvaru štěrbiny, jehož tvar byl navržen pro maximální snížení turbulencí vzduchu. Aby se ještě více snížilo zbarvení reprodukce, je do spodní části skříně umístěn inertní těžký tlumící materiál. Celkový obrázek, nakonec, doplňují 8 mm podlahové hroty.

Kvalita zvuku

Pokud budete trávit svůj život poslechem reprosoustav, všimnete si, že podlahové reprosoustavy odvozené, v téže řadě, od regálových, mohou často přinášet problémy, které nemají úspěšné regálovky a to především v souvislosti s rezonancemi a sfázováním. Takže jsem byl celkem dost překvapen, když jsem zjistil, že sloupky AE309 jsou více než jen stojanové AE300, s přidanou oktávou basů navíc. Tyto sloupovky jsou udělané opravdu dobře a výsledkem je, že mají nejen mnohem větší rozsah nejhlubších basů, ale neztrácejí nic, co se týče rychlosti a útočnosti, která se objevuje u jejich sourozenců. Většinou jsem je poslouchal s integrovaným zesilovačem Creek Destiny (HFC 373) o výkonu 2x 120 W do 8 ohmů. Citlivost těchto reprosoustav, udávaná výrobcem, je 89 dB / 1 W / 1 m, při nominální impedanci 6 ohmů a kmitočtový rozsah je 38 Hz až 30 kHz, což vypadá, u malých podlahovek, optimisticky, ale poté, co jsem je slyšel, nemám důvod to zpochybňovat.

Manix's Hold Dis je zbrusu nový kousek klasického techna - bicích a basů, ve stylu devadesátých let a má opravdu mocné, burácivé nejnižší basy. Když jsem jej, v mé poslechové místnosti, na AE309 při hodně vysoké hlasitosti přehrával, předpokládal jsem, že reprosoustavy budou pod takovým náporem sténat a možná i to, že se membrány rozhýbou až na doraz. Přestože se to nestalo, skvělé bylo, že AE basové tóny nerozmazávaly, ani jim nepřidávaly nějaké další dunění, aby zvuk nabobtnal a vyvolal dojem větší velikosti. Ve skutečnosti fungují na basech lépe než by, pro své poměrně malé rozměry, měly a jsou také mnohem lepší než spousta bassreflexových reprosoustav této velikosti, které jsem slyšel. Bas je hluboký, přesto vyrovnaný, pevný a prudký a co je pozoruhodné, postrádající hrubé zabarvení. Tyto hladké, kultivované basy plynule přecházejí do středního pásma. Střední pásmo je otevřené a detailní, poskytuje mnohem širší a hlubší zvuk, než byste čekali u takových, poměrně malých, reprosoustav.

Skladbu Tom Sawyer, od kapely Rush, je radost poslouchat. Jedná se o vysoce energetickou progresivní rockovou hudbu s úžasně fyzickým zvukem bicích Neila Pearta. Třistadevítky tlumočí intenzitu a vášeň jeho hraní, ale šikovně jej separují od všech ostatních linek nahrávky. Vysoký, pronikavý vokál zpěváka Geddyho Lee je nečekaně hladký a sebevědomě se vznáší uprostřed. Kromě toho má píseň několik vrstev kytar a syntezátorů, které jsou jasně slyšet. Nejlepší je, jak tyto reprosoustavy spojí vše dohromady - jako by to bylo snadné řešení skládačky. Hudba zní velmi soudržně a strukturovaně, ale také lyricky a přehledně. Výšky jsou hladké. Ať už je to u Peartových divokých, kaskádovýh činelů na nahrávce skupiny Rush nebo u krásného melodického doprovodu ve skladbě Any Major Dude Will Tell You, souboru Steely Dan, tak výškový reproduktor zní ještě hladčeji, než si pamatuji u soustav AE300, které měly už samy o sobě docela hedvábný zvuk. U kovového výškového reproduktoru není cítit vůbec žádný nádech, nicméně výškový reproduktor, na tuto cenovou kategorii, tlumočí zvuk paliček na činelech velmi působivě. Jsou čisté, přesto mají realistický "cinkot", které dodává hudbě jiskru. Club Tropicana, od kapely Wham, je skvělá popová nahrávka z osmdesátých let a zvuk soustav AE309 je zde, v dobrém slova smyslu, uhlazený a od shora dolů sjednocený, zatímco navíc zdůrazňuje opravdu radostnou rytmiku, která skladbu, s velkou jistotou, hrne vpřed.

Závěrem

Reprosoustavy AE309 od Acoustic Energy mohou vypadat trochu skromně a mírně, ale rozhodně takto nehrají. Ve spolupráci s kvalitním zesilovačem zaručují velmi vyspělou interpretaci jakéhokoliv hudebního žánru, který se rozhodnete přehrávat. Jsou zasazeny, co se týče konkurence, do extrémně nabité cenové kategorie, ale tyto sloupové reprosoustavy Vám zprostředkují hudbu se spoustou vášně.

VERDIKT: vynikající dostupné kompaktní sloupovky

PRO: hladký, otevřený zvuk; pevné basy; muzikálnost

PROTI: nic, v této cenové kategorii