AE509 v magazínu HiFi Choice

19.11.2019

Námluvy s uhlíkem

REPRODUKTOROVÉ SOUSTAVY ACOUSTIC ENERGY AE509

Vlajkové lodi firmy AE, řady 500, představují první karbonové měniče tohoto výrobce a David Price si myslí, že tyto stojanové soustavy jsou zprostředkovatelky reálného charakteru nahrávek.

V designu reprosoustav se pořád objevuje něco nového, ale pokrok přináší totožné myšlenky, které se stále vracejí v nejrozmanitějších podobách. V případě nových reprosoustav AE509 můžeme vidět znovuobjevení membrán a kalot výškového reproduktoru, vyrobených z uhlíkových vláken. Různé společnosti od Audaxu po Sony, v průběhu let, takovéto měniče navrhovaly a vyráběly a to z dobrého důvodu, protože karbonové vlákno je mnohem lehčí materiál než mnoho jiných - takže to musí být určitě dobrá myšlenka. Reprosoustavy AE509 používají dvojici, na zakázku navržených, středobasových měničů s membránou z uhlíkových vláken, které spolupracují s výškovým reproduktorem s membránou ze stejného materiálu. To přináší několik okamžitých a důležitých výhod. Vzhledem k tomu, že má tento materiál - podle konstruktéra AE, Mata Spandla - poloviční hmotnost než původní hliníkové membrány, používané firmou AE, nabízí lepší přechodovou rychlost a menší náročnost reproduktorů na výkon zesilovače. Díky tomu, že všechny měniče používají stejnou tkaninu z uhlíkových vláken, lépe se integrují v časové doméně. A konečně, protože sdílí stejný materiál, jsou tonálně konzistentní na všech kmitočtech. Jak tvrdí konstruktér, této soudržnosti ještě napomáhá přirozený útlum, který materiál má.

Basy jsou pevné a dobře „šlapou“, je jich tak akorát, ale nikdy nejsou přehnané nebo, a to v žádném případě, gumové.

Za ty roky jsem viděl různé měniče z uhlíkových vláken, ale je vzácné se setkat s kalotovým výškovým reproduktorem, vyrobeným z tohoto materiálu. Čím je kalota lehčí a lépe tlumená, tím je hladší, méně zabarvený a rychlejší zvuk. Tato 25 mm membrána nahrazuje těžší hliníkovou kalotu, používanou u předchůdce tohoto reproduktoru. Ten spolupracuje se dvěma 125 mm měniči s hliníkovými koši, kovovými fázovými difuzory a novými 35 mm kmitacími cívkami. Reprosoustavy mají dvou a půl pásmovou konfiguraci v uspořádání středotónový - výškový - středobasový (MTM) měnič, s výhybkou, používající vysokonapěťové polypropylenové svitkové kondenzátory a tlumivky se vzduchovými jádry. Ta pracuje na kmitočtech 560 Hz a 3,1 kHz, což znamená, že výškový reproduktor musí zvládnout, pro takovouto konstrukci, neobvykle nízké frekvence.

Skříň je vyrobena z 18 mm silné, zatlumené MDF, což je vlastní, Resonance Suppression Composite (RSC), řešení společnosti AE. To je zajímavé, protože díky přechodu na měniče z uhlíkových vláken, by skříň nemusela být až tolik zatlumena, ale toto provedení přispívá k ještě rychlejšímu zvuku, díky menší akumulaci energie v ozvučnici. Čtyři hliníkové špičaté nožky zapadají do podložek a poskytují lepší stabilitu. Skříň je na výběr v povrchových úpravách bílý nebo černý, lesklý, klavírní lak a přírodní dýze (americký ořech).
Společnost uvádí kmitočtový rozsah 32 Hz až 28 kHz (+/- 6 dB), což je více, než byste u takto velkých reprosoustav čekali. Jmenovitá impedance je 6 ohmů a výrobce udává špičkový výkon 175 W. Reprosoustavy mají bassreflexovou konstrukci, ale vzhledem k chytrému umístění nátrubku, který je namontován téměř u horní hrany zadní stěny, nevyzařují příliš mnoho energie dozadu, takže je můžete překvapivě umístit blízko u zdi. Také jsem použít malou sbíhavost, najít ji je poměrně flexibilní.

Kvalita zvuku

Oproti svým cenovým konkurentkám hrají AE509 vlastně trochu nudně. Ale není to nudně, jako ve smyslu maskovaně, zahaleně a neprůhledně - ale spíše zvuk není tak zářivý nebo ostrý. Zvuk má skoro tonální absenci lesku nebo „plechovosti“. Dostáváte se k poslechu skutečných nástrojů na nahrávce, namísto toho, abyste jimi byli napadáni. Manix's Head In The Clouds je natřískaný kousek breakbeatového techna. A přestože jeho super rychlé hi-hat činely jedou, údery do jejich okraje zní spíše hebce. Rozhodně to není žádný třísk-prásk nářez. Zvuk kláves je bohatý a zvučný, ale neoslňuje a ženské vokály jsou hladké a dobře definované, vůbec ne uječené. Fascinující věc je, že to vše zní tak závratně rychle. Rytmus bicích - s rychlostí téměř 150 úderů za minutu - je zběsilý, přesto zde není slyšet žádná zrnitost ani sykavky.

Přesuňme se k nějakému hodně rychlému popu, nahrávce Hanging On The Phone od Blondie, podobně jsem byl překvapen rychlostí hudby, zasáhla mě závratnou rychlostí. Byl v ní elán a verva, které udělaly z poslechu docela událost a já jsem se cítil přinucen pozorně sedět. Bylo to zvláštní spojení tonální ušlechtilosti a rytmických přechodů.

Pusťte si nahrávku Give In od dvojice 4hero s jejími hlubokými, přepychovými basy a reprosoustavy vám předvedou své impozantní zvládnutí nízkých frekvencí. Za prvé, jdou níž, než jsem očekával u sloupovky této velikosti. Četl jsem už nejrůznější tvrzení výrobců, takže často beru citované údaje o frekvenčních charakteristikách s určitou nedůvěrou, ale opravdu se zdá, že soustavy AE509 sledují nahrávky úplně dolů, do nejnižších oktáv. Přesto jejich basy nesou nikdy přehnané nebo gumové; ve skutečnosti jsou pevné a prudké, je jich ale nepatrně méně. Navíc nemá smysl, aby konstruktér vytvářel umělou „špičku“ na vyšších basech, aby zněly výrazněji a silněji, jak tomu někdy bývalo u návrhů podlahových soustav v devadesátých letech. Jako mýtický vánoční sníh, jejich spodní konec je hluboký a svěží a vyrovnaný. Další palec nahoru je za skříň a vyústění bassreflexu, ani jedno není slyšitelné; nikdy tu nevzniká vjem nepatřičného zahoukávání za reproduktory.

Stereofonní zobrazení je velmi dobré. Slyšel jsem reprosoustavy s bodovými zdroji, s koaxiálními výškovými/středotónovými měniči reprodukovat stereo lépe, přesto však AE509 předvádí dokonalou práci, když znovuvytváří akustickou nahrávku New Gold Dream od Simple Minds. Tato píseň je, díky špatnému přehrávacímu zařízení, trochu žalozpěv, ale podlahové soustavy Acoustic Energy ji zvládají dobře a dávají překvapivě zřetelný, podrobný a otevřený zvuk s jemným umístěním různých nástrojů a vokálů v nahrávce. Jsem vážně ohromen tím, jak se étericky znějící hlas Jima Kerra vznáší někde nad a před zbytkem nenuceně zprostředkovaného akustického dějiště a předvádí realitu sloupovek s podmanivou hloubkou.

Tyto sloupky zní skvěle s téměř každou nahrávkou i hudebním žánrem, který hrají. Jediné, co lze kritizovat, je velikost středobasových měničů, když do nich nacpete opravdu velký výkon, budete mít pocit mírné komprese, ale opravdu si myslíte, že to bude ve většině obývacích pokojů problém? Konstrukce s úzkou ozvučnicí – a jak to vypadá, ta je dnes pravidlem - není úplně jednoduchá pro řešení reprosoustav s měniči o větším průměru. Přesto miluji čistý, podrobný, rychlý, adrenalinem poháněný zvuk těchto reprosoustav, kombinovaný s mimořádnou kultivovaností a vynikajícím smyslem pro jemné detaily.

Závěr

Firma Acoustic Energy je v současnosti na vzestupu a v posledních letech úspěšně zjednodušila svou nabídku modelů, se silnými řadami reprosoustav 100, 300 a 500, které nabízí výběr různých stojanových a sloupových alternativ, schopných upoutat zákazníky a to v různých cenových kategoriích. Model AE509 je vážně úctyhodná vlajková loď a jako taková by měla být umístěna na jakémkoli posluchačském seznamu přání hodně vysoko.

NAŠE HODNOCENÍ

PRO: rychlost a vzrušující akustický projev; kvalita zpracování a povrchové úpravy
PROTI: nic, v této cenové kategorii
VERDIKT: jedny z nejlepších podlahových soustav střední cenové kategorie široko, daleko

Recenzi časopisu HiFi Choice v angličtině si můžete stáhnout zde.

» zpět na přehled

Diskuze



povinné údajeVložit nový příspěvek
Jméno:
E-mail:
Nadpis:
Obsah:
Opište text:
S Vašimi osobními údaji pracujeme dle našich zásad zpracování osobních údajů.
  • Paráda!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Pěkná recenze, autor velmi trefně popsal zvuk těchto sloupků.Mám již objednanou verzi v bílém klavírním laku.

    Reagovat 19.11.2019 21:55 od Hifista pokročilec

Novinky

01.02.2024

Cambridge Audio CXN 100

Obvody nového přehrávače byly přepracovány tak, aby mohly využívat 32bitový D/A převodník ESS ES9028Q2M SABRE32.Konstruktérům se podařilo významně zjednodušit signálovou cestu a vyladit kvalitu reprodukce tak, aby mezi posluchačem a originální nahrávkou nestálo nic v cestě.

... více

29.11.2023

Monobloky Electrocompaniet AW 300 M

Zesilovač poskytuje výkon 300 W do 8 ohmů. Zajišťuje tak bezkonkurenční kvalitu reprodukce, v elegantním a kompaktním provedení, s nezaměnitelným designem společnosti Electrocompaniet.

... více

27.11.2023

Nové studio GIS acoustic

Rádi bychom Vám, na našich stránkách, představili nové poslechové studio v Novém Jičíně, které se zaměřuje na prodej špičkové audio techniky.

... více


HI-FI studio TYKON s.r.o.
Sirotčí 58
703 00 Ostrava 3
e-mail: tykon@tykon.cz
© 2011 Hifi studio Tykon
Webdesign: Typo&design
redakční systém Ibis CMS
loga