Gauder Cassiano Black Edition ve Stereu

18.01.2022

Vrchol černé edice

REPROUKTOROVÉ SOUSTAVY GAUDER AKUSTIK CASSIANO BLACK EDITION      od 429 990 Kč

Relativně dostupnější jsou ve střední části nabídky značky Gauder Akustik reprosoustavy z řady Keramik, jež spojují černé membrány nejmladší generace highendových měničů Accuton. Vlajkové lodě nepočetné flotily tvoří třípásmovky Cassiano Black Edition.

Základní model z řady Keramik – dvouapůlpásmové sloupky Vescova Black Edition, už představil test ve S&V 10/21, a dokonce ve verzi s diamantovým tweeterem, jež o 20 000 Kč přeskočí standardní cenovku sloupků Cassiano Black Edition. Upgrade dostupný pro oba modely totiž vyjde na 150 000 Kč, ovšem posun zvukové kvality je opravdu slyšet. Soustavy Vescova a Cassiano mají v katalogu společnosti z Renningenu v Bádensku-Württembersku delší historii, předbíhající rebranding v roce 2013. Roland Gauder je navrhoval pro předchozí značku Isophon, ale v barvách Gauder Akustik už představují třetí generaci, na pohled rozlišitelnou podle antracitově černé barvy membrán měničů Accuton, kterou nelze přehlédnout ani u nejmladších soustav estonské značky Estelon, další z mála vyvolených, jež reproduktory zásobuje právě německá firma Thiel & Partner.
Její zakladatel Bernard Thiel si nechal patentovat technologii výroby tenkých keramických vrstev z extrémně tvrdého korundu modifikace α (oxidu hlinitého Al2O3) už v roce 1984.

Někdejší vývojář firmy Backes & Müller se v první polovině 90. let osamostatnil a od membrán tweeterů a středotónových měničů se v roce 1996 propracoval i k větším plochám wooferů, technologickou laťku zvýšil o tři roky později diamantovou kalotou a v roce 2000 si zaregistroval ochrannou známku Accuton. Společným jmenovatele membrán na bázi oxidu hlinitého i diamantu je (mimo jiné) vysoká tepelná vodivost, jež usnadňuje odvod balastního tepla z okolí kmitací cívky a při delším, případně i hlasitém poslechu tak nedochází k dynamické kompresi v důsledku zahřívání kmitací cívky: měniče při reprodukci zachovávají plnou dynamiku nahrávky.

Soustavy jsou standardně dostupné ve vícevrstvém lesklém laku (černý, bílý), za příplatek lze objednat některou z šesti dýhovaných verzí (třešeň, ořech, palisandr, oliva, případně jasan v černém či bílém laku, jenž částečně zachovává texturu dřeva). Ochranné rámečky v příslušenství nenajdeme, byly by zbytečné: tuhle funkci plní hliníkové mřížky a reliéfní, hustě perforované plechové vrchlíky, jež brání poškození pevných, ale zároveň i velice křehkých keramických kalot, resp. membrán.

Vibrace tlumí i písek

Stěny akusticky netečných ozvučnic, jejichž tuhost narůstá směrem k povrchu, mají sendvičovou strukturu, která začíná uvnitř třemi vrstvami křížem lepené překližky, následují prořezávaná, středně hustá dřevovláknitá deska, zatlumená ve drážkách jemným křemenným pískem (na pár soustav padne 8 kg), a tenká vrstva hliníku.

Konstrukci navíc zpevňují dvě podélná žebra a přepážky, oddělující uzavřenou ozvučnici středovýškové sekce měničů od bassreflexové ozvučnice obou wooferů. Podmínky pro vznik vnitřního stojatého vlnění „rozlaďují“ zaoblené bočnice, které se svažují dozadu k úzkým zadním stěnám. Stabilitu soustavám vylepšují čtyři litinové nosníky, přesahující po stranách půdorys kabinetů přibližně o 3 cm, které končí otvory pro výškově polohovatelné odhmotňovací jehlany, jejichž polohu aretují kontramatky. Jehlany zároveň vymezují nezbytný odstup od podlahy, protože v základně ozvučnic ústí trubice bassreflexového rezonátoru. Mimo to zde najdeme u každé soustavy pozlacenou kramličku pro korekci basů podle osobního gusta i umístění v poslechové místnosti: defaultně je nastavené v poloze 0 dB, ale umožňuje basy zdůraznit nebo naopak potlačit o 1,5 dB.

Osazení zahrnuje měniče Accuton, opatřené standardně keramickými membránami, které charakterizuje vynikající impulsní odezva. Keramická kalota tweeteru (ø 25 mm) má u volitelného dražšího typu alternativu v kalotě diamantové, vyrobené metodou CVD (Chemical Vapor Deposition, tedy depozicí z plynné fáze, nejde o diamant syntetizovaný za extrémně vysokých teplot a tlaků). Následují tři shodně dimenzované měniče (ø 168 mm) s vydutými membránami, jež s tuhými koši se štíhlými žebry z tlakově litého kovu spojují pryžové vlnky s velkým zdvihem: středotónový následují s menším odstupem dva woofery. Magnety jsou feritové, ale v případě hlubokotónových měničů robustnější. Je třeba ještě dodat, že soustavy Gauder Akustik napříč celým katalogem jsou vyráběny v párech a relevantní měniče jsou u každého modelu ručně párované.

Strmé symetrické výhybky

Elektrické výhybky se vyznačují zapojením s mimořádně vysokou strmostí -50 dB/oktávu. Každý měnič tak „hraje“ jen to, co mu přísluší, reprodukce není zatížena rozostřením hudební scény změnami fáze a soustavy mají i vyšší zatížitelnost. Dělicí kmitočty už německá značka nezmiňuje (pro orientaci – v testu první generace soustav Cassiano americký Stereophile uvádí 180 Hz a 3,2 kHz), ale složitější zapojení si nárokuje výběrové součástky, převažují německé svitkové kondenzátory Mundorf z řady MCap Supreme a vzduchové cívky. Bonus výhybek značky Gauder Akustik navíc představuje jejich symetrické zapojení: zatímco běžné výhybky mají společné zemění na záporných přípojkách měničů a vzniká tak tvrdá zpětná vazba, v tomto případě jsou reproduktory zapojeny uprostřed jednotlivých větví výhybek a nízkoprůchodové filtry jsou rovněž mezi zápornými póly měničů a zemí zesilovače, což je řešení, poskytující „čistší“ zvuk. Vnitřní kabeláž Clearwater nizozemské firmy Van den Hul má žíly vinuté z drátků postříbřené bezkyslíkaté mědi a narazíme na ni rovněž u zkratovacích propojek dvou párů špičkových německých terminálů WBT-0703 nexgen s těly z čisté mědi, které si poradí s reproduktorovými kabely zakončenými holými vodiči větších průřezů, banánky i vidličkami. V sousedství terminálů sídlí (tentokrát už dobře přístupná) pozlacené kramlička, asistující po vzoru fyziologické regulace hlasitosti při tichém poslechu: její vytažení zdůrazňuje basy a dost možná i výšky.

Produkce značky Gauder Akustik patří mezi špičku nejenom koncovou cenou, ale highendové produkci se vymyká neochotou sdílet s okolním světem více než málo technických parametrů. Základní orientaci poskytují jen jmenovitá impedance 4 ohmy a vysoká zatížitelnost 410 W. Při výběru soustav Gauder Akustik jsme odkázáni na vlastní uši i úsudek, ale to je v této kategorii docela přirozené.
Pavel Víšek

Na čem se testovalo

Test proběhl v poslechové místnosti společnosti Tykon v Ostravě, kde soustavy doplnily D/A převodník s předzesilovačem a streamerem Meitner MA3, výkonový zesilovač Audio Research Reference 80S a síťový filtr Shunyata Research Everest 8000, když pro srovnání posloužil nižší model Vescova Black Edition s volitelným diamantovým tweeterem (S&V 10/21). Kabely byly značky Shunyata Research, signálové symetrické Sigma V2 a reproduktorové Omega. Jako testovací jsem vybral skladby z vyššího tarifu Tidal HiFi v CD kvalitě (i v MQA) Leonard Cohen: You Want It Darker (Columbia, 2016), Béla Fleck: Drive (Rounder, 1988), Charlie Haden & Pat Metheny: Beyond The Missouri Sky (Verve, 1997), King Crimson: THRAK (Discipline Global Mobile-Virgin, 1995), Kronos Quartet: Folk Songs (Nonesuch, 2017), Medeski, Scofield, Martin & Wood: Juice (Indirecto Records, 2014), Sepultura: Roots (Roadrunner, 1996) a Rob Wasserman: Trios (GRP, 1994).

Netopýří ucho

Soustavy Gauder Akustik Cassiano Black Edition nabízejí vyvážený zvuk, který vyniká mimořádnou čistotou i muzikálním projevem. Brilantně artikulované basy (včetně hlubokých) ve více než sympatickém objemu plynule přecházejí v dokonale čitelné střední pásmo, v němž vyniknou nejenom nahrávky s akustickým instrumentářem, v němž není o barvotvorné alikvótní tóny nouze. Výšky jsou hladké, přirozené, ale v přímé konfrontaci ztrácely na soustavy Vescova Black Edition, jež upgrade na diamantové tweetery posouvá o třídu výš (kdyby taky nebyla investice 150 000 Kč slyšet, bylo by něco špatně…). Široká hudební scéna skýtá přesnou lokalizaci a nechybí ani dostatek indícií o akustice prostoru, v němž konkrétní nahrávka vznikla. Tvrdou devízu představuje také dynamika. Reprodukci „tracků“ s košatou rytmikou či nástrojů zvukově až perkusivního charakteru (namátkou bendžo nebo klavinet) si tyhle stále ještě kompaktní sloupky vysloveně užívají.

HODNOCENÍ

PRO: vyvážený, mimořádně čistý zvuk s výsostnou dynamikou; tuhé kabinety
PROTI: perforované vrchlíky měničů designu dvakrát nepřidávají

VYNIKAJÍCÍ (10) - zvuk (10), provedení (10)

PARAMETRY

  • Typ: 3-pásmové, s bassreflexem
  • Kmitočtový rozsah:  neuvádí
  • Jmen. impedance:  4 Ω
  • Char. citlivost: neuvádí
  • Dělicí kmitočty: neuvádí
  • Zatížitelnost: 410 W
  • Rozměry (š x v x h): 21 x 110 x 41 cm
  • Hmotnost: 30 kg/ks

» zpět na přehled

Diskuze



povinné údajeVložit nový příspěvek
Jméno:
E-mail:
Nadpis:
Obsah:
Opište text:
S Vašimi osobními údaji pracujeme dle našich zásad zpracování osobních údajů.

Novinky

01.02.2024

Cambridge Audio CXN 100

Obvody nového přehrávače byly přepracovány tak, aby mohly využívat 32bitový D/A převodník ESS ES9028Q2M SABRE32.Konstruktérům se podařilo významně zjednodušit signálovou cestu a vyladit kvalitu reprodukce tak, aby mezi posluchačem a originální nahrávkou nestálo nic v cestě.

... více

29.11.2023

Monobloky Electrocompaniet AW 300 M

Zesilovač poskytuje výkon 300 W do 8 ohmů. Zajišťuje tak bezkonkurenční kvalitu reprodukce, v elegantním a kompaktním provedení, s nezaměnitelným designem společnosti Electrocompaniet.

... více

27.11.2023

Nové studio GIS acoustic

Rádi bychom Vám, na našich stránkách, představili nové poslechové studio v Novém Jičíně, které se zaměřuje na prodej špičkové audio techniky.

... více


HI-FI studio TYKON s.r.o.
Sirotčí 58
703 00 Ostrava 3
e-mail: tykon@tykon.cz
© 2011 Hifi studio Tykon
Webdesign: Typo&design
redakční systém Ibis CMS
loga