MoFi UltraGold MC v HiFi News

03.01.2022

První MC od průkopníků gramofonové techniky

Uvedení prémiové MC přenosky od této autority v oboru gramodesek, která má ve svém katalogu řadu cenově dostupných gramofonů a trojici MM přenosek, se již dlouho očekávalo.

Recenze: Ken Kessler, měření: Paul Miller

Při mém nedávném znovuobjevení starých přenosek Decca (nyní London) mě napadla jedna myšlenka: bylo by dobré, kdyby nahrávací společnosti vyráběly také přehrávací zařízení. Stejně jako v minulosti společnosti Decca, EMI, RCA a několik dalších, i společnost Mobile Fidelity alias MoFi pokračuje v demonstraci této efektivní spolupráce prostřednictvím svého portfolia gramofonů, gramofonových předzesilovačů a tří MM přenosek. Přenoska UltraGold je prvním MC modelem společnosti MoFi a s cenou 1499 liber zvedá cenovou úroveň této značky. Podíváme-li se na rozdíl 700 liber mezi touto přenoskou a nejdražším MM modelem, je tu díra, která by mohla být vyplněna ještě levnější MC přenoskou, ale to je jen moje úvaha. UltraGold je ve své cenové kategorii tak fajnová nabídka, že to pravděpodobně nebude potřeba. Jakmile tuto přenosku uslyšíte, vyškrábnete víc peněz. Ano, je tak dobrá. Stejně tak nic nebrání tomu, aby společnost MoFi vyrobila model ještě vyšší. Nějaký UltraPlatinum?

MAGICKÉ TAJEMSTVÍ?

Není to žádné tajemství, protože tajnou zbraní společnosti MoFi je, kromě výroby jedněch z nejlépe hrajících LP, jaké kdy byly vylisovány, také kouzelník jménem Allen Perkins. Jeho gramofony Spiral Groove se vždy řadily mezi špičku a kromě jiných inovací, obsahovaly také základnu raménka, inspirovanou objímkami pro výměnu objektivů u fotoaparátů.

Za více než 35 let působení v hi-fi branži je Perkins známý svým pečlivým přístupem a přenoska UltraGold reflektuje tento jeho smysl pro detail. Je také kytaristou, takže je u tohoto modelu okamžitě poznat, že jeho projev je "hudební", nikoliv "analytický". Dále je tu jeho podíl na poněkud klamavém vzhledu této přenosky.
Klam? Jo: myslíte si, že instalace bude pěkná otrava, ale kromě obnaženého dříku chvějky (což mě obvykle znervózňuje) a množství úhlů, které si říkají o seřízení, je to jedna z nejjednodušších přenosek, které jsem kdy instaloval. Mám podezření, že Allen a lidi z MoFi museli nad tím, aby nezatížili tuto činnost nějakými komplikacemi, přemýšlet. Přenosku jsem zkoušel se třemi různými gramofonovými předzesilovači a pokaždé fungovala nejlépe se 100 ohmovou zátěží. Navíc tato přenoska, při nastavené svislé síle 2 g, propluje vším, co ji předložíte...

SOUPISKA MATERIÁLU

Vzhledem k tomu, že jsem v poslední době strávil hodně času srovnáváním různých profilů hrotů přenosek a materiálů jejich chvějěk, mohu říct, že koncept přenosky UltraGold, který obsahuje obnažený hrot typu Shibata (tvar výbrusu hrotu), bórovou chvějku, neodymový magnet a vinutí cívek z PC-OCC mědi, by mohl stejně dobře charakterizovat výrobek za 5000 liber. A žádný zkušený audiofil by ani nemrkl.

To vše společnost MoFi zabudovala do výlisku z hliníku a mosazi, který vykazuje extrémně nízké rezonance. Těleso přenosky je opatřeno závity, takže se nemusíte trápit s matičkami a šroubky a já jsem ji měl namontovanou, doslova, během několika sekund. Příjemné jsou také dále od sebe rozmístěné, barevně odlišené kolíky, takže modelu UltraGold lze vytknout pouze jedno: nutnost opatrného vybalování z krabičky, aby nedošlo k jejímu poškození. Ekologicky minimalistická krabička, z nějakého důvodu, po svém otevření odhalí přenosku vtěsnanou do vyseknutého otvoru v kartónu, na pěnové podložce. Kolem přenosky nejsou žádné mezery, do kterých by se daly zasunout prsty, takže jsem ji tupým nástrojem vytlačoval ven, aniž bych uvolnil kryt hrotu, což mě stálo spoustu práce. MoFi, vezměte to, prosím, na vědomí.

NAHÁNÍ HUSÍ KŮŽI

Ruku na srdce, byla to ale, při instalaci, jediná vada na kráse. Jinak jsem si užíval záplavu zcela nečekaných vln čiré rozkoše. Tím chci říct, že jsem přehrával jednu LP desku za druhou, včetně desek, o kterých mám podezření, že byly použity při ladění této přenosky.

Aby to nebyla příliš okatá cesta, zejména proto, že díky takovému výběru bude hrát téměř každá přenoska lépe, než by hrála v případě, kdy 99 % LP desek, které přehráváte, představují běžné výlisky, rozhodl jsem se zpočátku poslouchat pouze běžná vydání. Jedním z nich byl 12 palcový singl s otáčkami 45 ot./min., prodloužená verze báječné skladby "Handle With Care" od skupiny Traveling Wilburys. Svátek kytarových zvuků, ale tuto skladbu jsem si vybral z jiného důvodu: všechny hlasy, Jeff Lynne, Roy Orbison, Bob Dylan, Tom Petty a George Harrison, jsou mi skoro až trapně povědomé, protože si je vychutnávám už půl století. I když rozlišit je není tak těžké, jako slyšet rozdíl mezi činely Zildjian a Paiste (perkusisté mi říkají, že je to proto, že nejsem bubeník) a museli byste být nedoslýchaví, abyste nerozeznali Dylana vedle Orbisona, tato přenoska se osvědčila tím, že odhalila charakteristické textury, dýchání a frázování s lehkostí, kterou mohu definovat jen jako "živou".

Ne, nevím, jaké mikrofony se při nahrávání používaly, ani jestli se vokály nahrávaly v oddělených studiích. Ale ať už to bylo jakkoli, hlasy se prolínaly s takovou vzájemnou podporou a zároveň si zachovávaly individuální charakter, že jsem nemohl odolat pustit si další alba Everly Brothers, Beach Boys a Hollies, abych si ověřil opakovatelnost svého zážitku. Přenoska UltraGold, ať už lze o jejich silných stránkách říct cokoli a není jich málo, je v dobrém slova smyslu dominantní ve středním pásmu. Stejně jako reprosoustavy BBC LS3/5A a lampové zesilovače Radford i tato přenoska zbožňuje lidský hlas. Je za to třeba zaplatit? Myslím, že záleží na preferencích. Vyšší rejstříky se vyrovnají autoritě středního pásma a nechybí ani stará dobrá MC vřelost, ale někteří posluchači by jistě dali přednost větší razanci v extrémním spodním pásmu.

LAMPY A TRANĎÁKY

Nejsem jedním z nich, takže to nebude mít žádný vliv na můj verdikt, ale musím se tím zabývat. Při přehrávání War's Greatest Hits 2.0, kde je rozhodující absolutní akustická zátěž, jsem si vzpomněl, že MM přenosky od MoFi mají o něco větší tah na branku. Kontrast ještě více připomínal rozdíl mezi elektronkami a polovodiči. Abych tento aspekt zvuku uvedl na pravou míru a nenechal se jím ovlivnit, nezbývá mi nic jiného než se přiklonit k analogii s elektronkami a tranzistory, jakkoli je rozporuplná. Je to něco podobného, jako byste si řekli, že pokud jste se zamilovali do MM modelů od MoFi, mohli byste být jejich mnohem dražším sourozencem zmateni. Což je nesmysl: jde spíše o prezentaci nebo charakter než o absolutní přesnost a poslech těžších skladeb z alba War's Greatest Hits se ukázal být neméně přínosný než poslech vokálně zaměřené skladby od Traveling Wilburys. Spodní rejstříky jsou ve skutečnosti (podle mě) širší než u MM přenosek, což může být iluze, pokud srovnávám sušší, svižnější MM zvuk s bujností MC přenosky, ale, jak budu navždy tvrdit, rozhodujícím faktorem jsou vaše osobní preference.

Předtím jsem lhal, nemohl jsem se odtrhnout od Beach Boys. Nedávné souborné vydání alb této skupiny, s názvem Feel Flows, nabízí jednu z nejlepších verzí skladby Surf's Up a zde můžete ignorovat jakékoli rozpaky nad spodními oktávami u přenosky UltraGold, ve srovnání s přenoskami MoFi MM. Důvodem je způsob, jakým přenoska UltraGold zvládá tekutost zvukových efektů, které albem prostupují. Nejde o žádnou slovní hříčku, protože celé album má z velké části vodní tématiku. Písněmi "Don't Go Near The Water" a "Feel Flows" nám Brian Wilson neustále připomíná, že deska má slovo "surf" přímo v názvu.

SEŠLÁPNUTÍ PEDÁLU

Málokdy se stává, že by prapodivná přídavná jména, která jsme si během desetiletí osvojili pro popis zvuku, připomínala hudební obdobu zvukomalby používané básníkem. Předpokládám, že "suchá" hudba měla být základem například pro soundtrack k filmu Lawrence z Arábie, zatímco pro "čokoládovou", "švestkovou" a další si můžete vymyslet vlastní playlist. Ať už si hi-fi kánon říká o použití jakéhokoli přívlastku, tato přenoska se může pyšnit jedním, a to "proměnlivá". Na albu The Beach Boys nejde jen o jemné tlumočení tekutosti. Je to konzistence dynamických výkyvů od tichých k hlasitým a zpět, celistvost zvukové scény, charakter vzduchu v okolí nástrojů. Když jsem se vrátil k Beatlu Georgeovi a jeho sólu, které změnilo svět, v písni All Things Must Pass (ze stejnojmenného alba, nahrávka 50th Anniversary), byl jsem nucen přemýšlet o zvukové kvalitě, odpovídající významu slova "Wah-Wah", bohatého na tento specifický kytarový efekt.

George s ním šetřil, ale přenoska sledovala jeho ladnost s takovou grácií a konzistencí, že jsem byl přinucen vyměnit desku a poslechnout si LP od Mobile Fidelity, i když nebylo vyrobeno zrovna metodou One-Step (pozn.: nejkvalitnější technologie výroby LP od MoFi). Přišlo nejodvážnější použití wah-wah pedálu, jaké jsem kdy slyšel (docela dobře srovnatelné s mistrovstvím Jimiho Hendrixe) na albu Truth Jeffa Becka, na výlisku, nahraném na tlustém vinylu, rychlostí 45 otáček za minutu, který převálcoval mou předchozí verzi této nahrávky. Skladba "I Ain't Superstitious" dělá pro wah-wah totéž, co udělala herečka Sue Lyon pro lolitky... A tak přenoska UltraGold MC následovala všechny Beckovy krkolomné pohyby a já si to prostě musel pustit třikrát za sebou.

VERDIKT HI-FI NEWS

Jak jsme již řekli, kdo jiný by mohl vyvinout přenosku lépe, než nahrávací společnost? Jedná se o hypermoderní pojetí klasické MC přenosky, která si zachovává přednosti hřejivosti a vzdušnosti, ale přitom má schopnost sledovat stopu, která mě donutila hledat na obalu označení "V15". (Mladí: vyhledejte si to...) Zdá se být cena v high-endovém hi-fi bezvýznamná, když špičkové přenosky dosahují cen přes 15 tisíc liber a model UltraGold je za desetinu této částky? Je to další výhodná nabídka MoFi.

VERDICT HI-FI NEWS
Zvuková kvalita: 88%

SROVNÁNÍ S MOFI PŘENOSKAMI S POHYBLIVÝMI MAGNETY

Trojice přenosek MoFi, pojmenovaných Tracker, které byly uvedeny na trh v roce 2016 a za nimiž stojí zakladatel firmy Spiral Groove Allen Perkins, představuje modely s pohyblivými magnety. Tyto, na zakázku vyráběné MM přenosky s názvy StudioTracker, UltraTracker a MasterTracker jsou vyráběny v Japonsku, podle specifikací společnosti MoFi. Klíčovým prvkem je jejich "V-Twin jádro se dvěma magnety", které odpovídá konstrukci řezné hlavy na rycích strojích společnosti MoFi. Symetrii tohoto magnetického obvodu potvrzuje sladěná L+R a L-R odezva a zkreslení přenosky MasterTracker, prvenství si v tomto ohledu ale uzurpuje UltraGold MC. I když jsou obě přenosky Tracker MM a UltraGold MC vynikající, přece jen má nová MC přenoska náskok, stejně jako větší rozsah vysokých tónů. To je u modelu UltraGold, z velké části, způsobeno dokonalejším profilem hrotu (Shibata), zvýšenou tuhostí bórové chvějky a sníženou hmotností této pohyblivé sestavy a PC-OCC cívek. MasterTracker používá podobný (Fine Line) hrot, ale stejně jako všechny modely Tracker má chvějku lisovanou z hliníkové slitiny a mírně tužší odpružení (nižší poddajnost) než MC přenoska. I když je neobvyklé, že má MC model v rodině přenosek vyšší poddajnost než jeho MM příbuzní, UltraGold díky tomu, bez zaváhání, proplouvá i těmi nejdivočejšími drážkami. Je rovněž vhodnější pro oblíbená gramofonová raménka se střední efektivní hmotností od společností SME, Rega a Pro-Ject.

PARAMETRY

• Typ: stereofonní MC, s dvojicí cívek
  • Hrot (profil): Shibata