Reprosoustavy Gradient Helsinki 1.5

26.07.2017

Gradient Helsinki 1.5                 

Nemá to prakticky žádnou ozvučnici - tedy ne takovou, na jakou jsme zvyklí. Ze strany to vypadá jako malá plachetnice, plující k poslechovému křeslu na vlnách skleněného podstavce, zepředu to skoro nevidíte. Můžete to postavit kamkoli a s trochou trpělivosti z toho pokaždé vymáčknete neuvěřitelný zvuk. A abych nezapomněl, připlulo to z Finska.

Funkce a forma

Helsinky 1.5 jsou třípásmové reprosoustavy, které jsou výsledkem mnohaletého ladění a optimalizace. Něco takového nepostavíte jen tak. Rozměrný basový reproduktor (30cm Peerless, papírová membrána) je namontovaný do otvoru v 55mm silné překližkové desce, vzadu prodloužené silnostěnnou skleněnou přepážkou. Na hranu této desky jsou uchyceny středový (12,5cm Seas, papírová membrána) a výškový (1,9cm hliníková kalota, Seas). Středový reproduktor má vlastně jako jediný jakousi miniozvučnici ve tvaru silného disku s kardioidním vyzařováním, která je nakloněná směrem nahoru, kde se její osa potkává s osou výškového měniče. Vyrovnání tlaků membrány uvnitř disku je zajištěno tlumící výplní a perforovanou kovovou mřížkou po obvodu disku. Rovněž výškový reproduktor má svůj 19cm mělký zvukovod. Reproterminály si můžete vybrat buď standardní, nebo v provedení profi Speakon konektor.

V duchu severského designu je všechno účelně čisté, volit je možné z více než deseti dýh a barevných provedení, a vzhledem k jednoduchosti a rozebíratelnosti konstrukce Helsinki svádi k různým DIY vylepšením (můžete si je tak jednoduše polepit třeba karbonovou fólií a hned máte hi-tech).

Frekv. rozsah: 60 - 20.000 Hz (+/- 2 dB), citlivost: 85dB, výška: 92 cm, hmotnost: 23 kg

ERGONOMIE: 90%    ZVUK: 59%    ZPRACOVÁNÍ: 72%

Nízké frekvence

S Helsinki máte hned několik možností, jak si ohlídat množství a kvalitu basu. V první řadě si můžete vybrat, jestli mají oba basové měniče směřovat k sobě, tedy mezi reprosoustavy, nebo od sebe, tedy k bočním stěnám. No a potom můžete ozvučnice natáčet tak dlouho, více k sobě nebo více od sebe, dokud bas perfektně nesedne místnosti na míru.

V zásadě platí, že v obvyklém postavení, kdy obě reprosoustavy směřují přímo na posluchače, je díky dipólu veškerý bas v poslechovém místě dílem odrazů a vzájemné přímé interakce obou reproduktorů. Když jsem jednu reprosoustavu zkusmo odpojil, bas v poslechovém místě víceméně zmizel, protože se vlny s opačnou amplitudou odečtou díky dipólové konstrukci. Právě tyto interakce, kdy se reprosoustava nesnaží odrazy potlačit, ale naopak jich využívá, jsou základem filozofie Helsinki 1.5. Když je v místnosti ´vyladíte´, odmění se slušně hlubokým a konturovaným spodkem.

Basová váha v případě náročné Cassandry Wilson (Come On In My Kitchen) sice subjektivně končí někde okolo 40Hz, ale kontrabas byl živý a kupodivu i s dobrou definicí. Podle toho, jakou vzájemnou orientaci oba basové měniče měly, se celkové vyvážení zvuku dalo poměrně jednoduše ovlivňovat.

VÁHA: 62   VÝBUŠNOST: 64    ARTIKULACE: 64

Čistota rozlišení

Helsinki 1.5 sází na pohodu. Středová a výšková sekce nemá ambice konvenčních audiofilních dynamických reproduktorů, jejím cílem je citlivě doplnit broukající bas správnými proporcemi. Přes Gradient neuslyšíme tolik vzduchu a textur, hromada písku zůstává v jeho podání hromadou písku, nikoli myriáda jednotlivých zrníček. To ale v zásadě neumí žádný konkurent ve stejné kategorii – Helsinki jsou naneštěstí svou koncepcí tak výjimečné, že to svádí k porovnávání s absolutní špičkou. Kdyby měly na cenovce o další nulu navíc, tak nějak by to asi nikdo nezpochybňoval, protože je jejich poslech osvobozující a můžete se soustředit na muziku, o kterou jim jde především.

DATAIL: 68    VZDUCH: 76    TRANSPARENTNOST: 68

Tonální věrnost

Lehká konkávnost zvukovodů se projevuje na timingu a tonalitě. Zvuk se sype z reprosoustav s velkou rychlostí a dynamikou, což s sebou nese pocit bezprostředního kontaktu s interprety a víc si poslech užijete. Tonálně nám zvukovod v Helsinki 1.5 pozdvihne reprodukci dechů, a to jak těch plechových, dřevěných nebo mosazných, tak těch lidských – třeba Paquito D´Rivera a jeho superrychlý klarinet v Tico Tico (Chesky) byl naprosto parádní, člověk viděl komíhající se nástroj před sebou, lehce nalevo, ve správné výšce, prostě tak, jak to má být. Hlasy byly o něco prezentnější a posunuté směrem dopředu, takže zpěvačka nebyla pohřbená v hloubi orchestru, kam mimochodem nepatří, i když ji tam některé reproduktory rády přesunují.

TÉMBR: 56   DYNAMIKA: 63   ČASOVÁNÍ: 60

Prostorovost

Na rozdíl od redaktorů Stereophile jsem neměl nejmenší problém s postavením reprosoustav v poslechovém prostoru. Při basových reproduktorech směřujících od sebe se mi nejvíce líbily při mírném vtočení (osy výškových reproduktorů se protínaly kousek přede mnou). Čím vice jsem je vtáčel, tím byly prezentnější, čím vice jsem je vytáčel, tím byl zvuk difuznější a ztrácel něco z definice.

Nejvíce se mi ale stejně líbily při postavení basových reproduktorů směrem k sobě a naopak mírném vytočení, kde muzika dýchala, byla transparentnější a bas byl artikulovanější. Vyžaduje to trochu experimentování, nicméně ať tak či onak, během patnácti minut jsem jim našel místo, kde hrály bezvadně v libovolném půdorysu. Tohle konvenční reprosoustavy neumí. Vidím tak velký potenciál Gradient Helsinki 1.5 v běžných domácích podmínkách, kde nevyžadují žádné masívní akustické úpravy, a kde svým odlehčeným pojetím nebudou překážet, nebo naopak v moderních interiérech, kde bývá problém konvenční soustavy zaintegrovat jak zvukově, tak vizuálně.

TROJROZMĚRNOST: 72     ŠÍŘKA SCÉNY: 72   HLOUBKA SCÉNY: 72

Cena: 140 000,- Kč

Připojené komponenty

  • Zdrojové komponenty: Emm Labs TX2 + DA2 (transport a D/A převodník)
  • Zesilovače: pasivní atenuátor Bespoke Audio, koncový zesilovač Audia Flight Strumento No.4
  • Interkonekty a reprokabely: Emm Labs, Acrolink S1400MkIII
  • Síťové kabely: Acrolink P4030MK2 Anniversary

Martin Justan

www.audiodrom.net/cs/reprosoustavy-podlahove/detail/19-reprosoustavy-podlahove/523-gradient-helsinki-15

www.gradient.fi/Gradient/Downloads_Helsinki


» zpět na přehled

Diskuze



povinné údajeVložit nový příspěvek
Jméno:
E-mail:
Nadpis:
Obsah:
Opište text:
S Vašimi osobními údaji pracujeme dle našich zásad zpracování osobních údajů.

Novinky

01.02.2024

Cambridge Audio CXN 100

Obvody nového přehrávače byly přepracovány tak, aby mohly využívat 32bitový D/A převodník ESS ES9028Q2M SABRE32.Konstruktérům se podařilo významně zjednodušit signálovou cestu a vyladit kvalitu reprodukce tak, aby mezi posluchačem a originální nahrávkou nestálo nic v cestě.

... více

29.11.2023

Monobloky Electrocompaniet AW 300 M

Zesilovač poskytuje výkon 300 W do 8 ohmů. Zajišťuje tak bezkonkurenční kvalitu reprodukce, v elegantním a kompaktním provedení, s nezaměnitelným designem společnosti Electrocompaniet.

... více

27.11.2023

Nové studio GIS acoustic

Rádi bychom Vám, na našich stránkách, představili nové poslechové studio v Novém Jičíně, které se zaměřuje na prodej špičkové audio techniky.

... více


HI-FI studio TYKON s.r.o.
Sirotčí 58
703 00 Ostrava 3
e-mail: tykon@tykon.cz
© 2011 Hifi studio Tykon
Webdesign: Typo&design
redakční systém Ibis CMS
loga