Čtyři sloupy zvukové klenby

06.06.2012

Čtyři sloupy zvukové klenby

TROJPÁSMOVÉ REPROSOUSTAVY  AE NEO 4  (21 990 Kč),  AQ WEGA 55  (18 580 Kč),  CANTON GLE 490.2 (21 180 Kč) A JAMO C 607 (18 990 Kč)

Ozvučení stereofonní aparatury vesměs limitují reproduktorové soustavy, mezi nimiž podlahové trojpásmovky stále ztělesňují ideál. Kvalitnější, na které už lze klást zvýšené nároky, začínají kolem 20 000 korun. To je kategorie, kam patří AE Neo 4, AQ Wega 55, Canton GLE 490.2 a Jamo C 607.

Trojpásmové reprosoustavy s podlahovými ozvučnicemi lze pořídít i levněji, ale zaplatíte více kompromisy, které se nevyhnou ani provedení ozvučnice a kvalitě použitých reproduktorů. Zmíněné modely představují odpovídající volbu k základním značkovým audiokomponentům. Dva hlubokotónové reproduktory mají plochu membrán srovnatelnou s jediným rozměrnějším, vejdou se do užších ozvučnic a k dobru mají magnetický obvod „navíc“. Basy se stávají živější a přesněji definované.

U našeho podlahového kvarteta jde vesměs o mladší přírůstky. Britská značka Acoustic Energy na rostoucí oblibu řady Neo, která ještě předloni končila dvouapůlpásmovými soustavami NeoV2 3 (první Neo 3 testovalo S&V 7/09), reagovala novou vlajkovou lodí Neo 4. Nejvyšší model v řadě, kterou v moravské Července nahradili sérii Labrador, představují trojpásmovky Wega 55. Změnu si vyžádaly reproduktory aktuálního tchajwanského dodavatele: soustavy s nimi dostaly přeladěné výhybky, jiný charakter zvuku a logicky i jména. Další generace německých soustav Canton z řady GLE se navenek moc neliší od předchozího typu GLE 490, ale inovacemi prošly firemní reproduktory. Nejdelší historii mají dánské trojpásmovky Jamo C 607, které na začátku dostaly do vínku řadu firemních patentů a za sympatickou cenou hledejme skutečnost, že ty se už v předchozích letech zaplatily.

Stejná váhová kategorie

Ozvučnice by se měly správně jmenovat „nezvučnice“, protože tenké stěny si s parazitními kmity přidávají k reprodukci něco navíc: laikům se líbí, že hezky duní, ale to je samozřejmě špatně. Z hmotností soustav vyplývá, že patří do téže váhové kategorie, z níž směrem nahoru vybočují jen AE Neo 4. O tuhosti konstrukce vypovídají nejen tloušťky stěn, ale také zesílené čelní stěny i vnitřní přepážky a příčná žebra. Veškeré kabinety zachovávají pravé úhly a nebezpečí vzniku vnitřního stojatého vlnění eliminuje zatlumení ozvučnice vatelínovým rounem. Tři soustavy na stěny používají MDF desky: Canton o tloušťce 16 mm, vyšší Acoustic Energy a hlubší Jamo pak tytéž o 2 mm silnější. Stavebním materiálem pro ozvučnice soustav AQ jsou DTD desky o tloušťce 18 mm; v principu jde rovněž o lisované dřevovláknité desky, oproti MDF deskám mají nižší odolnost v ohybu a příčném tahu (což je však slabina spíš u nábytku), naopak u reprosoustav dřevotřísku zvýhodňuje větší objemová hmotnost. Stěny fakticky zesiluje i povrchová úprava dýhováním po obou stranách: výrobce tak eliminuje nebezpečí deformace stěn, protože dřevo u dýhy pracuje a svůj podklad napíná. Specialitou podlahových soustav značky AE je ještě komora opatřená plastovou zátkou kousek nad základnou, která umožňuje kabinety „znehybnět“ pískem či akusticky netečnými ocelovými kuličkami. Stabilitu u nejvyšších i nejtěžších ze všech soustav zlepšuje základna přesahující půdorys soustav, u trojpásmovek Jamo rozšiřují bázi kovové hranoly pro odhmotňovací hroty, vybočující do stran.

Reproduktorové soustavy by měly s interiérem barevně ladit. U naší čtveřice převažuje povrchová úprava vinylovými imitacemi dřeva. Čestnou výjimku tvoří soustavy AQ, které lze vybírat v sedmi druzích pravé dýhy: vedle testované třešně je to ještě buk, dub, jasan (přírodní hnědý i černě mořený), mahagon a ořech. Odnímatelný ochranný rámeček je vždy potažený černou průzvučnou tkaninou. S nabídkou šesti verzí následují soustavy Canton, které se vyrábějí v napodobení buku, černého jasanu, ořechu přírodního a „mocca“ i v barvě bílé a stříbrné. Čelní panely i odnímatelé rámečky z hustě perforovaného plechu jsou v kontrastním bílém či stříbrném laku (vyjma „jednobarevných“ soustav v bílé či černé). Ve dvou verzích se nabízejí soustavy AE a Jamo: shoda panuje u obou v imitaci černě mořeného jasanu, ale zatímco C 607 lze vybírat ještě v provedení tmavá jabloň, Neo 4 se nabízejí v nepoměrně tmavší verzi „vermont“ (což evokuje odstín karamelu, který se k aromatizování vermutu používá). Průzvučná tkanina u ochranných rámečků je u obou provedení černá, pouze značka AE volí estetičtější aretování ochranných rámečků magnety, u ostatních soustav je fixují plastové, resp. kovové kolíky.

Solitéři mezi reproduktory

Soustavy AE, Canton a Jamo jsou osazeny firemními reproduktory, firma AQ používá produkci tchajwanské značky Lyeco. Jako tweeter převažují různé typy s polymerovou kalotou o průměru 25 mm; jen značka AE se vymyká vysokotónovým měničem s kruhovým zářičem - soustředným prstencem, jenž se na vyšších kmitočtech chová jako poddajná kalota, u které vyzařuje jen malá část po obvodu kulového vrchlíku: výhodami jsou minimální nelineární zkreslení a široká směrová charakteristika. Z „kaloťáků“ si zaslouží více pozornosti typ u soustav Jamo s exponenciálním zvukovodem WaveGuide a konstrukční finesou DTT (Decoupled Tweeter Technology), tedy částečným mechanickým oddělením reproduktoru od čelní stěny ozvučnice (přenos vibrací omezuje o více než 20 dB a zpřesňuje tak reprodukci výšek).

Reproduktory v nižších pásmech dostaly bez výjimky kónické membrány, ale liší se průměry i materiálem. AE Neo 4 mají středotónový reproduktor o průměru 130 mm a tandem basových o průměru 160 mm: jejich provedení je jinak identické, membrány jsou z lehké a tuhé firemní slitiny, stejně jako nízké jehlany, které je ve středu zesilují; s koši je spojují pryžové vlnky. AQ Wega 55 používají středotónový měnič o průměru 134 mm, na který navazují dva „basáky“ o průměru 203 mm: materiálem kónických membrán je černý lesklý polymer, na který u středu navazují pryžové kopulky; uchycení membrán ke košům realizují pryžové vlnky. Canton GLE 490.2 sází na hliníkové membrány, ta u středotónového reproduktoru má průměr 180 mm, který u dvojice hlubokotónových vzrůstá na 200 mm: konstrukci všech tří měničů u středu zesilují vyduté „misky“ (u obou basových jsou rozměrnější). Membrány s koši spojují patentované závěsy Wave-Sicke, známé z dřívějška jen z vyšších firemních modelů. Jamo C 607 mají pozice středotónového i obou basových reproduktorů osazeny navenek totožnými typy o průměru 155 mm s membránou „sendvičové“ konstrukce; vnitřní a vnější vrstvu tvoří vyvázaná skleněná vlákna, mezivrstva je papírová a strukturu zpevňuje technologie HCC (Hard Conical Cone), díky které připomíná povrch plástev medu a vlastní kmity membrány jsou zatlumeny. Osami všech tří reproduktorů procházejí pevné difuzory z nemagnetické slitiny ve tvaru projektilu s uříznutou špičkou, jež optimalizují vyzařování membrán a pomáhají také odvádět balastní teplo z kmitacích cívek. S výjimkou značky AE, u níž samo jméno řady Neo připomíná, že membrány všech reproduktorů pohánějí neodymiové magnety, ostatní výrobci materiál magnetických obvodů nepřipomínají, lze se proto domnívat, že jsou feritové, což je v této kategorii stále ještě standard.

Výběr pro každého

Elektrické výhybky vesměs nechávají výrobci bez širšího komentáře. Zapojení 3. řádu (se strmostí -18 dB) zmiňují u Acoustic Energy a vyžaduje ho především firemní tweeter, naopak zapojením 1. řádu (se strmostí -6 dB) u středotónového reproduktoru se pochlubili u AQ, protože potvrzuje jeho vyrovnanou kmitočtovou charakteristikou. Obecně dělicí kmitočty ve středním pásmu (typicky od 500 do 4 000 Hz) nezasahují do jeho kritické části, kde se u lidského hlasu nalézají tzv. formanty i podstatná část energie smyčcových nástrojů, na jejichž korektní reprodukci je sluch háklivý. K propojení se zesilovačem slouží většinou pár pozlacených šroubovacích terminálů, jen Jamo C 607 disponují dvěma páry poniklovaných, což je v této třídě zbytečné: pár solidních reprokabelů totiž zvukově nabízí víc než dva páry levnější při bi-wiringovém propojení. Všechny terminály akceptují i banánky.

Bassreflexové otvory ústí na zadní stěně u soustav AE (první u středotónového reproduktoru, dva paralelně řazené u samostatné komory obou „basáků“) a Jamo, což si říká o jejich aspoň půlmetrový odstup od stěny. Na menší místnosti mysleli konstruktéři u soustav AQ a Canton, kde jsou bassreflexové otvory vyvedeny dopředu. Zapomínat nesmíme ani na omezení mechanické vazby s poslechovou místností. Na to soustavy AE a Jamo pamatují závity pro přibalené odhmotňovcí hroty, které u Canton GLE 490.2 nahrazují kompromisní kovové patky s plastovými podložkami uchycené vruty, u AQ Wega chybí úplně, ale pro konverzi a k doplnění lze dokoupit třeba norské „superspiky“ Soundcare, které se vyrábějí i v provedení se samolepícími ploškami.
Po výkonu nejméně „lační“ soustavy AE a AQ, jež mají při osmiohmové impedanci charakteristickou citlivost 91 dB/W/m. Na ty ztrácejí jak Canton 490.2 s „univerzální“ impedanci 4-8 ohmů (rozumějte, jejich kritická impedance neklesá nikdy příliš nízko), tak šestiohmové Jamo C 607. Charakteristická citlivost (= akustický tlak soustavy ve vzdálenosti 1 m při zdánlivém příkonu 1 VA), je totiž vztažena k napětí 2,83 V na svorkách soustavy, které při záteži 8 ohmů odpovídá výkonu 1 W, ale při impedanci 6 ohmů už 1,36 W. Uváděný kmitočtový rozsah všech soustav dole více či méně zasahuje do subkontra oktávy: u soustav Canton a Jamo nemá bez vztažného tolerančního pásma přesnější vypovídací hodnotu, u soustav AE a AQ je ovšem vztažen k úzkému intervalu -6 dB. Víc by při vztájemném srovnání řekly průběhy kmitočtových charakteristik, měření musí zastoupit lidský sluch.

Vyrovnané výsledky

Při hodnocení pomáhala sestava z komponentů Advance Acoustic, testovaná v tomto čísle. Co se zvuku týče, patří absolutorium navýsost muzikálním AE Neo 4, které jsou věcné, přesné a s odpovídajícími nahrávkami hrají velmi dynamicky. Kmitočtový rozsah „s přívlastkem“ je delegoval na soustavy s nejlepšími basy, ale tady triumfovaly AQ Wega 55. Ty nebyly mezi čtveřicí soustav jediné s tandemem osmipalcových „basáků“, ale měly největší vnitřní objem 47 litrů (ten u AE Neo 4 redukují komory na zátež znehybňující kabinety). Pro jediné domácí zástupkyně hovoří i vyvážený, dynamický, ale stále ještě neutrální projev. Nemluvě o tom, že jediné svým exteriérem v pokoji zastíní sektorový nábytek. Neméně zdatně si vedly Jamo C 607 s komplexním projevem i transparetním zvukem. Oddělení nástrojů i zobrazení prostoru nahrávek souvisí s tweeterem s technologií DTT, omezující jeho mechanickou vazbu s ozvučnicí. V basech nejsou za rekordmanky, ale co zahrají, zahrají přesně. Pro náležité vybuzení však potřebují výkonnější zesilovač. Soustavy Canton GLE 490.9 charakterizuje živý dynamický zvuk s větším důrazem na okraje přenášeného pásma: to je atraktivní u rocku a popu, méně přesvědčivě ze stejného důvodu vyznívá především vážná hudba. Zpracování soustav vyráběných v Německu, je pečlivé, ale o něco subtilnější kabinety nezapřou, že řada GLE.2 patří v nabídce firmy mezi nejdostupnější.

Pavel Víšek

Proč je koupit?

AE NEO 4
PRO:  neutrální zvuk napříč žánry, dynamický projev
PROTI:  tweeter není v optimální poslechové rovině

AQ WEGA 55
PRO: vyvážený zvuk, výtečné basy, špičkový exteriér
PROTI: soustavy je třeba dovybavit odhmotňovacími hroty

CANTON GLE 490.2
PRO: živý a dynamický projev
PROTI: nerozumí si optimálně s vážnou hudbou

JAMO C 607
PRO: transparentní zvuk, komplexní projev, velmi dobrý prostor
PROTI: nižší citlivost

www.acoustic-energy.co.uk

» zpět na přehled

Diskuze

Vložit nový příspěvek

Novinky

01.09.2017

Na všechny se nedostane!

Akční sestava síťového přehrávače se zesilovačem EC Living RENA SA 1 a reproduktorových soustav AE 301.

... více

19.07.2017

D/A převodník Copland DAC 215

Převodník DAC215 můžete použít jako sluchátkový zesilovač. Můžete jej však také použít jako předzesilovač. Funkci ovládání hlasitosti a předzesilovače lze v čistém DAC režimu obejít.

... více

15.05.2017

Acoustic Energy Série 100

Řada 100 ztělesňuje všechny vlastnosti, kterými se společnost Acoustic Energy proslavila a jejich nové reprosoustavy, které překvapí mimořádným výkonem z neuvěřitelně kompaktních skříní a za velmi příznivé ceny, jsou toho důkazem.

... více


HI-FI studio TYKON s.r.o.
Sirotčí 58
703 00 Ostrava 3
e-mail: tykon@tykon.cz
© 2011 Hifi studio Tykon
Webdesign: Typo&design
redakční systém Ibis CMS
loga