DA převodník EMM Labs DA2

03.08.2018

Přehraje vaše nahrávky nejlépe

DA PŘEVODNÍK EMM LABS DA2

Na Amazonu lze koupit digitální převodník se třemi digitálními vstupy a ovládáním hlasitosti za 800 Kč. Když vynecháte regulaci hlasitosti a omezíte se pouze na jeden digitální vstup, můžete si koupit DAC za 500 Kč. Tak proč by měl někdo, dokonce i audiofil, platit za převodník víc než 70 000 Kč? A když už jsme u toho, proč by si měl audiofil kupovat tento EMM Labs DA2 za téměř 800 000 Kč? Na tuto otázku neexistuje samozřejmě žádná jiná odpověď, než kvalita zvuku a jako důkaz toho si audiofilové kupují DA převodníky dražší než 70 000 Kč, což je zhruba tolik, co stojí moje, cenově dostupná reference Benchmark DAC3HGC, ale audiofilové také zaplatí 799 000 Kč za přístroj, jako je tento recenzovaný EMM Labs DA2.

High-End

Takže, když přijdeme s otázkou "Který dosud vyrobený DAC je nejlepší?", pravděpodobně odstartujeme debatu mezi audiofily, protože na tuto otázku nebude jen jedna odpověď. Není pochyb o tom, že převodníky EMM Labs budou uvedeny několikrát. Proč? Nejen proto, že byl Ed Meitner, ze společnosti EMM Labs, u samého počátku zavádění technologie SACD (Super Audio Compact Disc, pro případ, že jste zapomněli), ale také proto, že je jedním z předních světových odborníků mezi konstruktéry digitálních převodníků. EMM Labs je, ve skutečnosti, DSD reference nahrávacího průmyslu - téměř každé nové SACD je produkováno s použitím DSD převodníku EMM Labs. Společnost EMM Labs se rozhodla použít tuto technologii u své vlastní značky highendových převodníků, aby ji mohli využívat ve svých domácích systémech také audiofilové. EMM Labs uvádí, že jejich převodník DA2 byl navržen zcela "od základu" a obsahuje první, opravdu plně diskrétní DSD1024 převodník (s rozlišením 16x DSD), který zkonstruovali.

Převodník DA2 obsahuje také, Edem Meitnerem navržené, analogové stupně „nejnovější generace“ a má všechny digitální vstupy, které si jen člověk může přát, včetně podpory DSD, 2x DSD a DXD (352 a 384 kHz PCM) přes USB, které zpracovávají a konvertují veškerý příchozí PCM a DSD audio signál, před jeho odesláním do nového DA řevodníku, s rozlišením 16x DSD. Model DA2 také pro USB rozhraní využívá vlastní hardwarovou galvanickou izolaci. To fyzicky odděluje USB od zdrojů, které většinou nemají dobrý odstup šumu od signálu. Převodník DA2 také používá vylepšenou vlastní technologii MFAST pro „okamžité nabytí signálu“ a tvrdí, že je zcela prosta jitteru, za což vděčí hlavně patentovaným ‚vlastním, mimořádně přesným hodinám MCLK2 „nové generace“, které byly revidovány, aby spolupracovaly s novým 16x DSD převodníkem.

Těžký

Rozměry poměrně velkého přístroje DA2 jsou zhruba 17" (43 cm) šířka, 16" (40,6 cm) hloubka a 6" (15,2 cm) výška. Je také docela těžký, váží asi 40 liber (18 kg). Jeho velikost a hmotnost jsou důsledkem mnoha faktorů, mezi které patří dále zmíňované, oddělené uspořádání, přestavěný, extrémně výkonný napájecí zdroj a analogové stupně. Můj vzorek byl v provedení s kombinací stříbrné a tmavě šedé barvy, ale jsou k dispozici i verze s 24 K zlatou nebo niklovanou povrchovou úpravou. Dal jsem tento seriózní kousek audiofilské výbavy na rack Pangea, vedle mého stojanu Arcici Suspense, ve kterém byla většina mého ostatního vybavení. I když jsem cítil, že by si DA2 zasloužil umístění na něčem mnohem lepším, než na levném stojanu, regál Arcici byl již zaplněn jinými komponenty. Pro kompenzaci jsem pod DA2 umístil sadu izolačních hrotů German Acoustic. Dříve tyto hroty z kovové slitiny a dřeva vylepšily zvuk mnoha různých přístrojů a předtím, než jsem si pořídil regál Arcici, jsem je používal pod mnoha různými komponenty. Dlouho jsem převodník poslouchal na těchto podložkách, pak jsem je na několik dní odstranil a pak je zas umístiil zpět. Nakonec jsem dospěl k závěru, že nedělaly absolutně nic, co by změnilo zvuk DA2 k lepšímu nebo horšímu. Po tomto experimentu jsem se necítil zas tak špatně, že jsem přístroj umístil na méně dokonalém stojanu. Je zřejmé, že EMM Labs při návrhu a konstrukci interiéru a exteriéru skříně DA2 nic neošidil.

Připojení přístroje k mému systému bylo jednoduché. Nejprve jsem jej zkusil zprovoznit s napájecím kabelem Kimber Kable PK10, zapojeným přímo do zásuvky ve zdi a pak, ke konci období, kdy jsem převodník testoval, k síťové pračce PS Audio DirectStream PS20 Power Plant AC. Když jsem se rozhodl připojit napájecí kabel k pračce PS Audio, která zajišťuje dokonalý sinusový průběh 120 V/60 Hz, slyšel jsem víc, než jen nepatrné zlepšení. Během testu DA2 jsem většinou používal jako digitální zdroj svůj počítačový hudební server, jehož USB výstup byl připojen k USB vstupu převodníku pomocí USB kabelu Furutech. Pro velmi příležitostné přehrávání stříbrných (nebo zlatých) disků mám také univerzální diskový přehrávač OPPO, ale pouze s SACD nekompatibilním výstupem transportu, který byl připojen ke koaxiálnímu S/PDIF vstupu DA převodníku. Připojil jsem DA2 k několika předzesilovačům, byly to modely Nagra Classic Preamp, který jsem nedávno testoval, dále můj referenční Mark Levinson No 523 a také Merrill Audio Christine Reference Preamplifier. Po většinu času, po který recenze probíhala, byly jejich linkové stupně připojeny k monoblokům McIntosh MC611, které jsem měl v systému pro účely recenze, ale po jejich navrácení výrobci jsem použil referenční Pass Laboratories X350.5, což je tranzistorový zesilovač, který má poctivých 350 W na kanál. Na úplném konci recenze to byly nové monobloky Merrill Audio Element 118. Reprosoustavy byly moje referenční plnorozsahové elektrostaty Sound Lab Majestic 545, posílené dvojicí 15" subwooferů Velodyne s výkonem 1250 Watt. Veškerá propojení byla řešena buď nesymetrickými RCA nebo symetrickými XLR kabely od firmy Accusound, reproduktorový kabel byl buď extravagantní Westlake Audio nebo později 12 palcový reprokabel Accusound.

Na stěnách za reprosoustavami a po jejich stranách byly umístěny absorpční panely pro úpravu akustiky a za posluchačem dvojice difuzních panelů. Podlaha v poslechové místnosti je pokryta barevným průmyslovým kobercem, který dále absorbuje rozptýlené zvukové vlny, které by zde mohly doznívat.

Zjistil jsem, že pokud se jedná o digitálně-analogové převodníky, prosazuje se zákon o snižující se návratnosti. Nemyslím si, že někdo nemůže slyšet velký rozdíl mezi DA převodníky, ale pokud se posuzuje pouze kvalita zvuku, rozdíl mezi mým cenově dostupným referenčním DA převodníkem a předmětem této recenze by pravděpodobně nebyl tak monumentální, pokud by nebyl připojen k systému, který by nedokázal zhodnotit ten rozdíl. To je jeden z důvodů, proč jsem se zaměřil na detailní popis mého referenčního systému. Může se zdát, že je to více informací, než by bylo potřeba, ale při posuzování kvality zvuku DA převodníků se rozdíly v kvalitě zvuku mezi nimi stanou mnohem nápadnější, pokud se zvyšuje kvalita připojených zařízení a pak některé rozdíly mezi pevodníky začnou být poměrně významné. Existují jistě lepší systémy než ten, který jsem použil pro tuto recenzi, ale je dost dobrý na to, aby dokázal ocenit zvuk převodníku EMM Labs DA2. Jak již bylo řečeno, užíval jsem si každou sekundu, kdy byl EMM Labs DA2 součástí mého systému.

Posuzování digitálních komponent je někdy velmi odlišné od posuzování kvality zvuku téměř všech ostatních typů highendových komponentů. To platí zejména tehdy, když se člověk dostatne k jemným rozdílům jejich kvalitu zvuku. Není pochyb o tom, že EMM Labs DA2 hraje úžasně a je to pravděpodobně kvůli mnoha faktorům. Nejvýše v tomto seznamu stojí jádro technologie, kterou EMM Labs převádí digitální signál na analogový. Zjistil jsem, že u levnějších DA převodníků může být použitý, masově produkovaný čip DA převodníku jediným faktorem, určujícím jeho zvukovou kvalitu. Princip hry spočívá v tom, že výrobce použije ten nejaktuálnější čip, který může koupit, ale výsledkem je, že DA převodníky v této třídě hrají velmi podobně, protože všechny používají stejný typ čipu. EMM Labs se nespokojuje s touto cestou konstruování DA převodníků a namísto toho navrhuje svůj vlastní způsob digitální konverze, což je metoda, na kterou výrobci levnějších DA převodníků nemají prostředky nebo odborné znalosti. A při tom, kromě jiných věcí, které mohou být ještě nákladnější, konstrukční a výrobní techniky společnosti EMM Lab vedou k převodníkům, které poskytují špičkový zvuk.

Při přehrávání nahrávek z mého serveru, bez ohledu na to, zda to byly DSD (SACD) soubory nebo běžné skladby "v CD kvalitě", to, co prošlo mými reproduktory, byl zvuk, ke kterému jsem se mohl posadit a poslouchat jej celou dobu a pozorně. Nesnažím se vypadat jako snob, ale ve své poslechové místnosti, když chci sedět na příjemném místě a užít si poslech hudby, většinou roztáčím vinyl a digitál mám pro poslech mimo poslechové místo, po nějakou dobu, kdy dělám více věcí najednou nebo pro přehrávání v přenosných zařízeních. Není to ale tvrdé pravidlo, protože často poslouchám i digitál, když se usadím a věnuji poslechu, obvykle při reprodukci DSD souborů. Ale s převodníkem EMM Labs DA2, připojeným k mému systému, se to všechno změnilo, protože při přehrávání hudby často zapomínám, který zdroj hudbu přehrává, jestli digitální nebo analogový. EMM Labs DA2 je tak dobrý.

Nedávno jsem si koupil nahrávku The Roxy Performances od Frank Zappy, která zahrnuje všechny čtyři vystoupení v Roxy, v Los Angeles, v prosinci 1973. Většina z toho, co je na těchto discích, byla již dříve vydána na starších živých albech. Ale celý tento materiál byl remixován a remastrován pro tuto sadu 7 CD a vše to zní mnohem, mnohem lépe, než na dříve vydaných nahrávkách. Někdo by si mohl myslet, že bych měl diskutovat o tom, jak EMM Labs DA2 zněl při přehrávání DSD souborů. Budu. Ale většina poslechu z mého digitálního archívu se odehrává prostřednictvím obyčejných CD souborů, protože to je typ digitálního média, který jsem shromažďoval od zavedení CD v 80. letech. Je pravda, že některá z těch prvních CD hrála mizerně. A tak mám jen několik souborů ze špatných starých časů digitálu a mnoho z těch, které mi ještě zůstaly, brzy nahradím remastrovanými CD nebo soubory s vyšším rozlišením. Přesto mám většinu hudby uloženu na pevném disku v rozlišení 16 bit/44,1 kHz. Dobrou zprávou je, že převodník EMC Labs dokáže tyto soubory "v CD kvalitě" skvěle reprodukovat.

Přestože ve své literatuře EMM Labs uvádí, jak to dělá, aby tyto soubory hrály tak dobře, četl jsem už tolik materiálů od výrobců highendového vybavení, které jsou plné audiofilského zveličování, že jsem se stal vůči těmto informacím imunní. Má skepse se však změnila v radost, jakmile mé oblíbené období Franka Zappy ožilo v poslechové místnosti. Tyto živé nahrávky nejsou, se svou atmosférou, snadno reprodukovatelné. Jeho kapela byla poměrně velká, včetně dvou bubeníků, neuvěřitelného Chestera Thompsona a Zappova pravidelného spoluhráče Ralpha Humphreyho. Jsem si docela jistý, že pan Thompson, byl přiřazen levému reproduktoru, Humphrey pravému. Vtipné Zappovy stylizace proplouvaly mezi kanály, jejichž hlasitost byla regulovaná vysoce kvalitním kompresorem/limiterem a za ním, rozprostřena do poměrně rozlehlé zvukové scény, byla jeho velká kapela, včetně velmi talentované Ruth Underwoodové na perkuse a její spletité hry na marimbu a xylofon, která je v tomto žánru a plné šíři Zappovy komplexní, spletité, jazzrockové, neklasifikovatelné hudební fúze, zcela bezkonkurenční. Na několik různých klávesových nástrojů a syntezátorů hrál brilantní George Duke, na saxofon a flétnu, Zappova stěžejní opora, Napoleon Murphy Brock a samozřejmě zde nechybí tým bratrů Toma a Bruce Fowlerových, na trombón a basu.

Svatý grál reprodukce zvuku spočívá v tom, že není možné určit rozdíl mezi živým a nahraným zvukem. Zatím jsme jej ještě nedosáhli. A nemá smysl dávat veškerou vinu za to, že toho nejsme schopni dosáhnout přínosu firmy EMM Labs do mého systému. Přesto nebudu příliš riskovat, když prohlásím převodník DA2, co se týče zvukové kvality, jako nejlepší převodník, jaký jsem kdy slyšel. Nelze najít žádné, sebemenší zvukové chyby, ani nemám jakékoliv návrhy, jak by bylo možné kvalitu zvuku převodníku DA2 zlepšit, vyjma svatého grálu, o kterém jsem mluvil. Jeho zvuk mě obklopoval, aniž by mi naznačoval, že by měl dopředný charakter. Vůbec ne. Právě fakt, že převodník nechal zbytek mé aparatury předvést se v tom nejlépším světle a když hudba dobře hrála, znělo to velmi dobře a když všechno znělo dobře a hudba byla na svém místě, cítil jsem, jako by tam byl nějaký druh psychoakustického púsobení, který dovolil, že můj mozek dokázal sledovat všechno, co se děje během těchto nahraných představení, které zprostředkovaly mé reprosoustavy, což mi dalo pocit, jako bych byl hudbou obklopen. To vše se základními soubory (16-bit/44,1 kHz) z kompaktních disků.

Poté jsem v rámci času, věnovanému recenzi, poslouchal album jiného současného velkého souboru, i když tentokrát „současný“ znamená, deset let před tím, než byly zaznamenány Zappovy nahrávky. Bylo to album nahrané kapelou Charlese Minguse, kterou sestavil pro nahrávku The Black Saint and The Sinner Lady, který byl původně vydán u Impulse Records, v roce 1963. Ale tentokrát jsem poslouchal SACD verzi vydanou značkou Analogue Productions v roce 2011 a přehrával DSD soubory, prostřednictvím mého hudebního serveru. Převodník EMM Labs DA2 to dokázal znovu zopakovat, tj. umlčet můj vnitřní dialog, zatímco jsem se ponořil do hudby a snadno sledoval všechny členy Mingusova souboru, kteří byli součástí zvukového obrazu, který se vytvořil v přední části mé poslechové místnosti. Byl to úchvatný zážitek, a to i přesto, že kapela byla reprodukována zvláštním způsobem - Mingus byl tvrdě posunutý k levé reprosoustavě a všechny ostatní nástroje v kapele vycházely buď z levého nebo pravého kanálu, krom bubnů, které byly zaznamenané stereofonním způsobem a vyplnily zadní a horní část zvukové stopy.

Prostřednictvím mých velkých reprosoustav dostala zvuková scéna tvar obrovského oblouku, sloupy této struktury byly tvořeny klavírem a trubkami po obou stranách, které držely vrchol oblouku tak vysoko, že se zdálo, že bych se pod ním mohl projít a byl tvořen bubny, které zněly, jako by byly zaznamenány pomocí mikrofonů, umístěných shora. Bez ohledu na tuto jedinečně tvarovanou zvukovou scénu, vykreslil převodník mimořádně čistý zvukový obraz o tom, co se dělo při nahrávání tohoto alba v nahrávacím studiu. Bylo to, jako bych se mohl na vlastní uši podívat, jak kapela hraje. Během sól, zvláště když byl vypíchnut klavír Charlese Minguse, jsem měl možnost poslouchat atmosféru, která se vytvořila ve studiu a díky tomu jsem také mohl vnímat rozměry místnosti, navzdory tomu, jak byla kapela přede mnou uspořádána. To byl zvláštní poslechový zážitek, protože všechny nástroje, kromě bicích, přicházely z jedné nebo druhé reprosoustavy, bez větší výplně uprostřed zvukového obrazu.

Slyšel jsem toto album mnohokrát, přes různé, velmi slušné analogové a digitální zdroje, přesto schopnost převodníku EMM Labs DA2 reprodukovat tuto nahrávku takovým nedigitálním a dokonce i neanalogovým způsobem byla to nejlepší, co jsem kdy slyšel.

Je mnoho vlastností modelu DA2, které z něj dělají to nejlepší, co jsem kdy slyšel a nemám zde dost prostoru pro popis všech audiofilských kvalit, kterými je tento komponent obdařen.

Pro mě to, co dokázal meitnerův převodník DA2 reprodukovat z nahrávek, které jsem si vybral pro tohle konkrétní poslechové sezení, byl vrchol a také to bylo to nejlepší, co jsem kdy slyšel z digitálního zdroje. Ne, toto SACD samozřejmě nemělo strop 20 kHz na výškách, vynucený Nyquistovým filtrem, který zabraňuje tomu, aby se na "normálních" CD discích vyskytovaly jakékoli ultrazvukové, parazitní frekvence, ale slyšel jsem to dříve u mnoha jiných DSD kompatibilních DA převodníků. I když tentokrát to bylo jiné, protože výšky nezněly, jako by byly reprodukovány z SACD souboru, zněly, jako by byly jen reprodukovány. Tečka. A samozřejmě, slyšitelné frekvence byly reprodukovány co nejreálněji a v plné šíři a všechny ostatní věci, o kterých audiofilové rádi u high-endu mluví, když poslouchají ty nejlepší komponenty, jako je dokonalé podání zvukové scény, zobrazení, přechodová odezva, atd., ale nyní všechny tyto věci ztratily význam, protože převodník DA2 se stal neviditelným a prostě jen dělal svou práci.

Snil jsem o dni, kdy bude "digitál" hrát tak dobře, jak bylo původně slibováno. A je tady. Konečně!

Špičkový zvuk ve vysokém rozlišení

Existuje ještě několik dalších značek a modelů digitálně analogových převodníků, kromě EMM Labs DA2, které byste mohli vzít v úvahu, pokud hledáte DAC, který by se hodil do nejlepšího highendového systému. Možná, že jeden nebo více z nich mohou hrát stejně dobře nebo lépe než DA2. Nebo možná ne. V mém systému hrál EMM Labs DA2 úžasně, hlavně proto, že se stal transparentním spojením mezi hudbou, která byla digitálně zakódována a mýma ušima. Slyšel jsem dobré digitální zdroje dříve, než jsem poslouchal převodník EMM Labs, který se stal součástí mého systému, ale od této chvíle je to převodník, který budu muset porovnávat s jinými, které recenzuji - nebo zvážit jeho nákup (i když je strašné pomyslet si, že EMM Labs pokračuje ve svém výzkumu a vývoji a může jednoho dne představit zdokonalenou verzi tohoto DA převodníku. A tak jsem se rozhodl, že v tomto případě bude nejlepší žít tímto okamžikem). Ano, DA2 je trochu drahý. Ale tady dostanete to, za co si zaplatíte. Pokud máte tyto prostředky, zvažte investici do zařízení, kterému věříte a pak si EMM Labs DA2 kupte. Dodává se s mým nejvyšším doporučením.

Tom Lyle/Enjoy the Music

  • Tonalita                                                         ♪♪♪♪♪
  • Basy (10 Hz – 60 Hz)                                    ♪♪♪♪♪
  • Středobasy (80 Hz – 200 Hz)                       ♪♪♪♪♪
  • Střední pásmo (200 Hz - 3000 Hz)               ♪♪♪♪♪
  • Vysoké frekvence (3000 Hz a výše)            ♪♪♪♪♪
  • Atak                                                               ♪♪♪♪♪
  • Doznívání                                                      ♪♪♪♪♪
  • Vnitřní rozlišení                                            ♪♪♪♪♪ 
  • Šířka zvukové scény přední                        ♪♪♪♪♪
  • Šířka zvukové scény zadní                          ♪♪♪♪♪
  • Hloubka zvukové scény za reproduktory   ♪♪♪♪♪
  • Zvukový obraz v místnosti                           ♪♪♪♪♪
  • Zobazení                                                        ♪♪♪♪♪
  • Výbava a provedení                                      ♪♪♪♪
  • Vlastní šum                                                   ♪♪♪♪♪ 
  • Poměr cena/výkon                                        ♪♪♪♪

Parametry

  • Typ: dvoukanálový digitálně analogový převodník

D/A konverze:

  • Z PCM (44.1 kHz, 48 kHz, 88.2 kHz, 96 kHz, 176.4 kHz, 192 kHz) na analogový signál
  • Z PCM 352DXD a 384DXD na analogový signál, prostřednictvím USB
  • Z DSD a 2 x DSD na analogový signál, prostřednictvím USB
  • Z DSD na analogový signál, prostřednictvím konektorů EMM Optilink (reprodukce SACD/CD)

Podporované formáty digitálních vstupů:

  • AES/EBU
  • 2 x coaxiální S/PDIF
  • 2 x optický TosLink S/PDIF
  • EMM Optilink

USB Audio analogové výstupy a impedance:

  • Symetrický XLR (300 Ω)
  • Nesymetrický RCA (150 Ω)

Výstupní úrovně:

  • XLR výstupy: 5 V (+16 dBu)
  • RCA výstupy: 2.5 V (+10 dBu)
  • Řízení systému pomocí vzdáleného infračerveného a sériového portu R232
  • Rozměry (Š x H x V): 17,25“ (43,8 cm) x 15,75“ (40 cm) x 6,33“ (16 cm)
  • Hmotnost: 38 liber (17,2 kg)
  • Cena: 799 900,- Kč

www.enjoythemusic.com/superioraudio/equipment/0818/EMM_Labs_DA2_DAC_Review.htm

» zpět na přehled

Diskuze

Vložit nový příspěvek

Novinky

24.04.2024

Cambridge EVO 150 DeLorean

Cambridge Audio představilo limitovanou edici oblíbeného a oceňovaného All-in-One přehrávače EVO 150, inspirovanou designem ikonického sportovního vozu DeLorean DMC-12, kterou nabídne v omezené sérii 1000 ks.

... více

01.02.2024

Cambridge Audio CXN 100

Obvody nového přehrávače byly přepracovány tak, aby mohly využívat 32bitový D/A převodník ESS ES9028Q2M SABRE32.Konstruktérům se podařilo významně zjednodušit signálovou cestu a vyladit kvalitu reprodukce tak, aby mezi posluchačem a originální nahrávkou nestálo nic v cestě.

... více

29.11.2023

Monobloky Electrocompaniet AW 300 M

Zesilovač poskytuje výkon 300 W do 8 ohmů. Zajišťuje tak bezkonkurenční kvalitu reprodukce, v elegantním a kompaktním provedení, s nezaměnitelným designem společnosti Electrocompaniet.

... více


HI-FI studio TYKON s.r.o.
Sirotčí 58
703 00 Ostrava 3
e-mail: tykon@tykon.cz
© 2011 Hifi studio Tykon
Webdesign: Typo&design
redakční systém Ibis CMS
loga