Integrovaný zesilovač Audia FLS10

18.03.2018

Audia FLS10

Nějakých 70 km severozápadně od Říma, na krásném pobřeží Středozemního moře, leží město Civitavecchia a v něm už od roku 1996 sídlí značka Audia, založená dvojicí nadšenců - dodnes firma své produkty navrhuje a ručně vyrábí právě zde a upřímně řečeno je to na jejich provedení vidět. Základním stavebním kamenem druhé nejvyšší řady (po špičkových modelech Strumento) je integrovaný zesilovač FLS10.

Audia Flight FLS10 ctí v designovém směru křivky nastavené právě top modely Strumento - je to zesilovač mohutný, jeho předním panelem se vine dynamická vlna a z každého kousku konstrukce sálá bytelnost a řemeslná péče. Tělo zesilovače je sestavané z mohutných hliníkových profilů, boky jsou bohatě žebrované, ale chladiče jsou zapuštěné, aby nerušily vizuální čistotu.

Stroj je to velmi solidně provedený, jeho šířku 45 cm, výšku 18 cm a hloubku 44 cm nepřehlédnete, stejně jako rozhodně oceníte poctivých 36 kg hmoty, která je v těchto rozměrech soustředěna. Čelní panel je velmi decentní - uprostřed je v elegantně tvarovaném "okénku" ukryt dvouřádkový OLED displej s modrými, dobře čitelnými znaky. V pravé části téměř až do tohoto výkroje v panelu zasahuje mohutný knoflík pro regulaci hlasitosti. Odsazené až téměř ke spodní hraně přístroje pak je šestice droboučkých tlačítek pro ovládání základních provozních vlastností zesilovače a v pravé části je doplňuje 6,3 mm jack pro sluchátkový poslech.

Na každé straně zadního panelu objevíte ve vertikálním uspořádání vždy dva páry reproterminálů WBT, uprostřed v horní části jsou symetricky organizované konektory, ve spodní řadě vstupy, v horní výstupy. Audia nabízí všechnu konektivitu, kterou si od analogového přístroje můžete přát - dva sety symetrických XLR, tři sety nesymetrických XLR, výstup pak má v regulované verzi také XLR i RCA podobu, doplňuje je linkový "nahrávací" výstup v podobě cinche.

Pánové v Itálii ale myslí i na moderního uživatele - ve spodní části zadní stěny se otevírají dvě šachty, do nichž lze instalovat příplatkové moduly. Jednak jde o phono kartu pro zpracování signálu z MM i MC přenosek, mohou tu být symetrické i nesymetrické konektory. Můžete si ale též pořídit kartu, kde jdou další dva analogové linkové cinchové vstupy. Anebo pak desku s modulem D/A převodníku, který otevře možnost přehrávání PCM (32 bit / 768 kHz) i DSD (5,6 MHz) signálů přes USB, optiku, koax i AES/EBU. Modul nabízí i možnost přímo digitálně připojit firemní SACD transport.

Svým vnitřním uspořádáním, tou organizací a čistotou je FLS10 příkladem toho, jak to v high endovém světě má vypadat. Tak třetinu vnitřního objemu skříně vyplňuje mohutný 2000 VA toroidní transformátor s pečlivým stíněním, druhý výrazně menší toroid slouží pro ovládací obvody. Konstrukce zesilovače je pak plně symetrická od vstupu po výstup, desky plošných spojů mají tlusté měděné dráhy pro přenos energie a vůbec vše působí zřetelně naddimenzovaným dojmem.

Je tu celkem 12 napájecích zdrojů a jen ten hlavní nabízí filtrační kapacitu 288 000 μF. Na každém kanálu najdete 8 párů komplementárních tranzistorů (takže 32 celkem) - zesilovač umí dodat poctivých 200 Wattů do 8 ohm ve třídě A/B, do poloviční zátěže vypustí 380 Wattů a výrobce říká, že stabilní a použitelný zůstává i v úrovni 2 ohm, kam posílá 700 Wattů v každém kanálu.

Regulace hlasitosti probíhá v analogové doméně s rozlišením 0,5 dB s rozsahem 100 dB, takže v dostatečné jemnosti. Zesilovače pracuje ve frekvenčním rozsahu 0,3 - 500 000 Hz (-3 dB), nabízí udávané celkové harmonické zkreslení pod 0,05% a odstup signálu a šumu 110 dB. Tlumící faktor činí více než 650 (8 ohm).
Rozhodně zajímavé je i to, že u každého vstupu můžete nastavit jednak to, zda je aktivní či ne, jednak můžete vyladit jeho zisk v rozsahu +/- 6 dB, aby všechny zdroje hrály stejně hlasitě a ještě si každý ze vstupů můžete pojmenovat.

Integráč Audia Flight FLS10 jsme poslouchali v ostravském studiu Tykon, kde zesilovač rozehrával širokou paletu reprosoustav od Gradient Revolution a Gradient Evolution až po Estelon YB, zdrojem signálu byl vpravdě referenční EMM Labs XBC1 a propojeno bylo kabeláží Acrolink. K dispozici byly i další trvale prezentované zesilovače jako pasivní předek Bespoke Audio nebo dělená Audia Strumento.

Pokud se nějaké slovo vkrádá při poslechu FLS10 do mysli, je to rozhodně "sebevědomý" - ta autorita, s níž zesilovač na poměry integrovaných strojů přímo famózně (ostatně tak, jak je to v dané třídě žádoucí) "podrží" tóny Hadenova kontrabasu ve "Spiritual" ("Beyond the Missouri Sky" | 1997 | Verve | 537 130-2), tak ta autorita je skutečně působivá. Přednes FLS10 je muskulaturní, ale nepřehnaný, objemově i barevně jsou tóny plné a syté, bas je velmi pevný, velmi silný a energický, bez patrných zaváhání či nedostatku energie. Zesilovač obsluhuje libovolné reprosoustavy s naprostou suverénností.

Na vokálu Madeleine Peyroux v "Dance me to the end of love" ("Careless Love" | 2004 | Rounder | 0602498235836) bylo cítit, že zesilovač sám o sobě vnáší jen naprosté minimum vlastního charakteru do reprodukce a jediné co vnímáte je charakter připojených reprosoustav, kdy se reprodukce mění právě podle toho, které zrovna připojíte. Hlas zněl pak obecně s již opravdu excelentní transparentností, naprosto v klidu prokreslený do jemňoučkých detailů a celkový nadhled i přes velmi pečlivý analytický přístup zajišťuje neagresivní, nekousavý zvuk. V každém okamžiku pak cítíte ten dřímající výkon.

Až přebytek výkonu a síly zesilovače na žádných testovaných reprosoustavách nevyústil v žádném momentu v nepříjemnou říznost, přednes zůstává neutrální a samozřejmý. Ani jasný a jadrný vibrafon v "Ralph´s New Blue" od The Modern Jazz Quartet ("Concorde" | 2008 | Prestige | 0888072306530) nebyl přes realisticky vystiženou zvonivost a jasný, dlouhý, čistý tón nijak kousavý, činelům pak bylo dopřáno skvělé rozlišení, každý úder měl rychlý nástup a lehounké, přesné doznění. Opět i tady bylo cítit velkou bohatost zvuku a přitom absenci efektů.
Audia FLS10 má, jak už jsme říkali, pocitově obrovskou sílu a umí ji proměnit i v na integrované řešení opravdu působivou dynamiku. Nemusí to být ani obří orchestrální opus, abyste dynamiku ocenili - i McLaughlinova "Thieves and Poets (Part 2)" ("Thieves and Poets" | 2003 | Glenray | 0602498010754) bylo s přesným, pevným zvukem zesilovače, s jeho nestranným a nezabarveným projevem a překypující silou a dynamikou nádherně živá. V reálných podmínkách vnáší Audia do přednes famózní kázeň a důraz na všech úrovních hlasitosti a neváhá ani na okamžik, v hudbě cítíte autoritu i velkou rezervu.

Celková technická preciznost, brilantní transparentnost a čistota stojí i za tím, že "Min Módir" od Eivor ("The Dali CD Volume 4" | 2015 | Dali | 474 564 6) byla nahrávka famózně prokreslená, každý nástroj měl svou jasně a pevně vedenou linku, ale do místnosti pronikaly i myriády detailů, ruchů, dozvuků a jemných informací, podtrhujících autenticitu "live" vystoupení. Zesilovač prezentuje hudbu s obrovskou samozřejmostí, s přirozeností a s intenzivní "normálností".

To samé platí i pro podání prostoru - jste už v kategorii, kde i s ohledem na pevnost a přesnost nemáte vůbec žádný problém s organizací hudební scény; ta ve Stingově "Roxanne" ("Symphonicities" | 2010 | Deutsche Grammophon | 274 2537) měla naprosto zřetelně ukotvené a snadno lokalizovatelné nástroje, jasný vjem pravolevého i předozadního prostoru a vzduch bez pocitu "namačkání" nebo chcete-li zmenšení scény a nástrojů. Velký, odvážný přednes vám nabízí jednoduše to ono pověstné "sedadlo v první řadě".

Kupodivu není u FLS10 daní za neutralitu a analytičnost žádná technická strohost s odstupem. Lisztova "Faustovská symfonie" v podání Eliahu Inbala a RSO Berlin (1995 | Denon | CO-78826) zurčela svým tempem, živá, bohatá, sytá a hlavně nevyčerpatelně energická, se sebejistými dynamickými špičkami a při libovolné hlasitosti strukturovaná a čitelná. Audia není stroj na "dojení" emocí, na líbivou barevnost nebo kulatost, ale předává super energickým způsobem vše, co je v nahrávce ukryto a tak jak je to tam ukryto.

Integrovaný zesilovač Audia FLS10 je "macek" - velký výkon, působivá kontrola, sebejistota až do opravdu hlubokých basů, neutralita v tom smyslu, že do reprodukce vnáší jen minimální stopu a analytičnost ve smyslu tom, že nabízí požehnané množství detailů a můžete se kochat drobnůstkami, aniž byste za to ale museli trpět techničnost či tvrdost. Je to vlastně skvělý zesilovač a jedna z nejparádnějších voleb tam, kde chcete zesílení udržet v jedné krabici. Není to věru stroj levný, ale s ohledem na mnohdy astronomické ceny high-endových strojů je to vlastně skvělá nabídka.

Cena:  249 990,- Kč

KLADY

  • vzhled s italským šmrncem
  • síla a kontrola
  • pěkná dynamika
  • téměř nulová vlastní zvuková stopa

ZÁPORY

  • v kontextu dnešních super drahých strojů nic - je to víc než férová nabídka

www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/zesilovace-integrovane/1652-audia-fls10

www.audia.it/products/fls-8/integrated_amplifiers-11/f_l_s_10

» zpět na přehled

Diskuze

Vložit nový příspěvek

Novinky

21.03.2018

Gramofony MoFi Electronics

V době, kdy jsou nové remastery distribuovány na SACD a formou HD souborů, Mobile Fidelity stále pracuje na zdokonalování výroby matric a lisování  LP desek. Myšlenka nabídnout milovníkům vinylu cenově dostupnou, špičkovou elektroniku pro přehrávání těchto nahrávek, vedla k založení společnosti MoFi.

... více

06.03.2018

Avantgarde Acoustic ZERO TA XD

Reprosoustavy ZERO TA XD nejsou náročné na prostor, lze je umístit, tak jako „horny“ obecně, i v blízkosti stěn, svou cenou 269 990,- představují řešení s fantastickým poměrem cena/výkon, díky své citlivosti jsou „přátelské“ k zesilovačům,,, 

... více

05.03.2018

Audio Video Show Praha 2018

Přijměte naše pozvání na výstavu Audio Video Show Praha 2018, která se koná v pražském hotelu Don Giovanni v pátek 9.3.2017 a sobotu 10.3.2017 od 10.00 do 18.00 hodin. Najdete nás ve 2. patře, v salónku Don Giovanni 1.

... více


HI-FI studio TYKON s.r.o.
Sirotčí 58
703 00 Ostrava 3
e-mail: tykon@tykon.cz
© 2011 Hifi studio Tykon
Webdesign: Typo&design
redakční systém Ibis CMS
loga