Acoustic Energy AE109

27.10.2017

Acoustic Energy AE109

Britská značka Acoustic Energy začala svou dráhu v roce 1987 v západním Londýně, aby se během let přesunula do současné továrny poblíž západoanglického Bristolu. V roce 2017, tedy k 30. narozeninám, si firma nadělila několik novinek, v jejichž čele stojí přepracovaná série 100, jejímž top modelem je velmi kompaktní sloupek AE109 - toto jméno má své kořeny v prvním opravdu globálně úspěšném modelu značky.

"Velmi kompaktní" převedeno do suché řeči faktů znamená výšku 80 cm, šířku 16 cm a hloubku 24 cm, přitom ale také hmotnost 17,5 kg, která vás rozhodně při přemisťování kabinetů z 1,8 cm tlustých MDF profilů napoprvé zaskočí. Za nadstandardně vysokou váhou stojí vyplnění spodní komory kovovým granulátem - zejména kvůli stabilitě, ale i absorpci nežádoucích vibrací. Standardní "škatulovité" tvary zjemňuje zaoblení horních bočních hran a spodní přední a zadní hrany a nutno říci, že reprosoustavy v reálném prostoru vůbec nepůsobí špatně, stejně jako je velmi solidní i celkové výrobní zpracování.
Přední stěně vévodí trojice reproduktorů, jeden výškový a dva středobasové, všechny orámované tlustou černou plochou a tenounkým hliníkově lesklým proužkem. Všechny tři měniče jsou zapuštěné v mělkých zvukovodech.
Zadní stěna je velmi jednoduchá - dole je naprosto klasická vanička s jediným párem vcelku jednoduchých, ale adekvátních reproterminálů. Téměř úplně u horní stěny je pak obdélníkový výdech bassreflexu s hrubým povrchem.

Výrobce se nijak zvlášť nerozepisuje o použitých technologiích a součástkách, dočtete se jen o osazení jednopalcovou měkkou kalotou pro výšky a čtyřpalcovými papírovými kónusy pro středy a basy. Dočtete se také o tom, že všechny měniče jsou spojeny do 2,5 pásmového konceptu.
Acoustic Energy AE109 umí dle specifikací zahrát v rozsahu 40 - 35 000 Hz (+/- 6 dB), mají citlivost 89 dB / 2,83 V / m a dělící frekvence výhybky je nastavena poměrně nízko na 2 300 Hz. Reprosoustavy jsou deklarované jako čtyřohmové, což by spolu s vyšší citlivostí mělo zajistit příjemně snadné rozehrávání.

AE109 jsme poslouchali s plejádou komponentů, od hlavní redakční sestavy OPPO UDP-205 + Norma Revo IPA-70B, přes ASUS Xonar Essence One MUSES MKII s Naim Nait XS + Naim FlatCap XS + Naim NAP 250 až po Cambridge CXC + Cambridge CXA80 nebo zapůjčené Audio Analogue Fortissimo CD a Fortissimo AMP. Nutno říci, že v praxi bylo téměř jedno, čím jsme AE109 krmili - hrají poměrně snadno, byť čím výše jdete, tím více se otevřou a snesou dobře i celkem dost nepoměrné partnery.

Ačkoliv jsou AE109 maličké, umí v nich v basovém spektru celkem bouchnout saze, prominete-li ten výraz. Platí to samozřejmě spíše pro menší a střední místnosti, také se celkem výrazně dá ovlivnit poměr objemu a přesnosti basů vzdáleností od zadní zdi. I pokud ale dáte přednost vzdálenější pozici a tedy i přesnějšímu a méně objemnému basu, zbývá ho stále dost a AE109 umí poslat do prostoru pěkně zahuštěnou basovou vlnu, reprosoustavy umí zdůraznit tu hezkou, lehce efektní část basových frekvencí. Proto i kontrabas Charlieho Hadena ve "Spiritual" ("Beyond the Missouri sky" | 1997 | Verve | 537 130-2) ve správných chvílích hezky mrouknul a zejména v menší místnosti byl velký, hodně sytý, hodně plný a hrál s opravdu zřetelnou váhou. Charakterem je pak hebký, příjemný, až lehce do vřela posazený, orientovaný citelně na mohutnost v této cenové relaci až nebývalou.

Acoustic Energy AE109 se vyznačují trochu "napumpovaným", energicky dopředným charakterem, takže i podání vokálu Madeleine Peyroux v "Dance me to the end of love" ("Careless love" | 2004 | Rounder | 0602498235836) bylo takové. Zřetelný, vpředu posazený hlas byl velký, zejména pak v poměru k maličkým ozvučnicím. I díky tomu je snadno čitelný a čistý, přes lehounký punc energicky-výbušného efektu, či chcete-li expresivnosti, je ale na danou kategorii velmi uvěřitelný.

Stejně tak tóny nejvyšší jsou posazené do lehounce znělejší polohy, vibrafon v "Ralph´s New Blues" od The Modern Jazz Quartet ("Concorde" | 2008 | Prestige | 0888072306530) přesto nebyl ukřičený ani nakřápnutý či "skleněný", byl objemně znělý, jadrný, proporčně velký a odvážný. Činel vzadu byl přeci jen o něco menší, velmi jemný, přesto již férově čitelný, lehounce a nenásilně šumící.

Dynamika v McLaughlinově "Thieves and poets, part 2" ("Thieves and poets" | 2003 | Glenray | 0602498010754) byla velmi dobrá, opět s ohledem na velikosti měničů i ozvučnice až nečekaně dobrá. Našlápnutý, rytmický a mohutný zvuk má drajv, má sílu a i gradující pasáž s mnoha nástroji ustojí více než důstojně, pošle vám hutný, sytý, barevný a plný zvuk. Drama a atmosféru tedy AE109 zahustit rozhodně umí.

Přestože "Min Módir" od Eivor ("The Dali CD Vol. 4" | 2015 | Dali | 474 564 6) ukázala, že AE109 nejsou míněny jako analytické monitory, za svých 20 000,- Kč dostanete férovou přehlednost a s jistotou již prezentovanou muziku, kde i poměrně drobné detaily z mohutného celku vyplynou, když se uvolníte a trošku zaposloucháte. Přednes v první řadě sází na propojenost a celistvost, bez nějakého akcentování a vytrhávání jednotlivostí.
Podání prostoru velmi dobře funguje v typických českých menších prostorách, kdy sedíte dejme tomu do dvou metrů od reprosoustav. Pak, když si je jen trošku vtočíte směrem na sebe, scéna ve Stingově "Roxanne" ("Symphonicities" | 2010 | Deutsche Grammophon | 274 2537) pěkně rozkvete do šířky. Nástroje nepůsobí nijak zmenšeně a opatrně, naopak je to působivě velké a rozmáchlé.

AE109 šlapou pěkně energicky a rytmicky kupředu napříč žánry a mají jakýsi "radostný přídech", který se moc dobře poslouchá. Lisztův "Mefistofeles" z "Faustovské symfonie" v podání Eliahu Inbala řídícího RSO Berlin (1995 | Denon | CO-78826) měl sytost, měl výbušnost a měl tah na branku, který prostě baví. Je to plný zvuk, vzdálený jakékoliv průměrné, opatrné nijakosti, která občas v těchto cenově dostupných sférách hrozí. AE109 ženou hudbu kupředu, umí to vzít pocitově pěkně od podlahy a prostě si jen tak užívají muziku.

Drouboulinké sloupečky AE109 od Acoustic Energy jsou skutečně hodny jména svého výrobce - akustické energie navzdory svým kompaktním proporcím umí do místnosti vpustit nebývale hodně. Jejich charakter naladěný s citlivým akcentem "hezkého" basu a s výtečnou rytmikou a lehkou dramatičností zní prostě hezky, radostně a zábavně skrze všechny žánry, jejich tah na branku si vás získá velmi nekomplikovanou a potěšující stravitelností. Za dvacet tisíc si tak s modelem AE109 pořídíte v malých obalech velkou a pěkně nahuštěnou porci muzikální energie a zábavnosti.

Daniel Březina

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ ✓] | VELKÁ (> 40m2) [ × ]

Cena: 19 900,- Kč 

KLADY

  • za 20 000,- hodně muziky z malého prostoru
  • pěkné zpracování
  • velmi kompaktní rozměry
  • bohatost, barevnost, sytost a mohutnost

ZÁPORY

  • vlastně nic

Recenzi Daniela Březiny z internetového magazínu Hi-Fi Voice jsme zkrátili o pasáž věnovanou měření, celou si ji můžete přečíst zde:

www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/reprosoustavy-podlahove/1488-acoustic-energy-ae109

» zpět na přehled

Diskuze

Vložit nový příspěvek

Novinky

13.06.2019

Falcon Loudspeakers

Obrovské zkušenosti, precizní provedení, technologické novátorství, ale hlavně neobyčejná skromnost, tak by se dal charakterizovat, dnes již „historický“, tradiční, britský výrobce reprosoustav, Falcon Acoustics, se sídlem v Oxfordu.

... více

26.02.2019

Gramofon Cambridge ALVA TT

Snadná a bezstarostná reprodukce hudby, samozřejmě ve vynikající kvalitě, to je hlavní cíl, kterému byla podřízena koncepce a konstrukce tohoto gramofonu. Snad žádný jiný gramofon na trhu není tak uživatelsky přívětivý.

... více

24.02.2019

Audio Video Show Praha 2019

Rádi bychom Vás pozvali na výstavu audio a video elektroniky, doplněnou o expozici inteligentního bydlení, která se koná v pražském hotelu Don Giovanni v pátek 1.3.2019 a sobotu 2.3.2019.

... více


HI-FI studio TYKON s.r.o.
Sirotčí 58
703 00 Ostrava 3
e-mail: tykon@tykon.cz
© 2011 Hifi studio Tykon
Webdesign: Typo&design
redakční systém Ibis CMS
loga