Cambridge Edge NQ & W v HiFi Voice

22.06.2020

Cambridge EDGE NQ & W

Anglický výrobce Cambridge Audio oslavil roku 2018 velmi důstojné půlstoletí své existence a jako takový osobní dárek si nadělil sérii EDGE, která jejich portfolio, postavené primárně na dostupné audio technice, doplnila o komponenty high-endových ambicí, které nicméně ani tak s cenovkami v dnešním konceptu neutíkají do nesmyslných sfér. Výkladní skříní řady EDGE je streamer/DAC/předzesilovač NQ a koncový stupeň W.

EDGE NQ

Charakteristickým rysem řady EDGE jsou moderní, zjemněné tvary bytelných stříbrných šasi. Tělo NQ je poměrně velké, s šířkou 46 cm, hloubkou 40,5 cm a výškou 12 cm (a váhou 10,2 kg) už se jedná o poměrně výrazný komponent.

Design celkově staví na minimalistickém přístupu, takže čelní panel má veprostřed obdélník barevného a výtečně čitelného displeje, po jeho pravé straně je komplexní ovládací prvek, kterým jednak regulujete hlasitost, jednak přepínáte vstupy a nebo upravujete nastavení přístroje. Je tu ještě spínací tlačítko a sluchátkový výstup - vše ostatní se nejpohodlněji dělá přes mobilní aplikaci.


Když se přes zakulacené hrany dostanete k zadnímu panelu, najdete tu víc než dostatek konektorů. Napájecí zásuvka je standardní, zajímavá je digitální část. Dva optické a jeden koaxiální vstup jsou celkem běžné, atypický je HDMI vstup pro zpracování zvuku ze zpětného audio kanálu. Potěší USB typu B pro spojení s počítačem, ale i ethernetový konektor a Wi-Fi / Bluetooth (s aptX HD) anténka pro streamování z domácí i globální sítě. Sekce analogových vstupů je poměrně jednoduchá - dva vstupy mají podobu linkových cinchů, jeden symetrických XLR. Jeden XLR a jeden RCA pár konektorů jsou k dispozici také u výstupů.

Zesilovač můžete krom aplikace, ovladače a multifunkčního otočeného prvku vpředu řídit také přes RS232 protokol. Spouštění externího přístroje je možné přes 3,5 mm jack. To důležité je ale samozřejmě uvnitř šasi, pod horním krytem, kolem kterého je zajímavě vypadající prohlubeň. Cambridge Audio se nicméně nijak zásadně nerozepisuje o použitých technologiích, ale pár informací k dispozici je.

Nosnou částí je modul StreamMagic, pevné napájení dodává velký toroidní transformátor. Desky plošných spojů nejsou osazeny konvenčními kondenzátory, ale používají vazbu pomocí stejnosměrného proudu.
Aplikace vás nechá streamovat přes protokol Chromecast a AirPlay, ze Spotify, TIDALu i Qobuz, zvládne UPnP servery nebo internetová rádia. Hudební soubory mohou mít u PCM rozlišení až 32 bit / 384 kHz a u DSD až DSD256 (tedy u připojení přes USB), respektive 24 / 192 nebo DSD128 u streamování. V aplikaci můžete také nastavit leckteré provozní parametry, mimo jiné obejít regulaci hlasitosti a využívat tak EDGE NQ vlastně jako čistý streamer.

EDGE W

EDGE NQ je velikostí, stylem i vlastně vším ostatním koncipován pro použití s koncovým stupněm EDGE W. Ten je stejně vizuálně čistý jako oba zbývající komponenty řady EDGE, na čelním panelu je ale jenom spínací tlačítko, naopak po stranách hladkost stěn rozbíjí velké plochy žeber chladičů.

Koncový stupeň má půdorys 46 x 40,5 cm, na výšku má 15 cm a váží už docela zřetelných 23,6 kg. Při pohledu shora i tady uvidíte horní kryt, který je jakoby "plovoucí" díky prohlubni na všech stranách.
Zezadu pak uvidíte podle svislé osy pěkně symetricky rozložené konektory. Jsou tu XLR i RCA vstupy (ten aktivní zapnete pomocí jednoduchého šoupátka), ale jsou tu dokonce i linkové výstupy, opět XLR i RCA, takže kupříkladu vytvoření bi-ampingového systému není problém.

Na každé straně se pak nachází jeden pár reproduktorových terminálů. Pak už je tu jen standardní napájecí zásuvka a dva 3,5 mm jacky. Jde o vstup a výstup systému spouštění pomocí externího napětí. Malým šoupátkem můžete z činnosti vyřadit systém automatického vypínání po určité době - to pokud máte rádi svůj koncový stupeň pěkně prohřátý.

Zesilovací obvody pracují ve třídě XA - má jít o kombinaci efektivity třídy A/B s příjemností třídy A. Dostatečnou zásobu energie zajišťuje systém dvojitých toroidních transformátorů, otočených proti sobě, takže vyzařování elektromagnetického rušení je redukováno. Signálové obvody jsou pak mimořádně jednoduché - výrobce říká, že v cestě stojí mezi vstupem a výstupem signálu pouhých 14 součástek.

Cambridge udává u EDGE W výstupní výkon 100 Wattů na kanál do 8 ohm a přesně 200 Wattů do poloviční zátěže. Zesilovač pracuje v rozsahu 3 - 80 000 Hz (+/- 1 dB), nabízí při plném výkonu odstup signálu a šumu přes 113 dB (respektive 93 dB při 1 Wattu na 8 ohmech) a hodnotu celkového harmonického zkreslení pod 0,002% (1 kHz / 100 W / 8 ohm). Celkem výrazné otevření do třídy A naznačuje spotřeba 1 000 Wattů při plném výkonu.

Kombinaci EDGE NQ a EDGE W jsme mohli poslouchat v pražském studiu AVITSmart, kde se poslouchalo primárně, ale nejen Estelon XB a porovnávalo s Moon 600i v2 nebo Moon 780D, Moon 860A v2 nebo Moon 740P (ale opět i s řadou dalších). Napájeno bylo filtrem IsoTek EVO3 Sigmas přes kabely IsoTek a AudioQuest Thunder, signálové a reproduktorové byly ze série Tyr 2 od Nordost. Férovou poznámkou by mělo být to, že poslech probíhal také před nedávným zdražením komponentů o bezmála 30%.

Basová linka v „By the rivers dark“ Leonarda Cohena („Cabasse La Collection“ | 2011 | SONY | 88691918262) je sama o sobě lehce hedvábná a vřelejší, Cambridge tento vjem podtrhl a volným, měkkým tónům dal dost prostoru se „zavlnit“. Dělený Cambridge se vždy ujistí, že dostanete řádně objemnou porci hlubokých tónů, naservírovanou v zakulacených jemnějších porcích. Přesto zesilovač dokáže udržet dobrou kontrolu nad konkrétností kontur a jednotlivým těžkým basovým tónům dodá rozměr oné pružící masy pro dobrý pocit z bohatého basového základu.

Zpěv Amber Rubarth v její „Full Moon in Paris“ („Burmester Selection Vol. 1“ | 2017 | InAkustik | INAK 7804) byl podaný sladce, jemně a s jistým pocitem romantické intimnosti, s hřejivou kulatostí, kteréžto nicméně celkově umírňují poněkud řízně zaznamenané sykavky a jakékoliv další tvrdší nectnosti nahrávek. Cambridge také zejména ve středním pásmu zůstává stabilní ve své zvukové charakteristice, ať už k němu připojíte prakticky cokoliv jen chcete. Čistota středního pásma je dobrá, odpovídající koneckonců šestimístné cenovce kompletu EDGE. Zesilovač se nesnaží o nějakou studii těch nejhlubších detailů, nechává vše otevřeně, poklidně plynout, abyste se s distingovaným zvukem mohli polaskat bez spěchu a nervozity.

Živé cinkání kovových perkusí v „Shiny Stockings“ Boba Larka a DePaul University Jazz Ensemble („XLO Test and Burn-in CD“ | 1999 | Reference Recordings | RX-1000) bylo lehoučké, nadýchané a neztrácelo onu příjemně uvolněnou, nenucenou kvalitu nižších frekvenčních pásem. Zvuk vysokých frekvencí se zprvu může zdát poněkud nenápadný, ale při soustředěném poslechu oceníte důstojně čistou tonalitu, stejně jako dobrou čitelnost perkusní linky, která kvůli tomu nemusí nijak exhibovat a zdůrazňovat energii.

S razancí všelijakých bubínků a dalších cingrlátek v „Percussion Du Africa“ (Dununba | „AUDIO Digital Masters III“ | 2010 | STS Digital | 11-10) si zesilovač poradil bez nějakých dramat, EDGE hraje bez načančanosti, klidně, bez exhibování, ale přesto drobné i větší bubínky dýchají, mají objem a zesilovač vám zprostředkuje zvuk, kde „rána je rána“. Není to makrodynamické zemětřesní, ale úder je spořádaně úderný, nenápadně kontrolovaný a celkově ukázněný, čímž je pěkně čitelný.

Mnohohlavý sbor Cantus ex Corde v čistě vokální variaci na sborovou slovanskou píseň („The Absolute Sound Reference Vol. 2“ | 2016 | STS Digital | STS-6111152) je úžasný v tom, že na čím lepší sestavě jej posloucháte, tím v poměrně jednoduché kompozici vynikají další a další detaily skvělé nahrávky. EDGE ani tady nesahá k nějaké expresivní nápadnosti, zůstává jemným, klidně hrajícím systémem, který nic neakcentuje a nechává nahrávku působit její vlastní vahou (tedy přesněji vlastní kvalitou). Zprvu vás tak osloví hudební celek, do kterého se můžete s ubíhajícími vteřinami nořit hlouběji a hlouběji, až dojdete k tomu, že v homogenní ploše nahrávky přirozeně vyvstávají informace s důstojným rozlišením a když se zaposloucháte do proudu slov, rozeznáte i různé charakteristiky hlasu zpěváků nebo zaslechnete echo nahrávacího prostoru, jak se na high-endovou sféru sluší a patří.

Vjem stereofonního zvukového obrazu v „The Dance“ v podání Floriana Couteta a Smart is Brass („Räumlichkeit und Transparenz“ | 2015 | stereoplay) byl stabilní, navíc pěkně vzdušný a opět snad nenápadný, ale vlastně velmi dobře propojený a přehledný bez nějaké nucenosti. EDGE se nesnaží udělat obraz kdovíjak velký, opět je to reprodukce věrná nahrávce a uspořádaná se snahou jen minimálně se do reprodukovaného signálu vměšovat.
Dělený zesilovač EDGE má ještě jednu vlastně zajímavou charakteristiku – totiž, že si svůj styl drží prakticky v jakékoliv kombinaci a při jakékoliv hlasitosti, tj. nikdy neztrácí svou příjemnou pohodu s dotekem vřelosti. Takovou „Africa“ od Toto („Blu-spec CD – Feel the difference“ | 2009 | SONY | SICP 20048-9) si tak užijte jak při klidném ševelivém večerním poslechu, kdy už má ale reprodukce tvar a plynulost, tak si ji užijete pěkně šťavnatě nahlas. Ani v jedné roli EDGE nemá problém, neustupuje ze své vybalancované pohody a klidu, kdy se stejně dobře poslouchá v prvních pěti minutách i po prvních pěti hodinách.

Cambridge EDGE NQ a EDGE W představují moderní, designový dělený zesilovač, který ale navzdory svému modernistickému pojetí není hezký jen zvenku. Minimalistická je i vnitřní konstrukce a vlastně je to slyšet – jako kdyby EDGE „uhnul“ všemu dobrému i méně dobrému v nahrávkách a řetězci a nechal vyznívat hudbu právě tak dobře, jak ji řetězec, začínající u hudebníka, pokračující u zvukaře a končící u výrobce kabelů a reprosoustav zaznamenal a následně z nahrávky extrahoval. Mezi konkurencí se EDGE jeví méně nápadným a klidnějším a možná i právě proto nebude jeho zvuk úplně univerzálně „použitelný“ v libovolné sestavě. EDGE nic nepřetlačuje, nesnaží se něco formovat – vezme nahrávku a zesílí jí. EDGE je tak trochu iPhone světa high-endu – možná trochu „na oko“ na povrchu, ale uvnitř dostatečně promyšlený, propracovaný a plnící přesně to co má tak snadno, že se může rychle stát samozřejmou součástí vašeho každodenního světa.

Cena: 129 990,- Kč (EDGE NQ) a 104 990,- Kč (EDGE W)

KLADY

  • pěkný vzhled
  • dobře použitelná aplikace
  • nekonfliktně univerzální, příjemně klidný zvukový projev
  • podpora všemožných digitálních formátů a rozlišení

ZÁPORY

  • zvuková charakteristika není úplně univerzálně „použitelná“ co do párování s dalšími komponenty

www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/zesilovace-vykonove/2620-cambridge-edge-nq-w

» zpět na přehled

Diskuze

Vložit nový příspěvek

Novinky

27.03.2020

Integrovaný zesilovač ECI 80D

Nejnovější přírůstek do nabídky norské značky Electrocompaniet, v její skupině tradičních komponentů, označované jako „Classic Line“, představuje základní či ekonomický (jak říkávají v anglicky mluvících končinách „entry-level“) integrovaný zesilovač ECI 80D.

... více

21.03.2020

Zesilovač Copland CSA 100

Čerstvý počin konstruktérů značky Copland kombinuje výhodné vlastnosti zesílení elektronek a tranzistorů v zapojení, kde spolu oba typy obvodů efektivně spolupracují. CSA 100 je plně vybavený zesilovač s dostatečnou výkonovou rezervou.

... více

13.02.2020

Monitory Falcon Acoustics BBC LS3/5a

Nejnovější Falcon je živější a zpívá čistěji než kterékoli jiné LS3/5a, které jsem slyšel. Podle mého sluchu se toto nové, energií nabité vydání zdá být „neviditelnější“, tonálně lépe vyladěné, méně „nešťastně“ nebo „zvláštně“ zkreslené, než jakékoli jiné reprosoustavy za rozumnou cenu... 

... více


HI-FI studio TYKON s.r.o.
Sirotčí 58
703 00 Ostrava 3
e-mail: tykon@tykon.cz
© 2011 Hifi studio Tykon
Webdesign: Typo&design
redakční systém Ibis CMS
loga