Cambridge Evo 150 v Hi-Fi Voice

24.01.2022

Cambridge Audio Evo 150

Evoluce je hybnou silou na cestě k lepším zítřkům (minimálně většinou), není proto divu, že i přídomek na základě tohoto slova je oblíbenou praxí při uvedení něčeho vylepšeného v audio světě. Londýnští Cambridge Audio nicméně netroškařili a jako Evo označili rovnou celou novou a poměrně neočekávaně pojatou sérii komponentů, u nichž se rovným dílem mísí designové pojetí s klasickými hi-fi technologiemi.

Řada Evo sestává z pouhých dvou produktů (nepočítáme-li tedy malé reprosoustavy, které ale budou spíše takovým esteticky-doplňkovým modelem), které se ale fakticky liší hlavně svým výstupním výkonem, přičemž my jsme měli k dispozici ten vyšší, označený Evo 150.

Design Evo 150 je pak určitě skvělý – estetické stránce bylo věnováno skutečně velké množství času a je to vidět. Šasi přístroje má netypický čtvercový půdorys o hraně 30,5 cm, s výškou 9,5 cm na sebe pak také nijak neupozorňuje. Stejně tak váha 5,3 kg umožňuje přístroj uložit i na designový nábytek křehčí konstrukce.
Přední stěna je moderní a připomíná tak trochu zařízení typu Uniti Atom – dvě třetiny tvoří téměř bezrámečkový barevný displej se skvělou čitelností a několika prvky, které působí jako dotyková tlačítka, ale nejsou – fakticky k ovládání slouží tenounká vertikální tlačítka hned vedle; do zbylé třetiny se vešel multifunkční kruhový ovladač, jaký můžete v praxi najít třeba na zesilovačích řady EDGE. Vnitřní část slouží k regulaci hlasitosti a vnější pro výběr vstupů. Do rohu se vešel ještě sluchátkový výstup.

Velmi zajímavé je řešení boků – krom horní desky a tenké linky větracích otvorů tu totiž vidíte dekorativní panely. Přesněji výměnné dekorativní panely, které vám umožní sáhnout po bočnici, která se zrovna teď hodí k vašemu vkusu, interiéru nebo čemukoliv, kvůli čemu byste jinak výrobek z estetické stránky třeba i zavrhli.
Do zadního panelu se vešla široká škála konektorů – je tu velká napájecí zásuvka (takže žádný strach z umisťování externího napájecího zdroje), jsou tu na každé straně dva páry reproduktorových terminálů (typické provedení Cambridge) a mezi nimi (a nad nimi) najdete vše potřebné. Výrobce nezapomněl na analogové vstupy (1x XLR, 1x RCA, 1x phono vstup pro MM přenosky), je tu i zásoba digitálních (2x optika, 1x koax). Subwoofer můžete připojit přes souhrnný jednokanálový výstup, ale i přes cinchový pre-out (kdybyste třeba chtěli dva).
Všestrannost Evo 150 podporuje i přítomnost HDMI s podporou zpětného audio kanálu, USB pro připojení k počítači i USB pro datové paměti, je tu pak samozřejmě i vestavěná Wi-Fi nebo ethernetová zásuvka pro maximálně stabilní připojení (podporuje přes firemní platformu StreamMagic Chromecast, Roon, Airplay 2, prostě všechno co potřebujete). Nechybí ani Bluetooth ve standardu 4.2 s podporou aptX HD a možností vysílat do bezdrátových sluchátek.

Evo 150 lze pak řídit jak přes RS232 zásuvku, tak třeba pomocí 3,5 mm jacků (jeden je vstupní a kombinuje jak vstup pro externí IR čidlo, tak čisté napětí, druhý je výstupní a může spouštět jiná zařízení).
O rozlišení digitálních vstupů se nemusíte bát. Díky čipu ESS ES9018K2M si užijete PCM až do 32 bit / 384 kHz nebo DSD256. MQA popisek zmiňuje jen jako formu podpory TIDAL Masters, praktická zkouška ukázala, že s tím Evo 150 problém skutečně nemá a na displeji vesele indikuje konkrétní „rozšifrování“ MQA formátu.
esílení dostal na starosti – možná pro někoho trochu neočekávaně – modul Hypex nCore NC252, s ohledem na nízké zkreslení, vysoké výkony a nízké tepelné ztráty je to v kompaktním zařízení poměrně logické. Evo 150 díky tomu dodává – jak název napovídá – poctivých 150 Wattů na kanál ve třídě D.

Evo 150 jsme poslouchali v běžných redakčních sestavách – primárně přes USB spolu s KEF LS50 Meta a GoldenEar SuperSub X (proti RME ADI-2 DAC FS / Emotiva XSP-1 / Emotiva XPA-DR2), primárně po síti v kombinaci s Roon pak v obou dalších sestavách – tedy s Fischer&Fischer SN-70 (proti Cambridge CXA81 / Teac NT-503) a s Xavian Quarta Evoluzione (proti Métronome DSC1 / Norma Revo SC-2 LN / Norma Revo PA 160 MR).

Hlubokým tónům v „Ptáci jsou hloupí“ (Ondřej Soukup | „Válka barev“ | 1995 | Monitor Records | 660365-2331) dodal kompaktní Evo 150 poměrně šťavnatou údernost, odpovídající duchu použitého zesilovače – basy mají sílu, jsou razantní a napjaté jako tětiva, baskytara drnká krásně kovovým tónem a zesilovač v klidu vystihuje různorodost poloh. Ráznost pak není samoúčelná nebo prvoplánově efektní, zesilovač prostě „jen“ hraje s pěknou rychlostí a samozřejmostí.

V „Subcity“ od Tracy Chapman („Crossroads“ | 2008 | Warner Music | 8122-79908-9) zněl hlas v nižších polohách s plností a důrazností přímo navazující na styl basů, ve vyšších polohách se ale celkem zklidňoval a blížil se klasickému klidnému, přirozeně orientovanému zvuku Cambridge (ne nepodobně třeba řadě EDGE). Je tu cítit, že basům se tu věnuje docela dost pozornosti, zvuk není přímo těžký nebo hutný, ale sytost a energie jsou tu lehce akcentované – ostatně pro lifestyle zařízení je to naprosto logické. Středy zní pevně a přitom nejsou nějak expresivně vytažené, spíše naopak zůstávají po většinu doby poklidnější.

Cinkající činely v „Silent Night“ od Yellowjackets („Peace Round“ | 2003 | Heads Up | HUCD 3090) nebyly nijak prominentní, v poměru ke zbytku frekvenčního rozsahu je výšek o dýchnutí méně, ale ne málo. Klidnější podání se pojí s dobrou zřetelností a čistotou, stejně jako s rozlišením bezproblémovým pro danou třídu – nečekejte ani tady žádné efekty nebo záměrně efektně klokotající energii. Evo 150 se drží civilního stylu. Není to ale ani puristicky audiofilský styl, kdy by přístroj chtěl ukázat i tu nejjemnější nuanci a nejposlednější dozvuk – stále vede ten pocit celistvé příjemnosti.

Díky pěknému odpichu v basovém rozsahu umí Evo 150 pěkně rozproudit i živé a razantní skladby jako je „Sea Nature“ z desky Green (Steve Hillage | 1990 | Virgin | 0777 7 87279 2 7). Zejména rytmická sekce udává pocit dobré dynamičnosti a schopnosti naplnit hudbou i větší prostor. Přes zdravou porci energie tu ale zároveň nechybí ten nohama na zemi stojící nadhled a klid vyšších řad Cambridge – kombinace obou faktorů v zajímavém mixu je vhodně zvolená pro zařízení tohoto typu.

Přestože Evo 150 nemá ambice k analytickému přednesu, kdy by zvuk měl oblažovat ucho pedantského audiofila, nabízí přístroj dobrou čitelnost a velmi dobrou čistotu, jak se sluší na zařízení vyšší kategorie – „Sly“ Herbie Hancocka („Head Hunters“ | 1997 | Columbia | CK 65123) měla výtečně konturované a separované basy, decentní, civilně přiměřené výšky s klidnějším, ale ne nějak bojácným vyzněním a střední pásmo se směsí organické „normálnosti“ a trochu plnější oblasti navazující na basy. V reálném prostředí není Evo 150 co vyčítat – ze zvuku nic netrčí, nic vysloveně netlačí dopředu a nic „milosrdně“ nezahaluje, takže hudba plyne bez větších kudrlinek tak nějak ve stylu posledních firemních řad.

Hollandova „Aria“ („Overtime“ | 2005 | Dare2 | 987 714 2) měla pěknou šířku a už takový ten pěkný, po skutečně dospělé úrovni pokukující prostor s pravolevou organizací nástrojů na úrovni. Dokonce tu byl i patrný jistý předozadní prostor. Ani tady Evo 150 neprojevuje nějakou tendenci k efektům, ke snaze nafukovat a napumpovat – kdepak, všechno je velikostně právě takové, jaké je v nahrávce, byť je to možná na lifestyle zařízení relativně neobvykle konzervativní přístup.

V „Mind Reader“ od Silverchair („Young Modern“ | 2007 | eleven | elevencd63) Evo 150 trochu zkrotí a zahladí ty nejjadrnější hrany u kytary, činelů i vokálu. Může za to možná i trochu podpořený rytmický základ, stejně jako štědrá, ale ne zběsile uvolněná dávka energie. Chce se napsat, že jde o drajv v klidném balení a zvukové ladění, které možná není čistě pro puristy, ale má v sobě dost hi-fi kvalit, přitom ale říznutých čistou zábavností lifestyleového typu. Hudba se dobře poslouchá a Evo 150 se nevzdává ani při vyšší hlasitosti.

V Cambridge Audio už dlouho dělají přístroje dobré a zajímavé, přitom ne nesmyslně drahé. S Evo 150 se pouští do vyšší hi-fi třídy, cílené spíše na mladou generaci nebo ty, kteří chtějí jednoduchost blízkou bezdrátovým reproduktorům, ale přitom kvalitu blízkou prémiovému high fidelity. A nutno říct, že Evo 150 to všechno skutečně splňuje – má šik design, pohledný velký displej, nápaditý systém vyměnitelných bočních panelů, používá kvalitní zesilovací moduly s dobrým potenciálem a ten rozhodně ho nepromarňuje ani díky své dobré a velmi snadno použitelné streamovací platformě StreamMagic. Evo 150 pak podporuje nač si vzpomenete a ať už jeho směrem vrhnete jakýkoliv hudební formát, jakékoliv rozlišení nebo jakoukoliv síťovou službu, zhostí se jich s důstojností, kombinující přirozeně neutrální charakter Cambridge Audio s trochou šmrncu (zejména ve spodní polovině oktávového rozsahu). Cambridge Evo 150 představuje umně a promyšleně namíchaný koktejl, který bude chutnat každý den a za jakýchkoliv okolností, ať už chcete hudbu jen tak okolo sebe nebo si k ní budete chtít sednout se zavřenýma očima – jednoduše lifestyle na úrovni.

Cena: 69 990,- Kč

KLADY

  • sexy design (včetně volby bočnic)
  • příjemné ovládání (ať už aplikací nebo třeba přes Roon či přímo na přístroji)
  • podpora formátů a rozlišení
  • síla a důraz od basů
  • pěkná pevnost
  • schopnost „nakrmit“ i větší reproustavy
  • kultivovaně pojatá tonalita středů a výšek (decentní styl Cambridge)

ZÁPORY

  • z puristického hlediska je zvukové ladění trochu efektní v nadbytku basu

www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/all-in-one-systemy/3128-cambridge-audio-evo-150

www.cambridgeaudio.com/eur/en/products/evo/evo-150

» zpět na přehled

Diskuze

Vložit nový příspěvek

Novinky

04.11.2021

Zesilovač Copland CSA70

Tentokrát Copland uvedl na trh svůj nejnovější a zároveň nejmenší model, s označením CSA70, který má čistě tranzistorové osazení. Koncový stupeň zesilovače, s výkonem 70 W na kanál, příjemně překvapí i uživatele s náročnějšími reprosoustavami.

... více

21.09.2021

MoFi Fender PrecisionDeck

Americký výrobce MoFi Electronics ve spolupráci s kytarovou legendou Fender přichází na trh se speciální edicí gramofonů.

... více

21.09.2021

Zesilovač Audio Research I/50

Integrovaný zesilovač I/50 je prvním produktem ve zcela nové řadě společnosti Audio Research. Funkčně jednoduchý, vizuálně poutavý a hudebně úžasný.

... více


HI-FI studio TYKON s.r.o.
Sirotčí 58
703 00 Ostrava 3
e-mail: tykon@tykon.cz
© 2011 Hifi studio Tykon
Webdesign: Typo&design
redakční systém Ibis CMS
loga