18.06.2020
INTEGROVANÝ ELEKTRONKOVÝ ZESILOVAČ COPLAND CSA 100 99 990,- Kč
První z letošních novinek dánské značky Copland představuje integrovaný zesilovač CSA 100. Jeho hybridní konstrukce spojuje výhody polovodičů a elektronek, tedy v tomto případě jen duální triody.
Šéfkonstruktér Olé Møller, který společnost v polovině 80. let v Kodani založil, má pro elektronky slabost.
Potvrzují to i všechny komponenty v rubrice High Fidelity až doposud testované, ať už jde o sluchátkový zesilovač s D/A převodníkem DAC 215 (S&V 9/17) nebo oba zesilovače: dělený CTA 305/CTA 506 (S&V 11/17) a integrovaný CTA 408 (S&V 2/19). Puristicky vzato, bez výjimky šlo o hybridní konstrukce, které však spojovalo zastoupení elektronek „větší než malé“. Zatímco jaro jedna vlaštovka nedělá, teplý analogový charakter zvuku jediná (byť tuplovaná) elektronka zprostředkuje, zvláště když jí v této audiulibé činnosti vypomohou tranzistory řízené elektrickým polem. To je koncept hybridní konstrukce, na níž staví integrovaný zesilovač CSA 100 i další připravované modely CSA 75 a CSA 150, jejichž typová čísla informují o výstupním výkonu jednoho kanálu do osmiohmové zátěže.
Komponent lze vybírat ve dvou provedeních čelního panelu z masivního hliníku, anodizovaného buď do černé nebo přírodní barvy. O precizním zpracování každého ujistí hned firemní logo a kruhová „ohrádka“ indikačních kontrolek, jež do bílého kovu vyhloubila CNC frézka. Veškeré ovládací prvky jsou z téhož materiálu.
Tuhé šasi ze dvou přesně slícovaných ocelových profilů trůní na čtyřech vyšších hliníkových patkách, jež zajišťují dobrý přístup vzduchu ke dvěma větším otvorům, které najdeme v základně pod chladičem koncového stupně. Za kompaktní stolní rozměry CSA 100 vděčí promyšlenému vnitřnímu uspořádání s pomocnými „tišťáky“, i když vlastní zesilovač si vystačí s jedinou deskou plošných spojů. Tvrdý zdroj napětí má k dispozici robustní toroidní transformátor Noratel (700 VA) a baterii šesti filtračních kondenzátorů Nichicon s celkovou kapacitou 60 000 µF.
Zesilovač pracuje ve třídě AB se zápornou zpětnou vazbou. Vstupní obvod předzesilovače je osazený duální triodou 6922 americké firmy Electro-Harmonix, která se jinak specializuje na zesilovače a efekty k elektrickým kytarám. Tato elektronka pracuje s vysokým napětím v zapojení s maximální linearitou a realizuje pouze napěťové zesílení. Budící stupně jsou osazeny už zmiňovanými unipolárními tranzistory MOSFET, ale výkonový zesilovač pracuje v každém kanále s komplementární dvojicí výkonových tranzistorů ON Semiconductor (MJL3281A a MJL1302A), které se dělí o společný chladič (jeho tepelná kapacita je nadimenzovaná „tak akorát“, takže nelze přehlédnout tepelné čidlo, informující elektronickou ochranu o teplotě hustě žebrovaného hliníkového profilu). CSA 100 dokáže do osmiohmových soustav dodávat trvale výstupní výkon 2x 100 W, v případě poloviční zátěže pak 2x 180 W, což je ve střední poslechové místnosti výkonová rezerva postačující pro většinu reprosoustav. Zapojení dále zahrnuje sluchátkový zesilovač a phono předzesilovač pro gramofony s MM přenoskou, jež nejsou v této třídě pravidlem, i D/A převodník osazený osmikanálovým obvodem Sabre32 Reference ES9018 od americké firmy ESS Technology v duálním zapojení „quad mono“, které se ve stereu dělí o osm kanálů rovným dílem, což u digitálně-analogového převodu minimalizuje šum i zkreslení. D/A převodník na vstupu podporuje signály PCM do 192 kHz/24 bitů, ale ještě dál jde asynchronní port USB-B, který zvládá signály PCM až do rozlišení 384 kHz/32 bitů a k tomu i jednobitové streamy DSD. Osobní počítače pod Windows vyžadují instalaci ovladače, bez něhož se PC s Linuxem a „Macy“ obejdou.
Na čelním panelu zachovává středovou souměrnost vůči centrální sekci kontrolek většina ovládacích prvků. Velkým knoflíkem Source volíme mezi čtyřmi vstupy (Phono, symetrickým a dvěma nesymetrickými) a sekcí vstupů digitálních, které přepínají miniaturní relé. Digitální vstupy čítají koaxiální S/PDIF, dva optické, zmíněný port USB a ještě hostí případné rozhraní Bluetooth s podporou kodeku aptX HD (to je zde pouze volitelným příslušenstvím, které je pro vybíravější audiofily zbytné): konkrétní vstup je třeba nastavit malým otočným přepínačem Digital v levém dolním rohu, s nímž sousedí tři kontrolky (rozlišující mj. signály PCM a DSD). Druhý velký knoflík Volume s atypickou stupnicí na svém obvodu na hřídeli japonského potenciometru ALPS s přesným souběhem drah (doplněném kvůli dálkovému ovládání servem) reguluje úroveň hlasitosti. Tlačítko spínače Tape zapíná smyčku rekordéru, o čemž informuje miniaturní červená kontrolka v sousedství, další tlačítko Stby (de)aktivuje pohotovostní režim zesilovače (po zapnutí oranžová kontrolka On minutu bliká a zesilovač si tak vybírá čas, který potřebuje duální trioda k nažhavení elektrod). Jedinou čelní přípojkou je zdířka sluchátkového výstupu pro 6,35mm jack. Na přehledně uspořádaném zadním panelu převažují přípojky výše zmíněných vstupů, vesměs s pozlacenými kontakty zdířek či pinů (pragmaticky se vymyká port USB typu B, neboť u počítačových kabelů převažují konektory poniklované). Doplnit je třeba ještě výstup z předzesilovače a další, který patří monitorovací smyčce rekordéru. Vstup Phono má v sousedství robustní šroubovací svorku pro uzemnění gramofonu. Dva páry pozlacených výstupních terminálů si poradí s reproduktorovými kabely, jež končí holými vodiči větších průřezů i banánky. Výčet prvků završuje kolébkový síťový vypínač a třípólová zásuvka pro napájecí kabel. Výbava zahrnuje také štíhlý dálkový ovladač v hliníkovém těle.
Pavel Víšek
Na čem se testovalo
Zesilovač doplnily třípásmové sloupy Bowers & Wilkins 703 S2 v alternaci s dvoupásmovými monitory Acoustic Energy AE500 a univerzální BD přehrávač Cambridge Audio CXU. Kabely byly značky XSymphony, signálové Pure Silver Fantasy a reproduktorové Omega Hybrid. Jako testovací jsem vybral skladby z SACD Chick Corea: Rendezvous In New York (Stretch Records, 2003), Dire Straits: Brothers In Arms / 20th Anniversary Edition (Vertigo, reed. 2005), Peter Gabriel: Up (Virgin, 2003) a Magdalena Kožená: Il giardino dei sospiri / Collegium 1704, dir. Václav Luks (Pentatone, 2019).
Netopýří ucho
Copland CSA 100 potěší transparentním přirozeným zvukem s teplým analogovým „puncem“. Díky muzikálnímu projevu jeho poslech baví napříč nejrůznějšími žánry od předklasické hudby po prog rock. Alfou a omegou je přirozená autorita, která začíná z gruntu u suverénní kontroly basů. Mezi další devizy patří přesná artikulace a výtečná dynamika. Samostatnou kapitolou je prokreslení středního pásma, které nezapře předzesilovač s elektronkou, protože lampy se k barvotvorným alikvótním tónům nechovají tak macešsky jako polovodiče. Výkonová rezerva postačí i náročnějším soustavám.
HODNOCENÍ
PRO: solidní výkonová rezerva; symetrický vstup; phono předzesilovač; precizní zpracování
PROTI: nic podstatného
VYNIKAJÍCÍ (10) - zvuk (10), výbava (9), obsluha (10), provedení (10)
PARAMETRY
Tak tomu říkám klasika. Zvuk bude určitě super.
Cena únosná. Za mne nejlepší kup za poslední léta.
12.01.2021
V době streamování hudby či poslechu z archivu nahrávek, uložených na HD či NAS bude tento univerzální přehrávač s dokonalou regulací hlasitosti pro mnohého audiofila ideálním zdrojem signálu, který se mu, za velmi rozumnou cenu, odmění špičkovou kvalitou reprodukce, srovnatelnou s mnohonásobně dražšími sestavami.
18.11.2020
Štíhlá podlahová reprosoustava AE520, koncepčně vycházející z modelů AE500 a AE509, nově přebírá pozici vlajkové lodi značky. Osazena větším počtem reproduktorů, s větší ozvučnicí a vyšším výkonem, je ideální pro ozvučení středně velkých i větších místností.
13.11.2020
Nejnovější přírůstek do katalogu značky Audia Flight představuje zesilovač FLS 9, což je na první pohled „lehce“ odlehčená verze modelu FLS 10, s mnohem přívětivější cenovkou a dle výrobce nejlepší volba mezi high-endovými integrovanými zesilovači ve střední cenové kategorii.