Copland CTA407 ve Stereonetu

17.07.2023

Integrovaný elektronkový zesilovač Copland CTA407

V neustále se vyvíjejícím světě audiotechniky je vzácným a duši povznášejícím zážitkem setkat se s novým zařízením, které se vrací do zlatých časů audia. Integrovaný zesilovač Copland CTA407 má za úkol poskytovat nadčasové analogové hřejivé podání spolu s moderní technickou přesností v jednoduchém, integrovaném provedení. Je však toto harmonické spojení starosvětského šarmu a nejmodernějších technologií to pravé ořechové?

Z BLÍZKA

Copland Audio je výrobce špičkového audio vybavení se sídlem v Dánsku. Před založením společnosti v roce 1986 započal Ole Møller svou kariéru v audio branži prací pro známou dánskou společnost Ortofon. Poté, co se nadchl pro elektronky, si uvědomil, že moderní technologický vývoj nabízí příležitosti pro nové koncepty konstrukcí. Díky tomu se řada zesilovačů jeho společnosti orientuje na novátorské konstrukce, které byly pro předchozí generace tvůrců lampových zesilovačů nedosažitelné.

Filozofie společnosti Copland se vyznačuje minimalistickým a robustním industriálním designem. V poslední době firma zjednodušila svou nabídku a zaměřila se především na řadu hybridních zesilovačů CSA, které vedle polovodičových obvodů obsahují i elektronky. Zesilovač CTA407, což je jediný model z řady čistě lampových zesilovačů značky, se však může pochlubit elektronkovým koncovým stupněm s úctyhodným výkonem. Push-pull konstrukce využívá dvojici spárovaných výkonových elektronek v pevné, ultra-lineární konfiguraci. Podle Møllera tato technologie zlepšuje zvukové vlastnosti zesilovače kombinací nízkého zkreslení triod a výkonu tetrod.

Použití elektronek u Coplandu nemá za cíl vykreslit akustické pásmo jinak než tradiční polovodičová zapojení. Møller zdůrazňuje, že získat specifický zvuk, spojený s použitím elektronek, nikdy nebylo jeho záměrem: " Kvalitní zesilovače mohou být navrženy jak s elektronkami, tak i s polovodičovým zapojením. Při poslechu byste neměli lehce rozpoznat, která z konstrukčních metod byla použita.“ Uvádí, že při použití dvojice elektronek 6550 nebo řady KT, v konfiguraci push-pull, lze dosáhnout výkon vyšší než 100 W. Navíc konstrukce s vysokým předpětím umožňuje poskytnout většinu výkonu ve třídě A.

Přestože je model CTA407 o něco vyšší než většina integrovaných zesilovačů, jeho ovládací prvky a povrchová úprava působí důmyslně. Na čelním panelu jsou dva vysoce kvalitní otočné ovladače, jeden pro výběr vstupu a druhý pro ovládání hlasitosti. Motorické ovládání hlasitosti je plynulé a dobře vyvážené. Vstupy se volí otočným ovladačem, přičemž aktivní vstup indikuje modrá LED dioda na kruhovém indikátoru. Zesilovač CTA407 používá elektronky 4x KT88, 2x 12BH7 a 1x ECC83, má rozměry 435x215x390 mm [ŠxVxH] a přibližnou hmotnost 25 kg, to vysvětluje přítomnost tří toroidních transformátorů!

Pro každou ze čtyř výkonových elektronek v zesilovači jsou použity LED diody, které signalizují, že jsou zahřáté (modré LED diody) a v provozním stavu (samostatná zelená LED dioda). Když elektronky při přehrávání hudby překročí výkon 20 W, rozsvítí se oranžové LED, které jsou jedinečným ukazatelem VU metru, jenž dodává poslechu zajímavý rozměr.

Elektronkové zesilovače obvykle vyžadují ruční nastavení předpětí, aby bylo zajištěno, že proudy procházející výkonovými elektronkami jsou vyvážené a odpovídají elektrickým pracovním bodům, pro které byl zesilovač navržen. Zesilovač CTA407 využívá inteligentní nastavení předpětí, přičemž každá koncová elektronka má vlastní obvod pro nastavení předpětí. Zesilovač po celou dobu své životnosti neustále monitoruje stav výkonových elektronek a automaticky upravuje jejich předpětí. Tento přístup zajišťuje bezchybné fungování a optimalizaci zvuku bez nutnosti manuálního nastavování. Tento obvod automatického nastavování předpětí umožňuje měnit elektronky mezi libovolnými typy 6550/KT88/KT120/KT150. Během této recenze jsem dostal sadu čtyř elektronek KT150 a jejich instalace, nastavení předpětí a následné používání v tomto přístroji bylo opravdu triviální.
Podle společnosti Copland procházejí elektronky ve výrobě, před expedicí, desetihodinovým procesem zahořování. Po dalším dni používání v zesilovači jsou považovány za zcela stabilizované a zahořené. Postup "měkkého" spuštění, který trvá přibližně minutu, zaručuje, že každý stupeň zesilovače je zapnut ve správném pořadí bez ohledu na okolní teplotu nebo aktuální stav nabití napájecích kondenzátorů. Møller uvádí, že by za předpokladu, že se zesilovač několikrát denně zapíná a vypíná, měla být životnost elektronek nejméně 4000 hodin.

Zesilovač nabízí pět linkových vstupů, nahrávací výstup a obvod předzesilovače pro gramofonovou přenosku. Všechny vstupy jsou nesymetrické (RCA). Na zadní straně přístroje jsou umístěny pozlacené mosazné reproduktorové terminály s odbočkami pro připojení 4 ohmové nebo 8 ohmové zátěže, aby se zesilovač co nejlépe přizpůsobil impedanci připojených reprosoustav. Přenoskový předzesilovač, který je určen pouze pro modely s pohyblivým magnetem, využívá J-FET obvod s aktivní RIAA ekvalizací a je sestaven z více než sta diskrétních součástek. Møller dále zdůvodňuje, že nebylo možné do šasi zabudovat D/A převodník nebo streamer, aby se nesnížila kvalita zesilovače.

U této recenze jsem si pouštěl hudební soubory ve vysokém rozlišení ze streamovací služby Qobuz, prostřednictvím platformy Roon, přes můj převodník MSB Premier DAC. Pro analogové přehrávání byl použit gramofon Technics SL-1210GAE s přenoskou Ortofon 2M Black. Vše jsem poslouchal na reprosoustavách JBL K2 S9900.

POSLECH

Copland poskytuje mimořádný zážitek z poslechu nejrůznějších hudebních žánrů. Jeho schopnost reprodukovat akustickou i elektronickou hudbu je impozantní a přináší ohromující dynamiku, prokreslenou zvukovou scénu a podmanivé vokály. Bez obtíží zvládá složité aranže, zachovává si přehlednost a nabízí široké zobrazení zvukové scény, které nikdy nepůsobí zahlceně. Zesilovač snadno zvládá složité kompozice a udržuje dobře definovanou a širokou zvukovou scénu, která nikdy nepůsobí přetíženě. Nízké frekvence jsou hluboké a hladké, zatímco perkusivní zvuky ve vyšším kmitočtovém pásmu jsou vždy zřetelné a definované. Zdá se, že zesilovač vnáší do hudby vřelost a emoce, takže každý poslech se stává působivým a vzrušujícím zážitkem.

Například na prvním albu Volcano Choir Unmap je skladba Still ukázkou postrockových produkčních postupů aplikovaných na tradičnější akustický zvuk; píseň obsahuje rozložené a znovu sestavené akustické aranžmá. Hlas Justina Vernona je vkusně posunutý a mění se v texturní prvek. Osamělý tón varhan vytváří základ, který je obohacen o samplované smyčce a efekty, a pak už píseň doprovází kytary a bicí. Nahrávka si zachovává širokou zvukovou scénu, která se konzistentně rozšiřuje, aniž by se rozpadla. Skladba je prostřednictvím zesilovače Copland emocionálně podmanivá, přičemž závěrečný nástup tympánů prokazuje schopnost zesilovače vykreslit pozoruhodný dynamický rozsah.

Melancholický zvuk alba The Acid je prostřednictvím zesilovače CTA407 nádherně vykreslen. Tato elektronická hudba je bohatá na samply a efekty, které vytvářejí působivý poslech. Ve skladbě Animal plynou basové linky hladce a lehce, přičemž zesilovač zvládá požadavky mých 15" basových reproduktorů JBL s naprostým přehledem. Úhozy virblů jsou působivě výrazné a jejich dozvuky jsou ve zvukové scéně znázorněny přesně. Vokál zpěváka RY X má podobnou kvalitu jako vokály častého spolupracovníka kapely Burial Thoma Yorka a stereofonní panorama a zdvojení jednotlivých slok spolu s elektronickými bicími a silnou basovou linkou posluchače zaujmou.

CTA407 má nádherné zvukové podání, které činí poslech cembala zcela mimořádným. Ve skladbě Two Thousand and Seventeen od Four Tet se objevuje agresivní samplované cembalo, které zní velmi sugestivně. Když jsem pořádně zvýšil hlasitost, objevila se příjemná elektronková komprese, doprovázená svítícími oranžovými LED diodami, zatímco podmanivá melodie zaplnila každý kout místnosti. I při vyšších hlasitostech se odvětrání horního panelu ukázalo jako dostatečné a zesilovač se zahříval jen při delším poslechu. Vysoká 93dB účinnost reprosoustav JBL umožňuje aby se při větší hlasitosti naplno projevily jeho schopnosti.

Tento zesilovač umí skvěle pracovat s rytmem, jak dokazuje brilantní předělávka písní Davida Bowieho a Iggyho Popa Nightclubbing v podání Grace Jones. Tento producentský počin se vyznačuje jedinečnou rytmickou sekcí Slye a Robbieho a pečlivě propracovaným stereofonním obrazem, který se rozprostírá všude kolem. Zesilovač umně vykresluje ostré nájezdy virblů a přináší hladké, výrazné basové linky. Důrazné kytary jsou s tím vším dokonale synchronizovány a vokály jsou přenášeny hladce.

Ghosteen je bezpochyby vrcholným dílem v rozsáhlé kariéře Nicka Cavea, přičemž závěrečná epická skladba Hollywood je zlatým hřebem tohoto pozoruhodného alba. Při jeho poslechu prostřednictvím zesilovače Copland vám bude běhat mráz po zádech. Syntetické efekty Warrena Ellise v kombinaci s Caveovým klavírem a velkolepými texty vás přikovají do křesla a vy strnete úžasem. Celou skladbou pulzuje strašidelná basová linka, která, s minimem perkusních nástrojů, vytváří základ atmosféry. To vše podtrhuje, jak přirozeně tento zesilovač hraje; je mimořádně průzračný, aniž by zněl jakkoli efektně. Představte si jej jako přesný propojovací kanál mezi umělcem a posluchačem.

Při použití dodaných elektronek KT150 demonstruje skladba You Don't Know How It Feels od Toma Pettyho alternativní pohled na stereofonní zvukové kvality tohoto zesilovače. Bicí vykazují krásně kontrolované podání, zatímco virbly mají působivou přítomnost, bicí jsou ve srovnání se sériově dodávanými lampami 6550 znatelně dynamičtější. Lepší podání detailů a čistota ve středním pásmu, spolu s dodatečnou hřejivostí a hlubokými basy jistě udělá radost mnoha posluchačům.

Prostřednictvím phono předzesilovače (pro přenosky s pohyblivým magnetem) předvádí tento zesilovač své špičkové tonální rozlišení. Například upravené klavírní samply ve skladbě Missing od Plaid ustupují základu smyčců a basy, zatímco se mixem proplétají nasamplované vokály. Tato nádherná hudba, pečlivě vystavěná do filmové zvukové krajiny, evokuje vzpomínky na jejich soundtrackové kompozice. Samply klavíru jsou výrazné a koncentrované. Přes mé reprosoustavy znějí trošku zářivě, což jsem od použitých tlakových měničů očekával. Přestože phono stupeň zesilovače nedisponuje takovou zvukovou kvalitou jako můj elektronkový předzesilovač Manley Chinook, který obvykle používám, je důležité si uvědomit, že celkové náklady na pořízení zesilovače Copland jsou výrazně nižší.

VERDIKT

Integrovaný zesilovač Copland CTA407 umně kombinuje nadčasové, hřejivé podání elektronkové konstrukce s nejmodernější technickou precizností a nabízí mimořádný zážitek z poslechu nejrůznějších hudebních žánrů. Díky promyšlenému návrhu, robustní konstrukci a vyspělým funkcím, jako je automatické nastavení předpětí elektronek, zajišťuje trvalý a spolehlivý provoz. Je ideální jak pro zkušené elektronkové příznivce, tak pro nováčky, protože překlenuje propast mezi klasickým a moderním zvukovým vybavením.
Craig Joyce

» zpět na přehled