Copland CTA408 v Hi-Fi News

16.04.2019

Dánské potěšení – nádherný lampový zvuk, ve stylovém provedení

INTEGROVANÝ ZESILOVAČ COPLAND CTA408

Modernímu integrovanému zesilovači CTA408 od Coplandu, s nejnovějšími elektronkami, nic nechybí a nabízí toho opravdu hodně - mohla by to být nejlepší koupě v high-end audiu?

V poslední době, jsem byl, tak jako mnozí, vyděšen z toho, jak se cena v high-end audiu stala kategorií pro sebe samu, bez jakéhokoliv ohledu na realitu. Vše je ale o souvislostech. Takže, když vám řeknu, že burger v londýnské restauraci může stát 18 liber a že integrovaný lampový zesilovač Copland CTA408 je vlastně, za 6398 liber, tak trochu výhodná koupě, přijměte prosím, že jsem si vědom, že tato suma je pro mnohé štěstím, ale ta první, loupež za bílého dne. Osmnáct liber za hamburger!

Každopádně, moje úvahy o tom, že zesilovač Copland považuji za skvělou koupi, vycházejí z předpokladů, které jsou, podle současných tržních norem, až příliš velkorysé. Pokud ne, řekněte mi prosím, která políčka v následujícím seznamu nejsou zaškrtnuta?

Hezký design, vynikající konstrukční kvalita, čtveřice elektronek KT150 (mé oblíbené moderní lampy), samostatný odposlech pro nahrávání (nebo připojení procesoru), hybridní obvod předzesilovače (MOSFET tranzistory/elektronky triody), plus MM/MC phono stupeň se vstupy pro dva přístroje a třemi volitelnými hodnotami zátěže pro MC přenosky. K dispozici je také plné dálkové ovládání, motorické nastavení hlasitosti, sluchátkový zesilovač třídy A, možnost výběru černého nebo stříbrného čelního panelu a robustní reproduktorové terminály pro zátěž 4 nebo 8 Ω.

PRO MILOVNÍKY ANALOGU

Pokud to nestačí, dovolte mi dokončit odpověď. Kromě absence symetrického vstupu si nevzpomenu na nic jiného, co by chybělo. Co se týče nepřítomnosti DAC, není to, ve světě, kde existují zázračné mini DA převodníky za méně než 100 liber, žádný velký problém. Mimo to je zesilovač CTA408 bezostyšně zaměřen na milovníky analogu.

Za zábavným retro vzhledem - provedení ventilačních štěrbin na čelním panelu připomíná mřížky radiopřijímačů ze 40. let minulého století - je nejmodernější integrovaný elektronkový zesilovač, což je, jak jsem si uvědomil, pro některé z vás, oxymorón. Jak mě však kolega s výjimečným postřehem (Paul Miller) upozornil, „flašky“ KT150 znovunastartovaly nespočet nových a vylepšených lampových zesilovačů, od Audio Research, po Icon Audio. Mohli bychom být svědky tolika nových zesilovačů, kdyby se vývoj zastavil u KT88?

Moderní koncepce pokračuje u phono stupně, který využívá J-FET tranzistory a aktivní RIAA korekci s „vybraným chováním“ více než stovky diskrétních součástek uvnitř vlastní stíněné schránky. Jak ukazuje snímek interiéru, je tento přístroj vybaven velkorysým, sofistikovaným napájecím zdrojem. Copland také vyrábí vlastní výstupní transformátory a je to právě jejich konstrukce, které by se daly částečně přisoudit pevné rockové a do nejnižší oktávy reprodukované basy - jak bylo slyšet skrze analytické reprosoustavy Wilson Audio Yvette.

Stručná poznámka, která vám ukáže, jak přemýšlí alespoň jeden z recenzentů. Rychle mě napadlo, že jsem poslouchal integrovaný zesilovač, ne příliš odlišný od mého referenčního zesilovače, protože spolehlivý Audio Research REF75SE, na kterém jsem závislý, čerpá také svou sílu ze čtveřice elektronek KT150. To je důsledkem toho, že se jedná o lampy, které jsem poslouchal několik let a jak všichni víte, uši získávají se zvukem systému zkušenost. To také vysvětluje, proč zesilovač CTA408 neměl žádný problém „ukočírovat“ reprosoustavy Yvette s takovou lehkostí, protože KT150 jsou „flašky s koulema“.

ČISTĚ INSTINKTIVNÍ

Aby bylo možné ochránit elektronky před přepětím, jsou chráněny zahřívací fází s měkkým startem. Displej se nerozsvítí, dokud není tato procedura ukončena. Jakmile stisknete tlačítko pro zapnutí na dálkovém ovladači nebo tlačítko standby na čelním panelu (po zapnutí síťového vypínače na zadní straně), blikající kontrolka „On“ signalizuje, že byl zahájen proces spouštění zesilovače CTA408 a trvá to přibližně 30 sekund. Po této počáteční fázi režimu zahřívání přestane kontrolka „On“ blikat a zvukové výstupy začnou, po dalších 20 sekundách, fungovat. Pokud zvýšíte hlasitost zesilovače a pokusíte se přehrát zvuk ještě před dokončením druhé fáze zahřívání, uslyšíte, než se lampy usadí, děsný zvuk, takže buďte trpěliví.

Pokud jde o ergonomii, přináší tento zesilovač intuitivní radost a to natolik, že jsem chtěl vědět, jak je mým zvykem, jak daleko se můžu dostat předtím, než si budu muset přečíst návod. Nakonec jsem se do něj podíval pouze proto, abych vám vysvětlil postup zahřívání, který jsem vám právě popsal, ale to bylo všechno. Pro všechny zkušené hi-fi uživatele má zesilovač Copland CTA408 opravdu instinktivní ovládání.

Dálkové ovládání dělá vše, ale proč má ovladač také funkci ovládání CD přehrávače, když v aktuálním katalogu žádný není, je mi záhadou. Výběr zdroje signálu projíždí vstupy v obou směrech, ať už manuálně, pomocí otočného přepínače nebo pomocí tlačítek nahoru/dolů dálkového ovladače. Na displeji jsou symboly označující vstupy uspořádány do kruhu, ‚P‘ na panelu indikuje phono vstup, následující čísla 1 - 4, linkové vstupy. Volba nahrávacího odposlechu, který se aktivuje na čelním panelu pomocí tlačítka TAPE, je doprovázena svitem malé modré kontrolky, umístěné nad ním.

Když vložíte sluchátka do ¼ palcového konektoru na pravé straně zesilovače, což je hezčí, než by bylo jeho umístění na čelním panelu, výstup do reprosoustav se ztlumí. Všechny ostatní konektory jsou umístěny konvenčně vzadu, vyžaduje to ale nejprve udělat určitá nastavení.

KONEČNĚ

Nejprve jsem přehrával CD a zprovoznil toto zařízení v rekordním čase s monitory Falcon Acoustics LS3/5a, před reprosoustavami Wilson Audio Yvette, mezitím jsem zkoušel přenosky Koetsu Urushi a EAT Jo No5 na gramofonu VPI HW-40 Anniversary. Co se týče sluchátek, použil jsem nejrůznější modely Master & Dynamic, stejně jako nový magnetoplanární model Audeze LCD-4z.

S digitálním přehrávačem Marantz CD12/DA12 zněl klavír ve skladbě ‘She’s No Lady’ z alba At Last Lou Rawlse impozantně, mohutně a s nejpřesvědčivější iluzí skutečného nástroje v místnosti. Testoval jsem svá podezření tím, že jsem na svou stojící ženu vypálil pár akordů, abych pocítil rezonanci skutečného McCoye a také si ten výbuch vychutnal prostřednictvím sluchátek Audeze LCD-4z, které prokázaly odzbrojující prostor. Sluchátkový výstup zesilovače CTA408 je vynikající.

S reprosoustavami rozprostřel zesilovač klavír po celé místnosti a poskytl tak rozsah nástroje v jeho plné velikosti. Senzace. Rawlsův chraplavý hlas byl slyšet s každým prvkem jeho složených textur, předvedených tak čistě, že jsem si náhle vzpomněl na nezapomenutelnou noc, kdy jsem ho, téměř před 30 lety, slyšel živě. Když pro vás zvukový systém dokáže udělat toto, tak prošel jedním z testů „reality“, který byl definován Peterem Walkerem z firmy Quad jako rčení o dodržování vysoce věrného a co nejtěsnějšího přiblížení původnímu zvuku.

PRŮZRAČNOST

Bylo to nejen niterné - bylo to původní, nespoutané, tak originální, že jsem skoro zapomněl, že jsem poslouchal CD. Neodmyslitelný „kontrastní test“ titulní skladba, která staví Rawlsův hlas proti křišťálově čistému nástroji Dianne Reevesové, pouze posílil mé počáteční dojmy, že tento zesilovač je schopen demonstrovat absolutní úroveň průzračnosti, takže jsou tyto jemné nuance snáze rozlišitelné. Trikem k dosažení tohoto cíle však je vyhnout se reprodukci, která by byla hygienická, přísně věcná nebo přehnaná.

Vezmeme-li si nahrávku ‘Bewitched, Bothered And Bewildered’ Julie London na The Best Of… 1955- 1962, neznělost, která je charakteristická pro její podání by mohla vypadat jako plachost. Skladba ‘Rudolph The Red-Nosed Reindeer’ byla zemitější, než jsem slyšel na většině systémů, což téměř odpovídalo energii daleko většího spojení předzesilovače Audio Research REF6 s výkonovým zesilovačem REF75SE. Když jde o nejjemnější detaily, ty dostanete ze sluchátek, abyste si potvrdili, že jste právě slyšeli, co jste si mysleli.

ÚVAHA O ELEKTRONKÁCH

Snažím se tu být opatrný a opravdu to nechci přehnat s popisem podobností s dvojicí Audio Research. Že má tato kombinace větší účinek, prostor a váhu, ale měla by toho mít více, za dvojnásobnou cenu. Zesilovač CTA408 se pak ukazuje jako zmenšená kopie, v neposlední řadě také díky shodné sadě výstupních elektronek. Byl bych rád, kdyby tato úvaha dávala smysl. Pokud byste slyšeli skupinku správně navržených 35 W zesilovačů, které používají elektronky EL34, nebo výběr 50 W zesilovačů s lampami 6550, měli byste rozpoznat charakteristické vlastnosti těchto elektronek, přes cokoliv, co konstruktéři udělali, aby hrály jejich vlastním způsobem. Pro ty, kteří jsou dlouhodobě aklimatizováni na lampy KT150, je jejich chování nezaměnitelné a Copland CTA408 pozitivně oslavuje osobitost těchto elektronek.

Což je můj způsob, jak říci, že se jedná o velmi ilustrativní zesilovač pro představení lampy KT150 - a to je elektronka, kterou považuji nejen za spásu elektronkových zesilovačů, ale za úžasného ambasadora pro nové posluchače elektronkových zařízení. Pokud jde o vynikající phono stupeň, přehrával jsem LP desky opět na gramofonu VPI, protože jsem měl jeho zvuk čerstvě naposlouchaný, ale přes jinou elektroniku. Knockout přišel při přehrávání alba „The Best Of ’66 Volume Two“, jež ukázalo schopnost zesilovače ovládat hedvábné struny, řízné žestě i to, co by mohlo být jeho nejvýraznějším rysem, tak mohutnou zvukovou scénu, že i reprosoustavy LS3/5a (pozn.: malé monitory) hrály, jako by dostaly steroidy. Nebo že by to byly stereo-idy?

HI-FI NEWS VERDIKT

V době, kdy společnosti obchodují s kabely, jejichž ceny za metr se rovnají ceně nové kuchyně nebo SUV, je povznášející, když můžete říci, že je zde něco, co přináší dvakrát víc, než za to zaplatíte. Copland CTA408 není jen plně vybavený a perfektně funkční zesilovač, má ale také zvuk jako dělené modely o hodnotě £25,000. Může to být právě ten nejlepší high-endový integrovaný zesilovač této dekády. Líbí se mi...

Ken Kessler

Kvalita zvuku: 88%

TECHNICKÉ PARAMETRY

  • Výstupní výkon (< 1% THD, 8/4 Ω): 95 W / 90 W
  • Dynamický výkon (< 2% THD, 8/4/2/1 Ω): 110 W / 100 W / 155 W / 160 W
  • Výstupní impedance (20 Hz - 20 kHz/100 kHz): 0.890 - 1.10 Ω / 2.35 Ω
  • Kmitočtový rozsah (20 Hz - 20 kHz/100 kHz): - 0.05 dB až - 0.23 dB/- 4.75 dB
  • Vstupní citlivost (0 dBW/75 W): 24 mV / 218 mV
  • Odstup signál/šum (0 dBW/75 W): 83.5 dB / 102.3 dB
  • Zkreslení (20 Hz - 20 kHz, 10 W/8 Ω): 0.05 - 1.2%
  • Spotřeba (naprázdno/nominální): 190 W/410 W (2W v režimu standby)
  • Rozměry (š x v x h) / Hmotnost: 435 x 220 x 460 mm / 25 kg

Celou recenzi Kena Kesslera v anglickém originále i se zprávou Paula Millera, týkající se laboratorního měření zesilovače si můžete stáhnout zde.

» zpět na přehled

Diskuze

Vložit nový příspěvek

Novinky

01.02.2024

Cambridge Audio CXN 100

Obvody nového přehrávače byly přepracovány tak, aby mohly využívat 32bitový D/A převodník ESS ES9028Q2M SABRE32.Konstruktérům se podařilo významně zjednodušit signálovou cestu a vyladit kvalitu reprodukce tak, aby mezi posluchačem a originální nahrávkou nestálo nic v cestě.

... více

29.11.2023

Monobloky Electrocompaniet AW 300 M

Zesilovač poskytuje výkon 300 W do 8 ohmů. Zajišťuje tak bezkonkurenční kvalitu reprodukce, v elegantním a kompaktním provedení, s nezaměnitelným designem společnosti Electrocompaniet.

... více

27.11.2023

Nové studio GIS acoustic

Rádi bychom Vám, na našich stránkách, představili nové poslechové studio v Novém Jičíně, které se zaměřuje na prodej špičkové audio techniky.

... více


HI-FI studio TYKON s.r.o.
Sirotčí 58
703 00 Ostrava 3
e-mail: tykon@tykon.cz
© 2011 Hifi studio Tykon
Webdesign: Typo&design
redakční systém Ibis CMS
loga