D/A převodník s předzesilovačem EMM Labs DV2

05.12.2019

Dokonalý na kvadrát

D/A PŘEVODNÍK S PŘEDZESILOVAČEM EMM LABS DV2      849 990,- Kč

Konstruktér Ed Meitner nepřestává technologickou laťku převodu digitálního signálu na analogový zvedat výš. Na vlastní uši nás o tom přesvědčí nejmladší přírůstek v nabídce jeho značky EMM Labs, D/A převodník s předzesilovačem DV2.

Ač se to podle parametrů a ceny nezdá, highendové komponenty vyrábějí, v jinak hlavně hokejovém kanadském městě Calgary, souběžně s profesionální technikou, jež končí ve vyhlášených nahrávacích a masteringových studiích po celém světě (včetně těch londýnských v Abbey Road). Výjimkou není ani DV2, který vychází z D/A převodníku DA2 (S&V 1/17), od jehož čelního panelu se liší pouze velkým kovovým knoflíkem, ovládajícím bezeztrátovou elektronickou regulaci hlasitosti VControl, a samozřejmě v pravém dolním rohu odlišným typovým číslem, který do masivního hliníku (kromě loga v úhlopříčce) vyhloubila CNC frézka. Volit můžeme mezi dvěma provedeními čelního panelu, anodizovanými do přírodní barvy kovu, jež ve střední části ustupuje tmavší titanové, nebo jen černé.

Nelinearity ani jiter nezná

Šasi s firemní bází 43,8 cm, které tvoří silné hliníkové desky, má stabilní oporu ve třech odpružených patkách. Monochromatický inverzní LCD displej s vyšším rozlišením je uspořádaný přehledněji, jas i kontrast lze v nastavení regulovat jemněji v osmi stupních, praktické jsou i tři předvolby, do nichž můžeme uložit tři uživatelské úrovně hlasitosti, které jsou okamžitě dostupné z dálkového ovladače v hliníkovém těle. Pěti podlouhlými tlačítky pod displejem můžeme (zleva doprava) komponent krátkodobě umlčet (Mute), přepínat jednotky zobrazení úrovně hlasitosti (Units), aktivovat Menu nebo ve dvou směrech volit některý ze sedmi vstupů (Input). Vpředu zbývá zmínit ještě vypínač, kterým DV2 (de)aktivujeme do nebo z pohotovostního stavu. Komponent staví na čtyřech patentovaných firemních technologiích. Zkreslení typu jiter úplně eliminují vysokorychlostní asynchronní systém MFAST (Meitner Frequency Acquisition System), který načtená data ukládá do vyrovnávací paměti, aby je oddělila od jejich zdroje, a vylepšené, mimořádně přesné „hodiny“ MCLK2 (Master Clock), zajišťující bezchybné časování celého procesu. Následně digitální signálový procesor (dále DSP) MDAT2 (Meitner Digital Audio Translator) převzorkovává digitální stream na šestnáctinásobek signálu z SACD (DSD1024), tedy na 45 MHz, resp. 49 MHz (podle toho, zda originálnímu signálu odpovídá vzorkovací frekvence 44,1 kHz či 48 kHz). Následuje MDAC2 (Meitner D to A Converters), zahrnující dva diskrétně osazené jednobitové D/A převodníky v rozdílovém zapojení, bez sebemenších nelinearit, s nimiž se zatím více či méně potýkají všechny čipy. Na rozdíl od konkurenčních D/A převodníků zde nevolíme z více digitálních filtrů, ale DSP mění nastavení filtru v reálném čase podle analýzy vstupního signálu. Bezeztrátová technologie VControl nabízí široký rozsah útlumu, tedy jemnou regulaci hlasitosti celkem ve sto stupních.

DSD i MQA

Zadní panel soustřeďuje ve třech sekcích veškeré přípojky. Nejpočetnější zastoupení zde mají digitální vstupy, profesionální AES/EBU, dva koaxiální a stejný počet optických, které limitují signály PCM se vzorkovacím kmitočtem 192 kHz a hloubkou 24 bitů. Výš míří galvanicky izolovaný asynchronní port USB-B, který dále podporuje jednobitové streamy DSD (do DSD128), formát DXD (do vzorkovací frekvence 352 kHz, resp, 384 kHz, v obou případech s hloubkou 24 bitů) a v dosavadní historii značky vůbec poprvé i kodek MQA, který nabízí zvukovou kvalitu vysokého rozlišení bez výraznějšího navýšení velikosti souborů, což ze streamovacích služeb s lokalizací v České republice stále častěji využívá TIDAL. Výčet digitálních vstupů uzavírá firemní EMM Optilink, umožňující vysokorychlostní přenos dat ve formátu DSD z disků SACD. U dvou analogových výstupů, symetrického a nesymetrického, můžeme volit páčkovým přepínačem Level výstupní úroveň (poloha High odpovídá hodnotě 7 V u symetrických konektorů XLR a 3,5 V u zdířek pro konektory cinch, Low pak analogicky hodnotám 5 V, resp. 2,5 V). Systémová sekce zahrnuje multipinový sériový port RS-232C, který přijde vhod třeba při integraci komponentu do systému chytrých domácností, port USB-B vyhražený aktualizaci firmwaru a tlačítko Reset, zpřístupňující záložní firmware a sloužící výhradně k diagnostice v autorizovaném servisu: zasloužilo by si tudíž krytku, i když náhodný stisk je málo pravděpodobný. Výčet prvků na zadním panelu uzavírá kombo třípólové zásuvky pro napájecí kabel a kolébkového síťového vypínače.
Pavel Víšek

Na čem se testovalo

Test proběhl v poslechové místnosti společnosti Tykon v Ostravě, kde komponent doplnily reprosoustavy Estelon X Diamond, výkonový zesilovač Audia Flight Strumento No. 4 a SACD/CD transport EMM Labs TX2. Veškeré kabely byly značky Acrolink. Jako testovací jsem vybral skladby z SACD Chick Corea: Rendezvous In New York (Stretch, 2003), Montserrat Figueras: Lux feminæ (Alia Vox/Classic, 2006), Peter Gabriel: Up (Real World Records/Virgin, 2002), Magdalana Kožená: Il giardino dei sospiri / Collegium 1704, dir. Václav Luks (Pentatone, 2019) a Pink Floyd: Dark Side Of The Moon (EMI Records, reed. 2003).

Netopýří ucho

Díky D/A převodníku EMM Labs DV2 (a samozřejmě i výjimečnému firemnímu SACD/CD transportu TX2) dostávají při reprodukci disků SACD často frekventované pojmy jako transparentnost reprodukce, prokreslení detailů nebo mikrodynamika nový rozměr. Vlastní technika je přitom zatlačena do pozadí, nijak nepředvádí své analytické schopnosti, ale jde po samotné podstatě hudby. Omezující je pouze kvalita samotných nahrávek, resp. poměrně často i jejich převodu z PCM, protože přímo v DSD jich vzniká menšina. To samozřejmě platí ve vyváženém zvukovém řetězci, jehož cena v korunách má nutně sedm řádů. V takovém případě však komponenty EMM Labs prodají své schopnosti naplno.

HODNOCENÍ

PRO: široká konektivita; podporuje už i MQA; maximalistické provedení
PROTI: snad pouze nekompatibilita vstupu EMM Optilink s komponenty jiných značek

TECHNOLOGIE ZÍTŘKA

VYNIKAJÍCÍ (10): zvuk (10), výbava (10), ovládání (10), provedení (10)

PARAMETRY

  • Vzorkovací frekvence:  PCM do 192 kHz/24 bitů; pouze USB: PCM do 192 kHz/24 bitů, DSD do DSD128, DXD (352/384 kHz), MQA
  • Celk. harm. zkreslení:  neuvádí
  • Odstup signál/šum:  neuvádí
  • Vstupy: 5x digitální (AES/EBU, 2x koaxiální, 2x optický), USB-B, EMM Optilink
  • Výstupy: 2x analogové (symetrický, nesymetrický)
  • Příkon max.: 30 W
  • Rozměry (š x v x h): 43,8 x 16,1 x 40 cm
  • Hmotnost: 17,2 kg

» zpět na přehled

Diskuze

Vložit nový příspěvek

Novinky

16.08.2019

MoFi UltraDeck získal cenu EISA

Šasi gramofonu zajišťuje skálopevnou stabilitu, zatímco přenoska s kovovým tělískem se opravdu dostane „pod kůži“ nahrávek, které se rozhodnete poslouchat. To vše potvrzuje hodnotu a mimořádné technické provedení, které gramofon nabízí.

... více

05.08.2019

Otevření nové prodejny TELSAT

Rádi bychom Vás informovali, že náš obchodní partner, firma TELSAT, s více než 25 letou zkušeností s prodejem značkové elektroniky, otevírá novou kamennou prodejnu v Benešově.

... více

19.07.2019

Acoustic Energy řada 500

Acoustic Energy, který vyvíjí a vyrábí (od roku 1987) své modely typické vynikajícím, překvapivě „velkým“ zvukem, ze subtilních, elegantních ozvučnic, doplnil portfolio svých výrobků nejvyšší řadu 500.

... více


HI-FI studio TYKON s.r.o.
Sirotčí 58
703 00 Ostrava 3
e-mail: tykon@tykon.cz
© 2011 Hifi studio Tykon
Webdesign: Typo&design
redakční systém Ibis CMS
loga