Electrocompaniet ECI-6

09.12.2018

Electrocompaniet ECI-6

Norští Electrocompaniet možná stojí trochu mimo hlavní proud high-endové elektroniky, ale mají za sebou velmi slušnou historii (jsou na světě od roku 1976) a snaží se dnes krom ortodoxních komponentů navrhovat a vyrábět i řekněme lifestyle pro náročné pod značkou EC Living. Spíše z toho klasického konce portfolia ale pochází integrovaný zesilovač ECI-6 - byť i ten lze vybavit třeba D/A převodníkem a / nebo streamerem, takže se ani v moderním světě neztratí.

Na první pohled je ECI-6 naprosto typickým firemním výrobkem - stroj je o něco větší než standard, ale ne nesmyslně (týká se to zejména šířky 46,5 cm, hloubka 40,5 cm ani výška 12,8 cm ve světě high-endu nevybočují z běžných mezí) - o bytelnosti stroje hovoří jeho čistá hmotnost 20 kg.

Kdyby vás snad na příslušnost k severskému výrobci neupozornil až neskromně velký nápis za akrylovým čelním panelem, jistě to zvládnou bronzově zbarvená tlačítka (ať už to spínací dole uprostřed, nebo do kříže rozmístěná čtveřice, která slouží k přepínání vstupů, regulaci hlasitosti i pohybu v nabídkách) nebo kolem loga se do kruhu vinoucí linka, která pohybem světélka v jí vymezeném prostoru indikuje hlasitost. Electrocompaniet sází na čistotu a jednoduchost a přitom naprostou svébytnost.

Zadní panel velkého a příkladně zpracovaného, důvěryhodně fortelného zesilovače je pak jednoduchý a vlastně velmi klasický. Po pravé straně je krom napájecí zásuvky čtveřice velkých a pro pohodlnou práci dostatečně od sebe vzdálených terminálů, uprostřed se nachází analogová konektivita - čtyři vstupy (1x XLR a 3x RCA) a dva výstupy (1x XLR a 1x RCA) s regulací. Úplně vlevo jsou konektor RS232 a vstup a výstup 12 V spouště v podobě klasických 3,5 mm jacků. V levé části je také místo, kam lze osadit modul digitální konektivity v několika variacích.
I vnitřní konstrukce působí příkladně, čistě a odolně jako ta vnější - je tu mohutný toroid a vůbec celá napájecí sekce působí velmi dobře dimenzovaným dojmem. Regulaci hlasitosti má na starosti motorizovaný potenciometr Alps, obvody jsou plně symetrické. Vstupní část pak využívá řešení z diskrétních součástek, pracujících v čisté třídě A.

Výstupní část je potom osazena dvěma páry komplementárních tranzistorů na každém kanále, svůj výkon odevzdávají ve třídě A/B a s - dle slov výrobce - průměrně velkou celkovou zpětnou vazbou. Bližšími specifikacemi se ale výrobce nezabývá.

Dozvíte se nicméně třeba to, že předzesilovač má šum na úrovni -135 dB (1Vrms v pásmu 20 - 20 000 Hz) nebo THD+N (za stejných podmínek) jen 0,004%, což jsou hodnoty vynikající. Ani koncový stupeň, pracující v rozsahu 1 - 150 000 Hz není nijak ostýchavý - dokáže dodat špičkový proud až 100 A, má tlumící faktor 350 / 8 ohm nebo THD pod 0,004%. Výstupní výkon zesilovače je 125 Wattů na kanál do 8 ohm, respektive 200 Wattů do 4 ohm - výrobce udává i 370 Wattů do 2 ohm, kde by měl ECI-6 stále bez obtíží pracovat.

Integrovaný zesilovač Electrocompaniet ECI-6 jsme poslouchali v běžných redakčních sestavách, tj. spolu s OPPO UDP-205 místo Norma Revo IPA-140 a s Harbeth Monitor 30, s týmiž reprosoustavami také místo Grandinote Shinai spolu s Grandinote Celio a VPI Scout Jr., ale také spolu s Cambridge CXC a převodníkem Teac NT-503 v sestavě s Fischer&Fischer SN-70, kde zesilovač nahrazoval Cambridge CXA80 a v druhé variaci se stejným převodníkem nahrazoval koncák Emotiva XPA-DR2 a rozhýbával KEF LS50.

Bylo zajímavé poslouchat, jak se zesilovač až mazlí se spodními frekvencemi, s hlubokými tóny kontrabasu a violoncella v Rossiniho "Duetu pro cello a kontrabas" ("The Absolute Sound Reference" | 2016 | STS Digital | STS-6111152). Zvuk jako by každou temnou notu převaloval jako nugátový bonbónek, basy jsou jemné, laskavé, kulaté a bohaté co do barev a vlastně i co do objemu, nejsou ale přitom těžké či zbytečně hutné. Cítíte, že elektronika nemá problém řídit jakékoliv reprosoustavy a vytlačit z nich i řádný impuls, hodný zesilovače stotisícového světa. Činí tak ale s kulatostí, lehkostí a uvolněností, chcete-li, s celkovou nenuceností a provázaností.

Ona jemná sladkost obstoupila i zpěv Doris Day v "Over the rainbow" ("Diamond Voices of the Fifties" | 2015 | STS Digital | STS-6111140) - ten zněl něžně, lehce a nenásilně, byl to intimní a hlaďounký zážitek, který ale navzdory všem těmto charakteristikám nepostrádal jiskru. Vlastně naopak, protože v každém okamžiku cítíte tu těžko definovatelnou rezervu kdesi v pozadí, cítíte, že zesilovač zůstává suverénní a uvolněný. Charakteristický zvuk zesilovače je tak příjemný, že skrze jakékoliv reprosoustavy protlačí hudebnost a bohatost, v níž je snadné se rozplynout a činí tak s klidem a nenucenou autoritou. Z řečeného pak vyplývá i to, že neuspěchaný zvuk je dobře čitelný a i když jemné nuance nijak nezdůrazňuje, můžete si užít už opravdu high-endové jemnůstky.
Množství všemožných perkusí v "Prenatal Hunters" od Floexe ("Extended Dynamic Experience 5" | 2017 | STS Digital | STS-6111158) zesilovač nechal pěkně rozeznít, kov měl pěknou lesklost a dlouhý, dlouhý, plynulý dozvuk, přesto zvuk nebyl nijak vtíravě nacinkaný. I tady je totiž zvuk bohatý a poměrně mocný, který na odlehčení snese hodně výšek, aniž by to porušilo příjemnou vyváženost. Tak jako v celém frekvenčním spektru, i tady má Electrocompaniet takový ne úplně obvyklý styl prezentace, kombinující výraznost s nadhledem a jemností.

Je zajímavé, že přes onu uvolněnost, přes až jemný způsob zacházení s hudbou umí zesilovač skutečně přetvořit onu číhající sílu v pozadí v konkrétní činy - díky tomu zvládá řídit jakékoliv reprosoustavy s elegancí na poměry integrovaných zesilovačů více než solidní a umí také v klidu odprezentovat svižné dynamické důrazy ve Stravinského "Ptákovi Ohnivákovi" ("Dynamic Experience Classics" | 2014 | STS Digital | STS-6111139). Nemáte pocit, že by se elektronika nějak namáhala, je to uvolněný, ale přesto agilní zvuk, neuspěchaný, ale bohatý, ve svém tempu sebejistý a rytmický, s nadhledem šeptající i schopný výbuchu. Jinými slovy, dynamika je prostě dobrá a umí se už poctivě nadechnout.

Se svým hladkým, celistvým a poměrně velkým zvukem nepatří ECI-6 mezi nějaké analytické hledače mikronuancí, ale pusťte si "Pie Jesu" se zpěvačkou Ellen van Zomeren ("Incredible Music Volume 4" | 2012 | STS Digital | STS-6111130) a zjistíte, že zvuk je dobře srovnaný, usazený a bez nějaké nervozity dobře prokreslený. Je to uvolněný zvuk, ale nerozkolísaný, je cítit high-endovou jistotu a slyšíte třeba už i takové ty lehké dozvuky místnosti, podtrhující autenticitu živého nahrávání v reálném kostelním prostoru s velkými rozměry a tak všeobecně prostě dobrou čistotu a srozumitelnost.

Prostor hudební scény se v "Dream About You" ("STS Test Demo CD Vol. 1" | 2014 | STS Digital | STS-6111134), ale nejen v té, prostě tak nějak až něžně rozléval po místnosti, zesilovač zvládá vyprostit hudbu z reprosoustav a dobře načrtnout šířku i hloubku, s nadprůměrnými proporcemi a i když tu nevnímáte nějaký pocit obrovské hromady vzduchu, rozhodně je tu takové zvláštní lehkost s pocitem bezbariérovosti a toho, že nástroje jsou konkrétně zavěšené ve vzduchu před vámi a snadno dosažitelné.

Že ECI-6 nejen působí, ale skutečně má i sílu, to dokázal při reprodukci "Aeró Dynamik" od Kraftwerk ("Extended Dynamic Experience 2" | 2015 | STS Digital | STS-6111149). Hudba se linula bohatá, pěkně měkce odspodu, uvolněná a rytmická, pevná a přesto poddajná, jistá ve vší té spleti syntetických tónů. Zesilovač můžete nechat jen tak potichu šeptat a už se z něj line strukturovaný zvuk, můžete ho ale nechat i pořádně šlápnout na plyn a ani tehdy neztrácí svůj nadhled - navíc v žádné hlasitosti neunavuje. Snad jen jedno: zvuk to není "na první dobrou" atraktivní, ale o to více ho doceníte v dlouhodobém horizontu.

Integrovaný zesilovač Electrocompaniet ECI-6 je klasický "analogový" zesilovač, dá-li se takové přirovnání použít. Tedy netechnický, bohatý, poddajný a dospělý, s dostatkem síly i solidní dynamikou, s rytmikou v krvi a se schopností předat hudbu nenuceně. To vše navíc můžete doplnit i moderními digitálními rozhraními, takže zesilovač se stane už opravdu všestranným. ECI-6 má tak trochu svou vlastní zvukovou cestu a charakteristiku, i přesto ale dělá ve své cenové kategorii svému výrobci čest, protože tohle je stroj, který se velmi snadno a velmi neúnavně poslouchá bez ohledu na hlasitost, nahrávku, reprosoustavy či prostě jakékoliv jiné okolnosti.

Cena: 104 990,- Kč, 119 990,- Kč - verze s D/A převodníkem, 154 990,- Kč - s D/A převodníkem a streamerem

KLADY

  • pocit až přebytku síly a autority
  • hladká jemnost
  • bohatý, barevný zvuk pěkně od základu
  • možnosti vybavit si klasicky analogový stroj i mnohou digitální konektivitou
  • poctivé zpracování

ZÁPORY

  • do jisté míry omezená analogová konektivita

www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/zesilovace-integrovane/1962-electrocompaniet-eci-6

» zpět na přehled

Diskuze

Vložit nový příspěvek

Novinky

16.08.2019

MoFi UltraDeck získal cenu EISA

Šasi gramofonu zajišťuje skálopevnou stabilitu, zatímco přenoska s kovovým tělískem se opravdu dostane „pod kůži“ nahrávek, které se rozhodnete poslouchat. To vše potvrzuje hodnotu a mimořádné technické provedení, které gramofon nabízí.

... více

05.08.2019

Otevření nové prodejny TELSAT

Rádi bychom Vás informovali, že náš obchodní partner, firma TELSAT, s více než 25 letou zkušeností s prodejem značkové elektroniky, otevírá novou kamennou prodejnu v Benešově.

... více

19.07.2019

Acoustic Energy řada 500

Acoustic Energy, který vyvíjí a vyrábí (od roku 1987) své modely typické vynikajícím, překvapivě „velkým“ zvukem, ze subtilních, elegantních ozvučnic, doplnil portfolio svých výrobků nejvyšší řadu 500.

... více


HI-FI studio TYKON s.r.o.
Sirotčí 58
703 00 Ostrava 3
e-mail: tykon@tykon.cz
© 2011 Hifi studio Tykon
Webdesign: Typo&design
redakční systém Ibis CMS
loga