Electrocompaniet ECI-6

09.12.2018

Electrocompaniet ECI-6

Norští Electrocompaniet možná stojí trochu mimo hlavní proud high-endové elektroniky, ale mají za sebou velmi slušnou historii (jsou na světě od roku 1976) a snaží se dnes krom ortodoxních komponentů navrhovat a vyrábět i řekněme lifestyle pro náročné pod značkou EC Living. Spíše z toho klasického konce portfolia ale pochází integrovaný zesilovač ECI-6 - byť i ten lze vybavit třeba D/A převodníkem a / nebo streamerem, takže se ani v moderním světě neztratí.

Na první pohled je ECI-6 naprosto typickým firemním výrobkem - stroj je o něco větší než standard, ale ne nesmyslně (týká se to zejména šířky 46,5 cm, hloubka 40,5 cm ani výška 12,8 cm ve světě high-endu nevybočují z běžných mezí) - o bytelnosti stroje hovoří jeho čistá hmotnost 20 kg.

Kdyby vás snad na příslušnost k severskému výrobci neupozornil až neskromně velký nápis za akrylovým čelním panelem, jistě to zvládnou bronzově zbarvená tlačítka (ať už to spínací dole uprostřed, nebo do kříže rozmístěná čtveřice, která slouží k přepínání vstupů, regulaci hlasitosti i pohybu v nabídkách) nebo kolem loga se do kruhu vinoucí linka, která pohybem světélka v jí vymezeném prostoru indikuje hlasitost. Electrocompaniet sází na čistotu a jednoduchost a přitom naprostou svébytnost.

Zadní panel velkého a příkladně zpracovaného, důvěryhodně fortelného zesilovače je pak jednoduchý a vlastně velmi klasický. Po pravé straně je krom napájecí zásuvky čtveřice velkých a pro pohodlnou práci dostatečně od sebe vzdálených terminálů, uprostřed se nachází analogová konektivita - čtyři vstupy (1x XLR a 3x RCA) a dva výstupy (1x XLR a 1x RCA) s regulací. Úplně vlevo jsou konektor RS232 a vstup a výstup 12 V spouště v podobě klasických 3,5 mm jacků. V levé části je také místo, kam lze osadit modul digitální konektivity v několika variacích.
I vnitřní konstrukce působí příkladně, čistě a odolně jako ta vnější - je tu mohutný toroid a vůbec celá napájecí sekce působí velmi dobře dimenzovaným dojmem. Regulaci hlasitosti má na starosti motorizovaný potenciometr Alps, obvody jsou plně symetrické. Vstupní část pak využívá řešení z diskrétních součástek, pracujících v čisté třídě A.

Výstupní část je potom osazena dvěma páry komplementárních tranzistorů na každém kanále, svůj výkon odevzdávají ve třídě A/B a s - dle slov výrobce - průměrně velkou celkovou zpětnou vazbou. Bližšími specifikacemi se ale výrobce nezabývá.

Dozvíte se nicméně třeba to, že předzesilovač má šum na úrovni -135 dB (1Vrms v pásmu 20 - 20 000 Hz) nebo THD+N (za stejných podmínek) jen 0,004%, což jsou hodnoty vynikající. Ani koncový stupeň, pracující v rozsahu 1 - 150 000 Hz není nijak ostýchavý - dokáže dodat špičkový proud až 100 A, má tlumící faktor 350 / 8 ohm nebo THD pod 0,004%. Výstupní výkon zesilovače je 125 Wattů na kanál do 8 ohm, respektive 200 Wattů do 4 ohm - výrobce udává i 370 Wattů do 2 ohm, kde by měl ECI-6 stále bez obtíží pracovat.

Integrovaný zesilovač Electrocompaniet ECI-6 jsme poslouchali v běžných redakčních sestavách, tj. spolu s OPPO UDP-205 místo Norma Revo IPA-140 a s Harbeth Monitor 30, s týmiž reprosoustavami také místo Grandinote Shinai spolu s Grandinote Celio a VPI Scout Jr., ale také spolu s Cambridge CXC a převodníkem Teac NT-503 v sestavě s Fischer&Fischer SN-70, kde zesilovač nahrazoval Cambridge CXA80 a v druhé variaci se stejným převodníkem nahrazoval koncák Emotiva XPA-DR2 a rozhýbával KEF LS50.

Bylo zajímavé poslouchat, jak se zesilovač až mazlí se spodními frekvencemi, s hlubokými tóny kontrabasu a violoncella v Rossiniho "Duetu pro cello a kontrabas" ("The Absolute Sound Reference" | 2016 | STS Digital | STS-6111152). Zvuk jako by každou temnou notu převaloval jako nugátový bonbónek, basy jsou jemné, laskavé, kulaté a bohaté co do barev a vlastně i co do objemu, nejsou ale přitom těžké či zbytečně hutné. Cítíte, že elektronika nemá problém řídit jakékoliv reprosoustavy a vytlačit z nich i řádný impuls, hodný zesilovače stotisícového světa. Činí tak ale s kulatostí, lehkostí a uvolněností, chcete-li, s celkovou nenuceností a provázaností.

Ona jemná sladkost obstoupila i zpěv Doris Day v "Over the rainbow" ("Diamond Voices of the Fifties" | 2015 | STS Digital | STS-6111140) - ten zněl něžně, lehce a nenásilně, byl to intimní a hlaďounký zážitek, který ale navzdory všem těmto charakteristikám nepostrádal jiskru. Vlastně naopak, protože v každém okamžiku cítíte tu těžko definovatelnou rezervu kdesi v pozadí, cítíte, že zesilovač zůstává suverénní a uvolněný. Charakteristický zvuk zesilovače je tak příjemný, že skrze jakékoliv reprosoustavy protlačí hudebnost a bohatost, v níž je snadné se rozplynout a činí tak s klidem a nenucenou autoritou. Z řečeného pak vyplývá i to, že neuspěchaný zvuk je dobře čitelný a i když jemné nuance nijak nezdůrazňuje, můžete si užít už opravdu high-endové jemnůstky.
Množství všemožných perkusí v "Prenatal Hunters" od Floexe ("Extended Dynamic Experience 5" | 2017 | STS Digital | STS-6111158) zesilovač nechal pěkně rozeznít, kov měl pěknou lesklost a dlouhý, dlouhý, plynulý dozvuk, přesto zvuk nebyl nijak vtíravě nacinkaný. I tady je totiž zvuk bohatý a poměrně mocný, který na odlehčení snese hodně výšek, aniž by to porušilo příjemnou vyváženost. Tak jako v celém frekvenčním spektru, i tady má Electrocompaniet takový ne úplně obvyklý styl prezentace, kombinující výraznost s nadhledem a jemností.

Je zajímavé, že přes onu uvolněnost, přes až jemný způsob zacházení s hudbou umí zesilovač skutečně přetvořit onu číhající sílu v pozadí v konkrétní činy - díky tomu zvládá řídit jakékoliv reprosoustavy s elegancí na poměry integrovaných zesilovačů více než solidní a umí také v klidu odprezentovat svižné dynamické důrazy ve Stravinského "Ptákovi Ohnivákovi" ("Dynamic Experience Classics" | 2014 | STS Digital | STS-6111139). Nemáte pocit, že by se elektronika nějak namáhala, je to uvolněný, ale přesto agilní zvuk, neuspěchaný, ale bohatý, ve svém tempu sebejistý a rytmický, s nadhledem šeptající i schopný výbuchu. Jinými slovy, dynamika je prostě dobrá a umí se už poctivě nadechnout.

Se svým hladkým, celistvým a poměrně velkým zvukem nepatří ECI-6 mezi nějaké analytické hledače mikronuancí, ale pusťte si "Pie Jesu" se zpěvačkou Ellen van Zomeren ("Incredible Music Volume 4" | 2012 | STS Digital | STS-6111130) a zjistíte, že zvuk je dobře srovnaný, usazený a bez nějaké nervozity dobře prokreslený. Je to uvolněný zvuk, ale nerozkolísaný, je cítit high-endovou jistotu a slyšíte třeba už i takové ty lehké dozvuky místnosti, podtrhující autenticitu živého nahrávání v reálném kostelním prostoru s velkými rozměry a tak všeobecně prostě dobrou čistotu a srozumitelnost.

Prostor hudební scény se v "Dream About You" ("STS Test Demo CD Vol. 1" | 2014 | STS Digital | STS-6111134), ale nejen v té, prostě tak nějak až něžně rozléval po místnosti, zesilovač zvládá vyprostit hudbu z reprosoustav a dobře načrtnout šířku i hloubku, s nadprůměrnými proporcemi a i když tu nevnímáte nějaký pocit obrovské hromady vzduchu, rozhodně je tu takové zvláštní lehkost s pocitem bezbariérovosti a toho, že nástroje jsou konkrétně zavěšené ve vzduchu před vámi a snadno dosažitelné.

Že ECI-6 nejen působí, ale skutečně má i sílu, to dokázal při reprodukci "Aeró Dynamik" od Kraftwerk ("Extended Dynamic Experience 2" | 2015 | STS Digital | STS-6111149). Hudba se linula bohatá, pěkně měkce odspodu, uvolněná a rytmická, pevná a přesto poddajná, jistá ve vší té spleti syntetických tónů. Zesilovač můžete nechat jen tak potichu šeptat a už se z něj line strukturovaný zvuk, můžete ho ale nechat i pořádně šlápnout na plyn a ani tehdy neztrácí svůj nadhled - navíc v žádné hlasitosti neunavuje. Snad jen jedno: zvuk to není "na první dobrou" atraktivní, ale o to více ho doceníte v dlouhodobém horizontu.

Integrovaný zesilovač Electrocompaniet ECI-6 je klasický "analogový" zesilovač, dá-li se takové přirovnání použít. Tedy netechnický, bohatý, poddajný a dospělý, s dostatkem síly i solidní dynamikou, s rytmikou v krvi a se schopností předat hudbu nenuceně. To vše navíc můžete doplnit i moderními digitálními rozhraními, takže zesilovač se stane už opravdu všestranným. ECI-6 má tak trochu svou vlastní zvukovou cestu a charakteristiku, i přesto ale dělá ve své cenové kategorii svému výrobci čest, protože tohle je stroj, který se velmi snadno a velmi neúnavně poslouchá bez ohledu na hlasitost, nahrávku, reprosoustavy či prostě jakékoliv jiné okolnosti.

Cena: 104 990,- Kč, 119 990,- Kč - verze s D/A převodníkem, 154 990,- Kč - s D/A převodníkem a streamerem

KLADY

  • pocit až přebytku síly a autority
  • hladká jemnost
  • bohatý, barevný zvuk pěkně od základu
  • možnosti vybavit si klasicky analogový stroj i mnohou digitální konektivitou
  • poctivé zpracování

ZÁPORY

  • do jisté míry omezená analogová konektivita

www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/zesilovace-integrovane/1962-electrocompaniet-eci-6

» zpět na přehled

Diskuze

Vložit nový příspěvek

Novinky

19.07.2019

Acoustic Energy řada 500

Acoustic Energy, který vyvíjí a vyrábí (od roku 1987) své modely typické vynikajícím, překvapivě „velkým“ zvukem, ze subtilních, elegantních ozvučnic, doplnil portfolio svých výrobků nejvyšší řadu 500.

... více

13.06.2019

Falcon Loudspeakers

Obrovské zkušenosti, precizní provedení, technologické novátorství, ale hlavně neobyčejná skromnost, tak by se dal charakterizovat, dnes již „historický“, tradiční, britský výrobce reprosoustav, Falcon Acoustics, se sídlem v Oxfordu.

... více

26.02.2019

Gramofon Cambridge ALVA TT

Snadná a bezstarostná reprodukce hudby, samozřejmě ve vynikající kvalitě, to je hlavní cíl, kterému byla podřízena koncepce a konstrukce tohoto gramofonu. Snad žádný jiný gramofon na trhu není tak uživatelsky přívětivý.

... více


HI-FI studio TYKON s.r.o.
Sirotčí 58
703 00 Ostrava 3
e-mail: tykon@tykon.cz
© 2011 Hifi studio Tykon
Webdesign: Typo&design
redakční systém Ibis CMS
loga