Falcon Acoustics R.A.M. Studio 30

02.09.2019

Falcon Acoustics R.A.M. Studio 30

Společnost Falcon Acoustics patří mezi největší prodejce měničů a součástek pro reprosoustavy v Británii. Firmu založil v roce 1972 první zaměstnanec a vývojář měničů firmy KEF - Malcolm Jones. V 80. a 90. letech pak na dvě třetiny evropských výrobců používaly ve svých reprosoustavách cívky právě od Falcon. Roku 2009 původní zakladatel odešel do důchodu a firma se začala věnovat naplno také výrobě kompletních reprosoustav, aby v roce 2015 ukázala reinkarnaci původního BBC LS3/5a monitoru a vrátila se tak ke svým kořenům - další čtyři roky pak stačily na vývoj kompletní řady R.A.M., neboli Reference Audio Monitor.

Této prostřední sérii (můžeme-li to tak říct, když v nižší řadě je jen onen znovuzrozený BBC monitor a ve vyšší sérii Reference jediný sloupek) kraluje nad menší a větší regálovkou jediný přítomný větší sloupek s označením Studio 30.

Koncept této řady staví na několika základních principech - jednak jsou to kabinety z 2,5 cm tlustých MDF profilů, jednak je to použití pěkně zpracované umělé kůže na velké části jejich povrchu a jednak jsou to také výměnné boční panely, přichycené na tlumících bodech a suchém zipu, takže nijak nerezonují a přesto je lze přizpůsobit dekoru místnosti (což není nápad nový, ale je dobrý).

Sloupek Studio 30 pak má čisté, pravoúhlé tvary a jen minimum prvků, které by prvoplánově poutaly vaši pozornost. Tu krom zmíněného koženého povrchu patrně přitáhnou mohutné nožky s vysokými hroty na každém ze čtyř vysunutých rohů masivního patnáctikilového hliníkového podstavce, stejně jako vysokotónový reproduktor mimo vertikální osu ostatních tří měničů.

Na zadní straně je jen zhruba v půlce výšky ozvučnic namontovaný bytelný štítek, jímž proniká jeden pár poniklovaných reproduktorových terminálů a na kterém je krom znaku a modelového označení i sériové číslo a pyšná britská vlaječka. Důvod, proč je ozvučnice zdvižena nožkami poměrně vysoko (konkrétně 6 cm) nad povrch podlahy tkví na spodní straně ozvučnice - je tam veliký bassreflexový otvor.
O poctivém zpracování reprosoustav vypovídá i váha 35 kg na kus a to při ne malých, ale ani kdovíjak obřích rozměrech 110 x 21,5 x 30 cm (v x š x h).

Basové složce se v tomto modelu věnují dva zakázkové basové měniče s polypropylenovými kónickými membránami o průměru 17 cm, na ně ve středním frekvenčním rozsahu navazuje nepříliš často vídaná klenutá kopule taktéž zakázkového reproduktoru o průměru 5 cm a úplně navrchu je měkká kopulka s průměrem 2,5 cm, kdy Falcon využívá běžně dostupného základu a reproduktor si modifikuje pro své potřeby.
Díky tomu dosahují Falcon Acoustics R.A.M. Studio 30 frekvenčního rozsahu 20 - 35 000 Hz (bez specifikované tolerance), jmenovitá impedance činí 8 ohm a charakteristická citlivost 89 dB / 2,83 V / m. O dělící frekvenci pasivní výhybky nebo dalších parametrech výrobce mlčí.

Za zmínku snad ještě stojí to, že reprosoustavy jsou vyráběny v sídle firmy poblíž Oxfordu ze součástek evropské provenience a s kabinety, které vznikají v severní Itálii u firmy, pracující také třeba pro Sonus faber.Sloupek Studio 30 jsme poslouchali v ostravských prostorách dovozce na několika sestavách - primárním zdrojem signálu byl EMM Labs TX2 spolu s novým převodníkem / předzesilovačem DV2, alternativně pak byl k dispozici Cambridge NQ, na konci pak byly připojeny Electrocompaniet AW180, Audia Strumento No. 4 nebo třeba Audia FLS4. Přes kabeláž Acrolink vyšších řad a signálové kabely EMM Labs jsme porovnávali třeba s Estelon X Diamond nebo Acoustic Energy AE509.

Košaté basové tóny ve "Way down deep" Jennifer Warnes ("The Hunter" | 1992 | Private | 1005-82089-2) nám ukázaly mnohem více schopnosti toho kterého zesilovače spíše než reprosoustav samotných. Protože s každou elektronikou jako kdybychom poslouchali naprosto odlišné reprosoustavy. Třeba s Electrocompaniet byl bas poklidný, jemný a takový trošku britsky usedlý - vlastně pěkně konturovaný na danou třídu, ale bez efektů, tak celkově přiměřený, realistický, prostý dunění, prostě neutrální a dobře vychovaný. Stačilo ale přepnout na plnokrevnou italskou Audii s pořádnou zásobou temperamentu a reprosoustavy jako kdyby narostly, nadýchly se a rázem tu byla mimořádná autorita, pevnost a konkrétnost, nádherně průrazný zvuk s váhou, objemem i silou, živelný jak se na správnou Itálii sluší a patří. Byl to kompletně odlišný zvuk, u nějž šlo vypozorovat společné snad jen to, že drží dobře pohromadě a reprosoustavy reagují tak dobře, jak dobře, rychle a přesně dokáže reagovat elektronika. Napříč kombinacemi tam bylo jen minimum charakteru, který by šlo přisoudit reprosoustavám jako takovým - pokud už něco, je to tendence k citlivému, realisticky konkrétnímu kontrolování kontur tónů a umravňování příliš rozmáchlého basu.

Jak se zdá, volba středotónové kopulky měla svůj důvod, jak ukázal hlas Eleanor McEvoy v "Leaves me wondering" ("System Solution" | 2019 | Nordost). Třeba s Electrocompaniet nemáte pocit kdovíjaké transparentnost, ač čistota je plně v mezích cenové hladiny, je to takový přirozeně nenásilný a vlastně tomu britskému stylu blízký, nepřikrášlovaný zvuk s hladkostí, důstojností a solidním pocitem těla. Dravější Audia pak přednes rozsvítí a střední pásmo okamžitě přebírá ten svižný, důrazný a energický styl, hlas doslova vyskočí kupředu, ač zase zmizí něco z jeho uvolněného nadhledu. Také se ukáže, že střeďák umí být pěkně informativní, hlas je plastický a konkrétní, aniž by se ale technicistně nějak předváděl. Opět nelze nenazvat ho mimořádně neutrálním a hrajícím přesně tak, jak je krmený.

I nejvyšší pásmo zůstává krotké, neexhibující, nepřidávající, pokud jsme dokázali vypozorovat nějakou vlastní signaturu Studio 30. Výraznému cinkotu vibrafonu v "Sex without bodies" od Dave´s True Story ("AUDIO Digital Masters I" | 2010 | AUDIO | 01-10) udělil tweeter dobrou kázeň a i s Electrocompaniet dobře oddělovat jednotlivé tóny, dával jim zřetelnou strukturu a dozvuk, byť v takové nekonfliktně kulatější podobě. Připojte nemilosrdně přímou a jasnou Audii a reprodukce udělá doslova skok k téměř zvukovému protipólu, každý tón je jasný, kovově znělý, analyticky bohatý na nuance a živě jadrný. A přitom je cítit, že výškáč se v obou polohách cítí dobře, že se nikam nemusí tlačit a dobře snáší jakoukoliv elektroniku.

Pokud chcete opravdu fyzicky působivé vystižení dynamických kontrastů v "Love is gone" Davida Guetty ("Focal CD No. 8" | 2009 | Focal | 509999680442), řeknou si pak Studio 30 přeci jenom o pevnější, autoritativnější zesilovač. Ne že by Electrocompaniet neměl kontrolu, ale zvuk byl klidnější, opět by se dalo říct, že v takovém tom duchu britské důstojnosti, až audiofilsky utažený. Zato s extrovertní Audií se rozjede fyzické pulsování, výbušný, mohutný a ochotně živoucí zvuk, opět prakticky naprosto opačný, než jak byl s Electrocompaniet - až prostě nechcete věřit, že jsou to stále jedny a tytéž reprosoustavy. Ta snadnost, s níž Studio 30 mění svůj styl v závislosti na elektronice, patří mezi nejpůsobivější bez ohledu na cenu. A pak i to, kterak lze jejich zvuk lepší a lepší elektronikou tlačit dál a dál. Opět ale stojí za to říct, že reprosoustavy samy o sobě, pokud už v nich tedy nějaký vlastní charakter poznáte, mají spíše tendenci stát nohama na zemi, hrát přirozeně a přesně, hlavně tedy kompaktně a kontrolovaně.

Také to, jak snadno se v "A rose for me" od The Soundscapers ("FIM Super Sounds! III" | 2006 | FIM | FIM XR24 073) sloupek od Falcon změnil z poklidného, příjemně muzikálního nástroje, sázejícího na celistvou, byť vkusně čitelnou reprodukci, která nechává vyplynout detaily řekněme jejich vlastní vahou, bez sebemenší snahy cokoliv akcentovat, na téměř monitorově analytický precizní nástroj s porcí detailů, transparentnosti a přesnosti, kterou by leckde nepohrdly reprosoustavy kategorie 200 - 300 tisíc, bylo mimořádně působivé. Je to něco, co prostě nečekáte, říkáte si, že reprosoustavy se nemohou tak snadno poddat kontrole, ale ono ano - neokázalá otevřenost a netechničnost jsou pak to, co bylo cítit ze všech poloh, jimiž Studio 30 v závislosti na té které sestavě prošly.

Taktéž bez manýrismu si reprosoustavy poradí i s prostorem nahrávek, byť nejsou úplně nesměrové a trochu prvotního hledání optimální polohy z pohledu natočení či vzdálenosti si zaslouží. Pak ale v "Innocence" od Hoff Ensemble ("Polarity" | 2018 | 2L | 2L-145-SABD) nabídly bezproblémovou lokalizaci nástrojů, šířku scény definovanou pozicí ozvučnic a pocit hloubky, aniž by cokoliv z toho mělo být okázale šokující. Ať už v jakékoliv sestavě, zrovna pocit prostoru funguje tak nějak univerzálně dobře.

Na technicky kvalitativně limitované "That man" od Caro Emerald ("Deleted scenes from the cutting room floor" | 2010 | Grandmono | 88697776142) bylo pak ponejvíc znát, jaká hraje elektronika - jak moc dokáže odpouštět (a tam dokázaly hrát hladce a příjemně bohatě i Studio 30), respektive jak moc autenticky a nekompromisně vám naservíruje ony technické limity - a tam vám je s nestrannou profesionální samozřejmostí předestřou i reprosoustavy.

Vizuálně trošku nenápadné Falcon Acoustic R.A.M. Studio 30 jsou pozoruhodným počinem - na pohled naprosto klasicky koncipovaný britský sloupek totiž nestojí v high-endovém světě žádné přemrštěné peníze a přesto má měrou vrchovatou to, co mnozí považují za svatý grál hi-fi technicky. Tedy vlastně to nemá - totiž vlastní zvukovou signaturu. Je to mimořádně transparentní, mimořádně čistý, výtečně vyrovnaný a nepřehánějící sloupek, který možná nejde až k nejhlubším basovým oktávám, stejně jako se nesnaží o obří zvuk nebo gigantickou, okna vytloukající dynamiku, ale hraje přesně tak, jak mu to elektronika a nahrávka umožní. A že horní limit schopností této reprosoustavy je rozhodně výš, než její cenovka napovídá. Zvuk Studio 30 je překvapivě vyzrálý, když mu dáte společnost, v níž to může vyniknout - takhle univerzální a poddajnou reprosoustavu, která je blízko pověstnému "neutrálu", je mimořádně těžké najít.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [<-- 20m2] [ × ] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ ✓] | VELKÁ [--> 40m2] [ ✓]

Cena: 129 990,- Kč (provedení evropský ořech), 139 990,- Kč (vlašský ořech nebo lesklá černá)

KLADY

  • na danou kategorii mimořádná transparentnost
  • příjemně britský "usazený" tón
  • přirozená tonalita bez nadsazování
  • nekomplikované rozehrávání
  • "urovnaná" frekvenční odpověď - nic zdánlivě nechybí ani nepřečnívá
  • minimální vlastní zvuková stopa

ZÁPORY

  • "nasávají" charakter komponentů jako nic v této třídě - je třeba extrémní péče s výběrem sestavy

Původní článek Daniela Březiny jsme zkrátili o pasáž věnovanou měření reprosoustav, celý si jej můžete přečíst zde:

www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/reprosoustavy-podlahove/2320-falcon-acoustics-r-a-m-studio-30

» zpět na přehled

Diskuze

Vložit nový příspěvek
  • Bedny pro dospělé

    Takových beden není moc. Technicky dokonalé, použité měniče super, zvuk čistý neutrál. Na všechny žánry jsou poslouchatelné.Cenovka téměř lidová.

    Reagovat 21.06.2020 11:34 od Hifista pokročilec
    • Re: Bedny pro dospělé

      S tím souhlasím. V dnešní době je beden jako much. V každém případě jsem slyšel dost o hodně dražších repráků a nezaujaly. A ani se nedivím, dnes je skoro všechno do 100t mejd in čajna. A jak říká klasik: "Čínský repráky nebrat !"
      Na ostrovní poměry výborná cena a vlastně šlechtický původ. Kdo je fajnový posluchač, co to má v palici srovnáno, ten má vyhráno.

      Posloucháno během 2 návštěv květen/červen 2020

      Ještě chci poslechnout jejich vlajkovou loď, jestli chlapci opravdu umí, nebo se jim jen mimořádně povedly tahle RAM 30.

      audio básník Karel Bláha

      Reagovat 02.07.2020 21:55 od 
  • Bedny na klasiku i rock

    Tyhle kousky jsme byli poslouchat s kamarádem.
    Hrají opravdu vše s detailem a perfektníma basama.
    Jakoby to hrálo kolem nich a ne z nich.Posloucháno na CA EDGE A. Ten už mám doma. Zatím kandidát NO1.

    Reagovat 10.11.2019 18:52 od Milan Vaněk

Novinky

27.03.2020

Integrovaný zesilovač ECI 80D

Nejnovější přírůstek do nabídky norské značky Electrocompaniet, v její skupině tradičních komponentů, označované jako „Classic Line“, představuje základní či ekonomický (jak říkávají v anglicky mluvících končinách „entry-level“) integrovaný zesilovač ECI 80D.

... více

21.03.2020

Zesilovač Copland CSA 100

Čerstvý počin konstruktérů značky Copland kombinuje výhodné vlastnosti zesílení elektronek a tranzistorů v zapojení, kde spolu oba typy obvodů efektivně spolupracují. CSA 100 je plně vybavený zesilovač s dostatečnou výkonovou rezervou.

... více

13.02.2020

Monitory Falcon Acoustics BBC LS3/5a

Nejnovější Falcon je živější a zpívá čistěji než kterékoli jiné LS3/5a, které jsem slyšel. Podle mého sluchu se toto nové, energií nabité vydání zdá být „neviditelnější“, tonálně lépe vyladěné, méně „nešťastně“ nebo „zvláštně“ zkreslené, než jakékoli jiné reprosoustavy za rozumnou cenu... 

... více


HI-FI studio TYKON s.r.o.
Sirotčí 58
703 00 Ostrava 3
e-mail: tykon@tykon.cz
© 2011 Hifi studio Tykon
Webdesign: Typo&design
redakční systém Ibis CMS
loga