Gauder Akustik Arcona 80 MKII

08.01.2022

Fundament pro každý žánr

REPROUKTOROVÉ SOUSTAVY GAUDER AKUSTIK ARCONA 80 MKII      139 990 Kč

Reprosoustavy německé značky Gauder Akustik spojují napříč katalogem elektrické výhybky s extrémní strmostí a zčásti také špičkové měniče Accuton. Platí to i pro druhou generaci základní řady Arcona, do níž patří dvouapůlpásmové sloupky Arcona 80 MKII.

Značka, kterou jsme si představili v testu dvouapůlpásmových podlahovek Vescova Black Edition z vyšší série Keramik (S&V 10/21), má za sebou už skoro čtvrtstoletou historii. Společnost Acoustic Consulting založil v roce 1997 ve švábském Renningenu fyzik Roland Gauder, aby do roku 2012 vyráběla reprosoustavy pod značkou Isophon; v roce 2013 však postoupila do VIP klubu pečlivě vybíraných výrobců, jež zásobuje highendovými měniči Accuton jiná německá firma Thiel & Partner, a změnila název na příhodnější Gauder Akustik. Základní řada Arcona, jež zahrnuje pět modelů (ze tří podlahových jsou sloupky Arcona 80 MKII prostřední), má v osazení výjimku – značky Accuton jsou pouze tweetery, ostatní měniče jsou zakázkově vyráběné, ale antracitově černé membrány a kaloty jsou společným znakem reproduktorů z aktuálních generací soustav z celého katalogu. Kabinety lze vybírat ze dvou provedení klavírního laku (černý, bílý). Magneticky aretované odnímatelné rámečky jsou vždycky potažené černou průzvučnou tkaninou.

Měniče na míru

Stěny tuhých ozvučnic, které jsou uvnitř zatlumené syntetickým rounem, tvoří (podle potřeby tvarované) MDF desky o tloušťce 22 mm. Konstrukci dále zpevňují tři vnitřní přepážky: dvě otevřené, třetí odděluje uzavřenou část ozvučnice s tweeterem a středobasovým měničem od akustické komory podpůrného wooferu, vybavené bassreflexem. Podmínky pro vznik vnitřního stojatého vlnění rozlaďují zaoblené bočnice, které se svažují směrem k zaobleným zadním stěnám. Ozvučnice jsou na dolních stěnách opatřeny lůžky pro čtyři odhmotňovací jehlany, jež současně vymezují nezbytný odstup od podlahy, protože zde kolmo k zemi ústí trubice bassreflexového rezonátoru (od metrových sloupků je dobré udržovat po stranách dostatečný odstup, protože zvláště báze zadního páru „spiků“ je úzká a jejich stabilita není stoprocentní).

Tweeter Accuton pro řadu Arcona vyvíjeli společně ve firmách Thiel & Partner a Gauder Akustik dva roky. Jeho lehkou a pevnou, ale zároveň také velmi křehkou kalotu (ø 25 mm) z černé keramiky na bázi oxidu hlinitého, kterou chrání před poškozením hustě perforovaná hliníková mřížka, pohání silný neodymový magnet. Rovněž další dva reproduktory, které si společnost Gauder Akustik nechává vyrábět na zakázku, byly vyvinuty pro řadu Arcona. Na pozici středobasového měniče a podpůrného wooferu najdeme stejný typ (ø 180 mm) s vydutou membránou XPulse z černě anodizovaného hliníku, potaženého na zadní straně tenkou vrstvou polymeru, která tak spojuje výhody tvrdých a měkkých membrán; s tuhým košem z litého kovu se třemi štíhlými žebry, ji spojuje pryžový závěs s velkým zdvihem. Robustní magnety obou měničů jsou feritové.

Basové rezervy

Elektrické výhybky s mimořádně vysokou strmostí -50 dB/oktávu rozdělují kompetence mezi měniče velice striktně, každý hraje jen to, co má, a nedochází k rozostření hudební scény změnami fáze. Dělicí kmitočty značka neuvádí, ale jejich složitější zapojení vyžaduje prémiové součástky, takže na desce plošných spojů registrujeme převážně svitkové kondenzátory (ze sérií MCap, resp. Audyn) a vzduchové cívky zavedených německých značek Mundorf a Intertechnik. Měniče v symetrických výhybkách navíc nejsou zapojené proti zemi, nýbrž uprostřed jednotlivých větví výhybek, takže nevzniká tvrdá zpětná vazba a projev soustav subjektivně vnímáme „čistší“. Stejně jako u vyšší série Keramik tvoří vnitřní propojky nizozemské kabely Van den Hul Clearwater, jejichž žíly jsou vinuté z drátků z postříbřené bezkyslíkaté mědi. K propojení se zesilovačem slouží pár špičkových německých terminálů WBT-0703 nexgen z čisté mědi, které si poradí s připojením libovolně zakončených reproduktorových kabelů. Nad terminály nelze přehlédnout pozlacené kramličky, jež sekundují při tichém nočním poslechu: jejich vytažením zdůrazníme basy, na které je lidský sluch při nižších hladinách hlasitosti méně citlivý, o 1,5 dB. Z technických parametrů značka uvádí opravdu minimum: jmenovitou impedanci 4 ohmy a zatížitelnost, trvalou 190 W, ve špičkách až 330 W.
Pavel Víšek

Na čem se testovalo

Test proběhl v poslechové místnosti společnosti Tykon v Ostravě, kde soustavy doplnily D/A převodník s předzesilovačem a streamerem Meitner MA3, výkonový zesilovač Audio Research Reference 80S a síťový filtr Shunyata Research Everest 8000, když pro srovnání posloužil vyšší model reprosoustav Cassiano Black Edition se standardním keramickým tweeterem. Kabely byly značky Shunyata Research, signálové symetrické Sigma V2 a reproduktorové Omega. Jako testovací jsem z vyššího tarifu Tidal HiFi vybral skladby z alb Jeff Beck: Blow By Blow (Epic, 1975), Leonard Cohen: You Want It Darker (Columbia, 2016), Charlie Haden & Pat Metheny: Beyond The Missouri Sky (Verve, 1997), Magdalena Kožená: Il giardino dei sospiri / Collegium 1704, dir. Václav Luks (Pentatone, 2019), Kronos Quartet: Folk Songs (Nonesuch, 2017), Medeski, Scofield, Martin & Wood: Juice (Indirecto Records, 2014), Punch Brothers: The Phosphorescent Blues (Nonesuch, 2015) a Rob Wasserman: Trios (GRP, 1994).

Netopýří ucho

Soustavy Gauder Akustik Arcona 80 MKII zaujmou mimořádně čistým, vyrovnaným zvukem. Vzhledem k velikosti ozvučnic se přesně artikulované basy spouští sympaticky hluboko. Rytmická pregnantnost je typická i pro detailně prokreslené střední pásmo. Výšky jsou hladké, s jemnou texturou. Dynamika vychází vstříc muzikálnímu projevu. Hudební scéna je víceméně trojrozměrná, s přesnou lokalizací nástrojů, nechybí ani přesná představa o akustice prostoru, ve kterém konkrétní nahrávka vznikla. Zvukový obraz drží pohromadě i při vyšších hlasitostech, na druhou stranu však sloupky umí zahrát pěkně i potichu, kdy chybějící basy dorovnají vytažené korekční kramličky. Ve střední třídě dokáží Arcony z nahrávek vydolovat maximum, bez ohledu na konkrétní žánr.

HODNOCENÍ

PRO: mimořádně čistý zvuk; tuhé ozvučnice; kompaktní rozměry
PROTI: soustavy jsou kvůli nižší stabilitě náročnější na umístění

VYNIKAJÍCÍ (10) - zvuk (10), provedení (10)

PARAMETRY

  • Typ:  2,5 p., s bassreflexem
  • Kmitočtový rozsah:  neuvádí
  • Jmen. impedance:  4 Ω
  • Charakteristická citlivost: neuvádí
  • Dělicí kmitočty:  neuvádí
  • Zatížitelnost trvalá / max.: 190 W / 330 W
  • Rozměry (š x v x h):  21 x 105 x 39 cm
  • Hmotnost:  24 kg/ks

» zpět na přehled

Diskuze

Vložit nový příspěvek

Novinky

01.02.2024

Cambridge Audio CXN 100

Obvody nového přehrávače byly přepracovány tak, aby mohly využívat 32bitový D/A převodník ESS ES9028Q2M SABRE32.Konstruktérům se podařilo významně zjednodušit signálovou cestu a vyladit kvalitu reprodukce tak, aby mezi posluchačem a originální nahrávkou nestálo nic v cestě.

... více

29.11.2023

Monobloky Electrocompaniet AW 300 M

Zesilovač poskytuje výkon 300 W do 8 ohmů. Zajišťuje tak bezkonkurenční kvalitu reprodukce, v elegantním a kompaktním provedení, s nezaměnitelným designem společnosti Electrocompaniet.

... více

27.11.2023

Nové studio GIS acoustic

Rádi bychom Vám, na našich stránkách, představili nové poslechové studio v Novém Jičíně, které se zaměřuje na prodej špičkové audio techniky.

... více


HI-FI studio TYKON s.r.o.
Sirotčí 58
703 00 Ostrava 3
e-mail: tykon@tykon.cz
© 2011 Hifi studio Tykon
Webdesign: Typo&design
redakční systém Ibis CMS
loga