Integráč Cambridge Audio EDGE A

04.04.2019

Cambridge EDGE A

Anglická značka Cambridge Audio slaví padesáté výročí založení a jako jeden z dárků si nadělila i zbrusu novou sérii EDGE, se kterou se pouští do doposud nejodvážnějších vod co do technologií i cen. Základem je integrovaný zesilovač s prostým názvem A, patrně jako Amplifier.

Na sérii EDGE se v Cambridge odvázali a ačkoliv tak nějak stále máte podprahově pocit, že je to dílo této anglické firmy, působí robustněji, dospěleji, moderněji a luxusněji, než výrobky starší - a ostatně to tak má být s ohledem na to, že EDGE, série pojmenovaná po profesoru Gordonu Edgeovi, jednom z prvních vývojářů firmy, stojí na vrcholu nabídky.

EDGE A je působivý svou prakticky dokonalou designovou čistotou, téměř prostou ostrých hran a přechodů, stejně jako "nadbytečných" prvků. Ultimativní čistotu pohledu zepředu nic neruší - pohled se automaticky stáčí k centrálně umístěnému univerzálnímu ovládacímu kolu, jímž regulujete nejen hlasitost, ale také přepínáte vstupy díky jeho dvojité konstrukci. Není to revoluční nápad, ale ke komfortu a intuitivnosti ovládání nejde říct křivého slova. Dominantní kruh tohoto souosého řešení doplňuje už jen (pochopitelně krom vygravírovaných popisků) maličké spínací tlačítko v levém dolním rohu a velký sluchátkový jack v rohu pravém.

Zaoblující se boky čelního panelu plynule navazují na boky, tvořené robustním žebrovím pro nenápadné, ale účinné chlazení zesilovače. Při pohledu shora objevíte prohlubeň, která budí dojem, že horní deska se nad zesilovačem tak trošku vznáší. Design je každopádně velmi moderní a promyšlený.
Oblé křivky vás nakonec dovedou k zadní straně, která rozložením konektorů naznačuje něco o poctivě rozdělené vnitřní konstrukci. Analogová konektivita je totiž symetricky zrcadlená kolem středové osy, najdete tu tři klasické linkové vstupy v kombinaci jednoho XLR a dvou RCA. Pak je tu ještě pre-out pro připojení koncového stupně, opět jak v podobě XLR, tak v podobě RCA.

Moderní doba ale velí i osadit zesilovač konektivitou digitální, EDGE A v tom rozhodně nezaostává. Krom klasického koaxiálního vstupu (PCM 24 bit / 192 kHz) a dvojice vstupů optických (PCM 24 bit / 96 kHz) je tu i ne úplně standardní USB typu B pro připojení k počítači (až PCM 32 bit / 384 kHz a DSD256) a nakonec i nestandardní HDMI konektor pro přímé připojení zpětného audio kanálu třeba z televize. Mírně stranou pak uvidíte konektor pro malou anténku, sloužící Bluetooth rozhraní (aptX HD s rozlišením až 24 bit / 48 kHz). Designéři zjevně mysleli nejen na high-endového puristu, ale i na jeho rodinu a to, že EDGE A bude sloužit v normální domácnosti.

Reprosoustavy pak napájí dva páry pěkných klasických terminálů. Je tu ještě běžná napájecí zásuvka a "chytré" konektory pro ovládání přístroje. Spojit kompatibilní přístroje do řetězu pro snazší ovládání lze 3,5 mm konektory s označením "Link", komplexnější pokyny umí EDGE A zpracovat rozhraním RS232. Nenápadné dvoupolohové šoupátko pak přepíná mezi ekologickým provozem, při němž se zesilovač bez signálu za chvíli sám vypne, a provozem, při němž ho můžete nechat pěkně "po hifisticku" prohřát.

Když odklopíte horní desku zesilovače, okryje vám pohled na mohutný toroid přímo ve středu komponentu a hlavně na mnoho a mnoho součástek a desek plošných spojů, na nichž jsou pyšně vyvedeny podpisy vývojářů. Přestože EDGE A není zrovna drobeček, je jeho vnitřní prostor skutečně téměř dokonale zaplněný součástkami.
Nakousli jsme rozměry - EDGE A má nadstandardní šířku 46 cm, hloubku 40,5 cm a výšku 15 cm, čemuž pak odpovídá i váha 24,4 kg.

Ale zpět k vnitřním řešením. Základem budiž onen zmíněný toroid, dokonce přesně řešeno dvojice toroidů, otočených k sobě tak, že elektromagnetické pole nevyzařuje směrem ke kritickým součástkám. Jednotlivé segmenty plošných spojů pak nejsou navázány pomocí kondenzátorů a vůbec prý v Cambridge věnovali dost času zjednodušení topologie tak, aby byla tak čistá, jak to jen jde.
Dalším dobrým příkladem je už zmiňovaný hlavní koncentrický ovládací prvek - kruhový ovladač hlasitosti a přepínač vstupů sestává z 31 samostatných komponentů.

Zesilovač EDGE A dokáže dodat poctivých 100 Wattů do 8 ohm na kanál a přesně dvojnásobek do poloviční zátěže, udávaná maximální spotřeba 1 000 Wattů pak naznačuje, že deklarovaný provoz ve třídě A/B je otevřený směrem k čistému "áčku" - proto to v Cambridge označují jako třídu XA. I ostatní technické parametry jsou ale více než solidní - pracovní frekvenční rozsah 3 - 80 000 Hz (+/- 1 dB), odstup signálu a šumu je lepší než 103 dB a celkové harmonické zkreslení na 1 kHz při plném výkonu do 8 ohm je menší než 0,002%.

Cambridge EDGE A jsme poslouchali v místnosti dovozce, kde mu dělaly společnost reprosoustavy Estelon X Diamond nebo dělený přehrávač EMM Labs TX2 / DA2 nebo třeba XLR kabely od EMM Labs a ostatní kabeláž od Acrolink. Pro srovnání jsme měli dělený Electrocompaniet EC 4.8 / AW250-R a nebo Copland CTA-408.
Už od prvních písniček bylo vcelku jasné, že EDGE A patří do skutečně high-endové kategorie integrovaných zesilovačů - kontrola, s jakou rozhýbával reprosoustavy, byla působivá s přihlédnutím k ceně i výkonu. I při vyšší hlasitosti tak třeba zůstávala lehce basově nabubřelá "No Sanctuary Here" Chrise Jonese ("Vinyl Classics Vol. 2" | 2014 | stereoplay | 3/2014) pod kontrolou, zesilovač bas v klidu "podržel" a vtiskl mu kýženou šťavnatost, bohatost a plnost, aniž by slevil z žádoucí pevnosti a konkrétnosti. Pocitově si pak EDGE A nic nepřidává, zůstává věrný, čistý a vy tak slyšíte jen vřelost a měkkost zachycenou na nahrávce, se zkrocenými konturami a přitom hezkým, příjemným podáním.

Taktéž u vokálu Sophie Zelmani v její "How It Feels" ("Dali CD Vol. 3" | 2012 | Dali | 280939) si dost možná zprvu řeknete něco jako "a co na tom, to je prostě pěkný hlas" - ale každých pár dalších vteřin vám ukáže, jak dospěle se EDGE A chová, jak nenásilně a přitom precizně drží hlas v popředí, jak přesně ho vykresluje, díky čemuž v nahrávce panuje samozřejmost a klid a hlavně si užijete to, jak přirozeně to všechno do sebe zapadá, že hlas je skutečně hlas, tak jak je zachycený na nahrávce, tak příjemně a nekomplikovaně, s nadhledem vám zesilovač všechno předestře. Navíc přes vší přesnost nemáte pocit, že je to studený, technicistní zvuk, kdepak - zůstává příjemný v každé situaci.

Působivé bylo i to, kolik informací a s jakým nadhledem na svou váhovou kategorii zvládl EDGE A předat v cinkotu všemožných činelů v Hermanově klasické "Hello Dolly" ve verzi od Dutch Swing College Band ("Jazz Masters Vol. 4" | 2017 | STS Digital | STS-6111166). Zvuk činelu je tu bez akcentů, čistý, znělý a sytý a přitom svižný při nástupu a jemně, klidně doznívající. Je tu lehkost, ale i tělo, kde má kov zvonit, tam také zvoní, kde má jen jemně ševelit, tam ševelí a nikdy nesklouzává ke spojitému, nekonkrétnímu šumění. Je to opravdu pěkně propracovaný zvuk s realistickou tonalitou.

Celkově neuspěchané, po všech stránkách nic nepřidávající zvukové ladění EDGE A pak třeba v "Kote Moun Yo?" Markuse Schwarze a Lakou Brooklyn ("System Solution" | 2019 | Nordost) nepůsobilo jako kdovíjaká dynamická divočina, ale čím díle posloucháte, tím více pochopíte, že každý úder do perkusí má právě takovou dynamičnost, jakou mít má a že celková dynamika prostě také funguje; jen je všechno prezentováno bez nutkavé exhibice, prostě to je a plyne až "tekutým" způsobem. EDGE A s klidem řídí i nepřiměřeně velké a drahé Estelon X Diamond tak, že zvuk prostě dýchá. Dýchá víc, než by 100 Wattů výstupního výkonu naznačovalo.

Excelentní ve své třídě (a tím vlastně už i obecně) je EDGE A v celkové detailnosti a v tom, jak přirozeně a s jakým klidem vám všechny informace podá - v Rutterově "Nativity Carol" ("First Sampling" | 1990 | Reference Recordings | RR-S1CD) nebylo ani stopy po nějaké odtažitosti nebo zdůrazňující analytičnosti a přesto, přesto na vás dýchá atmosféra kostelního prostoru díky všem těm drobným ozvěnám a dozvukům, které prostor vrátil k mikrofonu. Zpěv je nestísněný, cítíte kolem jasně oddělených mužských a ženských hlasů spoustu vzduchu a navíc je tu i důstojně řízený hluboký tón varhan - a všechno je to skvostně spořádané a zapadající do sebe.

I Stingova "Englishman in New York" ("Die Perfekte Räumlichkeit" | 2010 | stereoplay | 10/2010) byla krásně uspořádaná a tím přehledná a nechávající vás užít si skvěle zachycený prostor nahrávky. Nenásilně, netechnicky se jednotlivé nástroje od sebe oddělily v pravolevém i předozadním směru, nikam se nepřesouvaly a i když nemáte takový ten pocit technicko-analytické brilance a "zařezávajícího" zvuku (mnohem spíše to je prostě uvolněná, "normální" prezentace s nadhledem), hudební scéna je přehledná a je znát, že zesilovač má kontrolu, na nic si nehraje, nic se nesnaží korigovat a prostě "jen" pošle příchozí signál zesílený ven.

Mnohé podobně koncipované stroje mají tendenci znít trochu suše, případně tvrdě nebo někdy studeně - nikoliv tak EDGE A, jak ukázala Smetanova "Má Vlast" v podání London Symphony Orchestra na disku věnovaném Bowers&Wilkins. Plynulost, jistá dávka měkkosti a přitom věrná tonalita, nesnažící se něco načančávat, to všechno vás nechá prostě plout spolu s hudbou. Možná to není zvuk nějak živelný nebo dramatický, ale je na poměry integrovaných strojů odehraný s velmi, velmi důstojným klidem a nadhledem, který vás neunaví ani nevytrestá při žádné hlasitosti. Je to zvuk, který je prostě skutečně naprosto "normální", protože má už všechno, co mít má.

Integrovaný zesilovač Cambridge EDGE A snad jako kdyby ani nepatřil do portfolia firmy, mezi tu dostupnou elektroniku - je opravdu jiný a jeho v praxi jedinou slabinou je to, že k němu můžete přistupovat s jistým předsudkem, že je to poměrně drahý produkt od firmy, která zase tak moc tradici ve výrobě takové elektroniky nemá. Ale dejte mu jedno album a přesvědčí vás - je totiž excelentní. Je to pěkný moderní objekt, který nebudete mít potřebu zavírat někam do skříňky, má promyšlenou konektivitu, aby uspokojil i moderní nároky a má hlavně zvuk, který je jednak mimořádně nestranný, jednak je už skutečně dospělý. Takže pokud vašim nárokům stačí 100 Wattů výstupního výkonu, pak je tohle na poměry integrovaných zesilovačů i poměry cenové třídy mimořádně vyvedený přístroj bez slabin, zato s notným talentem uspokojit vás hudbou.

Cena: 129 990,- Kč

KLADY

  • minimalistický moderní design
  • excelentní muzikálnost a "tekutost" zvuku
  • příkladná konektorová výbava
  • výtečná neutrálnost při zachování netechničnosti
  • skvělé zpracování a dobrý pocit z ovládání

ZÁPORY

  • v praxi vlastně nic, pokud vám stačí výkon

www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/zesilovace-integrovane/2126-cambridge-edge-a

www.cambridgeaudio.com/en/products/edge/edge-a

» zpět na přehled

Diskuze

Vložit nový příspěvek

Novinky

16.08.2019

MoFi UltraDeck získal cenu EISA

Šasi gramofonu zajišťuje skálopevnou stabilitu, zatímco přenoska s kovovým tělískem se opravdu dostane „pod kůži“ nahrávek, které se rozhodnete poslouchat. To vše potvrzuje hodnotu a mimořádné technické provedení, které gramofon nabízí.

... více

05.08.2019

Otevření nové prodejny TELSAT

Rádi bychom Vás informovali, že náš obchodní partner, firma TELSAT, s více než 25 letou zkušeností s prodejem značkové elektroniky, otevírá novou kamennou prodejnu v Benešově.

... více

19.07.2019

Acoustic Energy řada 500

Acoustic Energy, který vyvíjí a vyrábí (od roku 1987) své modely typické vynikajícím, překvapivě „velkým“ zvukem, ze subtilních, elegantních ozvučnic, doplnil portfolio svých výrobků nejvyšší řadu 500.

... více


HI-FI studio TYKON s.r.o.
Sirotčí 58
703 00 Ostrava 3
e-mail: tykon@tykon.cz
© 2011 Hifi studio Tykon
Webdesign: Typo&design
redakční systém Ibis CMS
loga