Integrovaný zesilovač Audia FLS10

18.03.2018

Audia FLS10

Nějakých 70 km severozápadně od Říma, na krásném pobřeží Středozemního moře, leží město Civitavecchia a v něm už od roku 1996 sídlí značka Audia, založená dvojicí nadšenců - dodnes firma své produkty navrhuje a ručně vyrábí právě zde a upřímně řečeno je to na jejich provedení vidět. Základním stavebním kamenem druhé nejvyšší řady (po špičkových modelech Strumento) je integrovaný zesilovač FLS10.

Audia Flight FLS10 ctí v designovém směru křivky nastavené právě top modely Strumento - je to zesilovač mohutný, jeho předním panelem se vine dynamická vlna a z každého kousku konstrukce sálá bytelnost a řemeslná péče. Tělo zesilovače je sestavané z mohutných hliníkových profilů, boky jsou bohatě žebrované, ale chladiče jsou zapuštěné, aby nerušily vizuální čistotu.

Stroj je to velmi solidně provedený, jeho šířku 45 cm, výšku 18 cm a hloubku 44 cm nepřehlédnete, stejně jako rozhodně oceníte poctivých 36 kg hmoty, která je v těchto rozměrech soustředěna. Čelní panel je velmi decentní - uprostřed je v elegantně tvarovaném "okénku" ukryt dvouřádkový OLED displej s modrými, dobře čitelnými znaky. V pravé části téměř až do tohoto výkroje v panelu zasahuje mohutný knoflík pro regulaci hlasitosti. Odsazené až téměř ke spodní hraně přístroje pak je šestice droboučkých tlačítek pro ovládání základních provozních vlastností zesilovače a v pravé části je doplňuje 6,3 mm jack pro sluchátkový poslech.

Na každé straně zadního panelu objevíte ve vertikálním uspořádání vždy dva páry reproterminálů WBT, uprostřed v horní části jsou symetricky organizované konektory, ve spodní řadě vstupy, v horní výstupy. Audia nabízí všechnu konektivitu, kterou si od analogového přístroje můžete přát - dva sety symetrických XLR, tři sety nesymetrických XLR, výstup pak má v regulované verzi také XLR i RCA podobu, doplňuje je linkový "nahrávací" výstup v podobě cinche.

Pánové v Itálii ale myslí i na moderního uživatele - ve spodní části zadní stěny se otevírají dvě šachty, do nichž lze instalovat příplatkové moduly. Jednak jde o phono kartu pro zpracování signálu z MM i MC přenosek, mohou tu být symetrické i nesymetrické konektory. Můžete si ale též pořídit kartu, kde jdou další dva analogové linkové cinchové vstupy. Anebo pak desku s modulem D/A převodníku, který otevře možnost přehrávání PCM (32 bit / 768 kHz) i DSD (5,6 MHz) signálů přes USB, optiku, koax i AES/EBU. Modul nabízí i možnost přímo digitálně připojit firemní SACD transport.

Svým vnitřním uspořádáním, tou organizací a čistotou je FLS10 příkladem toho, jak to v high endovém světě má vypadat. Tak třetinu vnitřního objemu skříně vyplňuje mohutný 2000 VA toroidní transformátor s pečlivým stíněním, druhý výrazně menší toroid slouží pro ovládací obvody. Konstrukce zesilovače je pak plně symetrická od vstupu po výstup, desky plošných spojů mají tlusté měděné dráhy pro přenos energie a vůbec vše působí zřetelně naddimenzovaným dojmem.

Je tu celkem 12 napájecích zdrojů a jen ten hlavní nabízí filtrační kapacitu 288 000 μF. Na každém kanálu najdete 8 párů komplementárních tranzistorů (takže 32 celkem) - zesilovač umí dodat poctivých 200 Wattů do 8 ohm ve třídě A/B, do poloviční zátěže vypustí 380 Wattů a výrobce říká, že stabilní a použitelný zůstává i v úrovni 2 ohm, kam posílá 700 Wattů v každém kanálu.

Regulace hlasitosti probíhá v analogové doméně s rozlišením 0,5 dB s rozsahem 100 dB, takže v dostatečné jemnosti. Zesilovače pracuje ve frekvenčním rozsahu 0,3 - 500 000 Hz (-3 dB), nabízí udávané celkové harmonické zkreslení pod 0,05% a odstup signálu a šumu 110 dB. Tlumící faktor činí více než 650 (8 ohm).
Rozhodně zajímavé je i to, že u každého vstupu můžete nastavit jednak to, zda je aktivní či ne, jednak můžete vyladit jeho zisk v rozsahu +/- 6 dB, aby všechny zdroje hrály stejně hlasitě a ještě si každý ze vstupů můžete pojmenovat.

Integráč Audia Flight FLS10 jsme poslouchali v ostravském studiu Tykon, kde zesilovač rozehrával širokou paletu reprosoustav od Gradient Revolution a Gradient Evolution až po Estelon YB, zdrojem signálu byl vpravdě referenční EMM Labs XBC1 a propojeno bylo kabeláží Acrolink. K dispozici byly i další trvale prezentované zesilovače jako pasivní předek Bespoke Audio nebo dělená Audia Strumento.

Pokud se nějaké slovo vkrádá při poslechu FLS10 do mysli, je to rozhodně "sebevědomý" - ta autorita, s níž zesilovač na poměry integrovaných strojů přímo famózně (ostatně tak, jak je to v dané třídě žádoucí) "podrží" tóny Hadenova kontrabasu ve "Spiritual" ("Beyond the Missouri Sky" | 1997 | Verve | 537 130-2), tak ta autorita je skutečně působivá. Přednes FLS10 je muskulaturní, ale nepřehnaný, objemově i barevně jsou tóny plné a syté, bas je velmi pevný, velmi silný a energický, bez patrných zaváhání či nedostatku energie. Zesilovač obsluhuje libovolné reprosoustavy s naprostou suverénností.

Na vokálu Madeleine Peyroux v "Dance me to the end of love" ("Careless Love" | 2004 | Rounder | 0602498235836) bylo cítit, že zesilovač sám o sobě vnáší jen naprosté minimum vlastního charakteru do reprodukce a jediné co vnímáte je charakter připojených reprosoustav, kdy se reprodukce mění právě podle toho, které zrovna připojíte. Hlas zněl pak obecně s již opravdu excelentní transparentností, naprosto v klidu prokreslený do jemňoučkých detailů a celkový nadhled i přes velmi pečlivý analytický přístup zajišťuje neagresivní, nekousavý zvuk. V každém okamžiku pak cítíte ten dřímající výkon.

Až přebytek výkonu a síly zesilovače na žádných testovaných reprosoustavách nevyústil v žádném momentu v nepříjemnou říznost, přednes zůstává neutrální a samozřejmý. Ani jasný a jadrný vibrafon v "Ralph´s New Blue" od The Modern Jazz Quartet ("Concorde" | 2008 | Prestige | 0888072306530) nebyl přes realisticky vystiženou zvonivost a jasný, dlouhý, čistý tón nijak kousavý, činelům pak bylo dopřáno skvělé rozlišení, každý úder měl rychlý nástup a lehounké, přesné doznění. Opět i tady bylo cítit velkou bohatost zvuku a přitom absenci efektů.
Audia FLS10 má, jak už jsme říkali, pocitově obrovskou sílu a umí ji proměnit i v na integrované řešení opravdu působivou dynamiku. Nemusí to být ani obří orchestrální opus, abyste dynamiku ocenili - i McLaughlinova "Thieves and Poets (Part 2)" ("Thieves and Poets" | 2003 | Glenray | 0602498010754) bylo s přesným, pevným zvukem zesilovače, s jeho nestranným a nezabarveným projevem a překypující silou a dynamikou nádherně živá. V reálných podmínkách vnáší Audia do přednes famózní kázeň a důraz na všech úrovních hlasitosti a neváhá ani na okamžik, v hudbě cítíte autoritu i velkou rezervu.

Celková technická preciznost, brilantní transparentnost a čistota stojí i za tím, že "Min Módir" od Eivor ("The Dali CD Volume 4" | 2015 | Dali | 474 564 6) byla nahrávka famózně prokreslená, každý nástroj měl svou jasně a pevně vedenou linku, ale do místnosti pronikaly i myriády detailů, ruchů, dozvuků a jemných informací, podtrhujících autenticitu "live" vystoupení. Zesilovač prezentuje hudbu s obrovskou samozřejmostí, s přirozeností a s intenzivní "normálností".

To samé platí i pro podání prostoru - jste už v kategorii, kde i s ohledem na pevnost a přesnost nemáte vůbec žádný problém s organizací hudební scény; ta ve Stingově "Roxanne" ("Symphonicities" | 2010 | Deutsche Grammophon | 274 2537) měla naprosto zřetelně ukotvené a snadno lokalizovatelné nástroje, jasný vjem pravolevého i předozadního prostoru a vzduch bez pocitu "namačkání" nebo chcete-li zmenšení scény a nástrojů. Velký, odvážný přednes vám nabízí jednoduše to ono pověstné "sedadlo v první řadě".

Kupodivu není u FLS10 daní za neutralitu a analytičnost žádná technická strohost s odstupem. Lisztova "Faustovská symfonie" v podání Eliahu Inbala a RSO Berlin (1995 | Denon | CO-78826) zurčela svým tempem, živá, bohatá, sytá a hlavně nevyčerpatelně energická, se sebejistými dynamickými špičkami a při libovolné hlasitosti strukturovaná a čitelná. Audia není stroj na "dojení" emocí, na líbivou barevnost nebo kulatost, ale předává super energickým způsobem vše, co je v nahrávce ukryto a tak jak je to tam ukryto.

Integrovaný zesilovač Audia FLS10 je "macek" - velký výkon, působivá kontrola, sebejistota až do opravdu hlubokých basů, neutralita v tom smyslu, že do reprodukce vnáší jen minimální stopu a analytičnost ve smyslu tom, že nabízí požehnané množství detailů a můžete se kochat drobnůstkami, aniž byste za to ale museli trpět techničnost či tvrdost. Je to vlastně skvělý zesilovač a jedna z nejparádnějších voleb tam, kde chcete zesílení udržet v jedné krabici. Není to věru stroj levný, ale s ohledem na mnohdy astronomické ceny high-endových strojů je to vlastně skvělá nabídka.

Cena:  249 990,- Kč

KLADY

  • vzhled s italským šmrncem
  • síla a kontrola
  • pěkná dynamika
  • téměř nulová vlastní zvuková stopa

ZÁPORY

  • v kontextu dnešních super drahých strojů nic - je to víc než férová nabídka

www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/zesilovace-integrovane/1652-audia-fls10

www.audia.it/products/fls-8/integrated_amplifiers-11/f_l_s_10

» zpět na přehled

Diskuze

Vložit nový příspěvek

Novinky

27.07.2018

Reprosoustavy Gradient 1.4

To, že každý konstrukční prvek má u těchto soustav svůj smysl a vše je dokonale účelně promyšleno a do nejmenšího detailu podřízeno zvuku, se odráží, v bezkonkurenčním poměru ceny a užitné hodnoty.

... více

21.05.2018

Reprosoustavy Neat Iota Xplorer

Kombinace všech konstrukčních prvků zajišťuje reprosoustavám Iota Xplorer schopnost dokonalého ztvárnění všech hudebních žánrů. Model Xplorer popírá své malé rozměry svou plnorozsahovou agilní reprodukcí, se široce zobrazeným prostorem nahrávek...

... více

21.03.2018

Gramofony MoFi Electronics

V době, kdy jsou nové remastery distribuovány na SACD a formou HD souborů, Mobile Fidelity stále pracuje na zdokonalování výroby matric a lisování  LP desek. Myšlenka nabídnout milovníkům vinylu cenově dostupnou, špičkovou elektroniku pro přehrávání těchto nahrávek, vedla k založení společnosti MoFi.

... více


HI-FI studio TYKON s.r.o.
Sirotčí 58
703 00 Ostrava 3
e-mail: tykon@tykon.cz
© 2011 Hifi studio Tykon
Webdesign: Typo&design
redakční systém Ibis CMS
loga