30.07.2025
Recenze: Andrew Everard, Měření: Paul Miller
Tato kombinace předzesilovače a výkonového zesilovače, inspirovaná vlajkovou řadou Constellation společnosti Leema Acoustics, je prvním přírůstkem nové řady Quantum této velšské značky. Má Graviton váhu?
Zpráva o představení nové řady Quantum společnosti Leema Acoustics má nádech hollywoodského trháku. Začíná „25 let vývoje...“. Tuto nadsázku lze ale možná omluvit, protože se jedná o první novou řadu velšské společnosti po více než deseti letech a technologie jejích vlajkových modelů jsou zjednodušeny tak, aby byly cenově dostupnější.
Máme tu první dva přírůstky této řady, oba dostupné ve stříbrné nebo černé barvě - předzesilovač Neutron s 13 vstupy včetně vestavěného D/A převodníku stojí 1500 liber, stejně jako stereofonní výkonový zesilovač Graviton s výkonem 150 W/8 ohmů. Pokud si je koupíte společně, ušetříte 200 liber a cena kompletu se sníží na 2800 liber.
Oba modely jsou jako vždy vyráběny v továrně společnosti Davlec ve Welshpoolu, se kterou se Leema v roce 2014 spojila. Společnost vyrábí vlastní desky plošných spojů a mnoho komponent je společných s řadou Constellation, což umožňuje, z hlediska objemu, ekonomičtější výrobu.
Vzhledem k tomu, že výkonový zesilovač Hydra II se prodává za více než trojnásobek ceny Gravitonu, podívejme se, co se změnilo, aby se snížila cena? No, byly zjednodušeny vnitřní obvodové desky, stejně jako použitá skříň - ne že byste to poznali z vynikajícího lícování a povrchové úpravy, doplněné obráběnými hliníkovými předními panely a ovládacími prvky. Napájecí zdroje v každém přístroji používají jen jeden transformátor, včetně hodně velkého toroidního v zesilovači Graviton, namísto několika transformátorů, které používají „ekvivalenty“ řady Constellation.
Předzesilovač Neutron sice zepředu vypadá jednoduše, má jen dva hlavní ovládací prvky pro hlasitost a výběr zdroje, pracovní modrý dvouřádkový displej na černém pozadí a tlačítko napájení, IR přijímač pro dálkové ovládání a 6,35mm konektor pro sluchátka, ale má veškerou vstupní/výstupní flexibilitu, kterou jsem naznačil dříve. K dispozici jsou čtyři linkové vstupy s konektory RCA a vstup gramofonového MM/MC předzesilovače, převzatý ze samostatného modelu Essentials Phono od této společnosti a sada symetrických analogových vstupů XLR.
Výstupy jsou pak vyvedeny na dvojici XLR konektorů a dvě sady RCA konektorů pro hlavní výstup předzesilovače, magnetofonový výstup a stereofonní pár určený pro napájení subwooferů. V digitálním úseku jsou k dispozici tři optické a tři koaxiální vstupy a port USB-B pro připojení počítačových zdrojů a hi-fi „hudebních knihoven/serverů“ vybavených konektorem USB. Pro D/A převodník byl zvolen procesor ES9018 společnosti ESS, přestože je jeho zpracování omezeno rozlišením 192 kHz/24 bitů.
Přepínání vstupů probíhá pomocí pozlacených/paladiových relé a ovládání hlasitosti využívá integrovaný obvod Burr-Brown se spínanou analogovou odporovou dekádou, který byl použit v mnoha předchozích modelech této značky. Mezi další příjemné funkce patří speciální obvod sluchátkového zesilovače a dvojice 12V konektorů „Power Link“ pro ovládání externích zařízení. A přestože ovládací prvky na čelním panelu vypadají jednoduše, skrývají v sobě více, než se na první pohled zdá - rychlým stisknutím knoflíku hlasitosti zesilovač ztlumíte a vypnete, zatímco delším, pětisekundovým stisknutím a podržením přepnete Neutron do režimu nastavení. Přepínač vstupů pak umožní procházet volbami nabídky, včetně přejmenování vstupů, nastavení jednoho vstupu na pevné zesílení pro použití v AV sestavách a výběru mezi zobrazením hlasitosti v dB nebo na stupnici 0-120.
Zesilovač Graviton má RCA i XLR vstupy, průchozí RCA výstupy, které umožňují „stohování“ zesilovačů pro bi-ampingové zapojení vhodných reprosoustav, a opět 12V řídicí konektory. K dispozici jsou dvě sady jednoduchých a masivních výstupních terminálů, které v případě potřeby umožňují bi-wiringové zapojení reprosoustav. Každý kanál je napájen šesti spárovanými výstupními tranzistory Toshiba a výkon zesilovače 150 W do 8 ohmů se podle výrobce zvýší až na 260 W do 4 ohmů.
Bylo by snadné říci, že kombinace Neutron/Graviton nemá takovou výbavu jako dražší modely společnosti Leema, řady Constellation, které mají více „vystajlovaný“ vzhled, jak se na špičkové zástupce značky sluší. V tomto ohledu však novinky působí účelně, bez zbytečných příkras a ani trochu nebudí dojem, že by byly vyrobeny levně, a to jak kvalitou povrchové úpravy, tak snadným ovládáním. Pokud jde o otázku „Dali byste si je do pokoje?“, dostali by jasný palec nahoru.
Ani zvuk není nijak ořezaný na kost nebo strohý. Tato kombinace přístrojů značky Leema, napájená ze všech zdrojů, včetně mého referenčního síťového přehrávače Naim ND555/2x555PS a napájející výrazně nadprůměrné podlahové reprosoustavy PMC prodigy5, přináší zvuk, který nepostrádá emoce a zároveň zní zcela kontrolovaně, sebejistě a dynamicky. Při přehrávání alba Steeleye Span Live At The Bottom Line [Omnivore Recordings OV-531; 44.1kHz/24-bit], nahraného v New Yorku v roce 1974, které se po padesáti letech stále jeví čerstvé a lehce syrové, je kombinace čistoty a odvahy dvojice Leema opravdu velmi příjemná. Zvuk kapely je podán mnohem více tak, jak si ho pamatuji naživo, než na nablýskaných albech nahraných Mikem Battem v té době. Kvalita zvuku na této desce není v žádném případě dokonalá, ale v podání Neutronu/Gravitonu je rozhodně plná atmosféry a kapela, hrající pro americké publikum na anglickou strunu, se očividně baví.
Ve stejném duchu, ale s moderními produkčními standardy, se nese i nejnovější album Fisherman's Friends [All Aboard; Island 5891765], které je zde prezentováno s přehledem. Zesilovače otevírají čisté, dobře propracované harmonie, ať už jsou přehrávány přímo z počítačového zdroje přes USB, nebo - ještě lépe - když je zesilovač napájen přes analogové vstupy z D/A převodníků/síťových přehrávačů od iFi Audio NEO Stream, až po velmi kvalitní (a velmi drahý!) přehrávač Naim. Ve své podstatě se dá říci, že předzesilovač je nejlepší, když se používá jako analogové zařízení a že digitální část je možná lepší vnímat jako bonus pro začátek. Výkonový zesilovač je zde „zvukařem“ a mohl by stát za úvahu u systémů, ve kterých je vhodný zdroj s ovládáním hlasitosti, jako je mnoho síťových přehrávačů, přiveden přímo do Gravitonu.
A pokud jde o samotný výkon, Neutron/Graviton nabízí vynikající kombinaci ceny a kvality. Jako dlouholetý obdivovatel Saint-Saënsovy Třetí symfonie jsem se řídil nedávným doporučením Radia 3 na nahrávku San Francisco Symphony/Edo de Waart/Jean Guillou z roku 1984 na značce Philips [4126192]. Zjistil jsem, že má veškerou subtilitu, potřebnou pro část „Poco adagio“, zatímco „Maestoso“, které začíná velkým varhanním akordem, zní díky zesilovačům Leema a kompaktním reprosoustavám PMC prostě impozantně. Je to z velké části díky dokonalé rovnováze nahrávky mezi orchestrem, klavírem a varhanami, což není snadný úkol, vzhledem k tomu, kolik nahrávek ji zkresluje, a díky tomu, jak zesilovač uvolňuje svou sílu ve skvělém, napjatě kontrolovaném proudu.
Stejně dobře zvládnutá je i intimní vyváženost živého setu Anaïs Reno v londýnském Pizza Express, který vyšel na vlastním labelu PX Records [PXRCD1008]. Je v něm nádherná vřelost jak Renova nádherného hlasu, tak atmosféry, spolu s opravdu spontánní živou náladou a jemnou rovnováhou mezi vokály a ostatními nástroji. Na tomto albu není jediná špatná skladba a zesilovače Leema, i když možná nepřinášejí tolik detailů jako některé konkurenční sestavy, prostě vtáhnou posluchače do samotné nahrávky a nechají interprety působit svou magii.
Ano, jsou chvíle, kdy se basy Gravitonu mohou zdát trochu vlažné - velmi působivé, ale chybí jim trochu pevnosti - jako například ve skladbě „Bad Guy“ od Billie Eilish [When We All Fall Asleep, Where Do We Go?, Darkroom/Interscope Records; 44,1 kHz/24 bitů]. I přesto jsou tyto basy výzvou pro většinu systémů a někdy jsou tak výrazné, že při příliš hlasitém přehrávání mohou ohrozit vaše basové reproduktory. Graviton umí být opravdu velmi hlasitý, takže buďte opatrní.
S hlubokými a čistými basy skladby What You Know About That z alba Don't Take It Personal od Dizzee Rascala [Big Dirte3 Records, 48 kHz/24 bitů], které nepřestávají tvrdě útočit, zatímco texty pana Rascala zůstávají jasné a snadno srozumitelné, žádné takové problémy nejsou. A není překvapením, že tyto zesilovače to umí pořádně rozjet, například s „podladěnou“ titulní skladbou Paula McCartneyho z alba Band On The Run [MPL/Apple/Capitol 602455435651] nebo ještě intenzivněji s údernou skladbou „Jumpin' Jack Flash“ z živého vydání alba Hackney Diamonds od The Rolling Stones [Geffen 602458802962]. Ta má řízné kytary a údernou rytmickou sekci, která hrozí, že zastíní zpěv Sira Micka. Chcete-li útočnost, tyto zesilovače vám ji poskytnou - a to ve značné míře, při vysoké hlasitosti reprodukce.
Nakonec se dostáváme k romantické nahrávce „Meditação“ Franka Sinatry s Antôniem Carlosem Jobimem z jejich stejnojmenného alba z roku 1967 [UMG International 0602527209579] a zesilovač Leema zprostředkovává kompletní obraz - Francise Alberta, který má blízko k mikrofonu, ale s dozvukem, který působí téměř snově, Jobimovu jemnou kytaru a hedvábný lesk smyčců Clause Ogermana. Je to ideální hudba na noční poslech, kdy zesilovače hrají v pulzujícím rytmu.
I když vás některé jiné kombinace předzesilovačů s výkonovými zesilovači nebo velké integrované zesilovače mohou do Sinatrova zdánlivě lehkého frázování vtáhnout ještě hlouběji, je těžké polemizovat s vřelostí a bujností, která se zde nabízí a vlastně i se schopností sestavy Leema zapůsobit v širokém spektru hudebních žánrů. A to vše, nutno dodat, za velmi rozumnou cenu.
Verdikt Hi-Fi News
Na této cenově dostupnější sestavě předzesilovače a výkonového zesilovače společnosti Leema je co obdivovat, od jejího nepodbízivého vzhledu a pojetí až po zvuk, který má nesporně velkou sílu a drajv. Výkonový zesilovač Graviton je rozhodně úchvatný a při přímém napájení ze zdroje s vlastním ovládáním hlasitosti je vítězem, ale dvojice stále splňuje své požadavky na poměr ceny a výkonu, flexibilitu a schopnost rozehrát reprosoustavy. Pro někoho bude důležité i to, jsou přístroje navrženy a vyrobeny v Británii.
O společnosti Leema
Společnost Leema Acoustics založili před 26 lety bývalí inženýři BBC Lee Taylor a Mallory Nicholls, přičemž prvním významným počinem značky byly reprosoustavy Leema Xen. Ačkoli oba partneři měli zkušenosti s profesionálním audiem, Mallory se již na konci 80. let, kdy uvedl na trh svůj integrovaný zesilovač Cyclone Catalyst, ponořil do první vlny esoterického audia. Tento zesilovač se samostatnými phono vstupy byl ukázkou pokrokového inženýrství, ale za cenu 1800 liber se mu nepodařilo získat potřebnou popularitu. Měl pouze jednu podrobnou technickou recenzi, a to ode mne před 34 lety v Hi-Fi Choice!
V roce 2014 společnost Leema Acoustics s dobře hodnocenými modely Tucana, Antila, Hydra a dalšími komponenty řady Constellation spolu se základní řadou Elements převzala subdodavatelská firma Davlec Ltd. Společnost Davlec sídlí ve stejném průmyslovém areálu ve Welshpoolu ve Walesu a je komplexním inženýrským centrem, které se sice stále zaměřuje na elektronická řídicí zařízení pro zemědělský průmysl, ale díky společnosti Leema Acoustics má nyní desetileté zkušenosti s návrhem a výrobou audiotechniky. Na konstrukci výrobků Leema dohlíží interní tým inženýrů společnosti Davlec, kterému poskytuje v oblasti konstrukce poradenství zbylý zakladatel společnosti Lee Taylor (nyní ambasador značky). Společnost je registrována jako Leema Electro Acoustics Ltd a její vlastnictví je rozděleno mezi ředitele společnosti Davlec a dodavatele komponentů, společnost Electronics Direct.
www.hifinews.com/content/leema-acoustics-neutrongraviton-prepower-amplifier
06.06.2025
Nové modely řady 300, britských Acoustic Energy, kteří se vždy zaměřovali na nadstandardní poměr cena/výkon, vychází z poznatků, získaných při vývoji projektu Corinium a využívá je ke zdokonalení svých reprosoustav na úroveň, která nemá v dané cenové kategorii obdoby.
04.06.2025
Reprosoustavy přinášejí řadu konstrukčních vylepšení, zaměřených na zdokonalení poslechového zážitku. Jsou vybaveny výškovým reproduktorem se zvukovodem, který zajišťuje lepší disperzi zvuku. Středobasové měniče jsou posunuty blíže k výškovému reproduktoru.
21.03.2025
Převodník EMM Labs DV2i představuje evoluční skok v oblasti D/A konverze. Zpracovává signál v rozlišení16xDSD (DSD1024). Díky bezkonkurenční zvukové čistotě nabízí ohromující zvukovou scénu, která přenese posluchače do centra originální nahrávky.