Meitner MA3 v Hi-Fi Voice

01.02.2022

Meitner MA3 

Značka Meitner Audio je projekt, který legendární konstruktér Ed Meitner rozjel vedle své hlavní firmy EMM Labs proto, aby mimo naprosto (i cenově) nekompromisních řešení nabídl pod svým vlastním jménem produkty zřetelně dostupnější, byť koncepčně a technologicky vycházející z referenčních řešení EMM Labs. S ohledem na jméno konstruktéra asi není překvapením, že portfolio staví na nabídce D/A převodníků a přehrávačů.

Nejnovějším přírůstkem je model MA3 (který logicky navazuje na MA-1 a MA-2) – D/A převodník s rozšířenou výbavou, s níž by měl pokrýt všechny moderní trendy. Meitner své MA3 říká „integrovaný D/A převodník“ a zahalil ho do konzervativně jednoduchého hávu.

Čelní panel má vygravírované logo a modelové označení, dominuje mu velký černý multifunkční otočný ovladač, navazující na obdélníček krásně čitelného, byť nijak velkého displeje. Šasi jako takové je relativně velké (šířka 43,5 cm, hloubka 40 cm a výška 9,2 cm při váze 7,4 kg), naprosto minimalistické.

Zezadu spatříte ne možná obrovskou, ale všestrannou a dostačující konektivitu – je tu celkem šest vstupů, klasický „sortiment“ zastupuje optika, koax a AES/EBU, moderní svět zase USB pro spojení s počítačem (galvanicky izolované) i USB pro paměti s hudebními soubory. Svět streamingu přes aplikaci mConnect včetně podpory Roon Ready / Roon Endpoint otevírá ethernetová zásuvka a Wi-Fi. Analogový výstup má jak XLR, tak RCA podobu – oba mají nadstandardní úroveň výstupu 7 V, respektive 3,5 V. Přístroj lze snadno začlenit do chytrých ovládacích systémů přes RS232 rozhraní. Napájecí zásuvka má klasickou podobu s integrovaným kolébkovým vypínačem.

Ed Meitner jakožto jeden z významných hybatelů segmentu audio D/A a A/D převodníků – chce se říci logicky – používá nikoliv integrovaná řešení, ale své vlastní postupy a zapojení pro převod dat. Dokonce přejímá poměrně velkou měrou řešení z referenčního a výrazně dražšího DV2, k čemuž přikládá streamovací rozhraní z malého komponentu NS1.

Základem technologie je firemní MDAC2 (D/A převodník) ve spojení s MDAT2 (Meitner Digital Audio Translator - digitální signálový procesor). MDAC2 je plně diskrétně konstruovaný jednobitový diferenciální převodník, který podporuje až šestnáctinásobné DSD rozlišení, byť na vstupech je limit DSD128 a PCM 24 bit / 384 kHz. USB a síťové rozhraní podporují také nativní dekódování MQA signálu.

Obě výše zmíněné technologie jsou spojené s řešením MFAST pro potlačení jitteru na vstupech, stejně jako MCLK, což je asynchronní systém časování signálu s vysokou precizností.
Signál z libovolného zdroje je načten a upsamplován na maximální pracovní hodnotu 1024fs, následně prochází obvodem VControl – jde o proprietární firemní řešení pro regulaci výstupní úrovně s velmi vysokým rozlišením. Jednotlivé vzorky signálu nejsou upravovány, dopad na podobu signálu by tak měl být mimo úrovně naprosto minimální.

Meitner MA3 jsme poslouchali jako převodník i jako předzesilovač a to hlavně na sestavě s Kinki Studio EX-P7 / EX-B7 a Xavian Quarta na napájení GMG Power Harmonic Hammer 3000P a na kabelech Nordost Heimdall 2 (s výjimkou LAN kabelu SoTM iSO-CAT6), přes USB pak také přes platformu Roon. Porovnávalo se tu s Métronome DSC1 a zmíněným předzesilovačem Kinki Studio. Hráli jsme ale také ve stejné „dvojroli“ v systému s Emotiva XSP-1 / XPA-DR2 přes KEF LS50 Meta / GoldenEar SuperSub X a kabeláž ZenSati Authentica. Provonávalo se také s RME ADI-2 DAC nebo aqua LinQ / Formula xHD Rev. 2.

Jednoznačným závěrem z používání bylo, že jakýkoliv z nám dostupných předzesilovačů byl v řetězci s MA3 navíc – regulace hlasitosti prostě stačí, je přesná, dostatečně jemná a pohodlná, aby šla reálně používat a pokud tak nepotřebujete analogové rozhraní, můžete klasický linkový předzesilovač směle odstavit.
MA3 nezapře „firemní styl“ – hraje v klidu a bez protlačování se, neprotěžuje žádnou část pásma a efekty jsou mu cizí. Baskytara v „Bílý den“ Anety Langerové („Dvě slunce“ | 2020 | Art Shock | AS002-2) byla kultivovaně utažená, hlavně ale krásně barevná a různorodá, poctivě, přitom ovšem nenuceně kontrolovaná. Hlavní signaturou Meitnerova zvuku je civilnost a přehlednost, které rozhodně definují také nejhlubší tóny zmíněné skladby – je to zvuk soustředěný a už výtečně propracovaný, ne masitý nebo expanzivní, spíše precizně konturovaný. Vyznívá tak snad až lehce nenápadně, ale to je způsobeno absencí efektu a parádní věrností původnímu signálu.

Zpěv Robina Gibba v „Mother of Love“ („My Favorite Christmas Carols“ | 2006 | edel records | 0177622ERE) byl krásně pevný, skutečně impozantně srozumitelný v kontextu dané cenovky. Muzikální kultivovanost vám dovolí poslouchat na libovolnou hlasitost, kterou snese váš aparát, uši a sousedé, aniž by to bylo nepříjemné a přesto slyšíte, že sykavky jsou docela jadrné. Celkový výsledek je opět nenuceně civilní, není úplně snadné na první dobrou docenit, jak „normálně“ vlastně zvuk působí a jak má vlastně dobré rozlišení a čistotu, ovšem zvyknout se na tuto úroveň dá velmi snadno.

Skvostnou a přitom ničím nepřikrášlenou artikulaci měl také činely v „Abandoned Masquerade“ Diany Krall („The Girl in the Other Room“ | 2004 | Verve | 0602498622469). Každý dopad paličky na plochu činelu doprovázela spousta, spousta excelentně artikulovaných detailů a nutno říci, že přes poměrně vysokou cenovou hladinu ani tady takovou brilanci a takové rozlišení moc často nepotkáte. Je to zvuk výsostně analytický, perfektně zařezávající a přibližující tón činelu v prakticky celého jeho kráse, aniž by se i tady ztratila ona nonšalantní přirozenost a nenucenost.

Stále jednou nohou na zemi, s perfektní organizací a čitelností zněla „Something Holy“ od Alice Phoebe Lou („Live at Funkhaus“ | 2020 | AWAL | APL010) – a přes všechnu toto přirozeně a organicky působící „normálnost“ MA3 neubírá na dynamice šťavnatého basu, živý záznam má v sobě dostatek té „live“ esence, aby vás obklopil a dynamika obecně je velmi dobrá, i když MA3 hraje objemově spíše decentněji, nepouští se do nějakých obřích proporcí nebo hutnosti – vystačí si k působivosti a podmanivosti s realitou a věrností signálu.
Rozlišení je pak naprosto excelentní, byť opět platí, že chvíli trvá, než si to v hlavě srovnáte a než si řeknete „ale to přeci skutečně JE excelentní“ – titulní skladba Davisova alba „Seven Steps to Heaven“ (2005 | Columbia | COL 519509 2) byla rozpracovaná nenásilně, samozřejmě a přehledně, každá nástrojová linka měla svůj prostor a přesto všechny tvořily homogenní celek. Nenucená přehlednost všech elementů vytváří zvuk, který působí skutečně velice civilně, jako kdyby nebylo nic snazšího, než takhle hrát – to je za 270 000,- Kč působivá dávka dospělosti.

Díky excelentní čistotě a bohatství informací je velmi fajnové i podání prostorových informací – „Rising Runner Missed by Endless Sender“ od Tangerine Dream („Cyclone“ | 1995 | Virgin | 7243 8 40251 20) je plná drobných informací, efektů a putujících zvuků. V celé své pestrosti byla zahraná čistě, konkrétně, ale ne nijak pronikavě nebo dopředně – prostě hrála, prostě tam byla, mimo reprosoustavy, zavěšená v široké i hluboké scéně, s pocitem blízkosti „na dotek“.

Meitner MA3 působí ve své civilní přirozenosti jako „sjednotitel“ – harmonickou houpavost muzikální „Swingin‘ Safari“ Berta Kaempferta („Vinyl Classics Vol. 2“ | 2014 | stereoplay | 03-14) dokázal Meitner nechat proplout, svůdnou, barevnou a přitom tak nějak krotce kultivovanou, spořádanou po všechn stránkách, přesnou, čistou, až nereprodukovaně hmatatelnou, byť možná v tom duchu trochu překvapivě „obyčejnou“ v té celkové absenci nepřikrášlenosti.

Ed Meitner je skutečný profesionál s hlubokou znalostí principů D/A převodu – to mu umožnilo v nejnovější hračce jménem MA3 vytvořit působivý a ne úplně nesmyslně drahý produkt, který pro každého moderního audiofila (tj. toho, který nepotřebuje analogovou signálovou cestu) nabízí velmi přitažlivý mix funkcí (výtečně fungující streaming je prostě dnes velká deviza) a hlavně nabízí zvuk, který „jako kdyby nebyl“. Ve své civilizovanosti, jemnosti, klidu a přitom s excelentním rozlišením vám ukáže skutečnou tvář vašich nahrávek. Meitner MA3 v sobě má nemalou část přitažlivosti a schopností „velkého“ DV2 a to je za danou cenu co říct – v ještě racionálně drahé sféře high-endu nastavuje MA3 vysokou laťku.

Cena: 269 990,- Kč

KLADY

  • skvělá kombinace funkcí pro moderní audiofily
  • v dané ceně super realistické, čisté zvukové podání
  • velmi dobrá regulace hlasitosti
  • podpora formátů a rozlišení
  • uklidněná samozřejmost

ZÁPORY

  • v kontextu dané cenové relace a kombinace funkcí v dané kvalitě nic podstatného

www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/da-prevodniky-dac/3102-meitner-ma3

www.emmlabs.com/ma3.php

» zpět na přehled

Diskuze

Vložit nový příspěvek

Novinky

04.11.2021

Zesilovač Copland CSA70

Tentokrát Copland uvedl na trh svůj nejnovější a zároveň nejmenší model, s označením CSA70, který má čistě tranzistorové osazení. Koncový stupeň zesilovače, s výkonem 70 W na kanál, příjemně překvapí i uživatele s náročnějšími reprosoustavami.

... více

21.09.2021

MoFi Fender PrecisionDeck

Americký výrobce MoFi Electronics ve spolupráci s kytarovou legendou Fender přichází na trh se speciální edicí gramofonů.

... více

21.09.2021

Zesilovač Audio Research I/50

Integrovaný zesilovač I/50 je prvním produktem ve zcela nové řadě společnosti Audio Research. Funkčně jednoduchý, vizuálně poutavý a hudebně úžasný.

... více


HI-FI studio TYKON s.r.o.
Sirotčí 58
703 00 Ostrava 3
e-mail: tykon@tykon.cz
© 2011 Hifi studio Tykon
Webdesign: Typo&design
redakční systém Ibis CMS
loga