09.07.2025
Recenze: Adam Smith, Lab: Paul Miller
Když se vinylový král MoFi konečně pustil do hardwaru, hledal konstruktéry s osvědčeným rodokmenem - scénář MasterPhono nenapsal nikdo jiný než Peter Madnick.
Společnost MoFi Electronics se v posledních letech rozvíjí, k čemuž přispívá i řada konstruktérů, kteří se podílejí na tvorbě jejích produktů. Allen Perkins ze Spiral Groove pracoval na gramofonové přenosce UltraGold MC a gramofonu MasterDeck, zatímco Andrew Jones, bývalý člen týmu TAD/ELAC, je zodpovědný za reprosoustavy SourcePoint. Nyní přichází MasterPhono, vlajková loď gramofonových předzesilovačů z pera Petera Madnicka, konstruktéra známého především díky ikonické značce Audio Alchemy a jeho práci v týmu Constellation Audio.
Tento gramofonový předzesilovač, výsledek dvouletého vývoje, je vlastně přístroj se dvěma šasi, která jsou umístěna mezi společnými dřevěnými bočnicemi, které drží napájecí a zesilovací obvody odděleně. Společnost MoFi chtěla vytvořit jediný přístroj, který by bylo možné ve studiu snadno použít, zatímco pan Madnick si přál externí zdroj, takže výsledkem je řešení „to nejlepší z obou systémů“, které je na tomto snímku.
Při pohledu na MasterPhono se sejmutým horním krytem je zřejmé, že se skládá ze dvou částí, oddělených třemi měděnými tubusy. Přední část předzesilovače (v horní části obrázku) obsahuje napájecí zdroj a mikroprocesorové řídicí obvody, umístěné za čelním panelem a propojení mezi jednotlivými částmi jsou vedena přes tyto měděné trubice. Ta vpravo přivádí střídavé napětí ze zadního panelu, prostřední přenáší řídicí signály mezi čelním panelem a hlavními obvody a levá vede z přední části do zadní stejnosměrné napětí.
Skříň se dvěma šasi, s napájecím zdrojem a logikou [nahoře] oddělenými od vstupů v proudovém/napěťovém režimu, pasivního RIAA a symetrických výstupů [dole], umožňuje „komunikaci“ prostřednictvím tří měděných trubic. Vstupy jsou stíněny pod kovovým plechovým krytem, který je opatřen základním schématem.
Aby se minimalizovala délka signálové cesty jsou zesilovací obvody umístěny v zadní části přístroje v blízkosti zadního panelu a konektorů. Pokud jde o vstupní část, která je na bázi FET, ta je z důvodu stínění a regulace teploty umístěna v další měděné schránce. A na závěr, veškeré zesilovací obvody předzesilovače jsou diskrétní a korekce RIAA je pasivní.
MasterPhono nabízí tři vstupy, které lze navolit na čelním panelu. Možnosti 2 a 3 jsou konvenční „napěťové“ vstupy na symetrických XLR a nesymetrických RCA konektorech. Pro oba tyto vstupy lze zvolit zesílení 40, 50, 60 a 70 dB a zatížení 15, 30, 50, 75, 100, 500, 1 k, 10 k nebo 47 kohmů, ale není stanoveno žádné nastavení „MM“ nebo „MC“. Na ovladači je rovněž nastavení „OPT“, které umožňuje zapojit dvojici konektorů na zadním panelu, do nichž lze připojit libovolný zatěžovací odpor. Pro MM přenosky není k dispozici žádné nastavení kapacity - ta je pevně nastavena na 150 pF - ačkoli v případě potřeby lze do konektorů na zadním panelu namontovat i kondenzátor. K dispozici je také monofonní provoz a subsonický filtr.
Nastavení použitá pro každý vstup jsou „zapamatována“ a při každém výběru daného vstupu opět vyvolána. Snadné ovládání je navíc doplněno o krásný, robustní dálkový ovládač, který umožňuje ovládat funkce předzesilovače z pohodlí křesla a umožňuje snadné nastavení přenosek. Veškeré přepínání probíhá prostřednictvím relé, takže při změně nastavení dochází k mírnému zpoždění, ale to také znamená, že změny lze provádět „za chodu“ s minimálními obavami z rušivých zvuků v reprosoustavách. Vstup číslo 1 je zajímavý. Jedná se o transimpedanční neboli „proudový“ vstup, určený pro gramofonové přenosky s velmi nízkou, obvykle <10ohmovou, impedancí. Přenosky s nízkým počtem závitů cívek a nízkou impedancí obvykle produkují dostatečný proud v reakci na téměř zkratovaný vstup předzesilovače. Čtyři nastavení zesílení jsou stále k dispozici, ale LED diody signalizace přepínače zátěže jsou při použití vstupu 1 s pevnou impedancí zhasnuté.
VU metry na čelním panelu, které jsou podsvíceny oranžovým světlem, nejenže vypadají skvěle, ale mohou také pomoci při nastavování přenosek - já používám The Ultimate Analog Test LP od Analogue Productions [AAPT1]. Testovací režim se spustí dlouhým stisknutím tlačítka „Meter“, které jinak slouží k zapnutí nebo vypnutí VU metrů. Nastavení se skládá ze tří různých kroků. První umožňuje nastavit základní úroveň, zatímco druhý umožňuje nastavení azimutu přenosky při přehrávání skladby, jejíž dva kanály jsou mimo fázi - čím nižší je údaj na ukazateli, tím lépe. Třetí krok využívá 10kHz testovací stopu pro kontrolu výstupní úrovně vyšších frekvencí jako vodítko pro optimální nastavení zátěže. Pokud náhodou nemáte po ruce žádné testovací vybavení, můžete se zbavit mnoha nejistot!
Slícování a povrchová úprava široké, ale štíhlé skříně předzesilovače jsou vynikající a dřevěné čelní panely jsou k dispozici v ořechovém nebo černém provedení. Na zadním panelu jsou umístěny dvě zemnicí svorky - jedna je připojena k signálovému uzemnění a druhá k uzemnění šasi, proto se jejich elektrické potenciály mírně liší. Každý může experimentovat, aby ve svém systému dosáhl co nejnižšího šumu a brumu.
Předzesilovač MasterPhono jsem připojil ke svému standardnímu zesilovači Yamaha C-5000 jak do nesymetrického vstupu, kde jsem zapojil gramofon Michell Gyro SE/SME 309 s přenoskou Ortofon 2M Black MM, tak do symetrického XLR vstupu, kde jsem připojil nový Musical Fidelity M8xTT s přenoskou Clearaudio MC Essence. Gramofon Musical Fidelity byl z hlediska uzemnění tolerantní, ale systém Michell/SME byl tišší, když byl uzemněn na zemnící svorku šasi a jeho raménko na signálové uzemnění.
U obou gramofonů bylo zřejmé, že MasterPhono je především transparentní, přičemž úroveň slyšitelných detailů určuje vaše aparatura. Nicméně jemný nádech hřejivosti středního pásma dodává vokálům a akustickým nástrojům působivou bohatost. To ale neznamená, že má tento gramofonový předzesilovač teplý a měkký charakter, protože tak tomu není. Spíše má otevřenou, detailní a příjemnou povahu, která jiskří tím správným způsobem ve správný čas.
Výšky jsou docela vyvážené, nabízejí příjemnou říznost, ale přitom mají velmi přesvědčivou úroveň sofistikovanosti. Samozřejmě záleží na optimálním nastavení zatížení a zesílení pro zvolenou MM/MC přenosku, ale díky dálkovému ovladači můžete nastavit ideální hodnoty vsedě. Ani tento gramofonový předzesilovač nepreferuje typy MM před MC nebo naopak, takže bude poskytovat vynikající výsledky, pokud používáte více gramofonů nebo ramének, vybavených několika přenoskami.
Bicí efekty na albu Motortown [Miracle; Kitchenware Records KWLP7] od The Kane Gang byly čisté a svižné, ale nepostrádaly tělo. Jedná se o starý výlisek z 80. let, jehož transientní detaily často znějí mírně rozmazaně, ale MasterPhono mu propůjčil, v dobrém slova smyslu, téměř digitální pocit čistoty.
Basy na druhém konci frekvenčního rozsahu se zdály být stejně výrazné a zaostřené. Ať už se jednalo o akustické, elektrické nebo syntezátorové basy, byly podány se skutečnou jistotou. Pevné spodky skladby Let's Eat Grandma ‚Sunday‘ [Two Ribbons; Transgressive Records TRANS565XD] zněly šťavnatě a bohatě, s dobře odhadnutou rovnováhou mezi hutností a melodičností. Předzesilovač také vytáhl ze zákoutí zvukové scény úderné a kontrastní detaily okolního prostředí. Zdálo se, že mi chce dát vědět, že existují, pro případ, že bych si jich nevšiml.
Skutečnou hvězdou celé show je však střední pásmo. Díky jeho realistickému zobrazení textur je snadné soustředit se na způsob, jakým jsou zvuky tvořeny, i na zvuky samotné. Impozantní je také jeho vnímatelný dynamický rozsah, takže nádech zpěváka poblíž mikrofonu je stejně živý jako maniakální údery nadšeného heavymetalového bubeníka do bicí soupravy. Zpěv Kasey Musgraves a její sólový klavírní doprovod v písni „Rainbow“ z LP Golden Hour [MCA Records B0027921-01] byl skvěle vykreslen a obojí bylo pevně uzavřeno mezi reprosoustavami.
Dále je tu hluboká, široká a přehledná zvuková scéna. 'Broadcasting House' z živého LP This New Noise od Public Service Broadcasting [Test Card Recordings TCRVA05] začíná jemně s klavírem, basou a bicími vedle typické palety řečových samplů, kterými je kapela známá. Ke konci, kdy nastupuje Symfonický orchestr BBC, se můj poslechový prostor zdánlivě naplnil atmosférou a majestátností Royal Albert Hall. Dokonce i potlesk na konci se zdál být z celého sálu.
Přestože impedance přenosky Clearaudio MC Essence 11 ohmů je větší, než je doporučeno pro proudový vstup gramofonového předzesilovače (ideální by byla MC s nízkou výstupní impedancí 1-2 ohmy), přesto mě zaujala možnost ji vyzkoušet. Výsledky byly poučné, protože zvuk sice získal na údernosti a tempu a stereofonní obraz se rozšířil ještě více než při použití napěťového vstupu, ale zároveň došlo k mírné ztrátě čistoty vysokých tónů a k většímu zvýraznění horního středního pásma.
Je jasné, že MC přenoska Essence není pro napájení tohoto téměř zkratovaného „proudového“ vstupu ideální, ale bylo cítit, že předzesilovač je schopen z přenosky vytáhnout více. Pokud tedy máte MC s doporučenou impedancí jen několik ohmů, vyzkoušejte nejprve proudový vstup. Pro 98 % ostatních MC přenosek předzesilovač jednoduše funguje přes tradiční napěťové vstupy!
Díky mnoha symetrickým a nesymetrickým vstupům a výstupům, vynikajícím možnostem nastavení a některým novým funkcím je používání elegantně vypadajícího předzesilovače od MoFi příjemné. A co je ještě důležitější, je to vynikající přístroj, který dokáže zprostředkovat všechny detaily, údernost a hudební emoce z vaší sbírky gramodesek. Požadovaných 6 tisíc liber není zrovna kapesné, ale pokud na to máte, musíte se přihlásit do konkurzu.
www.hifinews.com/content/mofi-masterphono-phono-preamplifier
06.06.2025
Nové modely řady 300, britských Acoustic Energy, kteří se vždy zaměřovali na nadstandardní poměr cena/výkon, vychází z poznatků, získaných při vývoji projektu Corinium a využívá je ke zdokonalení svých reprosoustav na úroveň, která nemá v dané cenové kategorii obdoby.
04.06.2025
Reprosoustavy přinášejí řadu konstrukčních vylepšení, zaměřených na zdokonalení poslechového zážitku. Jsou vybaveny výškovým reproduktorem se zvukovodem, který zajišťuje lepší disperzi zvuku. Středobasové měniče jsou posunuty blíže k výškovému reproduktoru.
21.03.2025
Převodník EMM Labs DV2i představuje evoluční skok v oblasti D/A konverze. Zpracovává signál v rozlišení16xDSD (DSD1024). Díky bezkonkurenční zvukové čistotě nabízí ohromující zvukovou scénu, která přenese posluchače do centra originální nahrávky.