MoFi MasterPhono v Hi-Fi Voice

22.09.2025

MoFi MasterPhono

Příběh značky MoFi Electronics, založené roku 2014, staví na předlouhé historii audiofilského hudebního vydavatelství Mobile Fidelity Sound Lab (1977), známé svou technologií masteringu při poloviční rychlosti a řadou elpíček (později tedy nejen těch) Original Master Recording. Logicky tak MoFi Electronics akcentují ve své nabídce řešení pro přehrávání vinylů – gramofony, přenosky, ramena… ale také phono předzesilovače.

Královským komponentem právě mezi gramofonovými předky je model MasterPhono. Staví na základech definovaných malými modely StudioPhono a UltraPhono od Tima De Paraviciniho a na svědomí ho má veterán Peter Madnick. Tento muž začal koketovat s analogem už roku 1979, kdy navrhl Geometric Soundtracktor pro snadné nastavení přenosek, aby se jen o pár let později stal spoluzakladatelem Audio Alchemy. Odtud putoval k super high-endovým Constellation Audio a nakonec do ELAC. A MoFi Electronics si zvolil, dá se tušit, jako štaci na závěr své kariéry.

MasterPhono je krásný, zajímavě navržený komponent. Nejneobvyklejší mezera v jeho středu, kde předek a zadek spojují krom dřevěných bočnic jen tři červené trubky. Nejde ale fakticky o designovou exhibici, nýbrž o kompromis toho, že Madnick chtěl oddělit všechny kruciální části do jednotlivých šasi (signál, napájení,…), kdežto MoFi naopak trvali na udržení jednokomponentového formátu. A tak chytrým krokem vzniklo právě to, co vidíte. Jeden box je určen „rušivým“ napájecím obvodům a druhý uchovává signálové obvody.

Nízký čelní panel nese všechny nezaměnitelné znaky retro stylu MoFi – čtvercové oranžovo-červeně podsvícené spínací tlačítko, identicky podbarvený obdélník s „výkonovými“ rafičkami a řádku nastavovacích prvků. Máte tu tlačítko pro volbu chování měřáku, otáčecí přepínač vstupů, aktivátor subsonického filtru a přepínání mono / stereo. K tomu pak dva masivní prvky, jimiž lze nastavovat zisk (40 / 50 / 60 / 70 dB) a zátěž – ta v širokém rozsahu 15 až 47 000 ohm. Parametry si tak skutečně můžete zkombinovat jak vaše přenoska žádá a potřebuje.

Ještě zajímavější je rozhodně zadní panel, plný konektorů. Vstupy jsou rozdělené do skupin pro proudovou a napěťovou formu, obě jak v XLR, tak RCA formě. Také výstup má symetrickou i nesymetrickou podobu. Mezi vstupy a výstupy v centru panelu najdete cinche pro možnost připojení dodatečné zátěže dle potřeby a také nezbytné zemnící body. Nakonec je tu ještě napájecí zásuvka s vypínací kolébkou. Zajímavostí je malý USB vstup, sloužící pro případné budoucí aktualizace řídícího softwarového vybavení – to není něco, co u phono předzesilovačů běžně najdete. Souvisí to také s tím, že máte k dispozici dálkové ovládání ke všem funkcím.

Ptáte-li se, jaký je rozdíl mezi proudovým a napěťovým vstupem, pak vězte, že ten napěťový slouží pro většinu přenosek, kdežto ten proudový je optimalizovaný pro specifická a lehce exotičtější řešení s nízkou vstupní impedancí.

Další speciální funkcí je dvojí využití měřáků vepředu. Krom síly signálu totiž umí po stisknutí tlačítka pomoci s kalibrací azimutu přenosky. Drobnost, ale milá a praktická.

Vnitřní obvody jsou plně diskrétní a vedené poctivě symetrickou formou, nepoužívají se tu vazební kondenzátory a je tu též účinný vysokofrekvenční filtr. Celá RIAA ekvalizace je plně pasivní, používá výběrové NOS kondenzátory (New Old Stock – tedy staré, ale nepoužité kousky) v polypropylenové a polystyrenové formě (1% tolerance) a zakázkové přesné odpory v toleranci 0,1%. Šum v obvodech pomáhá snižovat řešení s kaskádovou regulací napětí.

MoFi uvádí pracovní frekvenční rozsah 10 – 50 000 Hz (+/- 0,2 dB) a excelentní přesnost ekvalizace +/- 0,05 dB. Hodnota celkového harmonického zkreslení při 1 kHz nepřekračuje 0,005% u MM přenosek a 0,013% u MC modelů.

Šasi MasterPhono má šířku i hloubku 43,2 cm a výšku 7,6 cm. Váží necelých 7 kg.

Měli jsme možnost vyzkoušet MasterPhono na dvou místech. V showroomu dovozce ve společnosti Bergmann Audio Magne s přenoskou MoFi UltraGold MC – tam proti Electrocompaniet ECP 2 MKII na řetězci EMM Labs PRE / Electrocompaniet AW 800 M / Estelon X Diamond na kabelech Shunyata Research a Acrolink. V druhém případě šlo o poslech na MoFi MasterDeck s výše jmenovanou přenoskou, dělenci Naim NAC 332 / NSS 333 / dvojici NAP 300 a dvojici NPX 300. Poslouchalo se skrze Focal Maestro Utopia EVO na kombinaci kabeláže Chord a AudioQuest. Ke srovnání jsme měli Hegel P10, který byl celkově takový tlumenější, kulatější a se snahou ukázat víc „vinylového pocitu“.

Klasická „Wild Man Blue“ z repertoáru Milese Davise a Michela Legranda („Legrand Jazz“ | 2022 | nahráno 1958 | WaxTime In Color | 950725) byla naprosto nenápadná, míněno po zvukové stránce. MasterPhono vede svou úplně neutrálně a ve vyrovnaném klidu, bas je tím pádem jemný, měkce poddajný, nádech vinylu dodává formát sám, nijak dále už na cestě nezdůrazněný a nabízející výtečnou čitelnost. Každé brouknutí je uvolněné a výtečně čitelné, zformované čistě a jednoduše, se silou a důrazem přesně dle samotné nahrávky. Tam, kde basa dostává více prostoru, tam adekvátně tomu dojde k silnějšímu zapružení basu, jinak zůstává brumlání v pozadí přesně podle dobových standardů a přesto i tam je nenuceně zřetelné.

Poslech „I Can’t Stand The Rain“ Sary K. („In The Groove“ | 2011 | Stockfisch Records | SFR 357.8011.1) měl jen málo „klasických vinylových“ atributů – to proto, že reprodukce byla jasná a otevřená, prostá dodatečného „líbezného vybarvování“. Detail přesto není nijak suchopárný, jde hlavně o přirozeně znějící vyniknutí díky absenci šumu v pozadí nebo nějakého přítomného zkreslení. Hudba plyne, lehká a organická, s naprosto kultivovanou srozumitelností. Kdybyste měli hledat jakýkoliv „analogový artefakt“, tak maximálně jistá lehoučká hladkost na tvrdém kovu kytary, ale nic přehnaného. Navíc právě ve středech je nejvíc znát „tvárnost“ MasterPhono – třeba změna zátěže ze 100 na 500 ohm výstup, respektive jasnost, hladkost, zakulacení, diametrálně proměňuje. Pochopitelně se tak děje i u jiných předzesilovačů, ale tady je to díky celkové čistotě a vyrovnanosti velice snadno znát, navíc tak můžete činit pomocí dálkového ovládání hned a z poslechového místa.

Pohrát si stejným způsobem můžete samozřejmě i na nejvyšších frekvencích, ty též velmi ochotně reagují na změny nastavení co do své prezentnosti. Nicméně v optimálním, výrobcem doporučeném nastavení znělo cinkání v „It’s a Raggy Waltz“ kapelníka The Dave Brubeck Quartet („Time Further Out“ | 2014 | nahráno 1961 | WaxTime Records | 771959) rychle a „korektně“. To není úplně krásné, poetické slovo, nicméně vyjadřuje ideál, který MasterPhono nabízí, tj. čistotu, vyváženost, žádné zdůrazňování, nýbrž kontrolovanou a neovlivňující „průchodnost“. Díky super tichému pozadí bez maskujícího šumu vnímáte moře informací a nuancí, tonalita je skvěle autentická, textury pevně a konkrétně načrtnuté, přesto hladké, jak se na vinylový zážitek sluší a patří.

Razantní energie bicích Chico Hamiltona i říz saxofonu Charlese Lloyda ve „One for Joan“ („Drumfusion“ | 2023 | nahráno 1962 | WaxTime Records | 772338) je tuhá, ale ne tvrdá. V reprodukci stále panuje pohodová atmosféra, naprosto klidně a s rezervou proudící drajv, MasterPhono drží konkrétní formu, jisté kontury a nepřehání to s objemem – poskytuje civilizovaný, realistický pohled na záznam, reálně bez zkreslení nebo zabarvení, s citelným vnitřním klidem. Co slyšíte, to není phono, ale potenciál přenosky a kvalita záznamu. MasterPhono nabízí pečlivou kontrolu a jistotu, je to zvuk stabilní, konkrétní a jasný.

Autenticita se pak projevuje i v puristickém přístupu – co je na záznamu, to pustí MasterPhono dál. Platí to i pro stařičký a zašuměný záznam Glenna Goulda, hrajícího Bachovu „Arii“ („Goldbergovské variace“ | 2022 | nahráno 1955 | WaxTime In Color | 950733). Praskání a šum tu prostě je, předzesilovač mu nastavuje věrné zrcadlo, přesto je zvuk klavíru jasný a soustředěný. Dalo by se říct, že jde o obraz bez filtru, zřetelný, snadno čitelný, s jistou artikulací i důrazem. Vnímáte všechno, co je v drážkách a MasterPhono drží řád a vyrovnanost.

Kubánská a cappella skupina Vocal Sampling čítá šestici členů, jejich rozložení kolem mikrofonu je v „Hotel California“ („Akapelleando“ | 2021 | nahráno 2006 | Vocal Sampling | ESAAI0192356) krásně plasticky přeneseno do místnosti, lokalizace jednotlivých zpěváků je bez výhrad, každý má svůj prostor, jasnou pozici a zvuk celkově díky absenci nějaké efektní rozmáchlosti působí velmi civilně a přesně. Velikost scény pak nenese žádné stopy nějaké stlačenosti nebo upejpavosti.

Záznam „Non, je ne regrette rien“ (Édith Piaf | „L’Essentiel“ | 2021 | nahráno 1958 | French Connection | 490633) má nonšalantní harmonii staré nahrávky, tu jistou zasněnost ne úplně dokonalé techniky, přesto MasterPhono vystihuje právě tuhle atmosféru s grácií a samozřejmostí. Výsledek je jednoduše odrazem záznamu, respektive charakteru, který mu vtiskne přenoska. Nic neruší, je to fakticky až muzikální projev v tom, jak snadno si můžete užít jakoukoliv desku.

MoFi MasterPhono je velice poctivý gramofonový předzesilovač s širokým spektrem možností – hromada vstupů, kupa nastavení, spousty možností. To všechno vytváří zvuk prakticky bez vlastního šumu a charakteru, transparentní, jasný a pevně usazený, přesto neztrácející kouzlo „vinylové líbeznosti“ – primárně proto, že ho mají desky a přenoska, takže to MasterPhono nezkresleně ukazuje. Díky dálkovému ovládání si navíc můžete hrát s nastavením a právě jím si reprodukci dle chuti přibarvit a obměnit od neutrálního, vyváženého optima. MasterPhono nabízí velmi vyvážený mix všech potřebných vlastností a je to skvělý, i když – ač adekvátně – nijak levný, klíč k bráně světa high-endového analogu.

Cena: 164 990,- Kč

KLADY

  • nastavitelnost a flexibilita
  • proměnlivost zvuku s docela jemným laděním pomocí zátěže
  • dálkové ovládání
  • fajnové zpracování
  • kultivovaný, decentní zvukový projev
  • jemnost, až muzikálnost
  • velmi dobré rozlišení a konkrétnost

ZÁPORY

  • široké možnosti a přirozený zvuk nejsou zadarmo

» zpět na přehled

Diskuze

Vložit nový příspěvek
  • Super phono

    Viděno na vlastní oči. Parádní kousek!

    PH

    Reagovat 22.09.2025 19:37 od Pavel Hora

Novinky

06.06.2025

Acoustic Energy řada 300 Mk II

Nové modely řady 300, britských Acoustic Energy, kteří se vždy zaměřovali na nadstandardní poměr cena/výkon, vychází z poznatků, získaných při vývoji projektu Corinium a využívá je ke zdokonalení svých reprosoustav na úroveň, která nemá v dané cenové kategorii obdoby.

... více

04.06.2025

Acoustic Energy řada 100 Mk II

Reprosoustavy přinášejí řadu konstrukčních vylepšení, zaměřených na zdokonalení poslechového zážitku. Jsou vybaveny výškovým reproduktorem se zvukovodem, který zajišťuje lepší disperzi zvuku. Středobasové měniče jsou posunuty blíže k výškovému reproduktoru.

... více

21.03.2025

D/A převodník EMM Labs DV2i

Převodník EMM Labs DV2i představuje evoluční skok v oblasti D/A konverze. Zpracovává signál v rozlišení16xDSD (DSD1024). Díky bezkonkurenční zvukové čistotě nabízí ohromující zvukovou scénu, která přenese posluchače do centra originální nahrávky.

... více


HI-FI studio TYKON s.r.o.
Sirotčí 58
703 00 Ostrava 3
e-mail: tykon@tykon.cz
© 2011 Hifi studio Tykon
Webdesign: Typo&design
redakční systém Ibis CMS
loga