Přehrávač Audia Flight FL CD Three S

09.12.2021

Úspěšný obhájce cédéček

CD PŘEHRÁVAČ AUDIA FLIGHT FL CD THREE S      69 990,- Kč

CD přehrávače se z nabídky nadnárodních korporací už delší čas vytrácejí, ale v highendovém světě žijí vlastním životem a mezi letošními novinkami italské značky tak registrujeme model FL CD Three S. Cédéčka totiž nejsou pro tenhle komponent střední třídy žádným archaickým formátem.

Nová základní řada FL Three S, jež nahradila (a kvalitativně posunula výš) někdejší sérii FL Three, se dlouho omezovala na integrovaný zesilovač FL Three S, který měl světovou premiéru v rámci pražské Audio Video Show na jaře roku 2015 (tento exemplář jsme testovali exkluzívně v „předtermínu“ ve S&V 4/15). Vývoj prototypu CD přehrávače FL CD Three S (dále jen FLCD3S) totiž zabral společnosti, kterou založili už bezmála před čtvrt stoletím audiofilové Massimiliano Marzi a Andrea Nardini, přes tři roky. Podle zvukové kvality se však dlouhé čekání vyplatilo.

Společným znakem obou designově vyladěných komponentů jsou reliéfní čelní panely z hliníkových desek o tloušťce 10 mm, do nichž CNC fréza v horní části nalevo vyhloubila velký otvor ve tvaru stylizovaného okřídleného loga, jež tak trochu připomíná ústa roztažená do širokého dobráckého úsměvu. Jeho výplň tvoří modré organické sklo, které chrání dvouřádkový OLED displej s bodovou matricí. CD přehrávač vyrábějí s vysokým podílem ruční práce v Itálii ve dvou provedeních, stříbřitém a černém.

Špičková výbava

Tuhé rozložité šasi, které tvoří dva přesně slícované díly, naohýbané z ocelového plechu o tloušťce 2 mm, nabízí dostatek vnitřního prostoru. Nežádoucí interference vylučují dva oddělené zdroje napětí s vlastními toroidními transformátory: větší (58 VA) napájí analogové obvody, menší (36 VA) pak obvody digitální. Excentricky umístěnou zapouzdřenou CD mechaniku dodává zakázkově upravenou rakouská společnost StreamUnlimited; disky načítá svižně a velice tiše, její plastový šuplík vyjíždí prakticky na doraz, což usnadňuje manipulaci s disky. D/A převodník je osazený dvěma duálními obvody Asahi Kasei Microdevices AKM4493EQ s technologií Velvet Sound (jejím ambasadorem je japonský houslový virtuos Daišin Kašimoto, jinak také koncertní mistr Berlínských filharmoniků) v diferenciálním zapojení, jehož přínosem jsou nižší zkreslení i šumové pozadí. U digitálního filtru lze volit z šest křivek, jež ovlivňují impulsní odezvu signálu a tudíž v jemných nuancích i zvuk.

Není bez zajímavosti, že retro nemusí reflektovat jen design: jedna z křivek je mírně vylepšenou křivkou, kterou italská značka nasadila před lety u filtru legendárního přehrávače Flight CD1. Výstupní obvody přehrávače v plně symetrickém zapojení se čtyřmi diskrétně osazenými firemními moduly FLS CFA15, jejichž velká plastová pouzdra na desce plošných spojů poblíž analogových výstupů jen těžko přehlédneme, pracují v čisté třídě A, s proudovou zpětnou vazbou. K ovládání komponentu slouží v dolní části čelního panelu osm miniaturních tlačítek v mělkých prohlubních, jež mají podobu ocelových kuliček. Základní funkce lze komfortněji ovládat z „dálky“ v masivním hliníkovém pouzdře, jež umožňuje mj. pojmenovat vstupy, volit z už zmíněných křivek PCM filtru, regulovat jas displeje, případně aktivovat Dithering, který u D/A převodníku eliminuje kvantizační chybu nejnižšího bitu.

Cesta k D/A převodníku otevřená

Standardní konektivita se na zadním panelu omezuje na to nejpodstatnější. Vybírat můžeme ze tří vstupů. Pomyslnou doložku nejvyšších výhod má určitě symetrický s třípinovými zásuvkami pro konektory XLR. Hlavní proud pak reprezentuje vstup nesymetrický, osazený silně pozlacenými zdířkami s dlouhými krčky, které si nárokují highendové konektory cinch s robustnějšími těly. Na hodně vybíravé audiofily pamatuje ještě digitální koaxiální výstup, který poslouží externímu převodníku z vyšší třídy, jenž FLCD3S degraduje na CD transport. Tahle varianta ale nebude asi příliš častá, pánové Marzi a Nardini naopak mysleli na ty, kteří by chtěli povedený D/A převodník CD přehrávače využít pro další zdroje signálu. Na zadním panelu totiž hned vedle digitálního výstupu objevíme pod krytkou slot pro volitelný modul (stojí 9 990 Kč), který přípojky posílí o čtveřici digitálních vstupů (AES/EBU, koaxiální a dva optické, jež nabízejí volitelný upsampling na 768 kHz/32 bitů) a nádavkem ještě asynchronní port USB, který podporuje signály PCM až do rozlišení 384 kHz/32 bitů, a jednobitové streamy DSD po DSD512 (22,4 MHz). Zbývá dodat, že galvanické oddělení komponentu od elektrické sítě zajišťuje robustní kolébkový vypínač hned vedle třípólové zásuvky pro napájecí kabel.
Pavel Víšek

Netopýří ucho:

FLCD3S se vyznačuje přirozeným, filigránsky prokresleným zvukem s pevným basovým základem a mimořádnou čistotou, jež dává vyniknout transientům hudebních nástrojů včetně kratičkých okamžiků, kdy převažuje „hluková“ podstata hudby (např. oddálení smyčce od struny nebo kontakt prstu s opletem strun). Mikrodynamika i transparentnost reprodukce jsou až fenomenální. Víceméně trojrozměrná hudební scéna zprostředkovává beze zbytečné analytičnosti informace o akustice prostoru, v němž konkrétní nahrávka vznikla. Zvukový ideál zčásti evokuje kanadskou značku EMM Labs, i když ta se už cenami samozřejmě pohybuje v jiných řádech. Chyby při čtení dat z optických disků už žádná další elektronika korektně neopraví a italští konstruktéři si toho byli dobře vědomi. Přehrávač Audia Flight je pečlivý čtenář, který v rámci své třídy dokáže z kompaktního disku vydolovat maximum hudby.

Na čem se testovalo

CD přehrávač doplnily integrovaný zesilovač Audia Flight Three S a reprosoustavy Acoustic Energy AE509. Kabely byly signálové Cardas Crosslink XLR a reproduktorové XSymphony Omega Hybrid. Jako testovací jsem vybral skladby z CD Béla Fleck & The Flecktones: Little Worlds (Columbia, 2003), Garbage: Beautiful Garbage (Mushroom, 2001), Magdalena Kožená: Lamento / Musica Antiqua Köln, dir. Reinhard Goebel (Deutsche Grammophon, 2005), Rob Wasserman: Trios (GRP, 1994) a Yo-Yo Ma: Simply Baroque / The Amsterdam Baroque Orchestra, dir. Ton Koopman (Sony Classical, 1999).

HODNOCENÍ

PRO: vynikající design; za konektivitu neplatíme zbytečně; maximalistické provedení
PROTI: rozložité šasi s většími nároky na prostor

VYNIKAJÍCÍ (10) - zvuk (10), výbava (10), obsluha (9), provedení (10)

PARAMETRY

  • Přehrává:  CD, CD-R(W)
  • Kmitočtový rozsah:  20 – 20 000 Hz (±0,1 dB)
  • Celk.harm. zkreslení <0,01 %
  • Odstup signál/šum >-113 dB (dle IHF-A)
  • Výstupy: symetrický, nesymetrický, digitální koaxiální
  • Vstupy: slot pro volitelný modul
  • Příkon / Standby: 30 W / <0,5 W
  • Rozměry (š x v x h): 45 x 11 x 43 cm
  • Hmotnost: 10 kg

www.audia.it/products/fl_three_s-3/cd_players-12/fl_cd_three_s-20.html

» zpět na přehled

Diskuze

Vložit nový příspěvek

Novinky

14.10.2022

Ocenění pro Cambridge Audio

Respektovaný magazín What Hi-Fi uděloval, jako každý rok, svá ocenění. A naše studio Vám může, s radostí, přinést informaci, že přístroje Cambridge Audio řady CX Series 2 se v této soutěži opět umístily na prvním místě.

... více

14.07.2022

Reprosoustavy Alare Remiga 2

U svých reprosoustav si Italové zakládají nejen na vzhledu, ale především na mimořádné konstrukční a zvukové dokonalosti, která vychází z pečlivé kontroly každého kroku výroby. Všechny součástky jsou před použitím proměřeny. Pokud je cílem kvalitní reprodukce dodržení nezkreslených harmonických struktur a nástrojových barev, výrobky značky Alare to splňují dokonale.

... více

11.07.2022

Gramofony Alva TT V2 a Alva ST

Model Alva TT V2, který představuje vylepšenou generaci původního gramofonu, byl doplněn o zcela nový gramofon Alva ST, který rozšiřuje nabídku značky o levnější přístroj a zpřístupňuje tak zážitek z poslechu gramofonových desek ještě širšímu okruhu posluchačů. 

... více


HI-FI studio TYKON s.r.o.
Sirotčí 58
703 00 Ostrava 3
e-mail: tykon@tykon.cz
© 2011 Hifi studio Tykon
Webdesign: Typo&design
redakční systém Ibis CMS
loga