Reprosoustavy Avantgarde Acoustic ZERO 1

12.12.2014

Nová éra highendu

REPRODUKTOROVÉ SOUSTAVY AVATGARDE ACOUSTIC ZERO 1    (279 990 Kč)

Audiofilskou senzaci letos vyvolaly plně aktivní hornové trojpásmovky ZERO 1, které jsou stylové, nebývale kompaktní a v katalogu renomované německé značky přitom nejdostupnější. Také díky originální koncepci získaly cenu EISA v kategorii Evropské highendové audiořešení. Až na zdroj signálu totiž nabízejí kompletní audiosystém.

Poptávku audiofilů, kteří se doma v poslechové místnosti potýkají s menší výměrou, společnost z hesenského Lauertalu vyslyšela už vloni, kdy představila kompaktnější verzi základního modelu Uno Fino (S&V 9/13). Dvoupásmovým soustavám se zpuštěnou středovýškovou hornou a integrovaným subwooferem stačí už 16 m², což je podmínka, kterou splní každá garsonka. Ale nejmladší přírůstek značky Avantgarde Acoustic jde ještě dál a vyrábí se ve dvou provedeních, bílém a černém, v povrchové úpravě, která má díky nástřiku matným akrylátovým lakem téměř sametovou strukturu. Koncept funkcionalismu, kdy forma následuje funkci, dostal po letech nový průmět a soustavy ZERO 1 proto sbírají prestižní ceny, zatím mají na kontě Red Dot a iF.

Plast je předností

Kabinety uzavřené konstrukce tvoří pevně sešroubované polyuretanové výlisky, které uvnitř zpevňuje „matice“ různých žeber a výztuh; prostoru vymezenému pravými úhly a tím i riziku vnitřního stojatého vlnění se soustavy vymezují vydutou zadní stěnou. Dokonalé zpracování plastů má značka dlouho zažité, protože z tlakově vstřikovaného ABS vyrábí všechny „venkovní“ sférické horny. Ty jsou zde zakomponovány do čelní stěny, resp. hlavní části ozvučnice: horní patří středotónovému měniči o průměru 125 mm, až potom přichází na řadu tweeter s vrchlíkem o průměru 25 mm. Hlubokotónový reproduktor s průměrem 300 mm chrání odnímatelná kruhová deska z hustě perforovaného plastu, potaženého průzvučnou tkaninou (černou u černého provedení a světle šedou u bílé verze); jeho kónická membrána z impregnovaného papíru je ke koši uchycena dvojicí pryžových vlnek, které jí poskytují potřebný zdvih. Stabilitu soustavám, ze kterých v horní části zadních stěn vyčnívají mohutné magnetické obvody středotónových měničů, zajišťují U profily z chromované oceli, s nimiž hloubka poměrně „tenkých“ soustav vzroste na půl metru. Přibalené podložky (až čtyři na každou soustavu) umožňují optimalizovat sklon kabinetů v menších místnostech, kde rovina tweeterů leží příliš nízko. S ozvučením větších místností si zato hornové tweetery s širokou vyzařovací charakteristikou, která je vymezena kuželoplochou, poradí i v základní poloze. Polovinu zvuku u aktivních soustav dělají vestavěné zesilovače. O celkový instalovaný výkon 1 kW se soustavy dělí rovným dílem, po jednom zesilovači s výstupním výkonem 50 W, který obvodově vychází z firemních modelů řady XS a pracuje v čisté třídě A, mají k dispozici středo- a vysokotónové horny, na kónický reproduktor integrovaného subwooferu připadá koncový stupeň v nelineární třídě D s úctyhodným výkonem 400 W. „Tišťáky“ zesilovačů jsou osazeny v kompaktních modulech, z nichž pod kryty na zadních stěnách soustav vidíme jen masivní žebra sdílených chladičů.

Digitální tri-wiring

To nejzajímavější paradoxně teprve přichází. Digitální zpracování i přenos signálu od vstupních přípojek až po A/D převodníky. Všechno má na povel šestikanálová technologie s šestašedesátibitovou architekturou na platformě programovatelného hradlového pole (FPGA), které se liší od zákaznických integrovaných obvodů možností „nakonfigurování“ přímo u zákazníka, čehož tým značky Avantgarde Acoustic využil při finálním audiotuningu soustav. Ta mimo jiné zahrnuje u každého měniče filtr s konečnou impulzní odezvou (FIR), který je lineární a především vždycky stabilní, a D/A převodník osazený obvodem Burr-Brown. Aktivní jsou samozřejmě i kmitočtové výhybky, které mají v okolí dělicích kmitočtů 250 Hz a 2 kHz strmost -6 dB na oktávu (což u pasivních výhybek odpovídá zapojení 1. řádu), ale postupně se strmost zvyšuje až na -100 dB/oktávu, což eliminuje negativní impulzní odezvy a omezuje zbytečné zatížení měničů: každý je buzený jen signálem, který je pro něj určený. Díky této koncepci už více neřešíme sebemenší fázové posuvy signálu (neboť i nejkvalitnější kondenzátory a cívky nejsou nikdy ideální), nafázování všech tří měničů výrobce garantuje s přesností na jednu miliontinu sekundy! Hudební signál se přivádí do nadřazené levé soustavy, která obsahuje vedle zmíněného procesoru i vysílač, který na frekvenci 2,4 GHz přenáší signál pro pravý kanál k přijímači podřízené soustavy (desky plošných spojů osazené obvody s vysokou hustotou integrace váží řádově dekagramy, takže hmotnost obou soustav je totožná, rozdíly spadají do řádu zaokrouhlení). Šroubovací terminály zde povětšinou suplují digitální přípojky, které jsou u levé soustavy orientovány kolmo k zemi; najdeme mezi nimi asynchronní port USB a tři digitální vstupy: optický, koaxiální a AES/EBU (vyjma Toslinku jsou kontaktní plochy konektorové zdířky cinch i piny přípojky XLR pozlacené). Další páry konektorů XLR a konektorových zdířek cinch tvoří jen přípravu pro volitelnou desku ZERO 1 Optionen (stojí 19 990 Kč), jež obsahuje D/A převodník, který analogový signál ze symetrického či nesymetrického vstupu převzorkovává na 88,2 kHz a 24 bitů. Veškeré (už digitální) signály zmíněný procesor interpoluje na vzorkovací frekvenci 352,8 kHz a rozlišení 24 bitů. Plnoprávný audiosystém ze soustav ZERO 1 dělají obvody předzesilovače, digitální vstupy mají k dispozici elektronickou regulaci hlasitosti, vstupní úrovně na desce ZERO 1 Optionen přizpůsobuje atenuátor s přepínačem DIP, který má „krok“ 9 dB, takže není problém následně připojit ani gramofon s libovolnou přenoskovou vložkou. Ve výbavě najdeme stylový dálkový ovladač s hliníkovým tělem, který svými tvary připomíná bezdrátový mikrofon. Mimochodem, stejný známe z příslušenství „milionářek“ z firemního katalogu.

Pavel Víšek

Na čem se testovalo?

Test probíhal v poslechovém studiu AVITSmart ve Vinohradském pavilonu v Praze, kde soustavy ZERO 1 doplnil SACD/CD přehrávač Denon DCD-2020 jako transport, připojený koaxiálním signálovým kabelem Cambridge Audio Dig 300. Jako testovací jsem použil CD Garbage: Beautiful Garbage (Interscope, 2001), György Ligeti: The Ligeti Project II (Teldec Classics, 2002), Joshua Redman: Trios Live (Nonesuch, 2014) a Rob Wasserman: Trios (GRP, 1994).

Netopýří ucho:

Zatím vůbec nejkompaktnější soustavy Avantgarde Acoustic se vyznačují plným, kmitočtově vyrovnaným zvukem přes celé přenášené pásmo. Hrají čistě, dynamicky a vykazují mimořádně širokou vyzařovací charakteristiku, s níž se přesvědčivý stereofonní efekt neomezuje na jediné místo. Excelentní je rovněž zobrazení prostoru i jemné detaily nahrávek a dokonalá kontrola pevných přesných basů. Hlasitost na tyto superlativy nemá vliv, dříve narazíme akustické limity poslechové místnosti a toleranci sousedů. 

HODNOCENÍ

PRO:  čistý suverénní zvuk přes celé akustické pásmo; vynikající směrovost; kompaktní rozměry
PROTI:  vůbec nic

VYNIKAJÍCÍ (10) - zvuk (10), provedení (10)

TECHNOLOGIE ZÍTŘKA

PARAMETRY

  • Typ:  aktivní, 3p., uzavřené
  • Kmitočtový rozsah:  30 – 250 Hz (subwoofer), 250 – 2 000 Hz (středotónová horna),                                2 000 – 20 000 Hz (vysokotónová horna)
  • Výstupní výkon:  2x 50 W + subwoofer 400 W (v každé soustavě)
  • Citlivost >104 dB/W/m
  • Přípojky vstupy: 3x digitální (koaxiální, optický, AES/EBU), USB (typ B)
  • Rozměry (š x v x h):  49 x 104 x 31,8 cm (jen kabinety)
  • Hmotnost:  40 kg/ks

www.avantgarde-acoustic.de

» zpět na přehled

Diskuze

Vložit nový příspěvek

Novinky

27.07.2018

Reprosoustavy Gradient 1.4

To, že každý konstrukční prvek má u těchto soustav svůj smysl a vše je dokonale účelně promyšleno a do nejmenšího detailu podřízeno zvuku, se odráží, v bezkonkurenčním poměru ceny a užitné hodnoty.

... více

21.05.2018

Reprosoustavy Neat Iota Xplorer

Kombinace všech konstrukčních prvků zajišťuje reprosoustavám Iota Xplorer schopnost dokonalého ztvárnění všech hudebních žánrů. Model Xplorer popírá své malé rozměry svou plnorozsahovou agilní reprodukcí, se široce zobrazeným prostorem nahrávek...

... více

21.03.2018

Gramofony MoFi Electronics

V době, kdy jsou nové remastery distribuovány na SACD a formou HD souborů, Mobile Fidelity stále pracuje na zdokonalování výroby matric a lisování  LP desek. Myšlenka nabídnout milovníkům vinylu cenově dostupnou, špičkovou elektroniku pro přehrávání těchto nahrávek, vedla k založení společnosti MoFi.

... více


HI-FI studio TYKON s.r.o.
Sirotčí 58
703 00 Ostrava 3
e-mail: tykon@tykon.cz
© 2011 Hifi studio Tykon
Webdesign: Typo&design
redakční systém Ibis CMS
loga