08.05.2025
REPROUKTOROVÉ SOUSTAVY ESTELON YB MK II od 579 990 Kč
Společnost Alfred & Partnerid z estonského Tallinnu v posledních letech aktualizovala své highendové reprosoustavy Estelon z kolekce Classics. Výjimkou nejsou ani třípásmové sloupky YB Mk II, jediný zástupce v nižší řadě Y.
I když představují vůbec nejoblíbenější model od vzniku společnosti v roce 2010, už nejsou (relativně) nejdostupnějšími podlahovkami, protože tuhle pozici předloni zaujaly kompaktnější třípásmovky Aura (S&V 9/23) s cenovkou 437 990 Kč.
U reprosoustav druhé generace (s označením Mk II) šéfkonstruktér a majitel firmy Alfred Vassilkov přepracoval elektrické výhybky a napříč celým katalogem sjednotil kompozitní materiál, z něhož jsou odlévány akusticky netečné ozvučnice, čímž získaly zvláště nižší modely včetně YB Mk II: díky větší měrné hmotnosti dražšího kompozitu každá soustava oproti první generaci YB (S&V 1/17) „přibrala“ 5 kg. Z řady prestižních cen není od věci zmínit Editor’s Choice Award, kterou americký magazín The Absolute Sound udělil soustavám YB Mk II v posledních čtyřech letech opakovaně.
Elegantní sloupky lze vybírat ze tří standardních provedení (matná černá, lesklá černá, lesklá bílá), za matnou bílou a červenou Red Racing je třeba připlatit 57 500 Kč, za zbývající páry nazlátlé limitované série Champagne Gold pak dokonce 113 750 Kč. Společným znakem všech verzí je černá průzvučná tkanina, kterou jsou potažené kruhové, magneticky aretované rámečky, jež lícují s jednotlivými měniči. K povrchové úpravě slouží špičkové německé autolaky Standox, nanášené ve dvanácti vrstvách, když několikanásobný proces broušení a leštění probíhá ručně. Soustavy estonská značka doporučuje do poslechových místností s výměrou od 16 do 45 m2.
U mimořádně tuhých uzavřených ozvučnic, jež připomínají abstraktní skulptury z galerie moderního umění, neobjevíme jediný pravý úhel. Jejich základny a horní stěny se liší plochou, ale jejich tvary tvoří pětiúhelníky se zaoblenými vrcholy, které spojují oblé linie. Kabinety jsou odlité z patentovaného kompozitu na bázi mramorové moučky s akrylátovým pojivem, který si hustotou nezadá s umělým kamenem. Jejich formy zahrnují „matrix“ příček a žeber, který výrazně zvyšuje strukturální pevnost ozvučnic, aniž by přitom výrazněji narůstala jejich hmotnost (i „pouhých“ 45 kg na jednu stále ještě kompaktní reprosoustavu není právě málo), vnitřní akustický labyrint navíc efektivně eliminuje rezonanční uzly. I když riziko vzniku vnitřního stojatého vlnění vylučuje samotná geometrie ozvučnic, kvůli optimální odezvě basů nechybí ani zde ještě vrstva tlumicího materiálu.
Většina soustav z kolekce Classics je osazena německými měniči Accuton, když výjimku představují pouze sloupky YB Mk II s reproduktory skandinávské provenience. Obě vyšší pásma mají v „popisu práce“ produkty dánské společnosti Scan-Speak. V opačném „gardu“ jsou první na řadě středotónové měniče ze série Revelator (ø 148 mm) s kónickými membránami z papíroviny zpevněné uhlíkovými vlákny, které s litinovými koši, jejichž štíhlá žebra kladou stlačovanému vzduchu zanedbatelný odpor, spojují pryžové závěsy SBR s přesnou kontrolou pohybu i vysokým zdvihem. Vlastní kmity membrán eliminují koncentrické zářezy vyplněné speciální tlumící hmotou, jejich „pohon“ zajišťují feritové magnety. O něco níže následují tweetery z druhé nejvyšší série Illuminator, jejichž beryliové kaloty (ø 25 mm) pohání vždy šest soustředně uspořádaných neodymových magnetů v patentované komoře AirCirc.
Vzhledem k vysoké ceně membrán i jejich choulostivému uchycení není divu, že ochranné drátěné vrchlíky jsou instalované napevno, mimo jiné i proto, že ve své ose stabilizují fázové difuzory, které mají podobu akustických čoček. Jak tweetery, tak středotónové měniče jsou vybavené vlastními akustickými komorami. Woofery norské firmy SEAS (ø 220 mm) disponují hliníkovými kónickými membránami s pevnými fázovými difuzory ve tvaru projektilu, jež s ohledem na tvar ozvučnic vůči měničům středovýškové sekce vyzařují v páru zrcadlově pootočené o 60°. Jejich magnety jsou feritové. Dodejme, že všechny měniče jsou před osazením důkladně „zahořované“ a samozřejmě také ručně párované.
Podrobnosti k přepracovaným elektrickým výhybkám značka neuvádí, tradičně nezmiňuje ani dělicí kmitočty. Jejich osazení je však prémiové, kromě vzduchových cívek jde o svitkové kondenzátory německé firmy Mundorf, pocházející ze série MCap Supreme Silver/Gold/Oil. Konverze se dočkaly i vnitřní kabelové propojky od americké společnosti Kubala-Sosna Research, které jsou tentokrát z bezkyslíkaté mědi vysoké čistoty. Soustavy „trůní“ na čtyřech kovových, pružně uložených patkách, do nichž lze instalovat robustní hroty i kompromisní pryžové podložky. Robustnější pár atypických terminálů od další americké firmy Cardas Audio je z estetických důvodů zapuštěný hlouběji pod zadní stěnou kabinetů a tím pádem i hůře přístupný, ale umožňuje spolehlivé připojení libovolně zakončených reproduktorových kabelů včetně holých vodičů větších průřezů.
Uváděný kmitočtový rozsah od 30 do 40 000 Hz má bez tolerančního pásma jen omezenou vypovídací hodnotu, ale nadarmo se neříká, že hlavním kritériem pravdivosti je praxe, v tomto případě poslech na vlastní uši. Nižší charakteristickou citlivost 86 dB (2,83 V/1 m) u soustav YB Mk II částečně kompenzuje jmenovitá impedance 6 Ω, ale i přesto minimální doporučovaný výkon zesilovače 30 W působí trochu nepatřičně, zvláště když na vhodném zesilovači k těmto solitérkám bude málokdo šetřit. Svým způsobem jde pouze o radu, že v menší poslechové místnosti nemusíme zatracovat ani klasické elektronkové zesilovače, jež svou výkonovou rezervou obvykle nikoho neoslní.
Pavel Víšek
Na čem se testovalo
Test proběhl v poslechové místnosti společnosti Tykon v Ostravě, kde soustavy doplnily komponenty EMM Labs, D/A převodník a streamer DA2i, předzesilovač PRE a výkonový zesilovač MTRS. Veškerá kabelaž včetně referenčního reproduktorového setu Omega byla značky Shunyata Research. Napětí ze sítě ošetřil filtr Everest 8000 téže značky. Jako testovací jsem z tarifu Tidal HiFi Plus vybral skladby z alb Jeff Beck: Who Else! (Epic, 1999), Leonard Cohen: You Want It Darker (Columbia, 2016), Collegium musicum: Speak, Memory (Pavian Records, 2010), Georg Friedrich Händel: Messiah / La Capella Reial de Catalunya, Le Concert des Nations, dir. Jordi Savall (Alia Vox, 2019), Kronos Quartet: Folk Songs (Nonesuch, 2017), Tiburtina Ensemble & David Dorůžka Trio: Apokalypsis (Animal Music, 2013) a Tomahawk: Tonic Immobility (Ipecac, 2021).
Netopýří ucho
Třípásmovky Estelon YB Mk II si uchovaly komplexní, přirozený a vyvážený zvuk, který je transparentní napříč přenášeným akustickým spektrem. Přesně artikulované basy s plným tělem však ještě zpevnily. Ve filigránsky prokresleném středním pásmu vyniká tonální neutralita, jež reprodukci nahrávky věrně ztotožní s živou hudbou. Čisté průzračné výšky mají otevřený charakter. Trojrozměrná hudební scéna přesahuje fyzickou bázi soustav a přispívá i k neomylné lokalizaci nástrojů. K až návykovému muzikálnímu projevu přispívá propracovanější mikrodynamika. Plnokrevné „allroundery“, které se neztratí ve složitějších nahrávkách ani při vyšších hladinách hlasitosti, dokáží věrně zprostředkovat emoce hudby, bez ohledu na konkrétní žánr.
HODNOCENÍ
PRO: spojitý přirozený zvuk; originální konstrukce; nekompromisní provedení
PROTI: nižší citlivost klade vyšší nároky na výběr zesilovače
VYNIKAJÍCÍ (10) - zvuk (10), provedení (10)
PARAMETRY
22.05.2025
Nové modely řady 300, britských Acoustic Energy, kteří se vždy zaměřoval na nadstandardní poměr cena/výkon, vychází z poznatků, získaných při vývoji projektu Corinium a využívá je ke zdokonalení svých reprosoustav na úroveň, která nemá v dané cenové kategorii obdoby.
21.03.2025
Převodník EMM Labs DV2i představuje evoluční skok v oblasti D/A konverze. Zpracovává signál v rozlišení16xDSD (DSD1024). Díky bezkonkurenční zvukové čistotě nabízí ohromující zvukovou scénu, která přenese posluchače do centra originální nahrávky.
18.03.2025
Konstrukce a design výrobků řady Quantum jsou do značné míry převzaty z vlajkové řady Constellation. Veškeré úspory byly dosaženy snížením složitosti skříně a zjednodušením obvodů. Bez kompromisů v kvalitě součástek.