Třípásmovky AE520 ve Stereu

03.02.2022

Útlé třípásmovky

REPRODUKTOROVÉ SOUSTAVY ACOUSTIC ENERGY AE520      99 990,- Kč

Třípásmové podlahovky jsou solí každé řady reprosoustav a v tomto ohledu snad nejmladší referenční řada 500 anglické značky Acoustic Energy mohla donedávna působit neúplně. To už ale od nástupu nových vlajkových lodí AE520 neplatí.

Aktuálně nejvyšší sérii v katalogu uvedly předloni dvouapůlpásmové sloupky AE509 (S&V 10/19), jež loni na jaře následovaly kompaktní stojanové dvoupásmovky AE500 (S&V 6/20). Z bývalé řady Reference převzala pro akusticky netečné kabinety koncept k vylepšenému kompozitnímu materiálu RSC (Resonance Suppression Composite), ale jinak vsadila na inovace. Vybírat můžeme ze tří provedení, dvou v klavírním laku (černém, bílém), jež mají alternativu v dýhovaných kabinetech (americký ořech), ošetřených polomatným lakem.

Střídmý design oživují odnímatelné, magneticky aretované rámečky ve tvaru nepravidelných pětiúhelníků, jež chrání bezprostřední okolí měničů a jsou u všech verzí potažené černou průzvučnou tkaninou. Pečlivé zpracování jde na vrub výroby v domovském závodu ve dvacetitisícovém Cirencesteru v jihozápadní Anglii.

Membrány na bázi uhlíkových vláken

Kabinetům jsou vlastní čisté linie, na zaoblení hran narazíme pouze vpředu po stranách a vzadu nahoře. Stěny ozvučnic o celkové tloušťce 18 mm jsou vyrobené ze zmíněného kompozitu RSC, jehož lisovanou strukturu tvoří sendvič ze dvou dřevovláknitých desek (na vnitřní straně mají tloušťku 6 mm, na vnější 9 mm), oddělených tlumící třímilimetrovou vrstvou bitumenu. Ve srovnání s modelem AE509 tuhost ozvučnic dále zvyšují desky uzavřené akustické komory s měniči středovýškové sekce. Stabilitu štíhlých sloupků, jež měří 113 cm, vylepšují dva masivní nosníky z tlakově litého hliníku, které půdorys po stranách přesahují cca o 4 cm; na koncích jsou opatřeny závity pro masivní odhmotňovací hliníkové kužely, fixované kontramatkami.

Osazení soustav staví na firemních měničích, vyvinutých pro řadu 500. Tweeter využívá ojedinělou kalotu (ø 25 mm) utkanou z uhlíkových vláken, vykazující nepoměrně lepší útlum vlastních rezonancí než jiné poddajné kaloty; jeho zvukovod WDT (Wide Dispersion Technology) je už namísto někdejšího plastu odlitý z hliníku, který omezuje přenos vibrací z kabinetu na měnič, což prospívá čistotě reprodukovaných výšek. Středotónové reproduktory (ø 125 mm) s kónickými membránami, utkanými rovněž z uhlíkových vláken, obklopují tweeter s co nejmenšími odstupy nahoře i dole ve striktně symetrickém uspořádání D'Appolito, takže optimální poslechová rovina leží ve výšce uší sedícího posluchače (drobné korekce umožňují výškově polohovatelné hroty). Velké kmitací cívky obou měničů (ø 35 mm) skýtají magnetickým „motorům“ vysokou účinnost i při nízkém tepelném zatížení. Trojice wooferů se na pohled neliší, ale jejich pohon i zavěšení membrán byly navržené s ohledem na maximální linearitu a co nejnižší zkreslení v dolní části akustického spektra.

Rozesazené vzduchové cívky

U elektrických výhybek známe pouze dělicí kmitočty 373 Hz a 2,8 kHz, ale v jejich osazení narazíme bez výjimky na polypropylenové svitkové kondenzátory a vzduchové cívky, anglický výrobce navíc zmiňuje, že výhybky jsou dělené, aby velké indukčnosti cívek basové sekce neovlivňovaly negativně neovlivňovaly zvuk barvotvorného pásma středních kmitočtů a výše. Kvitovat je třeba také poctivě dimenzované průřezy vnitřní kabeláže.
Obdelníkové („štěrbinové“) bassreflexové rezonátory, jejichž konstrukce snižuje vliv turbulencí proudícího vzduchu, ústí s ohledem na vnitřní uspořádání soustav na zadních stěnách v horní části ozvučnice tří wooferů, tedy zhruba ve dvou třetinách její celkové výšky. K připojení zesilovače slouží pár šroubovacích terminálů v subšasi, zapuštěném vzadu nad základnou.

Kmitočtový rozsah 30 – 28 000 Hz v tolerančním pásmu ±6 dB v dolní části přenášeného akustického pásma zasahuje okrajově až do nejhlubší subkontraoktávy. Šestiohmové soustavy mají vyrovnaný průběh impedance, jež nikdy neklesá pod 86 % jmenovité hodnoty. Charakteristická citlivost 90 dB/m (při budícím napětí 2,83 V) odpovídá standardu, ale zesilovač s větší výkonovou rezervou i autoritou lze pro domácí aparaturu jen doporučit.
Pavel Víšek

Na čem se testovalo

Test se uskutečnil v Ostravě v poslechové místnosti společnosti Tykon, kde soustavy doplnily monobloky EMM Labs MTRX2, D/A převodník s předzesilovačem EMM Labs DV2, CD přehrávač Electrocompaniet EMC 1 MK V a zapomenout nesmíme na síťovou jednotku Shunyata Research Everest 8000. Kabelaž byla značky Acrolink, s výjimkou reproduktorového setu Shunyata Research Sigma V2. Jako testovací jsem vybral skladby z hybridního SACD Magdalana Kožená: Il giardino dei sospiri / Collegium 1704, dir. Václav Luks (Pentatone, 2019), CD Jack DeJohnette, Larry Grenadier, John Medeski, John Scofield: Hudson (Motéma Music, 2017), Stravinsky: Le Sacre du Printemps, L‘ oiseau de feu / The Cleveland Orchestra, Chicago Symphony Orchestra, dir. Pierre Boulez (Deutsche Grammophon, 1993), Tredici Bacci: La Fine del Futuro (NNA Tapes, 2019) a Rob Wasserman: Trios (GRP, 1994)

Netopýří ucho

Soustavy AE520 nabízejí přirozený, mimořádně čistý zvuk, který za dokonalé tonální sladění vděčí membránám, vyrobeným u všech šesti měničů z téhož materiálu. Muzikálnímu projevu vycházejí vstříc živé přesné basy, jež elasticky navazují na pásmo středních kmitočtů, které je prokreslené do nejmenších detailů. Hudební scéna je víceméně trojrozměrná. Středovýšková sekce měničů v uspořádání d’Appolito posouvá tweeter na doslech ideálního bodového zdroje zvuku. Dolní dělicí kmitočet sice už zčásti zasahuje do pásma nižších středů, ale jejich směrovost není ještě příliš výrazná. Zvukový obraz zachovává kontury u členitých nahrávek při vyšších úrovních hlasitosti, ale štíhlé sloupky hrají výborně i potichu.

HODNOCENÍ:

PRO: akusticky netečné ozvučnice; kompaktní rozměry
PROTI: bassreflex ústí dozadu

VYNIKAJÍCÍ (10) - zvuk (10), provedení (10)

PARAMETRY

  • Typ:  3-pásmové, s bassreflexem
  • Kmitočtový rozsah: 30 – 28 000 Hz (±6 dB)
  • Impedance jmen. / min.: 6 Ω / 5,2 Ω
  • Charakteristická citlivost: 90 dB (2,83 V, 1 m)
  • Maximální akustický tlak SPL: 113 dB
  • Dělicí kmitočty: 373 Hz, 2,8 kHz
  • Maximální zatížitelnost:  300 W
  • Rozměry (š x v x h): 18,5 x 113 x 32 cm
  • Hmotnost: 30 kg/ks

www.acoustic-energy.co.uk/products/500-series/#

» zpět na přehled

Diskuze

Vložit nový příspěvek

Novinky

04.11.2021

Zesilovač Copland CSA70

Tentokrát Copland uvedl na trh svůj nejnovější a zároveň nejmenší model, s označením CSA70, který má čistě tranzistorové osazení. Koncový stupeň zesilovače, s výkonem 70 W na kanál, příjemně překvapí i uživatele s náročnějšími reprosoustavami.

... více

21.09.2021

MoFi Fender PrecisionDeck

Americký výrobce MoFi Electronics ve spolupráci s kytarovou legendou Fender přichází na trh se speciální edicí gramofonů.

... více

21.09.2021

Zesilovač Audio Research I/50

Integrovaný zesilovač I/50 je prvním produktem ve zcela nové řadě společnosti Audio Research. Funkčně jednoduchý, vizuálně poutavý a hudebně úžasný.

... více


HI-FI studio TYKON s.r.o.
Sirotčí 58
703 00 Ostrava 3
e-mail: tykon@tykon.cz
© 2011 Hifi studio Tykon
Webdesign: Typo&design
redakční systém Ibis CMS
loga