06.08.2025
Značka Warwick Acoustics – pojmenovaná jednoduše podle hrabství Warwickshire v oblasti West Midlands (střed Spojeného království, těsně vedle Birminghamu chcete-li) – představuje typického specialistu na sluchátkový poslech. Ve své nabídce mají reálně jen dva modely – „menší“ Bravura a „větší“ Aperio, k nim ještě sluchátkový zesilovač Sonoma M1. Když zkombinujete Bravura s oním zesilovačem, získáte doporučovaný systém.
Warwick Acoustics Bravura
Pojmenování „Bravura“ vychází z italštiny a znamená „dovednost“ v pozitivní konotaci, ostatně však se to slovo používá i v naší češtině. Sluchátka jsou to robustní, krásně zpracovaná a přitom lehoučká a pohodlná. Základní osu tvoří volně klenutý oblouk s nijak tlustým a přesto komfortním polstrováním, které dobře rozloží váhu na temeno hlavy. Mušle jsou oválné, docela hluboké, základním materiálem je hliník a na mušlích například hořčík. Pochopitelně krom náušníků, ty jsou z ovčí kůže a nejen, že dobře přiléhají, ale jsou komfortní, ani po delším nošení je necítíte jako nepříjemnost.
Vnější strana je krytá vlnkovitou mřížkou, vnitřek chrání mřížka „kárová“. Mezi nimi pracuje membrána HPEL, připomínající včelí plástve. Jde o zkratku High-Precision Electrostatic Laminate. Laminovaný polypropylenový film o tloušťce 15 mikronů (tenčí než vlas) a váze 0,2 gramu je ve své celkové ploše 3570 mm2 rozdělený na segmenty, ty se díky tomu pohybují přesněji, než u velkoplošných membrán obdobného typu.
Připojení sluchátek k zesilovači je přes kabel od firmy Straight Wire, cílem bylo dosáhnout co nejnižší kapacity – ta činí jen 50 mF na metr. Materiálem je postříbřená bezkyslíkatá měď, ukrytá v pěnovém polyetylenu. Pevnost i odolnost vodičů zvýrazňuje omotání kevlarovým vláknem. Kabel pak odděluje fyzicky zemnění pro levý a pravý kanál, ačkoliv se na straně zesilovače stýkají v jednom konektoru.
Zajímavé je, že Warwick Acoustics nezveřejňují jediný technický parametr. Frekvence, váha, všechno zůstává oficiálně nevyřčeno. Dohledáte ale různě po světě frekvenční rozsah 10 – 60 000 Hz, váhu 403 gramů, pracovní předpětí 1 350 volt nebo definované harmonické zkreslení 0,1% / 1 kHz / 100 dB.
Vhodným partnerem je logicky zesilovač Sonoma Model One (chcete-li, tak též Sonoma M1). Má elegantní, velmi nízké šasi se zaoblenými rohy, spoustu větracích otvorů nahoře a vpředu dominantní knoflík pro regulaci hlasitosti. Po jeho pravé straně je výstup na sluchátka, vlevo páčka, přepínající mezi digitálními a analogovými vstupy – zesilovač nicméně „vycítí“ ten aktuálně používaný.
Zadní plocha krom páčky pro zapnutí a napájecí zásuvky nabízí USB a koax z digitálního světa a pár cinchů plus 3,5 mm vstup na analogové straně. Analog můžete přepnout další páčkou, koax – jak už bylo řečeno – zesilovač „vycítí“ a zapne ten, který používáte. Není to optimálně pohodlné, ale funguje to.
Co se týká vnitřní koncepce, ta sází na kompletní digitál. To znamená, že nejprve dojde k digitalizaci analogových vstupů přes A/D převodník od AKM a to v rozlišení 32 bit / 384 kHz. Digitálních vstupů se to pochopitelně netýká. Signál následně putuje do DSP na zpracování v 64 bitové hloubce. Cílem je na výstupu získat signál, který odpovídá potřebám sluchátek a je kompenzovaný pro jejich možnosti a vlastnosti.
Následuje klasický D/A převod, tentokrát 32 bitovým čipem od ESS, na každém kanálu pracuje jeden v mono zapojení. Zesilovač podporuje rozlišení 32 bit / 384 kHz pro PCM nebo DSD128.
Zesilovací část nabízí pro elektrostaty nezbytné vysoké napětí. To proudí z FETů, pracujících v čisté třídě A. Tyto obvody jsou v rámci hliníkového těla umístěné v samostatné vyfrézované komoře pro maximální odstínění.
A opět se nedozvíte nijak moc parametrů. Vydolovat lze hodnotu THD+N pod 0,05% a pak už jen fyzické rozměry – šířku 19 cm, hloubku 29 cm a výšku 5,7 cm při váze 2,45 kg
Sluchátka jsme primárně poslouchali přes USB rozhraní, i když jsme zkusili i RCA z Métronome DSC. Ale zdá se, že bez problémů můžete zůstat u digitální podoby signálu.
Už od prvních not basově výrazné „Teardrop“ od Massive Attack („Mezzanine“ | 1998 | Circa | 00724384559953) bylo jasné, že Bravura / Sonoma Model One nabízí parádně rychlý zvuk. Artikulace je prostě excelentní a i když není úplně masivní – řekněme, že špičková dynamická sluchátka vám dají větší pocit těla – tak nabízí fantastickou pevnost a konkrétnost. Každý tón je navíc špičkově propracovaný, slyšíte každičkou nuanci, každý odstín a záchvěv je tu jako na dlani. Díky té svižnosti jsou též tóny pevně napjaté, razantní, věru skutečně skálopevné.
„Mariavise“ Petry Bjørkhaug v podání sboru Nidaros domkor („MOR“ | 2024 | 2L | 2L-176-SABD) zněla naprosto nenápadně, respektive tak kultivovaně a čistě, absolutně prostá zkreslení či jakýchkoliv artefaktů vlastního charakteru, že zapomínáte, že máte na hlavě sluchátka. Perfektně prokreslená a uspořádaná reprodukce by obstála i v oblasti špičkového studiového monitoringu, aniž by ale nesla nějakou stopu suchosti, která je „profi“ oblasti často vlastní. Srozumitelnost je naprosto snadná, sluchátková sestava je tak civilní, tak transparentní a tak úžasně čistá, že vlastně až svádí ke zvyšování hlasitosti, protože nikdy a nikde necítíte nic, co by uši dráždilo.
„Hey, No Pressure“ Raye LaMontagne („Ouroboros“ | 2016 | SONY | 886445381665) má svůj říz a na spoustě sestav až jízlivou hranu, v podání Bravura / Sonoma Model One ovšem vyznívá s přímostí, řízností i švihem na výškách, nikoliv však s agresivitou. Ani tady bez ohledu na hlasitost nevnímáte nic únavného, jakkoliv mají kovové tóny opravdu zdravou břitkost a pronikavost. Zrcadlí tak ovšem právě jen samu nahrávku. Navíc to množství informací, co vám sluchátka vykreslí, to je opravdu veliká paráda. Jedná se o opravdový mikroskop, dokonale seřazující nejjemnější dostupné nuance do absolutně sebejistě podaného celku. A i tady panuje všeobecná civilnost, žádná zdůrazňování, žádné zabarvení, jen totální transparentnost.
Celkově se chovají Bravura / Sonoma Model One skutečně jako špičkové elektrostaty, tj. mají brilantní rychlost, důraz, švih a výbušnost, maličko méně pak pocit hutnosti a objemu, přesto nástroje v japonské jazzové klasice 70. let „Breeze“ Jiro Inagakiho a kapely Soul Media („WaJazz: Japanese Jazz Spectacle Vol. 1“ | 2022 | Nippon Columbia | 180GHMVLP01) mají plnost, která je na poměry tohoto typu sluchátek nadprůměrná a přitom netlumí pozitivní výše citované charakteristiky elektrostatů. Třeba úvodní tlukot dřívek jako kdyby někdo zkoušel přímo ve vašem zvukovodu, energie je k mání naprosto bezprostředně, tranzienty doslova explodují a sluchátkový systém poslušně následuje sebenáročnější moment v nahrávce. A to při jakékoliv hlasitosti.
Hudba maďarsko-židovského skladatele György Ligetiho, narozeného v Rumunsku a působícího dlouhá léta v Rakousku, je originálně moderní variací klasiky, „Smyčcový kvartet č. 1 – Métamorphoses nocturnes“ v podání Quatuor Diotima („Metamorphosis Ligeti“ | 2023 | Pentatone | 5187061) je navíc krásná nahrávka. Bravura / Sonoma Model One ji podávají s blízkostí a konkrétností špičkových in-ear monitorů, energií velkých dynamických sluchátek a rozlišením, které vám nabídnou právě jen elektrostaty té nejvyšší úrovně. Aniž by šlo o nápadný či nějak tlačící projev, je tu snad opravdu všechno, sestava proniká až do nejzazších vrstev nahrávky, ukazuje každou nuanci, odstín, každou vrstvu. Je to super rychlý, super otevřený a super transparentní zvuk, díky čemuž zůstává právě jen a pouze záznam sám, bez ovlivnění charakterem reprodukčního řetězce – nebo se to tak aspoň zdá. Přitom nevzniká v žádné chvíli pocit nějaké tvrdosti nebo nadřazenosti techniky, slyšíte pouze to, co je obsaženo v hudbě a je to skvělé.
Jakkoliv jsou mušle Warwick Bravura otevřené, hudební scéna „Faith“ (Alf Carlsson & Jiří Kotača Quartet | „Our Stories“ | 2024 | Animal Music | ANI123-2) byla soustředěná spíše mezi nimi, v hlavě, ne venku, tak jako to někdy u skvělých otevřených konstrukcí bývá. Na druhou stranu, její plasticita byla skutečně skvělá, asi to souvisí s celkovou špičkovou přesností, kdy všechno má svoje místo a čas. Organizace zvuku je perfektní, nic se nepřekrývá, má to řád, ohraničení, luxusní konkrétnost a přehlednost.
Bravura / Sonoma Model One jsou vlastně kultivovaným a tolerantním systémem pro nahrávky obyčejné, snadno však ukáže excelentnost těch povedených. Jako je třeba pozitivní atmosférou sálající „Cambridge 1963“ Jóhana Jóhannssona (Mari Samuelsen | „LIFE“ | 2024 | Deutsche Grammophon | 00028948657735). Sestava nechává volně rozvíjet hudební atmosféru, nepřitahuje pozornost k ničemu jednotlivě, ale umí vás posadit takříkajíc do centra dění, vnímat hudbu samotnou a otevřít vám cestu k jejímu vstřebání. Je tu kontrola, je tu energie, je tu detail, výbušnost i věrohodnost, je to tak dobré, že zůstává jen jemná hra houslí, lidskost obsahu a přirozená, organická interakce.
Kombinace elektrostatů Bravura se zesilovačem + zdrojem signálu Sonoma Model One patří rozhodně mezi nejlepší sluchátková řešení na světě. Možná někdo může chtít XLR konektory, jiný zase menší stisk týlního mostu, další by zase řekl něco o snazším přepínání zdrojů, ale co se týká zvuku, k tomu nejspíš těžko mít jakoukoliv výhradu. Je precizní – tak čistý, rychlý, konkrétní, otevřený a zřetelný, tak nezkreslený a věrný, že v podstatě není. Jen těžko si přát z jakéhokoliv úhlu pohledu něco víc, Bravura / Sonoma Model One je kombinace pro nejnáročnější – poslouchat se skrze ni dá úplně cokoliv, září tím víc, čím lepší nahrávku si zrovna užíváte, ale neodradí ani s těmi běžnými. Jistě, cena je na sluchátka mimořádná, jenže takové je i dílo Warwick Acoustics a k tomu lze jen a pouze „wow“!
Cena: 209 990,- Kč zesilovač M1 + sluchátka Bravura (stříbrná) a 234 990,- (černá)
KLADY
ZÁPORY
Původní článek Daniela Březiny jsme zkrátili o pasáž věnovanou měření sluchátek, celý si jej můžete přečíst zde:
www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/sluchatka/6371-warwick-acoustics-bravura-sonoma-model-one
Odkazy na stránky výrobce:
06.06.2025
Nové modely řady 300, britských Acoustic Energy, kteří se vždy zaměřovali na nadstandardní poměr cena/výkon, vychází z poznatků, získaných při vývoji projektu Corinium a využívá je ke zdokonalení svých reprosoustav na úroveň, která nemá v dané cenové kategorii obdoby.
04.06.2025
Reprosoustavy přinášejí řadu konstrukčních vylepšení, zaměřených na zdokonalení poslechového zážitku. Jsou vybaveny výškovým reproduktorem se zvukovodem, který zajišťuje lepší disperzi zvuku. Středobasové měniče jsou posunuty blíže k výškovému reproduktoru.
21.03.2025
Převodník EMM Labs DV2i představuje evoluční skok v oblasti D/A konverze. Zpracovává signál v rozlišení16xDSD (DSD1024). Díky bezkonkurenční zvukové čistotě nabízí ohromující zvukovou scénu, která přenese posluchače do centra originální nahrávky.